Sormiruokailu

Hyvä! Olin itekin suunnitellut perustavani tällaisen ketjun. Mä ainakin olen tosi kiinnostunut sormiruokailusta. Luen parhaillaan kirjaa aiheesta, sellaista kuin Omin sormin suuhun.
 
Meillä tosiaan oli eilen jo etukäteen 6 kk neuvola ja siellä juteltiin sormiruokailusta ja meille erityisesti suositeltiin sitä, kun neiti vie ihan kaiken suuhunsa.
Maissinaksuja on jo maistelu, mutta nyt myös jälkiuuni ruisleipää, banaania ja tuore kurkkua :). Ja hyvin neiti ottaa käteen ja vie suuhun ja on aivan innoissaan :happy:
 
Meillä ei olla vielä niin pitkällä. Poitsu täyttää ensviikolla vasta 5kk. Kaikkea laittaa jo suuhun, mutta istua ei vielä osaa. Se taitaa olla tärkeä taito ennen kuin saa aloittaa. Eikä tässä mikään kiire olekaan :)
 
Meillä on menny vasta maissinaksut, mutta banaani, ruisleipä ka keitetyt vihannekset ja just se kurkku sit seuraavana. Aloitan sormiruokailun lisänä (soseiden syöttö jatkuu) noin puolen vuoden iässä, kun saa istua syöttötuolissa.
 
Ei on vielä aloitettu sormiruokailua mutta aikomuksena on pian. Tyttö tulee ens viikolla 6kk. Maissinaksu taitaa olla eka omin käsin suuhun vietävä :happy:
 
Meillä on poika saanu jo muutaman maissinaksun :) Vähän kyllä yökkäili :D taitaa liian karheeta olla sihtikurkulle... Muuten en taia uskaltaa antaa vielä vähään aikaan sormiruokaa, jostain syystä hirvee pelko että tukehtuu jos saa liian ison palan purastuu kerralla :sad001
 
Tän ikäisillä se kakomisrefleksi syntyy jo kielen keskikohdassa, eli liian iso pala ei kovin helposti mene nieluun asti. Sen takia just vauvan täytyy osata istua hyvin ennen aloittamista, jotta se pala tippuu suusta ulos eikä nieluun, miten raas helposti käy vauvan nojatessa taakse. Noin 1v kakomisrefleksi tulee kuten aikuisilla.

Alussa kakominen on yleistä eikä siis vaarallista. Tukehtuessa vauva harvoin pitää ääntä ja näyttääkin säikähtäneeltä.

Itse en osaa pelätä tukehtumista. Mut me ei ollakaan vielä aloitettu...
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Mua hieman kyllä jännittää tää sormiruokailu, mutta ainahan oon siinä vieressä ja valvon neitiä koko ajan ja esim jälkiuunileipä, kun pehmenee niin otan sen osan pois ennen kuin on liian pehmeä katketakseen.
 
Meille kotiutui serkkutytöiltä sellanen maistattaja, kahva, jonka päässä on verkkopussi, jonka sisään saa ruokaa. Ajattelin aloittaa sillä tuon ruokien maistelun kun ei tarvii odottaa sitä istumista eikä pelätä tukehtumista. Eihän se nyt ihan sormiruokailun ajatukseen tämmönen kuulu, mutta pääseepähän jo totutteleen ruuan makuun. Nyt pitäis vaan päättää millä aloitetaan :D hirveen vaikee valita! Ehkä porkkana tai bataatti... Saako kukkakaalilla tai kesäkurpitsalla alottaa?
 
Meillä on Kidsme food feeder. Annan vaan vauvalle ja ei tarvi edes itse olla vahtimassa. Vesimeloni on lemppari.
 
Meillä on myös tuollainen verkkojuttu. En ole vielä kokeillut mutta ajattelin ottaa matkalle mukaa ja tarjota siitä vesimelonia viilennykseksi.
Missä iässä sormiruokailu ois hyvä aloittaa? Meillä on se stokken newborn, onko se liian takakenossa ruokailua ajatellen? Oon antanut kurkkupalaa suuhun imeskeltäväksi mutten ole uskaltanut antaa kokonaan omaan käteen kun en tiedä tunkeeko liian syvälle kurkkuun ja tukehtuu...
 
