Synnytysmietteitä

vastavirrassa

Asioista perillä oleva
Moni on varmasti jo hyvän tovin pohtinut synnytykseen liittyviä asioita. Onko toiveissa luomusynnytys?
Onko toista tai kolmatta saavilla vinkkejä synnytysasentojen tai jonkin muun suhteen?
Aiotteko olla mahd. pitkään kotona ennen sairaalaan lähtöä?

Puretaan mieltämme näistä asioista tänne. Olisi ihana kuulla muiden mielipiteitä ja toiveita. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Muokattu viimeksi:
Tannehan minun olisi pitanyt laittaa toisesta ketjusta se viestini. :)

No. Se, mita joskus ajattelinkin synnytyksesta todennakoisesti ei tule toteutumaan, koska synnytan Hollannissa enka Suomessa. Taalla on vasta viime vuosina muutettu suhtautumista esimerkiksi kivunlievitykseen ja synnytyksen aikana liikkumiseen, mutta suhtautuminen on edelleen vahvasti kulttuurisidonnaista: Se tehdaan, mika on tarpeen. Tarpeellisen maaritelma taas vastaa aikalailla Suomen minimia.

Toiveissani ei kuitenkaan ole luomusynnytys eika varsinkaan kotisynnytys, mutta on taysin mahdollista, etta sellainen tulee - tunnen naisia, jotka eivat ehtineetkaan sairaalaan (tama ei siis ole kaupunkilegenda, vaan taalla viela aika yleista). En haluaisi sektiota, mutta kai Hollannin jarjestelmassa on edes se hyva puoli, etta sita ei kylla taatusti tule saamaan kuin vasta viimeisena oljenkortena. :wink

Minulla ei ole mitaan lukkoon lyotyja periaatteita, vaan yritan pitaa mieleni avoinna ja ottaa vastaan sen mita tulee. Harjoittelen rentoutumistekniikoita, erilaisia kivunhallintatekniikoita ja -asentoja, joista toivon olevan hyotya ennen sairaalaan lahtemista. Toivon, etta pystyn liikkumaan ja ottamaan eri asentoja myos sairaalassa, mutta kokemattomana on paha sanoa, miten tulen suhtautumaan. Toivon, etta voisin rentoutua ja antaa synnytyksen vieda, ja etta kaikki menisi putkeen kuin oppikirjoissa - dream on, right?! :) Ainoa mita ehdottomasti toivon on, etta katiloni selittaa minulle, missa vaiheessa synnytykseni on menossa ja mita tapahtuu.
 
Toiveena on luonnollinen käynnistyminen ja luomusynnytys.

Uskon, että tulen synnyttämään siinä perinteisimmässä, puoli-istuvassa asennossa..
Toivoisin myös, että synnytys käynnistyisi tällä kertaa vesien menolla, olis ainakin selkeintä! Koska siinä vaiheessa on automaattisesti kyytinä synnärille ambulanssi!
Mutta koska matka sairaalaan on yli 30km, tulee varmaan lähdettyä aika herkästi matkaan..
 
Muokattu viimeksi:
minä aijon pysytellä kotona mahdollisimman pitkään, en halua sairaalaan ennenkuin sinne on pakko mennä.. tietenkin melkein tunnin ajomatka pitää ottaa huomioon sinne lähdössä. Kivunlievityksen kannalta olen ajatellut että mitään en ota ellen sitä todella tarvi.. koitan siis pärjätä lämpöpussilla, vesialtaassa olemisella jne.. neuvolatäti suositteli myös agua-rakkuloita.. mutta jos tarvisin kunnon lääkkeellistä apua ottaisin varmaan epiduraalin mutta en tiedä haluanko sitten sitäkään että olen ihan tunnoton alhaalta, haluan kuitenkin tuntea missä ollaan menossa koko synnytyksen ajan joten pudendaalipuudutuskin kuulostaa ponnistusvaiheeseen hyvältä kivunlievityskeinolta :) mut tän näkee sitte ku ollaa synnytyshommissa :) sitä myös pidän tärkeänä että synnytyksen hetkellä huoneessa on vain minun ja mieheni lisäksi tarvittavat henkilökunnan ihmiset eli kaikki ylimääräiset opiskelijat jne saavat painua hevonkuuseen :finger002 en näitä opiskelijoita halua kopeloimaan tai vahtaamaan minua, kuitenkin tämä on eka kerta ja en halua että ylimääräiset ihmiset on aiheuttamassa lisästressiä sielä. Sitten oon myös miettinyt sitä ku joissain sairaaloissa ihmiset on saanut sen peräruiskeen ennen synnytystä että laitetaankohan se kaikille..? ei kauheesti huvittais paskoa kätilön syliin sielä..kumminkaan en jaa näitä kakkosella käynti hommia miehenikään kanssa niin tuntuu tosi epämukavalta sitte vieraan ihmisen nähden jos "vahinko" pääsee käymään ja onhan se lapsenki hygieenisempi tulla uloski tuolta ku ei oo mitään pelkoa ylimääräisistä eritteistä..:confused: Olen myös kirjottanut esitietolomakkeeseen että haluamme synnytyksen jälkeen perhehuoneen, huone on normihuonetta vähän kalliimpi mutta mies voi olla sairaalassa myös yötä.. tätä huonetta saa vain kahdeksi yöksi mutta jospa sillo kolmantena päivänä jo pääsis kotia :) tämmösiä juttuja mulla on mielessä tällä hetkellä mut ku synnytys käynnistyy niin voiki olla eriääni kellossa laughing6
 
