Suurperhe kuumeilijat

Ihan hyvin täälläkin pärjätään, olisko semmoinen piirun verran alle tonttu se mikä jää käteen kaiken pakollisen (laskujen,asuminen tms) jälkeen, se menee pääsääntöisesti ruokakauppaan, vaippoihin, korvikkeeseen tms (siis minun+miehen tulot) . Isovanhemmat ostaa mielellään tytöille vaatteita tai sit käydään kirpparilla, vaatteita kierrätetään isommilta pienemmille. Jos jotain isompaa pitää ostaa sitä varten on säästö johon yritetään joka kuukausi laittaa jotain 100-200€ väliin... Nyt kukaan ei mitään harrasta ja vaateet kelpaa kierrätettynä niin ei ole ollut ongelmaa vaikka tiukkaa tekeekin:) ei ne pienet tulot vaan pienet menot, enkä usko että jos se muksu#5 meille suodaan että tilanne tästä muuttuu... Ei yksi enää tässä "konkurssissa" tunnu missään:D
Minä oon ollu kotona lasten kanssa sitten esikoisen eli semmosen 5.5 vuotta ja kotona meinaan olla niin pitkään kun pienen on 3-v, taloudellisista syystäkin näin (astronomiset päiväkoti maksut:wink) ja myös siks kun mun mielestä alle 3-v lapsi on liian pieni olemaan koko päivän erossa vanhemmista ja olisi hyvä että lapsi osaisi kommunikoida hoitajan kanssa edes jotenkin ymmärrettävästi:p mitä noihin eläke asioihin tulee niin niitä en halua edes vielä niin miettiä, elän/nautin ennemmin tästä ajasta kun lapset on pieniä kuin mietin sitä mitä elämä on 50-vuoden päästä... Jos meidän ikäluokka pääsee edes eläkkeelle? Pitää sitten säästää enemmän kun lapset muuttaa pois kotoota:)
 
Niinpä, hyvin kirjotettu äippä. Meillä on vapaehtoiset eläkesäästöt olemassa, sinne maksetaan silloin kun on mahdollisuus :)
 
Meillä on molemmilla miehen kanssa vakituiset työt, mutta ollaan siis ammattikoulunpapereilla ihan perusduunareita ja palkka molemmilla käteen alle pari tonnia palkkaa ja siitä sitten vuokra, autoon menevät kulut, ruoka ja harrastukset niin aika lailla kädestä suuhun menee. Nyt kun itse olen kotihoidon tuellä mies töissä niin elämme suht säästeliäästi, mutten ole kokenut että joutuisimme jäämään mistään paitsi tai "kitumaan köyhänä" :D Eletään kuitenkin siis säästeliäämmin kuin silloin kun itse olin töissä ja haluan yhden ison vinkin sanoa kaikille jotka minimituloilla on - säästäkää joka kuukausi edes vähän. Olipa se 5€ tai 50€ niin se on tärkeä juttu. Joskus voi tapahtua jotain kun sitä rahaa tarvis ja uskokaa on parempi jos sen rahan pystyy ottamaan säästöistä kuin se että ottaa velkaa tai lainaa jostain, trust me, been there done that.
Mut jokainen perhe tyylillään :) Mä en huolehdi yhtään rahajutuista, uskon että kyllä kaikki sujuu ja ainakin tähän mennessä on sujunut, vaatii vaan päänsisällä uudelleen organisointia monella osa-alueella kun uusi ihminen tulee taloon :joyful:
 
Lambi kirjoitti paljon asiaa taloudellisesta toimeentulosta :)
Meillä tullaan toimeen aika pienillä tuloilla. Itse olen ollut kotona nyt kolme vuotta, osan ajasta äitiys/vanhempainrahalla ja osa kodinhoidontuella. Nyt alkaa äitiysraha juoksemaan, mutta kaikki "ylimääräinen" eli erotus kodinhoidontukeen menee autolainan lyhentämiseen. Meidän kun oli vaihdettava auto kun ei kolmea istuinta sopinut entiseen autoon... Mies tekee ylitöitä ja tarkoitus olisi saada lainaa mahdollisimman paljon maksettua kun jään sitten taas kodinhoidontuelle ens kesänä.
Mulla odottaa pienituloinen työpaikka. Voi olla että jään vielä kotiin kun kolmen lapsen päivähoitomaksut ja toisen auton hankinta verrattuna mun palkkaan ei ole sen arvoista...

