Synnyttäneet --40+++

Vappu on vietetty melkein selvissä merkeissä. Yksi karpalolonkero ja lasi kuoharia oli vapun saldo. Mä olen nyt virkeämpi kuin eilen, kun väsytti päivällä ihan hirveästi. Nyt tuli kuitenkin nukuttuu paremmin kuin edellisyönä, vaikka poika herätti syömään 02.00 ja 06.00. Pojalle taas maito maistuu, että varmaan paranemaan päin flunssasta. Me ollaan käyty joka päivä vaunulenkillä ja muutenkin yritän nukuttaa poikaa päivisin vaunuissa, vaikka ei mentäis lenkille. Poika nukkuu ulkona paljon paremmin. Miten olette pukeneet teiän poikia ulos, kun alkaa olla + 10 astetta ? Meiän pojalla on vuoriton keväthaalari ulkona ja äitiyspakkauksen makuupussi. Nyt kun ei ole enää raskaana niin helposti tulee syötyä kaikki herkkuja, joita ei raskausaikana voinut radin takia syödä. Mässyttämisen kanssa saa olla tarkka ettei liikaa mässytä. Toi kahvipulla varsinkin on paha juttu, kun en osaa juoda kahvia ilman pullaa. Onneksi toi poika kehittää mulle sen verran liikuntaa joka päivä ettei kerkeä kiloja kertyy. Tuliko Teillä raskausaikana paljon ylimääräisiä kiloja ? Mulla koko raskausaikana paino pysyi samana tai kilo alle lähtöpainon. Synnytyksen jälkeen painoa lähti 7-8 kg. Enkä niitä kiloja halua enää takaisin.
 
Muokattu viimeksi:
Mulla putosi paino raskauden aikana 14 kg. Ilmeisesti just tuon radin ruokavalion takia. Takaisin on tullut nyt muutama kilo joten tarkkana pitäisi nyt olla.. en tosiaan halua noita kiloja takaisin!

Mulla oli ihan selvä vappu. :grin Vähän mietin kaupassa et jos yhden siiderin ostaisi mutta kun ei erityisemmin tehnyt mieli niin jätin väliin.

Meillä poika tankkaa nyt iltaisin varsinkin tunnin välein.. :p mutta yöllä sentään meni sitten kolmekin tuntia syömisten välillä.

Mä mietin myös että mitä tuonne ulos kannattaa nyt vauvalle pukea.. kun kuitenkin yli 10 astetta lämmintä. Meillä on vain noita talvipukuja tai fleecepukuja ja ovat ehkä jo liian lämpimiä? Mistähän löytäisi tarpeeksi pienen kevätpuvun? 50-56 cm.
 
Marituuli, Turussa on sellainen kauppa nimeltä Ozbaby, jolla on myös nettikauppa. 50/56 kokoinen vauvan keväthaalari maksaa heillä 42 €. Ostin meiän pojalle sellaisen, mutta kokoa 62/68. Jesperjuniorillakin on verkkokauppa ja sieltäkin löytyy jotain vauvan keväthaalareita. Niissä tosin oli aika paksu vanuvuori, kun kävin sellaisia katsomassa. Maksoi 50 euroa ja koot lähti 62 cm. Pienten vauvojen haalareita vaikea löytää ja ostaa.
 
Marituuli, Turussa on sellainen kauppa nimeltä Ozbaby, jolla on myös nettikauppa. 50/56 kokoinen vauvan keväthaalari maksaa heillä 42 €. Ostin meiän pojalle sellaisen, mutta kokoa 62/68. Jesperjuniorillakin on verkkokauppa ja sieltäkin löytyy jotain vauvan keväthaalareita. Niissä tosin oli aika paksu vanuvuori, kun kävin sellaisia katsomassa. Maksoi 50 euroa ja koot lähti 62 cm. Pienten vauvojen haalareita vaikea löytää ja ostaa.

Joo.. taidanpa tyytyä Huuto.nettiin ja kirpparitarjontaan noilla hinnoilla.. :hungover: :grin
 
Jesperjuniorin verkkokaupassa vaaleanpunainen keväthaalari 22,95. Väri vain ei ole oikein poikien väri. Itse maksoin noista ostamistani keväthaalareista 34 €. Enkä kyllä raaski maksaa 50 euroa vauvan haalareista. Meillä nyt käytössä 62 cm keväthaalarit, jotka on serkun pojan vanhat.
 
Mä luulen et meillä hukutaan vieläkin 62 senttisiin. :grin Nyt talvihaalari on 50 cm ja just sopiva. Luulen et pitää hankkia seuraavaksi 56 senttinen. Pari kymppiä vielä voisin maksaakin. Mutta paljon ostan käytettyä vaatetta halvemmallakin. Nimim. Pihi köyhä :grin

Löysin kyllä nyt kaapista yhden haalarimallisen kokopuvun joka ei kai ole ulkopuku vaan tarkoitettu talvivauvalle sisäkäyttöön. Se on hyvin ohutta fleeceä vuorittomana. Sitä käytin nyt pojalla eilen.
 
