Synnyttäneet --40+++

Mua ei haittaa yksin lenkkeily. Välillä on kyllä mieskin käynyt mun ja vauvan kanssa kävelyllä. Me asutaan pellon reunassa hiekkatien varrella ja kävelylenkit suuntautuu yleensä 1,5 km päähän kunnan hiekkarannalle. Meiän omasta tontista n. 150-200 m meren rantaan. Meillä on periaatteessa merinäköala, vaikkei omaa meren rantaa olekaan. Tämä on yhdistelmä omakotitaloasumista ja mökkielämää. Ei tartte erikseen lähteä mökille, kun voi nauttia jo kotona mökkielämästä. Meillä on 6000 m2 tontti. Talvisin täällä on hiukan tylsä asustella, kun ei ole katuvaloja eikä ulkona voi tehdä mitään. Lähin kauppa ja lähikoulu on 4 km päässä ja kuntakeskus 10 km päässä. Syksyllä ja talvella pimeään aikaan kuljemme otsalamput päässä lenkillä, joten ei täälläkään talvella välttämättä tule paljon lenkkeiltyy vauvan kanssa. Meillä on iso terassi,jossa vauvaa voi nukuttaa lähinnä aamupäivisin, kun iltapäivisin sinne paistaa aurinko.
 
Mulla tulee helpommin lähdettyä lenkille jos mies sanoo että nyt mennään. Samalla patistan lapsetkin mukaan. On mukava lenkkeillä koko perheen kesken. :) Mutta joskus on mentävä yksinkin. Silloin vaan helposti tulee kierrettyä vain pieni lenkki.. seurassa on aina mukavampaa.
 
Tänään oli liian kuuma lenkkeillä pojan kanssa ulkohaalarit päällä puolen päivänaikaan. Illalla kävimme uudestaan lenkillä ilman haalareita fleecehousuissa ja fleechupparissa, mutta pojalla tuli silti kuuma. Puolenpäivän lenkit saa jäädä, jos on näin kuuma ilma. Yleensä käymme aamupäivisin ja illalla lenkillä. Toi pukeutuminen tonne ulos näillä lämpimillä keleillä on haastavaa. Meillä on vielä musta-turkoosit vaunut, jotka ei ole sieltä viileimmästä päästä. Mun tartteekin avata vaunun ilmaläpät, kun menin sellaiset sulkemaan tässä yhtenä päivänä. Niin vaihtuu ilma paremmin.
 
Eilen tarkeni kyllä tosiaan ihan vain pitkähihaisessa bodyssa ja housuissa vaunujen pehmeässä kantokopassa eli siellä sisällä. Sitäkin vähän auoin välillä. Tämä iltalenkillä.

Nythän lupasi taas vähän viileämpää säätä.

Tilasin sen 62 cm välikausipuvun ja kyllä tuo hukkuu siihen vielä. :p Menee ehkä vasta syksyllä.
 
Mä mietin et onko normaalia kun pojalla on jatkuvasti nenä tukossa ja täynnä vihreää räkää? Varsinkin aamuisin jolloin hengitys on tosi tuhisevaa ja äänekästä sitten. Miehen äiti väitti että kaikilla vauvoilla on samaa. Mutta en muista vanhemmilla lapsilla olleen. Tosin siitä on niin kauan että ehkä en vain muista.. Mutta kun aikuisillekin aina sanotaan että kirkas lima on ok mutta vihreä ei.. mietin et nuha vai allergia? Vai normaalia?
 
Mä mietin et onko normaalia kun pojalla on jatkuvasti nenä tukossa ja täynnä vihreää räkää? Varsinkin aamuisin jolloin hengitys on tosi tuhisevaa ja äänekästä sitten. Miehen äiti väitti että kaikilla vauvoilla on samaa. Mutta en muista vanhemmilla lapsilla olleen. Tosin siitä on niin kauan että ehkä en vain muista.. Mutta kun aikuisillekin aina sanotaan että kirkas lima on ok mutta vihreä ei.. mietin et nuha vai allergia? Vai normaalia?

Meillä ei ole vielä ollut vauvalla mitään sairauksia, ei edes nuhaa/tukkoista nenää. Kopkop...
 
Marituuli, ei kuulosta normaalilta vihreä lima. Mulla tulee poskiontelotulehdus mieleen vihreästä limasta. Kävisin näytillä.terveyskeskuksessa tai yksityislääkärillä. Meiän pojallahan oli tosiaan lievä pienten keuhkoputkien tulehdus ja käytiin ihan lastenpolilla näytillä.
 
