Synnytys

Ensikertalaisetkaan ei pääse enää tutustumaan sairaalaan, muutakuin netin virtuaalikierroksella :wink
 
Siis HUS:ssa näin! AnniPanni, samoilla HUS-sivuilla missä voi tutustua sairaalaan on myös se toivelista. Mä sain ohjeet täyttää sen ja ottaa mukaani kun meen synnyttämään. :)
 
Missä noita toiveita synnytyksen suhteen pääsee antamaan? Multa ei ole neuvolassa edes kysytty että missä haluan synnyttää. Pitäisikö se päättää etukäteen? Viimeks kysyttiin, ja pääsin jorviin ihan tutustumiskäynnille. Nyt toisena synnyttäjänä ei ole enää tutustumiselle tarvetta (eikä niitä kai enää järjestetäkään), mutta kun vähän on hämärän peitossa että mihin sitä sitten menee. Vai soitanko vaan johonkin sairaalaan kun synnytys alkaa ja kysyn onko tilaa?

Hus:n vauvamatkalla sivuilta löytyy tuo Ajatuksia tulevasta synnytyksestä -lappunen jonka voi täyttää ja ottaa mukaan synnyttämään :-)
Kannattaa valita joku sairaala (esim se Jorvi) mikä olisi sulle mieleisin ja soittaa ensin sinne kun synnytys käynnistyy ja jos siellä olisi jostain syystä täyttä niin ohjaavat soittamaan tarvittaessa seuraavaan..
 
Me käytiin Tayssissa tutustumassa synnytysvastaanoton tiloihin ja sit päästiin ihmettelemään myös synnytyssalia ja sitä amme huonetta. Toki meillä ei niille tuu sinällään käyttöä kun on sektio mutta mukavahan siellä oli käydä. Leikkuria ei tietysti päästy katsomaan ja ihan hyvä niin :)

Minä oon vaikka mitä toiveita rustaillut vaikka sektio onkin, onhan se kuitenkin meidän synnytys ja meidän perhetapahtuma :) Muutamia meille tärkeitä juttuja aiinä on koskien ihokontaktia ja tulevan isän roolia :) Muut on enemmänkin sellasia että olisi mukava jos...toiveita :)
 
Okei huh, eli voin päättää vielä h-hetkellä mihin menen synnyttämään siis. Aloin jo hätääntymään että olisi pitänyt täyttää joku lomake :) mulla ei sen kummempia synnytystoiveita ole. Tai on niitä pari, mutta koen että voin ne siinä suullisestikin sanoa sitä mukaa kun synnytys etenee. Lähinnä toivon kaikki mahdolliset kivunlievitykset (ainakin epiduraali), ja muuten kätilöt saavat vapaat kädet kunhan lapsi saadaan turvallisesti ja mahdollisimman kivuttomasti ulos
 
Näin mä oon ainakin ymmärtänyt AnniPanni, korjatkaa joku jos oon väärässä :-) Tuntuu et pää ei nyt ihan toimi kun on muita juttuja mielessä :Heartred
 
Meillä on toi ipana nettijuttu käytössä ja sinnehän saa jotain toiveita kirjottaa, mutta en tiedä kuinka hyvin ne sitä lukee. Mulla oli Tayssiin viime kerralla käsin kirjotettu lappu toiveista ja annoin sen sillon, kun menin synnyttään. Luki sen siinä heti ja kyseli muutamat kysymykset. Samalla tavalla ajattelin nytkin. :)
 
Hei kokeneemmat, ensisynnyttäjän tyhmiä kysymyksiä :wink Ennakoiko mahan laskeutuminen synnytystä? Missä vaiheessa se on teillä laskenut?
 
Mulle ei esikoisesta annettu mitään lappuja täytettäväks synnytystoiveista, mutta kätilö kyllä heti salissa ekaks kyseli kuitenkin että mitä mulla oli mielessä. Nyt saatiin just viimeksi neuvolassa sellanen paperi mikä pitäis täyttää ja ottaa synnärille mukaan.
Mitenhän sen sit taas osaa valita kumpaan sairaalaan soittaa h-hetkellä. Naistenklinikka ois vähän lähempänä kuin Jorvi ja kummastakin kuullut hyvää ja ei niin mairittelevaa kommenttia. Taitaa olla henkilökemioista kiinni millaisen kokemuksen saa.
 
Stockmannin hulluilla päivillä on TENS-laite ke 62.90€. Kokemuksia TENSin hyödyllisyydestä?
 
Mammaksi17: en osaa sanoa tuosta laskeutumisesta, koska en ensimmäisessä sellaista huomannut edes. Vauva syntyi päivä ennen laskettua aikaa.

Tens-laitetta en pitänyt erityisen hyödyllisenä, mutta tässäkin asiassa kokemukset on eri ihmisillä tosi erilaisia. Mä menin heti alkumetreillä kuumaan suihkuun, ja koin kuuman veden auttavan aika paljonkin supistuskipuun. Sitä ennen Tens oli hetken käytössä, mutta se jäi sitten kun suihku osoittautui niin hyväksi.
 
Niin joo ja ainakin Tampereella tensiä saa myös vuokrattua.
 
Siis pitäiskö se tens laite hommata kotiin? Sitäkö ei esim synnärillä enää kannata kokeilla? Itellä kuuma suihku auttoi aika hyvin viimeks supistuksien aikana.
 
Mua naurattaa kun puhutaan tosta että kuuma suihku auttaa niihin supistuksiin ja sitä kannattaa kotona harjottaa ennen sairaalaan lähtöä tosipaikan tullen. Meillä vaan sellainen tilanne että saunan lauteiden alla on lämminvesivaraaja tankki? josta siis kuuma vesi saattaa loppua kesken jos pitkään oleskelee suihkussa. Että joo pitää keksiä muita keinoja sitten :D
 
Totta! Meilläkin nyt varaaja. Esikoista odottaessa ei ollut pelkoa kuuman veden loppumisesta.
 
Mulla esikoisen syntymäaamuna, kun alko kipeät supistukset eka kertaa, menin kuumaan suihkuun. Niin virhe.... alko katkeamattomat supistukset.. olin niin kuolla... Tällä kertaa en aio kokeilla..
 
Mua naurattaa kun puhutaan tosta että kuuma suihku auttaa niihin supistuksiin ja sitä kannattaa kotona harjottaa ennen sairaalaan lähtöä tosipaikan tullen. Meillä vaan sellainen tilanne että saunan lauteiden alla on lämminvesivaraaja tankki? josta siis kuuma vesi saattaa loppua kesken jos pitkään oleskelee suihkussa. Että joo pitää keksiä muita keinoja sitten :D

Joo muutenkin huijauksen makua että "ole mahdollisimman pitkään kotona, meet vaan suihkuun niin se auttaa" :wink No jää nähtäväksi miten itsellä toimii! :signs003
 
En kans usko, ennen kun itse sen koen, että suihku auttais supistuskipuihin... Ainahan voi koittaa...
 
Takaisin
Top