Sormiruokailu

Meillä syö itse maissinaksuja, marjoja, kinkkuleikkeleestä oon antanu välillä pieniä palasia, kurkusta oon myös.

Pidän palaset ihan varmuuden vuoksi hyvin pieninä, jotenkin se on jäänyt soimaan mun korvaan kun eräs lääkäri muinoin sanoi että useimmiten syy siihen että lapsi oikeasti tukehtuu ruokaan on se että ruoka ei ole tarjoiltu ikätasoisesti tai ole ollut ikätasoista.

Siksi edelleen esikonkin kohdalla oon tarkka palojen koosta, liikkuessa syönnistä ym. Meillä ei saa edelleenkään esim.kokonaista nakkia käteen, vaan viipaloin kuppiin pieniin viipaleisiin..ja aina muistutan että haukkaa pieniä palasia ei kokonaisena suuhun tmv.
 
Meillä alkuun annoin isoja paloja, niin kuin sormiruokailuohjeissa sanotaan, että mahtuu nyrkkiin ja nyrkin ulkopuolelle jäävä osa tulee sit syödyksi. Nyt kun tätä sormisyömistä on harjoiteltu jo parisen kuukautta, oon pienentäny paloja, koska ne tuntuu koosta riippumatta menevän kokonaisena suuhun. :p
Nektariini, tomaatti, päärynä ym. lohkoina, tosi taitavasti poika jo osaa esim. tomaatista syötyä kaiken, paitsi kuoren. Banaania oon leikannu jo aika pieniksi paloiksi, sellaisiksi pojan kämmenen kokoisiksi, kun tosiaan menee koko pala kerrallaan, oli minkä kokoinen vaan. Sitten on posket pullollaan, jos pala on iso. Osaa jo jonkun verran hienontaa ruokaa suussa, harvoin tulee enää mitään takaisin päin. Kakomisrefleksihän on vauvoilla tosi edessä suussa ja näyttää hurjalta, mut täytyy vaan oppia pitämään pää kylmänä, kun ruokaillaan. Just oli anoppi kylässä viikonloppuna ja kahvipöydässä poika veteli nektariinilohkoja. Jossain kohtaa tuli kakominen ja anoppi paniikissa pystyyn "apua apua nyt se tukehtuu". Piti käskeä anoppi takas istumaan, ettei säikytä poikaa. :joyful:
Spagettia ja nuudeliakin poika osaa hienosti syödä, riisi varmaan haastavin, kun on niin pientä.
 
Meillä menee pienet just pinsettiotteella hyvin suuhun:) isoja en uskaltas antaa..sikäli ei meillä mikään kokonaisvaltainen sormiruokailu tulis kyseeseen mutta lähinnä maistelua ja jotain voi seurassa mutustella :)
 
Pinsettiote toimii, mutta tahtoo tunkea suun täyteen. Jos saa haukata palasen jostain isommasta, saa niin ison palasen nakerrettua, että saa sen aina kurkkuunsa ja sitten kakoo ihan kunnolla ja selkään pitänyt taputella. Eli annan pieniä paloja ja usein vielä vähän kerrallaan, ettei kaksinkäsin ahmi.
Kyllä meillä esikoinen alkoi sitten saada ihan kunnon palasia, kun hampaat olivat tulleet ja oppi kunnolla pureskelemaan, enkä ole sen koommin muistutellut sitten, kun ei ole ollut syytä. :)
 
Meillä nykyään pääsääntöisesti sormiruokaillaan. Lusikalla autan suuhun vain puuron aamuisin, silloinkin ohessa myös hedelmää sormiruokailuun ja tytölle oma lusikka leluksi.

Muuten mahdollisimman monipuolisesti eri kasviksia, hedelmiä, leipää, kalaa, kananmunaa, tofua.. Sit oon nyt tehnyt erilaisia letuja ja pötköjä, että saa itse syötyä monipuolisemmin. Vinkkejä kasvissyöjän sormiruokailuun (hampaattoman) otetaan vastaan! :)

Nyt oon tehnyt pötköjä perunasta ja soijarouheesta (+mausteet), linsseistä ja juureksista (+mausteet) ja sit pikkulettuja joihin laitoin pakkasesta itsetehtyjä porkkanasoseita, äidinmaitoa, muksu kaurapuurojauhoa ja kananmunaa sekä öljyä -kelpaa neidille hyvin. Näitä hän voi varioida kaikista eri kasviksista ja miksei hedelmistäkin. Oon tehnyt kerralla isompia satseja ja pakastanut minigrippeihin kerta-annoksia.

Lisäksi välipaloina meillä menee toki myös maissinaksuja, miniriisikakkuja (virosta ostin luomu riisikakkuja joista toiset omena-vadelma, toiset omena-kaneli -molemmat sokeroimattomia +7kk ikäisille, harmittaa ettei suomesta saa!) sit myös ella'sin pikkupusseissa olevat pallerot (juusto+tomaatti ja vanilja+vadelma) on meillä hittejä ja niiden avulla kehittynyt taitava pinsettiote :)

niin ja välipaloin ja liikenteessä ollessa suositaan myös pussisoseita, Ronja oppi tosi nopeasti imemään itse soseet pussista ja on jotenkin ylpeän oloinen aina kun saa pussin omiin käsiin ja tyytyväisenä tyhjennettyä sen :rolleyes:
 
Muokattu viimeksi:
Mä kanssa annan DTn tavoin pieniä paloja sormiruokaa nykyään. Ainoat isot herkut on kurkku ja porkkanatikut (pehmeiksi keitetyt) :) oon itse leiponut leipää pojalle ja siitä silpunnut palasia ja poika itse napsii niitä. Pinsettiote toimii hienosti mutta silti nyrkin avulla viedään suukkuun :)
 
Kolibri, ootko tehny uunimunakasta? Se on mun mielestä helppo ja hyvä. Oon tehny silikonisiin muffinssivuokiin, tulee sopiva annoskoko ja voi pakastaa. Keitettyjä/höyrytettyjä kasviksia (porkkana, parsakaali, kukkakaali mitä nyt keksii) ja kananmunaa (3 munasta tulee 6 muffinssivuoallista), tilkka vettä ja mausteita (laitoin viimeks mustapippuria, kurkumaa ja paprikaa). 200 astetta, 25min. :joyful:
Miten oot valmistanu tofun? Mulla se on seuraavana kokeilussa, maustamaton tofupötkylä oottelee jääkaapissa.
 