Me oltiin eilen 3 kk neuvolassa, mutta rokotteita ei annettu vielä. Rokotteet saadaan 11.5., jos poika silloin kunnossa. Pojan mitat oli 5440 g ja 59 cm (4.4. kasvukontrollissa mitat oli 4820 g ja 55.3 cm). Pituutta tullut nyt suhteessa painoa enemmän. Pojan pipo on 40 cm. Meillä sovittiin myös 5kk neuvola aika samassa 27.6. 25.5. on 4 kk lääkärineuvola. Pojan vaatteissa olemme nyt siirtymässä kokoon 60-62 cm. 56 cm jää pois käytöstä, jos eivät enää sovi. Meillä noita 62 cm vaatteita on äitiyspakkauksellinen. Sain juuri käytettyjä vaatteita kokoa 62 ja 68 cm lisää ystävän siskolta, jolta ostin tuon äitiyspakkauksen ennen vauvan syntymää. Lisäksi olemme saaneet vaatteita myös miehen siskolta ja serkulta sekä mun serkulta. Tietenkin meillä on myös vuoden 2015 äitiyspakkauksen vaatteet jemmassa. Ei paljon tarvitse vaatteita ostaa. Tosin tilasin juuri 62 cm vaatteita Ellokselta. Nallekarvahaalarin, 2 ×kietaisupaita värillinen ja 2 x puolipotkarit kärjelliset. Mistä olette hankkineet vaatteita ? Onko teillä ollut teiän aiempien lasten vaatteita säilössä ? Meillä nyt ongelma, että kaikkia vaatteita ei varmaan kerkiä edes käyttämään. Mulla on nyt projektina pestä noi 62 cm vaatteet. Parempi kuitenkin, että vaatteita on. Se harmittaa, jos ostaa uusia vaatteita eikä niitä tulisi käytettyä. Ennen synnytystä tuli ostettu sellainen puuvillapuku 56 cm, joka on nyt vasta ollut pari kertaa käytössä. Ensisynnyttäjänä en tiennyt ettei kannata kauheasti ostella haalareita etukäteen. Meillä on myös H&M toppahaalari 62/68cm, jota ei ole vielä käytetty kertaakaan. Toivottavasti sitä voi käyttää ensi syksynä. Mitä aiotte tehdä vauvan vaatteille sitten, kun jäävät pieniksi ? Mä en tiedä tuleeko meille vielä toinen lapsi. Yritetään pitää taukoa sektion vuoksi.
 
Oon tonne toiseen ketjuun kirjoitellut tähän asti. Meillä on siis viikkoa vaille 3 kk ikäinen poika (9.2. 50cm 3325g alateitse JS). Esikoinen täyttää kesällä 4v., hän synnytyksensä meni aikoinaan kiireelliseen sektioon. Luomulapsia molemmat.

Meillä sujuu syöminen ja nukkuminen nykyään ihan hyvin. Imettämisen alku oli takkuista. Keltaisuuden ja painon laskun takia piti alkaa antaa korviketta, omaa maitoa ei alussa tullut kunnolla. Rintakumin kanssa tapeltiin, nännit oli kipeät ja verillä, vauva ei saanut toisesta rinnasta otetta ja korvikemäärä nousi koko ajan... 5 viikon iässä korviketta kului jo 4dl / vrk. Tässä vaiheessa hakeuduin imetystukiryhmään ja sieltä saatujen apujen avulla aloin sitten tehostaa imetystä ja pikku hiljaa purkaa lisämaitoja. En olisi ikinä uskonut, että vielä päästään täysimetykselle, mutta viime viikolla se lopulta tapahtui. :) Esikoista osittaisimetin 2 kk ja sen jälkeen siirryttiin kokonaan korvikkeelle. Sen pullorumban kokeneena tämän toisen ruokinta tuntuu nyt niin helpolta, kun ruoka kulkee koko ajan mukana ja ei tarvitse jatkuvasti pestä ja steriloida pulloja, muistaa ostaa maitoa jne. Erityisesti yöt ovat helppoja, kun vauva nukkuu vieressäni ja syö yön aikana omaan tahtiinsa (en oikeastaan edes herää tuohon, jatkan vaan unia). Edelliskerrasta muistan miten raskaalta tuntui yöllä nousta lämmittelemään pulloja ja syöttämään vauvaa. Olin paljon väsyneempi kuin nyt.

