Synnyttäneet --40+++

Kuukassius :) Valmistatko itse vauvanruoat? Syöttekö samaa ruokaa miehen kanssa? Oon tarkka mitä suuhuni pistän ja tiedän, että saisin 2kg perunoita sillä rahalla, kun saan max 400g kasviksia.

Pasta, peruna ja riisi ovat halpoja ja niillä saa mahansa täyteen, mutta en koske niihin, sillä ne lihottaa. Lapsi kyllä saa syödä.

Välillä valmistan ite lapsen ruuat, mutta kyllä usein syö myös purkista, koska en oo jaksanu/muistanut sulattaa ajoissa pakkasesta.
Ite syön pääasiassa vhh, mutta välillä on siinäkin jaksamisongelmia ja sit syön leipää/jäätelöö/pizzaa/huonoa höttöä, joka nostaa kustannuksia kyl heti.. Mies liikkuu niin paljon, että tarvii hiilareita normisti, että sillä kuluu pastaa, leipää tms. Samaa ruokaa syödään sillä tavalla, että mä syön sen kasvisten/salaatin kanssa ja mies pastan/riisin tms kanssa.
 
Kuukassius :) Mistä tilaatte kauppakassitilauksen 2 x kk? Miten sellainen toimii?:rolleyes:

Meillä mies on ihan "herkkuperse", joten en voisi esimerkiksi hänen puolesta tilata / ostaa mitään... :joyful:

Seuraa mainos: :wink
S-ryhmän palvelu. Ennen tilattiin ihan kotiovelle asti, mutta muuton yhteydessä ei enää saatu Prisman valikoimaa kotiin, vaan meni Alepan valikoimaan, niin siirryttiin käyttää noutopalvelua Prismasta (Prisma Kaari). Alepan valikoima oli todella kallis ja huomattavasti suppeampi tietenkin ku Prismassa.

Eli teen nettiostoslistan/käytän appia Foodie.fi, sitte ne kerää ja toimittaa tiettyyn noutopisteeseen ja me haetaan sieltä.

Voin lämmöllä suositella, jos palvelu osuu omalle alueelle. Se maksaa se keräily n 5-7€, mutta mulla tulee heräte/herkkuostoksia tehtyä niin paljon enemmän, että tuo palvelu on vähentänyt meidän ruokakuluja. Plus se säästää meidän aikaa ja etenkin hermoja huomattavasti, kun ei ruuhka-aikaan tarvii jonotella kärryjen tönittävänä.

Lähdenkin hakemaan muuten ne ruuat nyt, eilen tilasin.
 
Tähti, meitä on neljä. Vauva ei siis vielä syö muuta kuin rintamaitoa, minä ja mies syödään osittain samaa ruokaa, tytär syö kasvisruokaa. Ostamme lähes kaiken luomuna ja mahdollisimman terveellistä, ei valmisruokia. Meillä ei käytetä perunaa eikä vehnää, riisiä joskus ja pasta on linssi-tai kikhernepastaa. Halvemmalla pääsisi, jos ei ostaisi kotimaista eikä luomua, mutta meillä ei juuri muita menoja ole, niin ei ole vielä tehnyt mieli säästää.
Bensaa kuluu vähän, vaatteita ostetaan harvoin. Piakkoin on kyllä tulossa remontti, joka ei tule halvaksi, mutta eipähän tarvitse remontoida sitten ennen kuin palvelutalossa. Jos sielläkään.

Vauvalle teen aika varmasti ruuat itse. Ensimmäisille lapsillekin tein niin, että pakastin kasviksia ja lihaa kuutioina ja yhdistelin niistä monipuolisia aterioita. Siinä riittää kokkauspäivä parin viikon välein. Sulatus- ja lämmitysvaiheen jälkeen lisään äidinmaitoa tilkan.
 
Mitä tarkoittaa että miehellä omat ruoat:) ihan vieras käsite mulle!

