Sormiruokailu

Mä kuulin tosta jo tovi sitten, mutta meinaan silti kyllä antaa noita luomu riisimuroja pojalle.
 
Joo, taisi joskus keväällä olla uutisissa, että Basmatiriisi on tuon suhteen "terveellisintä", mutta tuossa on niin selkeät suositukset määrille jotka ei nyt suuren suuret ole, niin helpointa meille on olla aloittamatta noita. Olin nimittäin ajatellut aloittaa riisikakut kunhan yläkertaan tulee etuhampaat.

No, teen varmaan leipää itse ja kuivatan sitä, eiköhän se aja saman asian. Noita riisimuroja en ollut edes ajatellut kun meillä on ollut muita pöydältä nypittäviä juttuja.
 
Äh en osaa ruotsia tarpeeksi, siis onko tossa kyse pelkästään riisikakuista? Onko mainintaa onko vaan normeissa vai myös vain luomuissa?o_O
 
Tuon jutun mukaan arsenikkia on myös luomutuotteissa, koska se tulee riisiin luonnosta(maaperästä). Ruotsissa on siis alle kuusivuotiailta "kielletty" riisikakut ja riisijuomat. Muiden riisituotteiden osalta on suositus, ettei riisiä syötäisi useammin kuin neljästi viikossa.

Mä oon jo kyllä antanu riisikakkua tytölle, tosi usein vieläpä. En ollenkaan tienny tämmösestä. Ne palat mitä oon lohkassu on kyllä ollu tosi pieniä ja niistäkään suurin osa ei oo päätyny mahaan saakka, joten tuskinpa tässä mitään suurta vahinkoa on syntyny. Mut enpähän anna niitä enää olleskaan.
 
Suositeltiin myös tavallisen riisin keittämistä runsaassa vedessä jolloin veteen liukenee arseenia, ja pitoisuus voi pudota jopa puoleen. Mainittiin, että pikkulapsi joka syö 2-4 riisikakkua viikossa voi saada liikaa arseenia, ja suositus oli ettei alle 6-vuotiaille annettaisi riisikakkuja tai riisimuroja, kuten Anskurai sanoi.
Ja täysjyväriisissä on enemmän arseenia kuin valkoisessa riisissä.

Toisaalta myös mainittiin, että arseenin määrä maaperässä vaihtelee pienilläkin alueilla paljon, joten yksittäisen erän tai alueen pitoisuuksia ei tiedetä. Nää on ilmeisesti keskiarvoja.

En usko, että pieninä määrinä on vaarallista (riisimuroja sormiruokana ei ole varmaan iso määrä toisin kuin kulhollinen riisimuroja), mutta koska en ole aloittanut noita kakkuja tai muroja niin on aika helppo päätös olla antamattakaan.

Toisaalta jostain luin että mm. lehtikaalissa kerää itseensä raskasmetalleja maaperästä. Me kasvatettiin kesällä lehtikaalia, mutta en tiedä paljonko meidän maaperässä ja ostomullassa raskasmetallia on. Poika on saanut sitä smoothieiden mukana pieniä määriä, ja olen päättänyt että se on ok, koska saanti ollut satunnaista jne.
 
Huoh, ei kai lapsille saa kohta enää syöttää mitään.. Jännä kun meistä on tullut ihan terveitä, vsikkaollaankin syöty lanttua, punajuurta ja riisiä :rolleyes:
 
Mitenhän ne lapset tuolla Aasiassa pärjää kun takuulla syövät riisiä joka pv? :rolleyes: Mä oon antanu muutaman kerran viikossa luomuriisikakkuja, tai siis lohkaissut sellaisesta normikakusta palan, jota tyttö mutustanut. Iso osa menee murusina lattialle tai koirien suuhun, joten ei varmaankaan katastrofi ole.

