Suurperheelliset kuumeilijat

Voi ei tsemppiä noron kanssa! Kyllä se isossa perheessä on aivan hirveä tauti 🙈😅 mutta ei niitä nyt kovin usein onneksi tule. Me oltiin vuodenvaihde influenssassa ja tuntui että se tauti kesti toista kuukautta, kun oli yks jos toinen kipeänä...
 
Meillä ei ole, ihme ja kumma, aiemmin sairastettu noroa joten tietynlainen shokki oli myös miten nopea liikkeinen ja rankka tauti kyseessä. Pyykinpesukone pyöri melkein yötä päivää. 😅
Influenssa on kyllä sitkeä virus ja varmasti vie voimia, sekä aikaa kun käy jokaisen sitten lävitse. Onneksi sekin kausi on nyt takana päin!

Me käytännössä ollaan muutenkin sairasteltu koko viime vuosi. Ja viime syksy etenkin taukoamatta kun aloitin vakassa. Kyllä sitä silloin pohti että miten tälläisestä selviää jos tässä olisi yhtään pienempi ihminen mukana, heille kun monet taudit iskee rankemmin. Mutta kai nämäkin on sellaisia pelkoja ja asioita joista voi muodostua tietynlainen mörkö jos tarpeeksi ajattelee!
 
Voisko sun huonounisuuden taustalla olla raudan ja/ tai magnesiumin puute? Myös kilpirauhasen vajaatoiminta vaikuttaa uneen.
Pitäisi olla nuo kunnossa, ennemmin veikkaan stressiä syyksi jos pitää jotain syytä hakea, samoin hormonien vaikutusta eri vaiheissa kiertoa. Raudanpuutos oireili muutenkin aikanaan itselläni ennemmin nukkumisen suhteen, että olisi voinut nukkua loputtomiin, mutta silti ei ikinä ollut virkeä ja levännyt olo.

Tsemppiä kaikille noron ja muidenkin tautien kanssa, meillä on nyt yhdellä tuo influenssa, huooooh... Aivan loputon tautikierre ollut tämä vuosi!
 
Meillä ei ole, ihme ja kumma, aiemmin sairastettu noroa joten tietynlainen shokki oli myös miten nopea liikkeinen ja rankka tauti kyseessä. Pyykinpesukone pyöri melkein yötä päivää. 😅
Influenssa on kyllä sitkeä virus ja varmasti vie voimia, sekä aikaa kun käy jokaisen sitten lävitse. Onneksi sekin kausi on nyt takana päin!

Me käytännössä ollaan muutenkin sairasteltu koko viime vuosi. Ja viime syksy etenkin taukoamatta kun aloitin vakassa. Kyllä sitä silloin pohti että miten tälläisestä selviää jos tässä olisi yhtään pienempi ihminen mukana, heille kun monet taudit iskee rankemmin. Mutta kai nämäkin on sellaisia pelkoja ja asioita joista voi muodostua tietynlainen mörkö jos tarpeeksi ajattelee!
No sitten ymmärrän fiiliksen, ekaa noroa ei varmaan ikinä unohda 🤣 onneksi seuraavaan norosesonkiin osaa jo varautua ihan eri tavalla ja tehdä tarvittavat suojaustoimet ja ostaa desinfioivia pikasiivousliinoja ja pakasteeseen mehujäätä ja kaappiin valmiiksi sellaista evästä ja juomaa, jota voi yrittää potilaille tarjota 🙈
 
No sitten ymmärrän fiiliksen, ekaa noroa ei varmaan ikinä unohda 🤣 onneksi seuraavaan norosesonkiin osaa jo varautua ihan eri tavalla ja tehdä tarvittavat suojaustoimet ja ostaa desinfioivia pikasiivousliinoja ja pakasteeseen mehujäätä ja kaappiin valmiiksi sellaista evästä ja juomaa, jota voi yrittää potilaille tarjota 🙈
Ihan sivusta huutelen, että noroon ei esim sanytol-liinat tepsi. Sanytol-tuotteissa (ainakaan niissä, mitä meillä on) ei ole klooria ja noro tarttee nimenomaan kloorin tuhoutuakseen.
Meillä oli vatsatauti jouluna, desinfioin urakalla liinoilla ja silti kaikki sai sen melkein yhtäaikaa (paitsi vauva 3kk). Alettiin miettiä et jos oli noro ja sit luin, et se tarvii sen kloorin. Mies sanoi, et jos oli noro ni olipahan puhtaita viruksia. 😄
 