Mutta tosiaan eihän kyse ole siitä onko isot vai pienet tulot, vaan mitkä on menot :) Käytettynä ostetaan lähes kaikki, otetaan vastaan mitä saadaan (esim lasten vaatteet) eikä juuri mitään "maksullista" harrasteta. Musta rahasta on helppo säästää vielä kun lapset on pieniä. Kun ei ne oikeasti paljoa kaipaa :Heartred Ja sitten kun lapset ovat isompia, on harrastuksia ja menoja ja haluja, niin sittenhän minäkin olen takaisin työelämässä :)
Meillä rahaa menee vielä elukoihin. Mut sit taas kun on elukoita, niin eipähän tuu reissattua kun on enemmän kotiin sidottu :D
Lapsilisät ovat tärkeä lisätulo. Meillä menee ne elämiseen eikä lasten tulevaisuuden mopo/ajokorttiin. Lasten omille tileille säästetään kun on varaa. Ollaan kuiteski 3v ja 1v8kk saatu yhteensä säästettyä noin 3500€ mikä on musta oikein hyvin ja riittävästi :) Kyllä sitä vielä ehtii heillekin ihan kivasti säästää rahaa kun molemmt ollaan töissä.
 
Niin joo, ja joku lisä/sivutulo olisi kyllä tosi hyvä tässä kotiäitinä. Harmi ettei mulla oikein ole mitään semmoista... :/
Nyt on tarkoitus luovuttaa maitoa jahka tämä kolmas syntyy. Osittain ihan siitä taloudellisesta syystäkin. Nähtäväksi jää onnistuuko vai onko enemmän taakka ja silloin saa luovutus jäädä. Maitoa on ainakin kahdelle aiemmalle riittänyt ylitarpeen ja heruminen ollut tosi vaivatonta :)
 
Säästäminen on kyl "köyhälle" tärkeää niin yllättävän tilanteen tullen ei tarvii ottaa lainaa ja köyhtyä lisää! Laina kun ei koskaan oo ilmaista ja sitä joutuu maksamaan enemmän takas kun on ottanut... Mä en oo ihan varma paljon meillä on säästössä mut sen verta kuitenkin jos mies jää työttömäksi niin pärjätään puoli vuotta vähintään, pidempäänkin jos tiukentaa edelleen... Tai jos tulee jotain muuta yllättävää, koiran lääkärilasku tai joku isompi kodin kone hajoaa tms niin voidaan maksaa käteistä kaupalla...
Mun säästö vinkki on et kannattaa panostaa laatuun lasten (miksei omissakin) vaatteissa/kengissä ja kyllästää ulko vaatteita kk välein, pidentää niiden elin ikää huomattavasti! Ale myynnistä löytää laadukkaista merkki vaatteita hyvään hintaan.
Ja jos ruokalasku tekee tiukkaa niin kokeilkaas soijaa, on muuten hintansa väärti...itse oon korvannut esim makaroonilaatikosta j lihan sillä, hyvin uppoo nirsommillekin ruokailijoille. Kasvikset alkaa muuten olla sesongissa niin niistäkin saa nyt tehtyä edullista ruokaa... Vinkvink:wink
 
Soijasta miekin tykkäisin, mut nyt kun kilppariarvot heittää on soija pois suljettu :sad001


Ja siis meilläkin säästetään silloin kun on mahdollista :)
Suurin osa lasten vaatteista ostetaan käytettyinä sekä omat on myös aika pitkälti kirpparilöytöjä, eikä se mua haittaa, tykkään kierrättää.
Saadaan se mitä tarvitaan, ja ollaan tyytyväisiä tähän, ei se raha sitä onnea takaa kuitenkaan.
On oma talo, autot, perhe ja rakkaus, se riittää meille :)
 
Äipälle pahoittelut :Heartred Toivomme ensi kiertoon parempaa onnea!