Meillä menee 11 henkisellä perheellä(2 vanhinta muuttanut jo omilleen) n 1500-2000€ kk ruokaan. Joskus pääsen altakin tuon 1500€. Ostan usein -30% lihas ja laitan pakkaseen. En juokse tarjouksia ja meilläkin herkutellaan. Mutta pääsääntöisesti valmistan ruoan itse alusta loppuun joskus laiskapäivänä sorrun ostamaan kalapuikkoja ja ranskiksia:) ainut "eines" jota meidän lapset suostuu syömään.
 
Mitä tarkoittaa että miehellä omat ruoat:) ihan vieras käsite mulle!

Meillä menee 11 henkisellä perheellä(2 vanhinta muuttanut jo omilleen) n 1500-2000€ kk ruokaan. Joskus pääsen altakin tuon 1500€. Ostan usein -30% lihas ja laitan pakkaseen. En juokse tarjouksia ja meilläkin herkutellaan. Mutta pääsääntöisesti valmistan ruoan itse alusta loppuun joskus laiskapäivänä sorrun ostamaan kalapuikkoja ja ranskiksia:) ainut "eines" jota meidän lapset suostuu syömään.

Justmom10 :) Huhh...upeeta, jos te selviätte noin tarkalla rahalla :) Minusta toi on mahdotonta:eek::banghead:
No, meillä on miehen kanssa eri ruokavalio. Hän mässäillee pizzoilla, karkilla, suklaalla ja ties millä, joka on multa ( laihduttajana ) lähestulkoon kielletty....
 
Piakkoin on kyllä tulossa remontti, joka ei tule halvaksi, mutta eipähän tarvitse remontoida sitten ennen kuin palvelutalossa. Jos sielläkään.

Vauvalle teen aika varmasti ruuat itse. Ensimmäisille lapsillekin tein niin, että pakastin kasviksia ja lihaa kuutioina ja yhdistelin niistä monipuolisia aterioita. Siinä riittää kokkauspäivä parin viikon välein. Sulatus- ja lämmitysvaiheen jälkeen lisään äidinmaitoa tilkan.

Yölento :) Mitä tarkoittaa palvelutalossa?:rolleyes:

En oo ikinä kuullut edes tuollaisesta.
 
Justmom10 / Yölento ja muut kokeneet :) Sanokaa jotain, kun meidän vauva haluaa puuroa joka yö...

Siis syödään 1-2krt/ yöllä. Nyt mummokin jo sanoi, että se on epänormaalia:eek: Maidosta ei nuku koko yötä, vaan haluaa tuhdimpaa. Päivällä syö aina ihan reilusti. Poika on aina syönyt yöllä ja nyt ikää jo 10kk. Syöminen pitäisi loppua kai 6kk iässä...

Siis, teenkö jotain väärin? Miksi tarvii syömistä yöllä? :wtf::wideyed: Yöt sujuu kivasti, kun syö välillä. Jatkaa unia aina aamuun saakka :) Hyvin nukkuu ja syö, mutta tosi omalla tavalla...
 
Justmom10 / Yölento ja muut kokeneet :) Sanokaa jotain, kun meidän vauva haluaa puuroa joka yö...

Siis syödään 1-2krt/ yöllä. Nyt mummokin jo sanoi, että se on epänormaalia:eek: Maidosta ei nuku koko yötä, vaan haluaa tuhdimpaa. Päivällä syö aina ihan reilusti. Poika on aina syönyt yöllä ja nyt ikää jo 10kk. Syöminen pitäisi loppua kai 6kk iässä...