Ihan sivusta huutelen, että noroon ei esim sanytol-liinat tepsi. Sanytol-tuotteissa (ainakaan niissä, mitä meillä on) ei ole klooria ja noro tarttee nimenomaan kloorin tuhoutuakseen.
Meillä oli vatsatauti jouluna, desinfioin urakalla liinoilla ja silti kaikki sai sen melkein yhtäaikaa (paitsi vauva 3kk). Alettiin miettiä et jos oli noro ja sit luin, et se tarvii sen kloorin. Mies sanoi, et jos oli noro ni olipahan puhtaita viruksia. 😄
Joo minäkin luin tuon kloorijutun itse asiassa vasta mutta en ole hoksannut edes katsoa mitä noissa liinoissa on 🙈 toki en ole edes elätellyt toiveita että kukaan norolta onnistuisi välttymään kun se iskee, mutta jotenkin tuntuu ajatuksena kivemmalta että esim. yöllä jos pyyhkii jostain lattialta oksennuksia että sen kohdan sitten vielä puunaa jollain "tujummalla" 🤣 eli lähinnä henkinen vaikutus ja liinat helposti käden ulottuvilla 🙈
 
Meidän esikoinen itse asiassa ehkä välttyi taudilta. 😁 Ainenkin uskoisin niin koska kaikki muut tauti kävi lävitse mutta hän porskuttaa oireetta. Ollaan joka ilta kyllä odotettu että josko alkaisi hänelläkin mutta nyt on mennyt jo niin monta päivää. 😬

Ja onhan tässä tätä lapsiperhe elämää eletty jo reilusti yli 8v, jotenkin ollaan onnistuttu ko. tauti välttämään. Voisiko mennä vaikka seuraavat 8 vuotta taas ilman. 🙏🏻🤣

VäriSointu, Hyvä huomio muuten nuo Sanytol -liinat että eivät tehoa! Tämän huomasin siis itsekin kun ostin suihketta ja liinat (jonkun neuvosta 😆) Mutta niiden tuoksu ainenkin sellainen että oksun katkut jäi jälkeen, joten se oli plussaa! Olen hajusteherkkä muutoin ja siedän hyvin vähän tuoksuja/vahvoja aineita.
 
Mä oon laimentanut klooria suihkepulloon ja sillä sit suihkinu pöntön istuin renkaan, kahvat, hanat...

Miehen sisko oli lapsensa kanssa meillä kun noro alkoi. He ei sitä kuitenkaan saaneet, mikä on ihme koska tuntuu että kukaan ei siltä välty jos samassa tilassa ollut.
 
Hyvää huomenta..
Täällä kamppaillaan vauvakuumeen ja ajankulun kanssa, nyt vaikuttaisi plussan mahdollisuudelta ja olo ja mieli ihan sekasin...pelottavinta on silti ajatuskin ihmisten kommenteista jos tämä onni on totta...miksei ihmisellä voi olla perhekoon suhteen perherauha?? Miksi ihmiset luulee,että sitä on oikeus kommentoida??😢 Eikä ne isoihinkaan perheisiin automaattisesti tilauksesta tule😢
(Sori hormoonihuuruinen pelko purkaus..)
 
Hyvää huomenta..
Täällä kamppaillaan vauvakuumeen ja ajankulun kanssa, nyt vaikuttaisi plussan mahdollisuudelta ja olo ja mieli ihan sekasin...pelottavinta on silti ajatuskin ihmisten kommenteista jos tämä onni on totta...miksei ihmisellä voi olla perhekoon suhteen perherauha?? Miksi ihmiset luulee,että sitä on oikeus kommentoida??😢 Eikä ne isoihinkaan perheisiin automaattisesti tilauksesta tule😢
(Sori hormoonihuuruinen pelko purkaus..)
Oiva oli purkauksesi harvemmin kuullusta lähtökohdasta! Ajattelemattomat ihmiset ja heidän ne niin "ajatellut" kommenttinsa.
Mikäli ihmiset noudattaisivat vanhaa viisautta ja pitäisivät mölyt mahassaan mikäli ei ole hyvää sanottavaa, niin monelta tarpettomalta mielipahalta sitä itse kukin milloin mistäkin aiheesta välttyisi! Perherauhan ja positiivisten uutisten toivossa jaksamista sinunkin viikkoosi!
 