Libra siksi tällaisen teinkin, kun huomasin, että omakin vastaus meni tämän puolelle. :)

Muutenkin kiva kuulla vinkkejä, toiveita yms.

Itse toivon, että voisin rentoutua, mutta samalla myös olla jalkeilla esim supistusten aikana. Uskon, että näin synnytys etenee kaikista parhaiten.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kivunlievityksen suhteen olen aika avonaisin mielin, katsotaan, miltä tuntuu ja mitä vastaan tulee. Aqua-rakkulat on ainoa, jonka uskon jättäväni varmasti väliin. Niistä en ole kuullut mitään hyvää.

Kotona tahtoisin myös olla mahdollisimman pitkään, sairaalaan on alle puolen tunnin matka meiltä. Toki miehellä ei ole ajokorttia eli en vielä edes tiedä, millä olen sinne menossa. :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Ei se epiduraali vie tuntoa täysin pois, lievittää vain supistuksien aiheuttamaa kipua. Lääkkeen annostusta myöskin vähennetään, kun lähestytään ponnistusvaihetta! Näin lääkärit ovat minulle asian esittäneet :)

Aqua-rakkuloista en minäkään ole kuullut yhtään ylistävää sanaa..
Peräruisketta en saanut viimeksi, enkä halua kyllätälläkään kertaa.. Hrrrr! :D
Voisin kuvitella, että sitä tarjotaan jos äiti on kärsinyt pitemmän aikaa ummetuksesta..?
 
olen lukenut juttuja nuista agua-rakkuloista niin kaikki on just sanonut että ovat sattuneet pirusti ja niistä ei ole ollut mitään hyötyä, neuvolatäti suositteli niitä sen takia jos selkäpuolella tuntuu pahaa kipua niin se kuulemma lievittäisi niitä selän kipuja.. en minäkään niitä aijo kokeilla mutta tätä mun neukkatäti suositteli :D Oli omissa synnytyksissä niitä käyttänyt ja hänellä ne olivat hyvä juttu, kaikkihan tietenkin auttaa jokaisella eritavoin :D
Niin se varmaan on että tää peräruiske annetaan vain niille joilla on ummetusta.. jututin mieheni siskoa joka on vasta synnyttänyt niin ei hänkään sitä ollut saanut, vessassa kuulemma käynyt ihan normaalisti niin kauan ku oli kyennyt.. Hän myös sanoi epiduraalista sen verran että hänen esikoisensa synnytyksessä epiduraali oli hidastanut synnytystä ja ettei hän ollut tuntenut alaruumiilla oikeastaan mitään.. ( tämä synnytys tapahtunut n.6 vuotta sitten )
 
Toivoisin luomu synnytyksen ja liikkua mahdollisimman paljon synnytyksessä ja valita itselle silloin siinä hetkessä luontevimmalta tuntuvaan synnytysasentoon, ehkä jossain kyykyssä.. Rauhallinen ympäristö ja vauva heti rinnalle..