Juuri tein ekan kerran makaronilaatikkoa tytölle ja hyvin näyttää maistuvan nuhanenälle :p
 

Liitteet

  • image.jpeg
    image.jpeg
    89.3 KB · Katsottu: 31
  • image.jpeg
    image.jpeg
    123 KB · Katsottu: 27
Hei loistava NuuNu, oon miettinyt, että pitäis tehdä kanssa, tota kermaa käytän muutenkin :)
 
Joo, mutta toisaalta syövät lisääntyy maailmassa :oops:
Jos siihen voi helpohkosti vaikuttaa, niin mielelläni sen teen. Kuitenkin kemikaali- ja raskasmetallikuormitusta tulee eikä kaikkeen voi vaikuttaa, eikä kaikkea ole edes järkevää karsia pois. Eihän hammastahnan fluorikaan ole hyvä nieltynä, ja silti sitä pitää käyttää.

Pöydälle oli jäänyt Semperin maissi-porkkanarinkula ja poika nappasi sen heti suuhunsa. Toisaalta olisi napannut myös kalenterista revityt valkoiset kulmapalat suuhunsa. Tosi ravitsevaa.

Luultavasti poika söisi paremmin (aiemmin siis syönyt ihan hyvin) jos saisi itse tunkea ruokaa suuhunsa. Pitää varmaan käydä jossain Tokmannilla tai kangaskaupassa tai Etolassa hakemassa kerniliinaa lattialle, jos pitää alkaa antaa enemmän sormin syötävää ruokaa. Samalla saisi pukea pojan suojahaalareihin :wink . Se banaanimunakas upposi mutta pojan mielestä se oli myös kätevä muovailuvahan korvike.
Mutta kun tuo ei ole kiinnostunut ottamaan lusikkaa käteensä, niin syöttää pitää. Kahdella hampaalla ei saa riittävän tehokkaasti pureskeltua ruokaa verrattuna sosemääriin.
 
Ei meilläkään ole hampaita kun kaksi alhaalla ja pienet nysät kaksi vasta ylhäällä. Olen huomannut, että tyttö syö paljon paremmin kun saa itse viedä suuhun. Olen siis tarjonnut ruokia, jotka voi muussata suussa ilman hampaitakin. Yleensä tuikkaan sosetta lusikalla väliin, kun tyttö poimii seuraavaa palaa pöydältä. Kokonaan en ajatellut sormiruokailuun siirtyä, mutta nyt tämä makaronilaatikko esim meni niin hyvin suuhun ja mahaan asti, etten kokenut tarvetta antaa sosetta lisäksi. Kivaa näinkin välillä, pystyi itse syödä samalla :)

Ja toki on hyvä siis tarkkailla mitä lapselleen antaa, en tarkoittanut kommenttiani riisikakuista niin, että tarvitsisi olla välinpitämätön ruoan alkuperän ja valmistustavat suhteen! Tuli vain mieleeni, kuinkahan ohjeet esim Aasian maissa ovat tuosta riisin käytöstä. Ja jokainen tekee tietty parhaaksi katsomallaan tavalla, ja omalla kohdallani oletan, ettei antamani riisikakkujen määrä ole ollut lapselleni merkittäväksi haitaksi. Tämä selvennykseksi, etten tarkoittanut vähätellä :)
 
NuuNu, olen samaa mieltä tuosta teidän riisikakkujen määristä, vähäistä niiden syöttö kai näin pienille väistämättä on. Aasiassa ei varmaan suuremmin ohjeita ole, kun riisi on niin tärkeä raaka-aine. Vähän niin kuin EU haluaisi kieltää dioksiinipitoisten kalojen käytön ja suomalaiset haluaa vain rajoittaa käyttöä.

Jännä vaan, miten ennen raskautta ajattelin näitä asioita paljon vähemmän. Raskauden aikana aloin hiljalleen välttää erilaisia aineita, joita sitten en niin välttele kun en imetä tai ole raskaana. Eli itseni suhteen olen paljon löysempi kuin lasten.