Hyvää huomenta..
Täällä kamppaillaan vauvakuumeen ja ajankulun kanssa, nyt vaikuttaisi plussan mahdollisuudelta ja olo ja mieli ihan sekasin...pelottavinta on silti ajatuskin ihmisten kommenteista jos tämä onni on totta...miksei ihmisellä voi olla perhekoon suhteen perherauha?? Miksi ihmiset luulee,että sitä on oikeus kommentoida??😢 Eikä ne isoihinkaan perheisiin automaattisesti tilauksesta tule😢
(Sori hormoonihuuruinen pelko purkaus..)

Tsemppiä ja toivottavasti onni on totta jos se teille itsellenne on hyvä juttu, vähät siitä mitä muut ajattelevat!

Itselläni liippasi tänään aihe jonkin verran läheltä. Meillä on vain kolme lasta (kyllä, vain, en ikinä ole ajatellut että meillä olisi paljon lapsia 🤣) mutta ollaan oltu jäätävässä tautikierteessä koko alkuvuosi ja olen jatkuvasti joutunut olemaan töistä pois kun joku on ollut kipeänä niin että mies on töissä. No nytkin olen pienimmän kanssa kotona kun on kuumeessa ja tuli asia puheeksi erään ihmisen kanssa ja hän jotenkin totesi "niin ja sitten kun niitä(=lapsia) on niin monta" kun tästä sairastelusta puhuttiin. Ei varmaan mitenkään tarkoittanut sitä pahalla, mutta tuli jotenkin sellainen olo 🙈

Eihän meitä edes ole monta, hyvänen aika 🤣 naapuriin muutti juuri kahdeksanlapsinen perhe, heidän kohdallaan voi ehkä jo sanoa että lapsia on monta, mutta mikäli se on perheelle sopiva määrä, niin siinähän on!
 
huomio, Olen törmännyt samaan, että on todettu "kun teilläkin on niin monta lasta", ja meillä siis myös tuo kolme. Minusta se ei ole monta ja hassua että meidätkin luokitellaan jo suurperheeksi. 😁

Me sairasteltiin käytännössä tää koko kuukausi ja tuumasin oviksen menneen jo johon mies totesi "Meni sitten sekin ihan harakoille", eihän meillä ole edes minkäänlaista yritystä 🤣

Ajatus neljännestä aaltoilee tuon tuosta. Ja tämä alkaa olla jo jollainlailla pelottavaa kun en aina tiedä että mitä mieltä oikeasti olen. Ehkä me vain mietitään liikaa asioita?
Mulla olisi mahdollisesti elokuusta vuoden verran nyt sitten opintoja edessä joten se aikaslotti täytyisi kunnialla suorittaa pois alta! Ja oikeasti olisi kiinnostusta lähteä myöhemmin ihan kunnolla opiskelemaankin. En enää tiedä missä vaiheessa ehtisin keskittyä enää ihan pieneen.. Kuopus alkaa olla tietyllä tavalla jo niin "iso" että monissa asioissa huokaa vain kun ne ovat helpottaneet. 😊
 
@Miitu nuo on tuttuja mietteitä! Nelosesta olin ihan varma mutta nyt tätä vitosta mietin ja vielä sen keskenmenon jälkeenkin mietin että olisko lapset tässä vai pitäiskö antaa vielä mahdollisuus uudelle elämälle. No onneksi annettiin 🥰 sama mulla kuitenkin että kiinnostaisi opiskelukin ja joskus haluaisin tehdä edes jonkin verran töitä, niin tulot parantuisi ja se toki mahdollistaa aina uusia juttuja. En mä kuitenkaan halua sitä 40h/vko hullunmyllyä tämän kokoisen perheen kanssa enkä tiedä pystyykö tulevaisuudessa edes tehdä osa-aikatyötä, jos sitäkin heikennetään 🙄 Toisaalta töitä kykenee tehdä vielä lopun ikää!
 
huomio, Olen törmännyt samaan, että on todettu "kun teilläkin on niin monta lasta", ja meillä siis myös tuo kolme. Minusta se ei ole monta ja hassua että meidätkin luokitellaan jo suurperheeksi. 😁

Me sairasteltiin käytännössä tää koko kuukausi ja tuumasin oviksen menneen jo johon mies totesi "Meni sitten sekin ihan harakoille", eihän meillä ole edes minkäänlaista yritystä 🤣