Mamaminionille peukut pystyssä :thumleft

Meillä on lasten ikäerot 2v3kk, 2v2vkoa, 11,5kk ja nyt kahdelle nuorimmalle tulee (jos tämä menee loppuun asti) 1v7kk. Paras on musta tuo alle vuoden ikäero, vaikka ei se siltä alussa tuntunut. Olin 25 kun esikoinen syntyi ja 32 kun viides syntyy. Mä olen pitänyt itselleni rajana 35 vuotta, siihen mennessä pitäisi olla lapset tehty, mutta saas nyt nähä :grin Mulla on myös krooninen vauvakuume (vaikka tämän päivän kaltaiset päivät aika hyvin laskee kuumeen alilämmön puolelle...).

Me ollaan myös miehen kanssa perus duunareita, mulla jäisi käteen reilusti alle 2000 kuussa ja miehelle jää vähän päälle. Nyt olen kotihoidontuella ja tulot (lapsilisä ja kh-tuki) on verojen jälkeen vajaan tonnin. Mun tuloilla maksetaan "kaikki" juoksevat menot ja mies maksaa asuntolainaa. Nyt joudutaan ostamaan isompi talo ja ottamaan siis tietenkin lisää lainaa, mutta ollaan laskettu, että pärjätään ihan samalla tavalla vaikka lainanlyhennyt nousee 200-300€/kk. Tähän asti on saatu joka kuukausi ainakin 500€ säästöön talven öljylaskua ja yllättäviä menoja varten. Onneksi meillä on molemmat autot velattomia, vaikka toinen onkin "lestabussi" ja syö bensaa 10l-13l/100km ja verot ja vakuutukset aika ruhtinaalliset siinä...
 
Meillä ei syödä soijaa -iltapalaksi vaikka lampaan sisäfilettä, päivälliseksi kukkosoppaa ja lounaaksi sorsapataa..:grin! Hehe, tää on se meidän arjen komiikka, ravintolaankaan ei tarvitse koskaan mennä kun niillä on niin pahaa lihaa:wink.
Kun alkusijoitukset on tähän hommaan tehty, niin homma pyörii omalla painollaan varsin kätevästi. Meillä siis arki menee vahvasti ruuan ympärillä, sitä metsästetään, kasvatetaan, keräillään, teurastetaan ja valmistetaan viimeisiä luita myöten. Mutta ennenkaikkea tää on itselle päivittäisterapiaa- haaveilin pienenä jo eläintenhoitajan ammatista, vaan enpä olis arvannut mihin sitä päätyykään:p..

Kierrätystä täälläkin harrastetaan-autolainoja taas ei(autot siis aina säästöillä-ja ajetaan ne siis romuttamokuntoon asti). Tehdään ja korjataan itse/hyväksikäytetään taitavia sukulaisia:p, sijoitetaan ylimääräiset kiinteään omaisuuteen, niinkun rakennuksiin/maahan. Isommat lapset saa harrastaa omien toiveidensa/kyytimahdollisuuksien mukaan, järki mukana toki noissakin vahvasti. Es luistelu ei tarvitse kallista seuraa taakseen.. on noi lapsetkin tosi fiksuja näissä-10v just katsoi miten kuvaamataitokerhon hinnalla saa jo paljon askartelumateriaalia.
Itse eläisin kovinkin kitsaasti ihan mielellään- jos ei ihan nomad tyyppisesti, niin tarvis kun ison puutarhan, navetan ja mummontuvan täyteen kerrossänkyjä- mutta mies on eri maata. Täytyy olla tietyt jutut lapsilla jne. Mikä on taaskin ihan hyvä asia mielestäni-siis tämä toisiensa tasapainottaminen.