Mua vähän stressaa se mihin joutuu synnytyksen jälkeen, kun mulla on misophonia eli sellainen neurologinen ääni ja liikeyliherkkyys ja se ois ehkä kovin stressaavaa joutua samaan huoneeseen muiden synnyttäneiden kanssa, ei ne ihmiset vaan ne äänet mitä niistä lähtee.. Hyvin harva ymmärtää. Siksi toivoisin myös perhehuonetta, jotta saisin mahdollisimman stressittömän alun.

Sent from my GT-S7560 using Vau Foorumi mobile app
 
Itse oon aika pihalla omista tuntemuksista synnytyksen suhteen. En jotenkin osaa ajatella koko asiaa. Pelko on, että jokin menee pieleen tai että synnytys on muuten vaan jotenkin vaikea. Pelottaa ehkä eniten se sairaalassa olo. Inhoan sairaaloita, en ole koskaan ollut yötä niissä. Kammoan jotenkin ajatusta, että pitäis olla siellä vieraiden ihmisten kanssa. Toisin sanoen, mitä vähemmän aikaa sairaalassa sitä parempi.

Anyways... luomuna olisi tarkoitus aloittaa, saa sitten nähdä kuinka pahaksi kivut kehittyy. Kaikki ympärilläni olevat synnyttäneet ovat sanoneet, et tarkoitus on ollut, mut kipujen alettua on kaikki lievitykset otettu. Itse olen syntynyt kotona (liekö syynä se, ettei ehditty sairaalaan), joten toivon, että olisin perinyt tuon taidon äidiltä. Sellainen yksi ponnistus ja koko homma ois ohi :D ja sit kauhuskenaariot; oon esim. kaupassa ja vedet tulee ja siinä sitä sitten aletaan samantien ponnistamaan...

...ehkä mä en mieti liiaksi tätä asiaa. Vaikea tajuta, että periaatteessa ei olisi mikään mahdottumuus, että synnytys alkais esim. ensviikolla.
 
Laitanpa tanne viela linkin yhteen kirjaan, jota suositeltiin, koska taalla oli luomusynnytysta toivovia:

Ainakin New Active Birth -kirjasta loytyy ihan kivasti eri asennoista, hengityksesta ja sen sellaisesta, vaikkei valitsisikaan taysin naturellia synnytysta. Onhan siina plaaplaaplaatakin, mutta tykkasin siita, etta fysiologiaa ja lihaksiston toimintaa synnytyksessa selitetaan.
Linkki: http://www.bebes.fi/kirjat-ja-aanit...jat-engl_/new-active-birth-p-1192.html#kuvaus
 
Minulla kesti synnytys viimeksi pari vuorokautta (ennen sektiopäätöstä siis), niin olisin kyllä ollut kuoleman kielissä jos en olisi mitään kivunlievitystä saanut ennen sitä. :sad001 Tilanteen mukaan mennään. Suhtaudun kyllä myönteisesti kivunlievitykseen synnytyksessä. Luomusynnytys ei ole minun heiniäni. :D

Kannattaa ottaa huomioon, että epiduraalin jälkeen mikä tahansa synnytysasento ei onnistu. Perinteinen puoli-istuva toki onnistuu. Itse en saanut enää epiduraalin jälkeen seisoa sänkyyn tukien, vaikka se tuntui hyvältä synnytysasennolta minusta.. Syynä siis se, ettei lähde "jalat alta". Onhan se epiduraali melko tuju puudutus nääs. :wink

Aatteet minulla muutoin synnytyksestä seuraavat: Toivon alatiesynnytystä, kivunlievitystä tilanteen mukaan, toivon että saan vauvan rinnalle synnytyksen jälkeen. Sektioon suostun vain jos se on vauvan tai oman terveyteni vuoksi välttämätöntä (kuten viimeksikin tapahtui). Ensisijaisesti en halua sektiota!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
En tiedä miksen juurikaan mieti synnytystä. Ehkä se on jotain itsesuojelua, en tiedä. Uskon, että mitä vähemmän suunnittelen, sitä
mukavammin homma sujuu. En oikeastaan koskaan ole kuullut kenenkään sanoneen synnytyksen sujuneen juuri niin kuin suunnitteli.