Siis, teenkö jotain väärin? Miksi tarvii syömistä yöllä? :wtf::wideyed: Yöt sujuu kivasti, kun syö välillä. Jatkaa unia aina aamuun saakka :) Hyvin nukkuu ja syö, mutta tosi omalla tavalla...
Tuo on kyllä mun mielestä enemmän opittu tapa kuin todellinen tarve. Kyllä meilläkin heräsi joka yö, halusi tissiä ja minähän imetin. Kunnes vajaa 10kk iässä päätin itse lopettaa yöimetykset. Neuvolassakin oltiin sitä mieltä, että yösyömisiä ei olisi enää aikoihin ravinnon tarpeen kannalta tarvittu, mutta ei vaan ollut itellä aiemmin jaksamista vierottaa pois yöimetyksestä. Kyllähän se muutaman yön otti, mutta kannatti, sen jälkeen ollaan molemmat nautittu kokonaisista yöunista jo useampi kuukausi (nukkuu noin 9h). :) Loppujen lopuksi kävi kuitenkin yllättävänkin nopeasti/helposti yösyömisten lopettaminen. Mutta varmasti söisi edelleen, jos oltaisiin samalla menolla vaan jatkettu...
 
Hello! Pitikin kysyä, että minkä verran kuussa teillä menee kauppaostoksiin?:rolleyes: Missä saatte säästöjä aikaa, jos on tarve?:rolleyes:

Meillä nyt suurinpiirtein näin:

• Vauvanruoka ( Bona, Piltti, puurot, maidonkorvike) : ~ €200;-
• Vaipat, puhdistusliinat, muut tarvikkeet jne.. : ~ € 50;-
• Vauvan vaatteet : ~ € 50;-


• Omat ruokaostokset : ~ € 400 -600;- / kk
• Miehen ruokaostokset: ~ € 600 / kk

Niukoilla siis nyt mennään. Ruokiin ja tarvikkeisiin noin 1500€/kk. En sijoita edes vaatteisiin, koska entiset muotifarkut ja paidatkin sopii jälleen päälle:p Uudet kuteet hankin syksyllä, kun palaan töihin.

Tässä siis lähinnä ruokaostokset. Mies huolehtii muista kuluista : 2 autoa, kodin laskut - sähkölämmitys, kiinteistönhuolto : mm. talon katto uusittiin ja sadevesijärjestelmät jne.. ( rahareikä:depressed:), kyseessä aika uusi koti, rakennuttaja vaan kämmännyt ja tuli vähän vastaan. Mies maksaa siis kaikki laskut, puhelin, vesi, sähkö, autonvakuutukset jne. Itse ostelen taas uusia vaatteita lapselle, kun palkka lähtee juoksemaan :)

Vauvanruoassa aion pystyä alkaa säästämään, valmistamalla ruoat pääosin itse. Jonkun mielestä kuullostaa varmaan saivartelulta. Onko 1500€/ kk paljon vai vähän ruokakauppaan kuussa?:rolleyes: Ja siis 3hlön talous. Minkäverran muilla kuluu rahaa kuussa?:eek::rolleyes: Sais vähän vertailupohjaa...
Meillä menee kahden aikuisen ruokiin ja perustarvikkeisiin noin 600-800 eur /kk. Tytön kuluja en oo koskaan laskenu erikseen. Lisäksi mies syö aamuvuorossa ollessa lounaan ruokalassa, mutta iltaviikkoisin on omat eväät. Ja mun mielestä me törsätään ruokaan ihan liikaa. Helposti pystyis säästämään muutaman satasen ruuassa. Mä ostan kyllä lihat tarjouksesta ja kahmin kaikki - 30% pakkaseen. Mutta ihan liikaa on heräteostoksia ja erikoisempia tuotteita. Lisäksi meillä syödään gluteenitonta ja laktoositonta ruokaa joka omalta osaltaan nostaa monen tuotteen hintaa moninkertaisesti.
 
Tuo on kyllä mun mielestä enemmän opittu tapa kuin todellinen tarve. Kyllä meilläkin heräsi joka yö, halusi tissiä ja minähän imetin. Kunnes vajaa 10kk iässä päätin itse lopettaa yöimetykset. Neuvolassakin oltiin sitä mieltä, että yösyömisiä ei olisi enää aikoihin ravinnon tarpeen kannalta tarvittu, mutta ei vaan ollut itellä aiemmin jaksamista vierottaa pois yöimetyksestä. Kyllähän se muutaman yön otti, mutta kannatti, sen jälkeen ollaan molemmat nautittu kokonaisista yöunista jo useampi kuukausi (nukkuu noin 9h). :) Loppujen lopuksi kävi kuitenkin yllättävänkin nopeasti/helposti yösyömisten lopettaminen. Mutta varmasti söisi edelleen, jos oltaisiin samalla menolla vaan jatkettu...