Mä ymmärrän oikeen hyvin minimituloilla elon just kun lapset on pieniä, silloinhan se toimiikin kun ne kaikki "tekee putkeen". Meillä homma on kuitenkin venynyt ja lastenhankinta on tullut osana sitä muuta pitkää projektistatoiseen elämistä. mutta sepä tässä onkin niin hauskaa että kaikki selviytymiskeinot on sallittuja-ja oikeita, ihan perheestä riippuen!

Nyt on tarkoitus luovuttaa maitoa jahka tämä kolmas syntyy. Osittain ihan siitä taloudellisesta syystäkin. Nähtäväksi jää onnistuuko vai onko enemmän taakka ja silloin saa luovutus jäädä. Maitoa on ainakin kahdelle aiemmalle riittänyt ylitarpeen ja heruminen ollut tosi vaivatonta :)
Täähän olis tosi mahtavaa jos onnistuu! Yks megaheruja-tuttu oli maksanut autonsa maidoillaan! Kannatan vahvasti!
 
Edelleenkään ei tätiä wuhuuuu !!!
Mutta aattelin silti odottaa niin että sunnuntai aamuna testaan :)
Ihan vaan siksi että huomenna on kp33/33 eli yhden päivän vielä malttaa odottaa..... Iik ja jaiks!
Tuntemuksina vain aika kuivat paikat enkä nyt tiedä onko se hyvä vai huono vai yhtään mitään vihjaava juttu :O
Mahakipua koko päivä ja paniikissa oon rampannut vessassa tarkistamassa että jos menkat on alkanut.... Ja johtuen viime kierron lyhyydestä (27päivää) oon jo tyyliin viikon pitänyt sidettä housuissa että "kohta ne menkat tulee ja oon valmis!" -mentaliteetilla :'D
Voi kun ei tulis vaan tulis plussa :Heartred
 
Noh, aattelin nyt kuitenkin kun niin aikaisin heräsin ja muu perhe nukkuu että testailen kumminkin jo tänää!
Mulla on noita sofin herkkiä raskaustestiliuskoja. Luin ekaa kertaa pitkään aikaan ohjeet, siellä lukee että varmimman tuloksen saa aamupissasta ja kun sen kerää purkkiin niin sen pitäisi antaa jäähtyä 10-20minuuttia :eek:o_O:anyone

En ole ikinä kuullut että testi olisi luotettavampi kun se pissa on "jäähtynyt" :D Mutta anyways siis mä täällä nyt venailen että se mun pissa jäähtyy ja menen sitten tekemään testin, about 5minuutin päästä.
Palaan sitten taas kuvan kanssa :wink
 
Nega tuli, MUTTA kertokaas kokemuksista, siinä vaiheessa kun testasin niin oli puolen minuutin ajan selkeästi toinen viiva siinä myös nähtävissä :O mutta sitten se kuitenkin hävisi, onkohan vaan joku juttu että se neste ensin kertyy sitä kautta jotenkin ja sitten vasta leviää lopputestiin...
ImageUploadedByVau Foorumi1471668315.379196.jpg
 
Minustakin tuossa vois vaalea näkyä :)
Huomenna uusi! :)

Noista sofin testeistä oon kuullut paljon huonoa. Näyttävät vähän mitä sattuu, oli sitten raskaana tai ei. Mut tän ei ollut tarkoitus lannistaa, vaan enemmänkin tsempata että kaikki on vielä mahdollista! :)
 
Noista sofin testeistä oon kuullut paljon huonoa. Näyttävät vähän mitä sattuu, oli sitten raskaana tai ei.