Myös vauva nukkuu yöt hyvin. Muutamana iltana on ollut hulinointia ja vaikeutta rauhoittua nukkumaan, mutta yleensä nukkumaan meno käy helposti ja nukahdettuaan nukkuu hyvin. Aamuisinkin nukkuu pidempään kuin minä. Päiväunissa ei ole vielä selvää rytmiä, välillä nukkuu pidempiä, välillä lyhyempiä pätkiä ja missä milloinkin (sohvalla, ulkona vaunukopassa yms). Omassa pinnasängyssä ei ole vielä nukkunut juuri ollenkaan. On yritetty sinne välillä nostaa päiväunille, mutta havahtuu siihen eikä suostu jäämään. Äitiyspakkauslaatikossa oli tarkoitus nukuttaa aluksi, mutta siinä oli vähän sama ongelma, joten otin viereeni parisänkyyn, kun syöttäminen kävi siinä niin helposti. Vähän jännittää, että miten sujuu jatkossa siirtyminen omassa sängyssä nukkumiseen, kun on tottunut olemaan vieressäni...

Meillä oli vauvalle ennestään esikoisen vaatteita ja lisää olen ostellut kaupasta (lähinnä alennusmyynneistä) ja kirppareilta. Kun viimeksi oli kesävauva ja nyt talvivauva, niin ei mene koot ihan yksiin. Äitiyspakkausta en tällä kertaa ottanut. Ulkoillessa vaunuissa meillä on ollut käytössä Tutan vanupuku (reilu koko, 56 mahtuu yhä, vaikka sisävaatteissa käytetään jo kokoa 62). Tosin nyt on niin lämpimät ilmat jo, että mietin onkohan vanupuku vähän liikaa (makuupussi on kyllä auki ettei ihan paahdu). Meidän lapsikiintiö on nyt tässä, joten varmaan tulee sitten myytyä pieneksi jääneet vaatteet.
 
Muokattu viimeksi:
Mulle ei tullut raskausaikana varsinaisesti "ylimääräisiä" kiloja. Ennen raskautta painoin 55 kg ja viimeisessä neuvolapunnituksessa 68 kg. Kaksi viikkoa vauvan syntymän jälkeen painoin 57 kg eli ihan vauvasta johtuvia kiloja olivat. :) Tällä hetkellä lähtöpainoon on matkaa yksi kilo. En mä kyllä vielä tyytyväinen kroppaani ole, kiinteytyä voisi/pitäisi, mutta teen sille sitten jotain vähän myöhemmin. Nyt keskityn vauvaan ja herkutteluun. Kesä tulee ja tykkään niin jätskistä, pullasta, suklaasta, pizzasta, hampurilaisista, grilliherkuista jne. :) Mulla on kuntosalijäsenyys jäädytettynä heinäkuun loppuun asti, joten jos elokuussa sitten aloittaisi jumpat yms.

Jälkivuoto istukasta kesti noin 5 viikkoa, suunnilleen saman verran kuin edelliskerralla.
 
Meillä vauva on ihan normivaatetuksessa makuupussi auki vaunuissaan. Meillä ainakin ihan kesäilmat. Lakki on aluksi päässä mut aika usein on pako ottaa sekin pois kun hikoaa ja alkaa olla levoton.
 
Titti, tervetuloa mukaan tähän ketjuun ! Lisäsin sun tiedot tuohon etusivun listaan. Puuttuu vain ikä, raskausviikot ja kuinka mones lapsi. Tosi hienoa, että pääsit täysimetykselle. Pullorumba on kyllä rankkaa ja vaatii työtä. Itse olen kyllä jo tottunut herämään pari kertaa yössä vaihtamaan pojalle vaippaa kylpyhuoneessa ja sitten juodaan korviketta keittiössä. Tähän mennessä meille kaikille synnyttäneille on näköjään syntynyt pelkästään poikia ja aika samankokoisia vielä kaikki pojat. Mäkin ajattelin syksyksi hankkia kuntosalikortin, kun mulla on noita kulttuuri- ja liikuntaseteleitä jemmassa. Tällä hetkellä hoidan kuntoa käymällä pojan kanssa vaunulenkillä päivittäin.
 
Meillä vauva on ihan normivaatetuksessa makuupussi auki vaunuissaan. Meillä ainakin ihan kesäilmat. Lakki on aluksi päässä mut aika usein on pako ottaa sekin pois kun hikoaa ja alkaa olla levoton.

No normivaatetuksessa on ilmeisesti alettava täälläkin menemään kun ulkona jo +20 astetta.. :smug: Mutta joku kesähattu pitää ainakin löytää. Ja kun liikun kaupungilla niin mulla on auton Gragon istuin jonka vaan kiinnitän Gragon rattaisiin niin silloin ei ole makuupussia suojana. Täytynee alkaa pitää jotain vilttiä varmuuden vuoksi mukana silloinkin, minkä voi sitten heittää pojan päälle jos tulee viileää.
 