Mulla ei ole mielipidettä kivunlievityksestä, ei sektiosta tai muustakaan. Niin tehdään kuin tilanne vaatii. Ainoastaan toivon saavani vauvani turvallisesti ja terveenä syliini.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Perusperiaatteenani on, että "kaikki mahdollinen mulle kiitos". Alustavasti kiinnostaa avautumisvaihe ammeessa, epiduraali, kohdunkaulan puudutus ja häyhermon puudutus, mutta en nyt ihan muista, sulkeeko näistä jotkut toisensa pois. Ihan kuin olisi ollut puhetta siitä, että ammeessa ei voi olla ainakaan sen jälkeen, kun epiduraali on laitettu, ja toki se kuulostaa loogiselta, koska katetrit tuskin on vesitiiviitä. Mutta että voiko ensin kokeilla ammeessa ja sitten laittaa epiduraalin, se on jäänyt vähän epäselväksi. Synnytysasennoista alustavasti kuulostaisi miellyttävimmiltä joku sellainen nojaileva tyyli polvien varassa...?
 
Mä oon Emmyn kans aikas samoilla linjoilla :) Haluisin kans alatiesynnytyksen (ekakin oli) ja vauvan rinnalle heti. Sitä en viimeks saanu, mut pojalla oli kyl napanuora kaulan ympärillä ni ihan ymmärrettävää... Nyt kuitenkin olisin perin onnellinen, jos synnytys ensinnäkin täl kertaa käynnistyis ihan itsellään, etenis hyvin ja nopeemmin ku viimeks ja et saisin lapseni heti syliin.

Kivunlievityksen suhteen oon positiivisilla mielin. Epiduraali oli ku taivas :D Eikä tosiaan kyl vieny tuntoa kokonaan niinku Mymme sanoki :) Jatkuva kipukin väsyttää eikä välttämättä sit enää jaksa ponnistaa ku kipu on vieny voimat, joten ennemmin otan kunnon kivunlievityksen.

Peräruiske on YÖK. En saanu sitä viimeks enkä missään nimes haluakaan...... Se on aika inhottavaa ja vähän noloakin ku kätilö joutuu jälkiä siivoileen, mut se on niiden työtä eikä sitä kätilöä enää sen jälkeen välttämät koskaan näe ni siin mieles ihan sama...

Sit tosta perhehuoneesta, me oltiin siinä esikoisen aikaan. Me saatiin/jouduttiin olemaan siel kyl koko se aika kun oltiin siel, vauvan syntymän jälkeen, eli neljä yötä. Ihan sairaalakohtasta varmaan toi kuinka kauan siellä saa olla :) Ite olisin halunnu kahden yön jälkeen pois sieltä ku sit mies ei enää voinu yöpyy töiden takii siellä eikä siel saanu käydä vierailijoita ollenkaan siel osastolla ni oli melko yksinäistä siin huoneessa :/ olisin halunnu vaihtaa loppuajaks jonku toisen kans samaan huoneeseen mut en saanu...
 
Eikös sen peräruiskeen ajatus ole enemmän se, että sen ottaisi ajoissa ja ehtisi ihan normaalisti käymään vessassa, niin ei sitten tulisi synnytyksen aikana tavara sängylle... Toki eihän sitä aina voi ennustaa, kuinka nopeasti sitten ponnistellaankaan. Mut mielummin mä tyhjentäisin itsekseni suolen kuin sitten siinä synnytyksen lomassa. Synnytyksen aikanahan vauva voi tuupata sitä suolensisältöä pihalle, ja jos taas on pahasti ummetusta, niin se voi jopa vaikeuttaa synnytystä.

Mulla on pakkomielle siitä perhehuoneesta, varmaan romahdan, jos me ei saada sitä. :smiley-angelic001 Haluaisin, että me saatais olla uuden tulokkaan kanssa perheen kesken, ja vierailijoidenkin kannalta olisi mukavampaa. Tosin, en oikein vielä tajua, että miten isien suhteen se oikein menee. Kun jos ne ilmoittaa, että isyyslomaa pitää heti lapsen syntymästä, niin kai niiden pitäisi sitten suoraan pystyä lopettamaan työnsä. Mutta jotenkin vähän epäilen, miten mahtaa meidän isännän työpaikalla tämä onnistua... Toisaalta olisi sekin kyllä kurja, jos jostain syystä sairaalassaolo venyisi, ja sitten olisi se pätkä isyyslomaa käytetty ikään kuin hukkaan, eikä kotiarkea ehtisi yhtään yhdessä opetella. Meillä siis ollut suunnitelmana, että isä pitäisi viikon heti syntymästä ja loput sitten myöhemmin.
 