Me ollaan nyt tuossa vaiheessa, että koitetaan luopua yösyötöistä parin viikon päästä, kun mies jää isyyslomalle. Saas nähdä kuin käy..

Tyttö täytti just 9kk. Kävelyenkka ilman tukea edelleen se 9 askelta yksinään. (Ehkä maailman söpöintä se töpöttely xD). Nukkuu koko yön vieressä, nukahtaa tissille. Alkaa itkee, jos meen toiseen huoneeseen/ei nää mua. Alkanut ujostelee/vierastaa. Syö pääosin 5 ateriaa päivisin plus imetykset.

Meillä on niiiiin paljon korjattavaa, mutta miten löytää voimat siihen..? Koko iltarutiini pitäis saada muutettua meillä.. Mä en voi ymmärtää miten muka tää tyttö alkais nukahtaa ite sänkyynsä, kun se pomppaa pystyyn heti, ku ote irtoaa? Ja kannattaako edes kokeilla unikoulua nyt, kun ilmeisesti eroahdistus on päällä?

Miljoona kysymystä vaan päässä. Ei vastauksia.
 
Tuo on kyllä mun mielestä enemmän opittu tapa kuin todellinen tarve. Kyllä meilläkin heräsi joka yö, halusi tissiä ja minähän imetin. Kunnes vajaa 10kk iässä päätin itse lopettaa yöimetykset. Neuvolassakin oltiin sitä mieltä, että yösyömisiä ei olisi enää aikoihin ravinnon tarpeen kannalta tarvittu, mutta ei vaan ollut itellä aiemmin jaksamista vierottaa pois yöimetyksestä. Kyllähän se muutaman yön otti, mutta kannatti, sen jälkeen ollaan molemmat nautittu kokonaisista yöunista jo useampi kuukausi (nukkuu noin 9h). :) Loppujen lopuksi kävi kuitenkin yllättävänkin nopeasti/helposti yösyömisten lopettaminen. Mutta varmasti söisi edelleen, jos oltaisiin samalla menolla vaan jatkettu...

Titti :) Olisikin opittu tapa, niin sen voisi muuttaa, mutta meidän herralla on oikeasti nälkä! Velliksi teen yöpuuron ja sitä menee helposti 200-300ml. Ilman yöruokaa ei nuku, vaan itkee nälkää... Kun on syöty, niin nukahtaa minuutissa takaisin uneen ja nukkuu aamuun saakka. Syö siis yleensä siinä klo 03-05 maissa.

Paino on yhä siellä melkein miinuksen puolella, että reilusti enemmän saisi painaa...Syödään 4-5 ateriaa päivässä + 2 puuroa, lisäksi välipaloja välillä.
 
Meillä on niiiiin paljon korjattavaa, mutta miten löytää voimat siihen..? Koko iltarutiini pitäis saada muutettua meillä.. Mä en voi ymmärtää miten muka tää tyttö alkais nukahtaa ite sänkyynsä, kun se pomppaa pystyyn heti, ku ote irtoaa? Ja kannattaako edes kokeilla unikoulua nyt, kun ilmeisesti eroahdistus on päällä?

Miljoona kysymystä vaan päässä. Ei vastauksia.

Kuukassius :) Ensin rauhoitat lapsen, leiki vaikka leluilla ( me käytetään nalleja) ja kertokaa samalla iltasatu :)

Sitten viette sänkyyn, lasket vaan sinne. Silitä päätä ja lähde pois. Valot pois, pitää olla pimeää.

