Synnytys

Mä oon ymmärtänyt "synnytyslaulun" niin, että ölistään esim. a-vokaalia matalalta niin kuin luontevalta tuntuu. Lainausmerkit siksi, että laulu on ehkä vähän liian hieno sana :) Ilmeisesti vaikutus perustuu siihen, että kurkunpään rentouttaminen tuolla konstilla rentouttaa myös lantion alueen lihaksia (oliko myös kohdunsuuta?), mikä helpottaa kipua. Samaa periaatetta käytetään myös laulun opetuksessa, mutta toisin päin: Kun lauletaan korkealle, yritetään samalla rentouttaa lantion aluetta joko mielikuvien tai liikkeen avulla. Sitä kautta myös kurkunpää rentoutuu ja laulaminen helpottuu.

Mä koin tuon myös hyödyllisenä. Liike, ääni ja kuuma vesi toimivat yhdessä hyvänä kivun kanssa selvitymiskeinona aika pitkälle.
 
Itse myös ölisin viime synnytyksessä sellaista matalaa ääntä, ja kyllä mielestäni toimi jonkin verran. Myös matkalla sairaalaan "lauleskelin" ja taisin myös siellä ilmottautumistilassakin ölistä :D ei sitä siinä tilassa miettinyt mitä muut ihmiset ajattelee.

Myös eteenpäin nojaaminen auttoi. Mies otti ihan koomisen kuvakoosteen kun oltiin matkalla sairaalaan. Nojailin autoon, tuoleihin ja ties mihin. Ollut hauska katsoa niitä kuvia jälkeenpäin :D
 
Mä pelkään enemmän hammaslääkäriä kuin synnytystä.

Pojasta sain epiduraalin ja se hidasti koko synnytystä melkoisesti. Mä en tuntenut sen jälkeen yhtään mitään. Ei ollut mitään käryä milloin supisti, mikä vaikeutti juurikin ponnistamista. Ponnistusvaihe kestikin 1h 5min. Muuten itse synnytyksestä jäi oikein positiivinen kokemus.

Tyttärestä en kerinnyt saamaan kuin ilokaasua. Ponnistusvaihe kesti alle 5min ja muistan, etten juurikaan ponnistanut, vaan kroppa hoiti sen ihan itsestään. Kivut oli aika isot, mutta synnytys oli ohi niin nopeasti, että jälleen synnytyksestä jäi positiivinen kokemus.

Tämän kolmannen kohdalla olen nyt miettinyt moneen otteeseen, että olisiko parempi synnyttää ilman kivun lievitystä, pelkällä ilokaasulla? Kuten tyttären synnytin. Toisaalta yksikään synnytys ei ole samanlainen. Ennalta on kovin vaikea tarkasti päättää. Olenkin tullut siihen tulokseen, että jos synnytys etenee normaalisti ja kestän supistukset, en ilokaasun lisäksi muuta kivunlievitystä tule ottamaan. Jos tilanne vaatii kivun lievitystä, sitten sellaista otetaan.

Mä oon valmistautunut noihin edellisiin synnytyksiin todella huonosti, esim. poikaa odottaessa en käynyt yhdessäkään synnytyvalmennuksessa. En käynyt myöskään tutustumassa sairaalaan etukäteen, muuta kuin ultrissa. En kuitenkaan sano, että näin kannattaisi toimia, vaan juurikin päinvastoin!

Kerrottakoon vielä, että olen hyvin kipuherkkä ollut aina. Pelkään kipua sekä kaikkia mahdollisia piikkejä. Verensokerien mittaaminen tuottaa hikipisaroita otsalle ja tosiaan, hammaslääkrissä käyminen on kamalinta mitä tiedän.

Odottaesani poikaani, eli esikoistani, ystäväni kysyi minulta, että pelottaako synnytys. Totesin, että sitä on turha pelätä etukäteen. Kaikki raskaana olevat sen tietää, että sen joutuu kokemaan, eikä se asia pelkäämällä muutu.
 
Mä en kauheasti jaksa stressata synnytystä vaikka esikoisen synnytys ei nyt mukavin kokemus ollutkaan. Se käynnistettiin mutta oksitosiinitippa tehosi jotenkin tosi huonosti/hitaasti vaikka supistukset olivat hirveitä. Ponnistaminen sujui kuitenkin helposti ja nopeasti. Ilman kivunlievitystä mentiin ja hulluna haluaisin tänkin menevän mahdollisimman luonnollisesti, mielellään ilman käynnistämistä. Sitä pelkäänkin varmaan eniten että taas joudutaan käynnistämään.
 
Mullakin epiduurali tuntu hidastavan supistuksia ja en oikein tuntenut supistuksia, miksi ponnistaminenkin oli vaikeaa. Haluaisin nyt koittaa ilman epiduraalia
 
Ensimmäisessä synnytyksessä en kerennyt saada epiduraalia, oli tosi nopea synnytys.. toisessa sain ja täysin erilainen synnytys vaikka suht nopea sekin, ei läheskään niin kivulias. Nyt toivon myös epiduraalia. Kohdunkaulan puudutukset ja aquarakkulat eivät auttaneet mitään minulla.. vedessä en ole kokeillut, suoraan synnytys saliin viety.. en usko että on minun juttu. Mutta synnytys ei kyllä pelota yhtään! Siinä vaiheessa kestää kaiken että saa vauvan ulos :D kumppani/ tukihenkilö on äärimmäisen tärkeä olla mukana. Kätilöillä ei juurikaan ole aikaa.
Ymmärsinkö tästä oikein, että sun toinen synnytys oli pidempi kuin eka? Kuinka pitkiä olivat?