Mulla ois kausihaalari. Tosin on pohjaväriltään punainen (valkoisia ja punaisia palloja), 62cm. Et jos joku haluaa niin halvalla lähtee, mutta saattaa olla liian "tyttöjen"puku.
 
Mä laitoin nyt normivaatteiden päälle collegehaalarin. Tuntui riittävän tähän hätään. Enempää en tuonne "helteeseen" nyt laittaisi.

Kuten kuvasta näkyy niin poika tarvitsee pienemmän hatun. :grin Mistähän löytäisi kivan kesähatun noin pienelle?

Sanokaa nyt mulle et on normaalia että kuusiviikkoinen syö tunnin välein? Alan olla puhki.. :dead: Tuntuu et saa koko ajan syöttää (vaikka mieskin tosin osansa tekee kun on kyse pulloruokinnasta).. siihen päälle vielä noiden hemmoteltujen isojen lasten passaus jotka on olleet kotona sairaina. :banghead:
 

Liitteet

  • rps20160504_211721.jpg
    rps20160504_211721.jpg
    51.6 KB · Katsottu: 44
Muokattu viimeksi:
Satru, onko sulla laittaa tänne kuvaa tosta haalarista ? Ihan mielenkiinnosta kysyn, vaikka meillä on kangashaalari 62 cm olemassa. Täydellisen keväthaalarin metsästys on vaikeaa...Marituuli, onkohan sun pojalla tiheän imun kausi ? Imetätkö häntä enää yhtään ?
 
Satru, onko sulla laittaa tänne kuvaa tosta haalarista ? Ihan mielenkiinnosta kysyn, vaikka meillä on kangashaalari 62 cm olemassa. Täydellisen keväthaalarin metsästys on vaikeaa...Marituuli, onkohan sun pojalla tiheän imun kausi ? Imetätkö häntä enää yhtään ?

En imetä enää yhtään. Ja sit tuolla on tiheän imemisen kausi ollut jo monta viikkoa.. Epäilen et poika vaan tykkää niin paljon syömisestä. :grin Ja kun nukutellakin pitää aina maidon kera.

Mä löysin välikausipuvun Vähänkäytetty nettisivulta, 62 cm. Nyt epäilen et tarvitaankohan sitä kuitenkaan ollenkaan kun nämä kelit on nyt niin lämpimät et pelkkä sisävaatevarustus riittää ulkonakin.. Tosin tänään kun oltiin merenrannalla grillaamassa olisi ehkä puku ollut tarpeen. Nyt oli pelkkä huppari pojalla päällä.
 
Meillä poika piti tänään vielä keväthaalaria vaunussa ja oli makuupussissa. Käytkö, Marituuli monta kertaa päivässä ulkona pojan kanssa ? Meillä on nyt tapana käydä kaksi kertaa päivässä lenkillä tai nukkua ulkona. Autossa pojalla tulee keväthaalareissa kuuma.
 
Meillä poika piti tänään vielä keväthaalaria vaunussa ja oli makuupussissa. Käytkö, Marituuli monta kertaa päivässä ulkona pojan kanssa ? Meillä on nyt tapana käydä kaksi kertaa päivässä lenkillä tai nukkua ulkona. Autossa pojalla tulee keväthaalareissa kuuma.

Ei meillä kyllä tule käytyä edes joka päivä ulkona.. Mulla ei riitä aika ja energia. Isommat lapset yritän kyllä aina houkutella myös mukaan niin saadaan siinäkin yhteistä aikaa (kyllä 10- ja 12-vuotiaatkin vielä kaipaa huomiota). Nyt kyllä alan yrittää käydä joka päivä kun ilmat on lämmenneet. Asutaan lisäksi kolmannessa kerroksessa ilman hissiä joten ylös alas ramppaaminen sylettää välillä.. Parvekkeella en nukuta poikaa koska mies käy tupakalla siellä.

Meillä pojalla oli viimeksi kuuma jo pelkissä sisävaatteissa pehmeässä kantokopassa vaunuissa. Auto on kyllä paha nyt kun on kuumempi sää.
 
Meilläkin on omakotitalossa parit portaat etuoven edessä ja sekin on musta hankalaa. 3.kerroksesta alas kantaminen kuulostaa tosi hankalalta, joten ymmärrän miksette käy ulkona.
 
Mulla on ollut viime päivinä vauvalla body ja sen päällä collegehaalari päiväunilla vaunuissa. Tosin tänään pistin pelkissä sisävaatteissa makuupussiin ja vaunukoppaan, on jo niin lämmin. Mä nukutan tossa terassilla silleen, että laitan vaan pelkän vaunukopan penkille, ei ratasosaa siis. En oo käyny vaunulenkeillä ollenkaan, koen vähän tylsäksi yksin lähteä. Eri asia, jos ois joku kaveri kenen kanssa mennä.
 
Takaisin
Top