Marituuli, ei kuulosta normaalilta vihreä lima. Mulla tulee poskiontelotulehdus mieleen vihreästä limasta. Kävisin näytillä.terveyskeskuksessa tai yksityislääkärillä. Meiän pojallahan oli tosiaan lievä pienten keuhkoputkien tulehdus ja käytiin ihan lastenpolilla näytillä.

No se räkä on sellasta että se on tuolla syvällä nenässä jonne se kuivuu. Ei siis valu ulos asti. Ja joka päivä sitä ei ole. Poika kuitenkin syö ja nukkuu ihan hyvin eikä itkeskele. Murisee kyllä edelleen kovasti unissaan mutta sitähän tuo on tehnyt aina.. :rolleyes: Joku tyyppiääni/luonne vaan. Tänään nenä tuntuu olevan taas ihan auki.

Lueskelin netistä asiasta ja aika ristiriitaisia kommentteja asiaan on. Osa on sitä mieltä että ei hätää jos muita oireita ei ole ja joku veisi vihreän rään takia heti lääkäriin siitä huolimatta. En tiedä ottaisiko ne edes tk:n tuolla perusteella..

Miten teillä maria75 oireili poika kun veitte lääkäriin?
 
Meillä on myös rohiseva vauva mut ei vihreätä räkää. Edellinen oli samanlainen rohisija. Jos sua mietityttää niin kysy ihmeessä vaikka neuvolasta.
 
Me saatiin tänään 3 kk neuvolan rokotteet. Pojalla on 38 astetta kuumetta. Annoimme hänelle suppoa peräsuoleen kipujen lievittämiseksi. Nyt hymyilee taas. Silloin aiemmin poika ei suostunut syömään, kun hänellä rohisi ja vinkui hengitys. Ensin oli pelkkää rohinaa ja sitten myös vinkunaa. Halusin tietää mistä oli kyse ja meiän pojalla oli sitten lievä viruksen aiheuttama bronkioliitti.
 
Maria, meilläkin saatiin eilen rokotukset, kaksi piikkiä ja rotatehoste. Ei noussut kuumetta, mutta pari tuntia rokottamisen jälkeen oli aika kärttyinen ja itkuinen. Samalla käynnillä oli 3 kk neuvola, pituutta oli 59,6 cm ja painoa 6060 g. Kotona katoin esikoisen neuvolakorttia ja hän oli saman ikäisenä melkein samoissa mitoissa, pituutta puoli senttiä enemmän ja painoa 30 g vähemmän. Veljekset kuin ilvekset... :)
 
Ens viikolla jälkitarkastus ja mulla alkoi menkat. Kiireinen viikko alkamassa. Ristiäisetkin lähenee ja pitää alkaa toimia kaiken tilpehöörin kanssa. Vähän kukkaa ja vaatetta ja kakkuja ja sen semmoista..
Vauva on kyl helppo ja ihana poika. Isoveljetkin on yhä vaan ihastuneita eikä tarvetta mustasukkaisuuteen. Kun nyt vaan alkais kesäloma ettei tarttis kuskailla niin kovasti ketään. Tulis erilainen vapaus.
 
Mullakin ensi viikolla jälkitarkastus. Vihdoinkin. Pyysin jo aikaisempaa aikaa kun ei pysty enää odottamaan ehkäisyn kanssa.. :rolleyes: Neuvolan täti väitti että hormonikierukan voi laittaa vasta 6 kk sektion jälkeen. :eek: Mutta käski kysymään lääkäriltä asiaa. Olen lukenut netistä tapauksia jolloin on laitettu jopa jo jälkitarkastuksessa. Riippuu kuulemma lääkärin mielipiteestä. Jos pitää odottaa niin sitten otan pillerit siksi aikaa. En vaan haluaisi kärsiä enää yhtään kuukautisista kun ei kuitenkaan ole tarkoitus raskautua enää ja kun ne laittaa endon rehottamaan lisää. Luulisi endon takia kierukan saavan nopeammin.

Meilläkin isommat sisarukset ovat edelleen erittäin ihastuneita vauvaan. :Heartred Kaikki hyvin eikä mustasukkaisuutta ole ilmennyt. Varsinkin 12-vuotias isoveli on aivan rakastunut pikkuveljeensä ja tykkää hoidella ja sylitellä. :Heartred
 
Marituuli, et ole ajatellut strerilisaatiota ? Sitten ei tarvitsisi enää ehkäistä. Itse lopetin minipillerien syönnin, kun en kestänyt enää jokapäiväisiä kuukautisia. Nyt onneksi vuoto loppu, mutta ongelmana on tuo ehkäisy. Pitäisi elää selibaatissa, käyttää kondomia tai luottaa ns. varmoihin päiviin. Mikään noista ei kuulosta kivalta, mutta en tykkää syödä noita hormoonivalmisteitakaan enkä halua kierukoitakaan. Marituuli ja Sikuriini teillä on kokemuksia useammasta sektiosta, miten ne on sujuneet ? Itse en haluaisi enää leikkauspöydälle.
 