Meillä toiminut 5kk iästä lähtien. Sanon aina lapselle, että on yö ja nyt mennään nukkumaan. Siinä vaiheessa aina alkaa haukotella. Sitten hetken päästä yleensä on jo unessa :)
 
Meillä menee kahden aikuisen ruokiin ja perustarvikkeisiin noin 600-800 eur /kk. Tytön kuluja en oo koskaan laskenu erikseen. Lisäksi mies syö aamuvuorossa ollessa lounaan ruokalassa, mutta iltaviikkoisin on omat eväät. Ja mun mielestä me törsätään ruokaan ihan liikaa. Helposti pystyis säästämään muutaman satasen ruuassa. Mä ostan kyllä lihat tarjouksesta ja kahmin kaikki - 30% pakkaseen. Mutta ihan liikaa on heräteostoksia ja erikoisempia tuotteita. Lisäksi meillä syödään gluteenitonta ja laktoositonta ruokaa joka omalta osaltaan nostaa monen tuotteen hintaa moninkertaisesti.

Eclipse :) Tuo ei vaikuta törsäämiseltä... Tosi säästeliäältä vaikuttaa.

Tuskin heitätte ruokaa roskiin :)
 
Me ollaan nyt tuossa vaiheessa, että koitetaan luopua yösyötöistä parin viikon päästä, kun mies jää isyyslomalle. Saas nähdä kuin käy..

Tyttö täytti just 9kk. Kävelyenkka ilman tukea edelleen se 9 askelta yksinään. (Ehkä maailman söpöintä se töpöttely xD). Nukkuu koko yön vieressä, nukahtaa tissille. Alkaa itkee, jos meen toiseen huoneeseen/ei nää mua. Alkanut ujostelee/vierastaa. Syö pääosin 5 ateriaa päivisin plus imetykset.

Meillä on niiiiin paljon korjattavaa, mutta miten löytää voimat siihen..? Koko iltarutiini pitäis saada muutettua meillä.. Mä en voi ymmärtää miten muka tää tyttö alkais nukahtaa ite sänkyynsä, kun se pomppaa pystyyn heti, ku ote irtoaa? Ja kannattaako edes kokeilla unikoulua nyt, kun ilmeisesti eroahdistus on päällä?

Miljoona kysymystä vaan päässä. Ei vastauksia.
Mä taistelin tän asian kanssa myös 9kk kohdalla. Tyttö siis nyt lähes 10kk. Mä lopetin imetyksen ja samalla nukuttamisen tissille sekä yösyötöt. En edelleenkään yritä laittaa tyttöä hereillä sänkyyn nukkumaan. Siitä seuraisi vaan itkuraivari. Nukutan tytön joko syliin sohvalla tai sitten meidän sängyssä ja kannan sitten omaan sänkyyn nukkumaan. Sain onneksi tytön syömään tuttia eli tissi vaihdettiin tuttiin. Pari iltaa meni niin että väsyneenä itki mun vieressä sängyssä mutta lopulta tutti kelpasi. Nyt nukahtaa niin että tutti suuhun ja otan viereen kyljelleen samoin kuin imettäessä. Silittelee vähän aikaa niin on taju pois. Tärkeää myös ettei saa olla nälkäinen. Jostain syystä myös yösyötöt jäi samalla pois kun tissi poistui kuvioista. Herää kyllä 2-5 kertaa per yö. Välillä riittää tutin suuhun laittaminen ja silittely. Välillä on nostettava pois sängystä jolloin nukahtaa yleensä syliin välittömästi mutta voi laskea takas sänkyyn vasta 10-15min päästä tai herää. Ja sitten aamuyöstä kun en jaksa pysyä hereillä niin kannan meidän sänkyyn johon nukahtaa viereen välittömästi.
Et sanoisin tissin ja yösyömisen olevan helppo nakki. Oma sänky sitten eri juttu. Mut ei mulla oo kiire ton sänkyasian kanssa. Tosin nyt joudun siirtymään puol 6 aikoihin lastenhuoneen isoon sänkyyn nukkumaan kun mies lähtee töihin jotta saan tytön seinän ja itteni väliin. Ipana heräs toissapäivänä niin etten heränny siihen ite ja tippu sängystä. Mies oli kyllä laittanut tyynyt sängyn reunalle mut ne ei ipanaa enää pitele. Onneks ei tullu kun pieni kuhmu ja mustelma ottaan ja äidille sydäri.
 