Mites muilla useammim synnyttäneillä on symnytyksen kestot menny?
 
Joo oli pidempi, synnytysten välissä oli 7 vuotta, eli laskettiin ensisynnyttäjäksi jälleen :D eka synnytys 4h ja toinen 6h. Nopeita synnytyksiä ja toipuminen helppo enkä repeytynyt. Saas nähä kaksosten kanssa miten käy, nyt synnytysten väliin tulee 6.5 vuotta ja ikää enemmän mikä vaikuttanee kaikkeen.
 
Mulla eka kesti 9 h ja toka 1 h 50 min.. Et toivottavasti ei enää nopeudu ku sit en varmaan kerkee sairaalaan..
 
Mäkin toivon, ettei enää nopeutuis.. ensimmäinen 6h ja toinen 4h. Jännäilen ehkä eniten sitä, että minkä kokoisen muksun saan tällä kertaa puskea maailmaan. Kokemusta on vaan pikkuruisista.. tai no eipä sitäkään voi tietää, että joutuuko vaikka leikkaukseen.

En jaksa stressata tai panikoida synnytystä. Turhaa, kun se voi kuitenkin mennä miten vaan.,
 
Onkos teillä muilla miten vauvat kääntyneet jo " oikeaan asentoon"? Meillä ollaan parhaillaan perätilassa ja ensi viikolla aikaa varaillaan jo käännösyritykseen jos ei vielä ole kääntynyt. Aika aikaiselta tuntuu kun kumminkin vielä 2 kuukautta jäljellä.
 
En oo kuullut et kovin monelta se käännös ois edes onnistunut niin en mielellään menis edes koko käynnille o_O
 
No jopas sulla on aikasessa toi käännös yritys.o_O millä viikol oot nyt?
Mulla ei oo ees vielä kertaakaan katottu tarjontaa. Mulla nyt 30+2

Mä en tiedä tosta käännös jutusta kauheesti et onko ne onnistunu..
 
En oo kuullut et kovin monelta se käännös ois edes onnistunut niin en mielellään menis edes koko käynnille o_O

Mulla on käännetty kahdessa raskaudessa.
Eka kääntyi kyllä vkolla 36+,mutta kääntyi takaisin perätilaan ja tehtiin suunniteltu sektio vauvan koon takia.
Toinen käännettiin viime vuonna vkolla 36+ muistaakseni.
Tämäkin kääntyi takaisin perätilaan ja käännettiin uudestaan samana päivänä kun syntyi ennen kalvojen puhkaisua vkolla 38+3. (Käynnistetty)
Yksikään käännös ei ole tehnyt kipeetä eikä kestänyt kauaa. Tämä vain minun kokemukseni asiasta.
:)
 
No jestas minimanaatti, miten ne nyt jo lähtee kääntämään kun vauva voi näillä viikoilla vielä pyöriä masussa moneen kertaan ympyrää :-o
Yleensä nuo käännösyritykset tehdään just tuolla about 36 viikolla tai sen jälkeen kuten mamitzulla :-)
 
Mulla eilen 30+1 tsekattiin ultralla ja pää oli jo alaspäin. Siltä se kyllä on viime aikoina tuntunutkin että joku painaa tuonne ihan alas ja yrittää jo puskea ulos. Mutta tokihan se varmasti vielä ehtii siellä kääntyillä. Toivottavasti vaan ei..
 
Kiva kuulla et jollain on positiivisiakin kokemuksia noista käännöksistä.
Nyt on viikkoja 31 ja risat, ei kai ne vielä kääntämään lähde mutta aikaa sellaiseen vissiin jo varaillaan. Luulis kyllä et sen ajan vois varata vasta myöhemminkin, ihan turhaa mun mielestä sitä vielä miettiä :confused:. Mut se selvii nyt sit seuraavassa neuvolassa.
 
Juu. Eikä ollut ihan pikkuisia vauvoja :)
Toinen reilu 4kg ja viimeisin 3615g. Hyvin mahtuivat kääntymään vielä viimeisillä vkoilla.
 
Mulla ollut jo ties kuinka monta viikkoa raivotarjonnassa ja komiasti painaa pää tuolla alhaalla. Ei oo kääntynyt kyllä enää ympäri ja tuntee kun työntää peppua vatsanahkaa vasten ja potkii ylöspäin. Edellinen lapsi oli vielä rv 36 poikittain ja perätilassa vatsassa, mutta kääntyi raivotarjontaan ihan itse 38 viikon paikkeilla ja syntyi tasan 40+0. :)
 
Huomaa hyvin että tää kääntyilee ympäri tuolla kokoajan kun potkut tuntuu välillä alhaalla ja välillä ylhäällä, ja sit joku pöivä on hirvee paineentunne tuolla jossain kohdunsuulla ja välillä taas ei mitään. Mutta kuinka voi ollakkin et aina neuvolassa ollaan sit istuma asennossa :grin
 
Tänään ultrassa lääkäri sanoi, että mulla saattaa olla paineentunnetta sen takia, että vauvan pää on ilmeisesti jumahtanut jo nyt aika syvälle tonne kohdunsuulle. Että ehkä se oliskin ihan helpottavaa, jos hän vähän välillä vaihtaisi vielä asentoa... Varmaan sitten just ennen synnytystä keksii kokeilla jotain uutta!
 
Takaisin
Top