Tänään poika katsoi mun edessä olevaa lihapataa ja yritti saada lautasen itselleen. Leivästä ei esim. ole ollenkaan niin kiinnostunut, mutta jotkut ruoat kiinnostaa selvästi. Myskikurpitsa-kookos -sosekeitto taas ei saanut pojalta mitään reaktiota, oli varmaan liian samanlaista kuin omakin ruoka :grin
 
Mä kokkasin pojalle uunimunakasta ja sekaan keitettyjä porkkanapaloja :) muffinivuoassa paistoin. Olikohan joku täällä maininnut kans tehneensä, kivan inspiraation sain sormiruokakirjasta :) poika tykkäsi tosi paljon :)
 
Talk muruja ostettu ja ensimmäinen kerta kun poika lähellä tukehtuu :sad001 Nätisti alko nyppii niitä pöydältä ja nyrkin kautta suuhun mut sit rupes kakomaan kunnolla. Hätänen taputus selkään ja sai sit kuitenkii oikeeseen rööriin menemään muron. Pelottaa edelleen sormiruokailu...
 
Meillä syö kananmunaa,maissinaksuja ja itseleivottua (lue mamman leipomaa :P ) leipää itse, en anna enää mitään kovaa. Leipää laittaa aika paljon suuhun, mutta on oppinut vähän jopa möyhentämään sitä :P pinsettiote on kyllä hallussa :)
 
IceQueen, muista, että vauvalla kakomisrefleksi on paljon edempänä suussa, kun aikuisella. Vauva siis näyttää yökkivän, mutta ruoka ei ole siinä kohtaa vielä "väärässä kurkussa". Hurjan näköstä, mutta ihan normaalia. Pikkuhiljaa sormiruokailuun totutellessa tuo kakominenkaan ei enää ole niin pelottavan näköistä, vaan ikään kuin kuuluu asiaan. Meillä tyyppi kakoo vähän väliä, kun ruokaa on pakko tunkea kahdella kouralla ääntä kohti, vaikka parhaassa tapauksessa siellä on edellinenkin satsi vielä kyydissä... :p
 
Meillä ei kyllä sillon ollu mitään kakomista, vaan poika oli ihan punainen päästään eikä saanut henkeä. Vasta kun nostin pää viistoon alaspäin niin tippui palaset ja tuli paaljon kuolaa!
 
Joo on meillä poika aikasemminkii kakonu mut se oli nyt erilaista. Säikähin ja oon taas vähän turhan varovainen sormiruokailun kanssa...
 
Onneks ei oo sormiruokalukaan mitenkään pakolista, eikä sellasta tarvii tehdä, mikä ei hyvältä tunnu. Erilaisia makuja ja koostumuksia ehtii päästä kokeilemaan vielä monen monta kertaa. :happy:
 
Meilläkin nyt ollut vähän tauolla. Soseet mennyt karheampana paremmin, pojalla ollut pikkuflunssa ja yskä niin tuntuu ärsyyntyvän purtavista. Nuunun vinkistä tein makaroonilaatikkoa ja se kelpaa hyvin. Samaten uunimunakas on pojan suosikki edelleen :)
 
Meillä tyttö on innostunut syömään käsin suurimman osan ruuastaan. Eikä toivoakaan syödä samaan aikaan jos en syö sellaista mitä tyttökin voi syödä kun alkaa kitistä jos ei saa mun eväitä.. :D mut sillon kun on väsynyt niin sillon ei kannata antaa käsin syödä kun menee ahmimiseksi ja sit alkaa se kakoutuminen kun liian isoja paloja vetelee. Muuten ei ole ollut suurempia ongelmia että ois jääny mtn kurkkuun kiinni. Perunasta ei välitä ollenkaan käsin syödessä,mikä on aika jännä juttu mun mielestä. :DIllalla ja aamulla vetää velliä nokkamukista, josta on juonut itse jo 5kkn ikäisestä lähtien.
 
Takaisin
Top