Eclipse :) Tuo ei vaikuta törsäämiseltä... Tosi säästeliäältä vaikuttaa.

Tuskin heitätte ruokaa roskiin :)
Juu ei tietenkään heitetä roskikseen mitään jossei ole pilaantunut. Meneekö teillä siten paljonkin ruokaa roskiin? Siinä silloin ensimmäinen säästökohde. Hävikin minimoiminen. Tekee ruokaa vaan sen verran kuin syö tai sitten pakastaa. Meillä jos teen ison laatikon, kastikkeen tai padan niin puolet aina pakastetaan. Silloin ei tarvi syödä samaa monena päivänä peräkkäin ja pakkasessa on sit omia valmisruokia sekä miehelle iltavuoroeväitä. Höyryttää vaan tuoreita kasviksia lisäksi. Lisäksi esim ostan aina välillä lihakauppiaalta kerralla 2-3kg jauhelihaa ja pyöräytän koko satsista lihapullia ja pihvejä jotka pakastan.
Teillä pitäs kyllä saada kehitettyä perheen yhteiset ateriat miehen kanssa. Niin poikakin sitten oppii pitämään yhteisistä ruokahetkistä eikä tule mitään isän ja äidin ruokia. Mä olen eniten joutunut huomauttamaan miehelle siitä että tytön kuullen ei saa ikinä sanoa että joku ruoka on pahaa tai ei syö tms. Omia ennakkoluuloja ei saa opettaa lapselle. Ei syö esim parsakaalia tai puolukoita missään tilanteessa. Myö taas tytön kanssa syötiin hyvällä ruokahalulla esim eilen kukka ja parsakaalia sekä lohta.
 
Kiitti MS74 :) Rypsiöljyä on tullut silloin tällöin lisättyä ruokaan, mutta hyvä vinkki, että sen voi laittaa iltapuuroon :) Jos vaikka pitäisi pidempään kylläisenä, kun esimerkiksi viimeyönä syötiin taas klo 03 puuroa ja nälkä oli valtava. Käytän Muksu puuroja, sekoitan sekä täysjyvä, että hedelmäpuurosta annoksen ja usein lisään tilkan Bonnen omenasosetta. On pojan superherkku. Paljonko öljyä uskaltaa ruokiin lisätä / päivä ?:rolleyes:

Avokadoa voisi tosiaan myös kokeilla, sekoitatko sen johonkin?:rolleyes: Maku kunnei luultavasti houkuttele...

Annan avokadoa sellasenaan tai soseutan sekasin johki. Välistä teen kylmää avokadokeittoa sekoittaen korvikkeeseen. Puurot kannattaa tehdä korvikkeeseen jos haluaa ravitsevampaa. Öljyä voi lisätä teelusikallisen aamu- ja iltapuuroon. En tiedä onko päivittäistä käyttörajaa.

Mulla on pakkasessa Pirkan lohikuutioita ja otan sieltä pari ja kiehautan kypsäks. Joukkoon kukkakaalia ja avokadoa ja sauvalla sekasin. Maistuu.
 
Kuukassius :) Ensin rauhoitat lapsen, leiki vaikka leluilla ( me käytetään nalleja) ja kertokaa samalla iltasatu :)

Sitten viette sänkyyn, lasket vaan sinne. Silitä päätä ja lähde pois. Valot pois, pitää olla pimeää.

Meillä toiminut 5kk iästä lähtien. Sanon aina lapselle, että on yö ja nyt mennään nukkumaan. Siinä vaiheessa aina alkaa haukotella. Sitten hetken päästä yleensä on jo unessa :)

Teillä on ihanan helppo lapsi siis. Meillä ei mitenkään toimi noin. Huutaa ja nousee. Mutta täytyy joku tapa keksiä.
 