Meillä on ollut vaan kylmäsavu- ja hampputofuja, kun tykkään niistä itse eniten. En ole valmistanut mitenkään, ihan vaan mikrottanut sopivan kokoisia paloja tytölle muun ruuan kaveriksi. Miksei maustamatontakin vois koittaa antaa sellaisenaan, mutta onhan se vähän tylsää. Ehkä kypsentäisin kasvisliemessä tms.. olen itse ottanut talteen ja pakastanut jääpalamuotteihin kasvisliemet kun olen keittänyt lapselle kasviksia (eli ilman suolaa) juurikin, että voin tarvittaessa hyödyntää vauvanruuanteossa :)
 
Minä jäin miettimään noita ruuanpalasten kokoja, kun ite oon jotenki ajatellu että se lapsi tukehtuu helpommin just pieniin ruuanpalasiin eikä isoihin?
Mutta annan siis ihan monen kokoista syötävää, riippuu ruuasta, maissit tai mustikat on sen kokoisia mitä on mut esim leivästä tai riisikakusta annan aika isot palaset ja vauva saa sit ite sitä käsillään murustella jos haluaa...
 
No siis meillä niistä isoista saa niin isoja paloja, että voi niihin tukehtua, mutta pieniä paloja ku antaa niin eipä niiden kanssa ole ollut ongelmaa, vaikka ei malttais niitä möyhentää. :)
 
Mä luovuin kokonaan koko sormiruokailu ideasta, liian vaarallista meille. :sad001 Saatavat "hyödyt" jää kyllä vaarojen varjoon.

Pitikö sormiruokailu "sääntöjen" mukaan aloittaa vasta kun lapsi osaaitse istua? Eli mennä itse istumaanko?
 
Joo niin ainakin siinä Omin sormin suuhun -kirjassa luki, että vauva on valmis sormiruokailemaan sitten kun tarttuu itse edessään tarjolla olevaan ruokaan ja vie sen itse suuhunsa, sekä nousee itse istumaan, eli ei riittäisi että pelkästään istuu tuetta.

Meilläkään ei sitten tuon jälkimmäisen "säännön" perusteella oltais vielä valmiita, mutta on tässä jo reilu pari kuukautta sormiruokailtu.
 
Kyllä meilläkin istuttiin ensin tuettuna ja nykyään tuetta syöttiksessä ja sormiruokaillaan. Istumaan ei poika osaa vielä itse nousta.
Varmaan palojen koko on paljon kiinni ruokalijasta, ruuasta ja ajasta, jonka on sormiruokaillut. Meillä siis tosiaan ollaan jo pari kuukautta syöty kaikki paitsi puuro omin sormin, joten kokemusta on karttunut ja tatsi pojalla kehittynyt. Sillä annan nykyään jo pienempiä paloja, kun poika osaa jo paremmin käsitellä erilaisia koostumuksia. :joyful:
 
Meillä taas meni aikalailla käsi kädessä tuo itse istumaan nousu ja itse sormin syöminen.. Kun ei osannut nousta itse niin ei osannut oikein syödäkään.. En tiedä onko niillä asioilla silti keskenään mitään tekemistä.. Eilen oppi molemmat :wink Pilkon maissinaksun pienemmäksi niin saa opetella ottamaan pöydältä pienempiä paloja.. Hienosti nyt mummulassakin näytti miten syödään ja napsi naksunpalat suuhunsa :)
 
Tuon säännön mukaan meillä olisi saanut syödä vasta kuukauden. Tosin kaikki meni suuhun jo sitä ennenkin. Siis ei syötävä, mitä sitten piti noukkia pois suusta. Miksipä ei sitten ihan ruokaakin?
 
Meillä tyttö ei nouse itse istumaan (istunut pitkään kuitenkin tuetta), mutta ruoka on kiinnostanut tosi pitkään, ja siksi myös sormiruokailee :)
 
Meillä sama kun makarellilla, ollaan jo pari kuukautta sormiruokailtu eikä poika osaa mennä itse istumaan. Tuetta istuu tosi hyvin ja pitkään. Oon antanu vähän kaiken kokoisia paloja tarjolle riippuen ruuasta. Esim maissinaksuja voi antaa isompina paloina, mutta leipää pieninä kun on kovempaa. Poika kyllä osaa jo aika hyvin möyhentää ruuan suussa eikä kertaakaan oo vielä (koputan puuta) meinannu tukehtua.
 
http://hbl.fi/nyheter/2015-09-29/772344/barn-under-sex-ska-inte-ata-riskakor

Varmaan uutinen löytyy jostain suomenkielisenäkin. Eli Ruotsissa suositellaan, ettei alle 6-vuotiaat lapset söisi riisikakkuja ja täysjyväriisiä niissä olevan korkean arsenikkipitoisuuden vuoksi. Pitoisuus on kuitenkin niin matala, ettei siitä ole aikuiselle haittaa(?).
Suomessa ei kai mitään suosituksia ole annettu. Itse aion nyt siirtää riisikakkujen antamista hamaan tulevaisuuteen.
 
Takaisin
Top