Mä olen parantunut jona kerta hyvin. Sektion jälkeinen kivunlievitys oli tässä viimeisessä tehokkain ja mahtoiko johtua siitä että paranin nopeiten. Liikkuminenkin on lähtenyt ilman suurempia särkyjä. Keskimmäisessä sektion aikainen kivunlievitys oli paras koska sain myös rauhoittavaa lääkitystä ennen puudutuksen laittoa sekä leikkauksen aikana. En tiedä miksei sitä tässä annettu. Itsekin tajusin vasta jälkikäteen.
 
Kyllä mäkin oon kuullut että hormonikierukoita on asennettu jälkitarkastuksessa. Aion itsekin pyytää. Hormonikierukka oli mulla ihanan sivuvaikutukseton, mitä nyt kuukautiset jäi kokonaan pois. En jäänyt kaipaamaan niitä ja mähän pamahdin paksuksi saman tien, kun kierukka poistettiin, joten silläkään saralla ei huoleta. :)
 
Sterilisaatio ei estä kuukautisvuodon tulemista. Niinpä se ei ole ratkaisu endoon. Sitä ehdotettiin mulle että voisi tehdä samalla kun sektion mutta koska tarvitsisin kuitenkin lisäksi hormonikierukankin estämään vuodot niin en halunnut. Mullahan hormonikierukka nimittäin on toiminut hyvin ja olen täysin vuodoton sen takia. Nyt kun lasta tehtiin sen neljän kierron ajan niin endoa oli jo taas tullut. Havaitsivat sen sektiossa.

Mä olen myös toipunut sektioista hyvin. Moni on niiiiin kipeä sairaalassa ettei pääse sängystä edes ylös mutta ei mulla ole niin vaikeaa ollut. Toki särkylääkkeitä tarvitsi pitkään mutta hyvin koen kuitenkin pärjänneeni.
 
Mäkin paranin mielestäni sektiosta suhteellisen nopeasti, vaikka oli se ihotulehdus komplikaatio. Ensimmäisen viikon vedin buranaa ja panadolia. Kotiin päästyäni jätin lääkkeet.Antibioottia söin kotona vielä viikon verran. En ole tiennyt, että kuukautisvuoto aiheuttaa endometrioosia.
 
Marituuli, mulla laitettiin edelliskerralla hormonikierukka 4kk sektion jälkeen.

Nyt sain kans jälkitarkastuksessa (2 kk alatiesynnytyksestä) hormonikierukkareseptin ja lääkäri sanoi, että voi vaikka heti laittaa. Ennen on kuulema odoteltu kauemmin, nyt ei enää ole varoaikoja, vaan voi heti jälkivuodon loputtua laittaa kierukan. Mut kai se on vähän lääkäristä kiinni, että miten kukakin ohjeistaa. En oo kyllä vielä ostanut kierukkaa, kun en oo päättänyt haluanko sitä kuitenkaan... Kun en oikein tykkää hormonaalisesta ehkäisystä. Mulla tulee hormonikierukan ja minipillerien kanssa menkat ihan normaalisti, en kuulu niihin onnellisiin, joilla jää pois. Minipillereistä tulee vieläpä ärsyttävää tiputteluvälivuotoa koko ajan. Nyt imetän ja ei oo onneks menkat alkanu vielä (yli 3kk synnytyksestä). Kondomilla mennään. Mies harkitsi aikaisemmin vasektomiaa, mutta luettuaan haitoista ei enää haluakaan sitä. Ja mustakin sterilisaatio on jotenkin niin lopullinen. Vaikka meidän lapsikiintiö on nyt täynnä, niin haluan kuitenkin pitää option siihen asti kunnes sit ikä tulee lopullisesti vastaan. :) Sairaalassakin kyselivät, että onko suunnitteilla lisää lapsia ja sanoivat, että hyvin ehtis vielä. Mut eiköhän nää kaks riitä. Toisaalta jos vois olla varma, että tulis kahen pojan jälkeen tyttö, niin sitten ehkä yhen vielä voisin... :wink
 
Takaisin
Top