Mä taistelin tän asian kanssa myös 9kk kohdalla. Tyttö siis nyt lähes 10kk. Mä lopetin imetyksen ja samalla nukuttamisen tissille sekä yösyötöt. En edelleenkään yritä laittaa tyttöä hereillä sänkyyn nukkumaan. Siitä seuraisi vaan itkuraivari. Nukutan tytön joko syliin sohvalla tai sitten meidän sängyssä ja kannan sitten omaan sänkyyn nukkumaan. Sain onneksi tytön syömään tuttia eli tissi vaihdettiin tuttiin. Pari iltaa meni niin että väsyneenä itki mun vieressä sängyssä mutta lopulta tutti kelpasi. Nyt nukahtaa niin että tutti suuhun ja otan viereen kyljelleen samoin kuin imettäessä. Silittelee vähän aikaa niin on taju pois. Tärkeää myös ettei saa olla nälkäinen. Jostain syystä myös yösyötöt jäi samalla pois kun tissi poistui kuvioista. Herää kyllä 2-5 kertaa per yö. Välillä riittää tutin suuhun laittaminen ja silittely. Välillä on nostettava pois sängystä jolloin nukahtaa yleensä syliin välittömästi mutta voi laskea takas sänkyyn vasta 10-15min päästä tai herää. Ja sitten aamuyöstä kun en jaksa pysyä hereillä niin kannan meidän sänkyyn johon nukahtaa viereen välittömästi.
Et sanoisin tissin ja yösyömisen olevan helppo nakki. Oma sänky sitten eri juttu. Mut ei mulla oo kiire ton sänkyasian kanssa. Tosin nyt joudun siirtymään puol 6 aikoihin lastenhuoneen isoon sänkyyn nukkumaan kun mies lähtee töihin jotta saan tytön seinän ja itteni väliin. Ipana heräs toissapäivänä niin etten heränny siihen ite ja tippu sängystä. Mies oli kyllä laittanut tyynyt sängyn reunalle mut ne ei ipanaa enää pitele. Onneks ei tullu kun pieni kuhmu ja mustelma ottaan ja äidille sydäri.

Kiitos! Mä oon tuttia yrittänyt ujuttaa väliin ja yritän saada sen leikkii sillä. Välillä onnistuu, välillä ei. Imetystä aion jatkaa vielä, mut tosiaan yösyötöistä koitetaan luopua. Meillä on myös hyvässä muistissa JustMomin isiunikouluohje :wink

Mulle ongelmallisinta on tuo, että tiedän sekoavani suunnitelmissa siinä kohtaa, kun yrittää laittaa tytön sänkyyn ja silitellä, tassuhoitaa, mitä vaan, mutta se nousee ylös ja huutaa eikä suostu makoilee. Syliin joo varmaan nukahtaa nopeestikin, mutta se sänkyyn laitto puolihereillä ei onnistu. Herää ja huutaa. Että miten siinä sitten toimii, montako kertaa tätä kestää jne.. Voihan olla, että nää on vaan ennakkoon omia pelkoja ja homma meneekin ihan ok, mutta yritän varautua eri skenaarioihin, jotta osais toimia sit heti oikein ja johdonmukaisesti. Ja sekin, että onko typy omassa huoneessaan vai meidän makkarissa, kaipa sen vaan kokeilemalla voi tietää, mut ois hienoa tietää heti se oikea keino.

Ja isot sympatiat tuon sänkyongelman kanssa. Meillä on käyny sama joku aika sitten. Oma univelka on vaan niin iso, ettei enää heräile tytön liikkeisiin ja se kumahti kerran alas. Nyt sänky on "nurkassa" ja pinnasänky tukkii jalkopään. Mutta niin ihana kun se onkaan tuon vieressä nukkua (sillon ku se nukkuu eikö heräile), niin on saatava se oma sänky ja tila jo takasin..
 