Ajatus neljännestä aaltoilee tuon tuosta. Ja tämä alkaa olla jo jollainlailla pelottavaa kun en aina tiedä että mitä mieltä oikeasti olen. Ehkä me vain mietitään liikaa asioita?
Mulla olisi mahdollisesti elokuusta vuoden verran nyt sitten opintoja edessä joten se aikaslotti täytyisi kunnialla suorittaa pois alta! Ja oikeasti olisi kiinnostusta lähteä myöhemmin ihan kunnolla opiskelemaankin. En enää tiedä missä vaiheessa ehtisin keskittyä enää ihan pieneen.. Kuopus alkaa olla tietyllä tavalla jo niin "iso" että monissa asioissa huokaa vain kun ne ovat helpottaneet. 😊

Tunnistan fiiliksesi, vaikka meille ei sitä neljättä ole tulossa. Mutta tosiaan jos lyhyesti summaa niin en minäkään järjellä enää neljättä tekisi, mutta tunteella kyllä 😍

Ei tuossa kolmosessakaan varmaan enää mitään järkeä ollut, mutta enpä poiskaan antaisi 🥰🥰🥰🤭

Se kai tässä onkin niin vaikeaa, kun järjelläkin on pakko asioita miettiä, mutta jos miettii liikaa, ei varmaankaan tekisi yhtään lasta. Sitten taas ihan tunteiden vietäväksikään ei voi täysin heittäytyä. Siinäpä sitten järki ja tunne painii keskenään 🙈

Sinänsä toisaalta ihan kiva että minun ei tarvi käydä läpi näitä asioita, ei muutako tsemppiä!

Ja paljon onnea @pilvikirsikka ! 🥰
 
Tää palsta on kyllä aivan mieletön paikka vertaistuelle! 🤍

huomio, Puit niin hienosti sanoiksi juurikin tuon järjen ja sydämen äänen kamppailun! Ja että kun ei voi myöskään oikein ajatella vain toisella nöistä.. vaan täytyy punnita. Ja joku balanssi ois hyvä olla.

Pilvikirsikka, Kyllähän se myös niin on että kyllä se uusi perheenjäsen varmasti löytää paikkansa, täyttää sydämen ja miettii ettei osaisi enää elää elämää ilman. 🤍 (vaikka olisi kuinka mones kyseessä 🤭) Meillekään neljäs ei mikään katastrofi olisi, vaikka välillä ajatukset meneekin siihen suuntaan että mikä on liikaa ja koska ns 'kamelin selkä katkeaa'.

Myös onemore19 ajatukset ylempänä tunnistan hyvin! Kun miettii että miten ihmiset ottaisivat uutisen uudesta raskaudesta ja lapsesta.. Loppupeleissä, eihän muiden ihmisten mielipiteillä ole väliä. Mutta kyllä itseänikin hieman kirpaisi, kun kolmannesta onnittelut olivat lähes olemattomat. Nyt en enää edes odottaisi mitään keneltäkään. Riittää että se olisi meille asia josta olla onnellinen. Olisi sitä sitten positiivisesti yllättynyt ainenkin jos joku onnittelisikin ihan sydämestään! 😊

Vielä tuohon lapsilukuun liittyen niin kyllä huomaa myös rikkoneensa tiettyjä rajoja kun monet ihan suu auki hämmästelevät kun kerron että lapsia on kolme. Puhumattakaan siitä että ovat poikia. 😅 Niin ylpeä meidän triosta 🩵🩵🩵 Ihmettelijät saavat ihmetellä. Silloin sitä kyllä muistaa antaa myös itselleen arvostusta siitä että jaksaa tätä arkea pyörittää ja kolmea upeaa miehen alkua kasvattaa. 💪🏻
 
Moni lapsiluvun kauhistelija ja toisaalta vauvakuumeilija ei tule aina ajatelleeksi että lapset kasvavat. Vaikka just sillä hetkellä arki tuntuisikin hektiseltä ja uhmaaja koettelisi hermoja, niin vuoden päästä tilanne on varmasti jo toinen. Lapset reipastuvat, tulevat omatoimisemmiksi ... ja haasteet tietysti vaihtuvat. Toisaalta se oma toleranssikin kasvaa. Enää ei hetkauta niin kovasti kun kiukuttelijan saa kantaa kerhosta autolle, tai itkupotkuraivarit kaupassa. Yölliset tassuttelut tulevat rutiinilla, ja tiedät mistä jutuista tingit jos ei vaan ehdi tai jaksa. Omaa jaksamista oppii säännöstelemään ja kaikkia taisteluita ei tarvitse voittaa. Äidiksi kasvetaan. 🥰
 
Takaisin
Top