tipitii: Ei kannata stressata tuosta ulostamisesta kesken synnytyksen.
Kätilöt ovat kyllä kaiken nähneet. Ymmärän, että asia tuntuu inhottavalta, mutta se on kyllä melko sotkuista hommaa muutenkin se synnyttäminen. Verta, lapsivettä, istukkaa, pissaa ja kakkaa - sitä se on. Ihan luonnollista puuhaa - sitä ei kukaan siinä ala yökkäilemään jos vähän kakkaa tulee ponnistuksen mukana. :wink Niin ja tuskin miehesi huomaa jos näin pääsee käymään, kun ne kätilöt sen kakan siitä siivoavat kyllä huomaamattomasti pois.

Omaa: Synnärin ohjeilla mennään.
Viimeksi ainakin sanottiin, että sitten kun Panadol ja kuumasuihku kotona ei auta kivunlievitykseksi, niin sitten on synnärille lähdettävä. Toki jos lapsivedet menevät spontaanisti ja supistukset ovat säännöllisiä, niin tokihan lähden sinne synnärille päin. Muistakaahan muuten soittaa sinne synnärille ennen kuin sinne menette!



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Peräruiske on ollut vuosia sitten tapa, jäänyt pois ohjelmistosta vakiotoimenpiteenä :) Yleensä kun synnytys käynnistyy, joutuu äitee ravaamaan myös paskalla, luonnollisesti tämä(kin) homma hoituu niin eläimillä kuin ihmisilläkin ( suolentyhjennys automatic siis ). Ja niinkuin joku tuolla jo aiemmin sanoi, kyllä ne kätilöt ovat kaiken nähneet ja trust me, teidän pieneen mieleen ei kyl tuu kakka siinä synnytyksen lomassa :grin minulla eka sectio, toinen ilokaasu ja epiduraali, kolmas ilokaasu, neljäs ilokaasu ja spinaali. Tälle viidennelle haluan spinaalin myös. Sitä ei saa ensisynnyttäjät. Ottakaa se epiduraali, suosittelen.

Riippuen supistuksista, teille voi paras asento olla keinutuolissa, pallon päällä, seisten tai sängyssä maaten. Ette mitenkään pysty sitä suunnittelemaan etukäteen. Antakaa tilanteen viedä, rauhassa menette vaan mukana ja olette niinkuin hyvältä tuntuu. Kotona avautumisvaiheessa (ekat 3 cm) todella monelle ( myös itselle ) on ollut apu kuumasta suihkusta. Sinne vaan seisomaan ja pyörimään :) monet mitettivät milloin on oikea hetki lähteä sairaalaan. Silloin kun tuntuu siltä, että haluaa jo kivunlievitystä. Supistusten väliä on hyvä mitata, siinä menee itsellä ajantaju sekaisin joten jonkinlainen digitaalinen sekunttikello on hyvä ( viimeksi itse ajattelin et kai nää 5min välein tulee, kunnes nappasin jääkaapin ovesta kellon ja oho, ai kahden minsan välein osa, no jos me lähdetään nyt :rolleyes: ).

Synnärille ei tarvitse soittaa ennen sinne menoa ( ainakaan Lahti / Päijät-Häme alueella ), vähän sama kuin ea -poli, sinne mennään kun apua tarvitaan ja tapahtuu.
 
Sanna77: Hyvä, ettei siellä tarvi synnärille soittaa, vaan voi vaan mennä. :) PK-seudulla on soitettava ennen synnärille lähtöä. Sitä mulle on terästetty
Tässä toisessakin raskaudessa Viimeksikin minut ohjattiin jo menemään Jorviin (Kun Naistenklinikalla ja Kätilöopistolla molemmilla sulku päällä = synnytysosastot täynnä samaan aikaan!) Eli sen vuoksi on soitettava, että osaavat varautua tulijaan ja ohjata paikkaan jossa on tilaa.. Aina se ei ole se mitä on suunnitellut. Nyt varsinkin, kun Naistenklinikalla on supistettu toimintaa remontin vuoksi, niin eivät varmasti kaikki mahdu Kättärille synnyttämään.. Saapi nähdä mikä on tilanne sitten kun itselle lähtö tulee! :wink


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Takaisin
Top