Teillä on ihanan helppo lapsi siis. Meillä ei mitenkään toimi noin. Huutaa ja nousee. Mutta täytyy joku tapa keksiä.
KuuKassius, en tiedä, onko tästä mitään konkreettista apua, mutta jos pientä vertaistuen puolikasta :) Lähtökohtaisesti olen sitä mieltä, että jokainen tekee siinä rytmissä jutut, kuin parhaalta tuntuu ja virtaa riittää. Pitää punnita plussat ja miinukset, mihin on voimavaroja sillä hetkellä ja mikä ehkä helpottaa muutaman yön päästä :Heartred

Meillä tirppu nukkui ekat kuukaudet enemmän ja vähemmän mun vieressä ja illalla nukahti rinnalle ka syliin. Oli levottomuutta ja alun mahavaivoja. Muutama kk sitten aloin ensin tehdä niin, että ensin yhdeltä yösyötöltä nostin sänkyynsä (nukahti aina siis siihen syötöllä) ja lopulta pyrin joka kerta nostamaan takaisin omaan sänkyynsä. Illalla laitoin nukkuvana sänkyynsä. Syötin siis istuallani, etten itse nukahtaisi viereen niinku ennen. Jossain vaiheessa sit vaan rupesin kokeileen. Pyritään lukemaan iltasatu joko erillään tai yhdessä isoveljen kanssa. Sitten kun alan laulaa, laitan valot pois ja pidän pientä sylissä. Sitten kun alkaa hyytyyn, pistän sänkyyn ja silittelen tai pidän kättä kropan päällä ja jatkan laulamista. Nyt kun meilläkin 10-kuisella on kova seisomaannousuvaihe päällä, niin meno tietty välillä on äitynyt villiksi, mutta jos huomaan, ettei ookaan tarpeeksi väsynyt, saatan ottaa uudestaan syliin hetkeksi. Tämä vain meidän systeemi, eikä tietenkään aukottomasti toimi kaikilla, mutta jos nousee itselle tästä jotain ajatuksia, niin hyvä juttu. Paljon tsemppiä ja voimia! :)
 
Meilläkin nukkui ekat kuukaudet pääsääntöisesti mun vieressä. Sitten siirryttiin omaan huoneeseen pinnasänkyyn 7kk iässä. Aluksi nukutin aina tissille äp-makuupussissa ja sain sen avulla siirrettyä sänkyyn. Myöhemmin isompana tämä ei enää toiminut. Sänkyyn laskettaessa aina pyristeli pois pussista ja nousi heti seisomaan, ravistelemaan pinnoja ja huutamaan. Ajateltiin että ei ole vielä tarpeeksi väsynyt, joten otettiin takaisin olohuoneeseen, joko syliin tai leikkimään lattialle. Ja sitten hetken päästä uusi yritys, mahdollisesti kolmaskin. Vähitellen se toimi, nyt vaan kannan iltatoimien jälkeen hereillä sänkyyn ja matkalla laulan lyhyen unilaulun. Peittelen ja sanon hyvää yötä, sinne jää nukkumaan. Tuttia ei ole, kun ei sitä kelpuuttanut koskaan. En tiedä onko merkitystä isoveljen mallilla. Hän menee siis ensin nukkumaan omaan huoneeseensa ja vauvan kanssa ollaan ovelta katsottu nämä samat rutiinit, halit ja peittelyt. Mutta meilläkin näin helpot säännölliset nukkumaan menot tulivat vasta 12kk paikkeilla (nyt ikää 13kk), sitä ennen oli ihan arpapeliä ja vaihteli päivästä toiseen (välillä nukahti heti, välillä meni pidempi aika). Nyt ollaan myös nukkumaan menoa saatu aikaistettua. Silloin 10kk meni vasta noin klo 22 nukkumaan, nyt noin klo 20.30. Ja tätäkin aikaistettiin vähitellen, ei kerralla. Kaikki vaatii aikansa ja nää jutut ovat mun mielestä helpottuneet nyt kun ikää on tullut lisää. Voimia ja kärsivällisyyttä Kuukassius!
 
Takaisin
Top