Oon kuullut ihan samaa, siksi tässä nyt itse mietin että mikäs tää yks viiva oli mikä tuli puoleksi minuutiksi... Noh sehän selviää kyllä ennen pitkään alkaako menkat vai ei..

Mama mä näön tos kyl tosi haaleen haamulaisen:wink tai sit mul on hyvät viivalasit:eek:

Kyllä mäkin jos oikein tihrustan niin jotain näen tuossa kuvassa, joka on aika huono muutes :D , mutta livenä en kyllä näe vaikka kuinka valon kanssa taiteilisi ja yrittäisi saada näkymään...

Mutta tiedättekö rouvat, mulla on sellainen olo ensikertaa että saattaisin jopa olla raskaana. Siis kun nousin sängystä nopeasti niin tuli sellainen repäisykipu vasemmalle puolelle, just samanlaista kun on sillon kun se kohtu raskauden aikana venyy.

Ja muutoin ei oikeastaan nyt muuta oiretta, paitsi se että menkat loistaa poissa olollaan ainakin toistaiseksi :happy:
 
Tsemppiä odotteluun Mamaminion! Itse oon aina skeptinen noiden testaamisien suhteen-jos ei näy tihrustamallakaan niin sitten se vaan ei ole..
mutta testinlaatuhan ei sitä päätä, hyvä niin kauan kun menkat ei tule:hello2
 
Mulla on ovulaatio aiemmissa raskauksissa ollut vasta tyyliin tasan 10 päivää ennen menkkoja eli about kp23-24 Ja siitä laskettuna jos oisin raskaana niin nyt olisi vasta rv3+1
Oon lukenut että monesti plussa näkyy aikaisintaan 3+4, onko teillä tietoa mihin aikoihin ootte tehnyt ekan testin?

Tsemppiä odotteluun Mamaminion! Itse oon aina skeptinen noiden testaamisien suhteen-jos ei näy tihrustamallakaan niin sitten se vaan ei ole..

Mulla siis viime raskaudesta sellainen että testasin tyyliin perjantaina ja ihan selkeä nega, ja sunnuntaina seuraava ja ihan selkeä plussa, saman merkkisillä testeillä tein. Eli tiedän itsekin, tai ainakin se on oma kokemus, että kyllä se plussa sitten näkyy selkeästi kun on näkyäkseen :)
 
Mamaminion kokeileppa niitä pregcheck testejä, mä en oikein muihin luota, paitsi tietysti clearblue:wink
Jospajospa!!!
 
Mulla noi testit mitä sullakin on näytti haamua maanantaina kun menkkojen piti alkaa keskiviikkona. En kuitenkaa luottanu niihin ja tein vielä seuraavana päivänä tuon ja samaa haamua näytti, sit tein clearbluen viikkonäytöllisellä ja se näytti päivää ennen ku menkkojen ois pitäny alkaa siis että ei raskaana :D Mut kovasti tässä nyt on kuitenki oltu jo kuukausia :) Mut toi liuskan viiva ei vahvistunu juur lainkaa ku vasta joskus viikon päästä, et suosittelen testaamaan vaa seuraavana päivänä uusiks :)
 
Jep, Sofit näyttää ihan mitä vaan, eikä herkät testit ole todellisuudessa yhtään sen herkempiä :meh: Vahvempaa viivaa saa pc:llä kuin herkällä testillä, vaikka pc antaa kyllä joillekin (mm. allekirjoittaneelle) turhankin selkeitä viivanpaikkoja. Himotestaajana testejä on tehty paaaaaaaaljon :grin Mamin testeiltä tilatut olen toistaiseksi havainnut luotettavimmiski, ei ylimääräisiä viivoja ja hailakkaa plussaa näytti dpo8 vai 9. Digit tietty kaikkein parhaimpia, kun ei tarvi arpoa onko vaiko ei, mutta ei erityisen herkkä ja onhan noilla hintaakin...
 
Takaisin
Top