Me aloitetaan sitten kun poitsu istuu ilman tukea. Tän kirjan mukaan vauvojen tulis itse nousta istumaan, eli pelkkä tuetta istuminen ei riittäis, ja itse pitäis ottaa se tarjolla oleva ruoka, eli käteen ei sais antaa. Mietin vain et kuinkahan paljon tätä on kirjoitettu mahdolliset haasteet mielessä, eli suosittelee tarpeeks kehittynyttä vaihetta. Me ainakin tosiaan aloitellaan heti sit kun istuu eikä ollenkaan tarvitse tukea.
 
  • Tykkään
Reaktiot: DT
Mun mielestä se on toisaalta huvittava ajatus, että vauva itse tietää kuinka paljon tarvitsee ravintoa ja syö sen verran kuin syö sitten kun osaa istua. Samalla teorialla vauvan pitäisi itse osata vaihtaa vaippa :D Mutta joo, mekin aiotaan varmaan sormiruokailla soseiden ohessa :)
 
Mun mielestä taas se ei eroa tämän hetkisestä tilanteesta mitenkään. Täysimetettykin vauva itse säätelee paljonko syö eikä vanhemmilla oo asiaan juurikaan vaikutusvaltaa. Aika luontainen jatkumo se on, ruoka vain on erilaista ja se syödään erilailla. Jossain vaiheessa lapsuutta joka tapauksessa nämä pienokaiset alkavat syömään itse. Miksi soseuttaa ruoka ja syöttää vauvalle ja nähdä ihan hirvittävästi vaivaa? Tämä on vain toinen näkökulma. Mutta ei mekään välttämättä ihan orjallisesti sormiruokailua aiota noudattaa, mutta hyvin vähissä varmasti on lusikalla syöttäminen.

Tuohon vaipan vaihtoon. Itse luin joskus artikkeleita täysin vaipattomasta vauva-ajasta. Siinä pyrittiin lukemaan vauvan eleitä niin, että tarpeet tehtiin ilmeisesti heti synnäriltä asti pönttöön o_O Se kuulosti jo tosi extremeltä. Ihan niin pitkälle en itse olisi valmis menemään. Tää kestoilu olkoon meidän keino olla vähän ympäristöystävällisempi. Mutta että sellainenkin koulukunta löytyy...
 
Totta tuokin! :) olen itse kanssa lueskellut toista, me asuttaisiin pojan kanssa varmaan vessassa :D
 
Mulla on kans vähän kakssuuntaiset ajatukset sormiruokailusta eli toisaalta pidän tärkeänä lusikan käytön opettelua, vaikka sjatus sormiruokailustakin kiehtoo. Lapsilla nykyään paljon sormiruokaa ja esim. kouluista viestitetty, ettei oppilaat osaa syödä haarukalla (ja veitsellä). Toiseksi meillä esikoinen syö tässä vaiheessa hiiren annoksia, mutta koemielessä oon antanu sosetta hällekin lisuukkeeksi niin siinä muodossa mm. perunakin maistuu soseena. Tuntuu jotenki hullulta, että lapsi söis sormiruokaillen heti vatsansa täyteen, etenki ku se sormiruokailu on alussa hakemista. Osittain aiotaan sormiruokailla eli taidan kulkea kultaista keskitietä tässäkin asiassa. :)
 
Kunhan mökiltä kotiudutaan niin pitää ostaa tytölle tuo verkkojuttu josta saa maistella :) Mielessä ollut jo ennen tytön syntymää, mutta nyt kiinteiden aloituksessa kuitenkin unohtunut koko asia.. Josko sen kanssa ei saisi niin sotkettua ja oppisi vähän rauhoittumaan sitä ruokaa suuhun viedessään :rolleyes: Ajattelin suurimmaksi osaksi kyllä lusikalla syöttää (ja toivoa että tyttö oppii itse käyttämään lusikkaa ilman, että se on silmässä) ja saa osaksi ruokailla sormineenkin..

Millainen tuo ruokaverkko tai silikoninen systeemi on, saako sillä levitettyä ruuat ympäriinsä?? Kun tämä neiti on melkoinen sottapytty syödessään.. :shifty:
 
Verkolla saa varman aikamoisen sotkun aikaan, mutta mun mielestä se silikonitutti, missä reikiä, on parempi. Sitä on myös helpompaa pestä ja ottaa mukaan.
 
Meillä 5kk ja sai maissinaksua, vaikkei osaa istua. Imeskelee naksua (kun hampaita ei ole). On ollut muutenkin tosi kiinnostunut ruuasta nyt viimeisen viikon ajan. Eilen tarttui lusikkaan ja laittoi itä suuhun ja imeskeli onneissaan :) Liekö sattumaa, mutta innoissaan ruokailee ja pöydästä ottaisi mitä vaan, jos saisi :hungry: En ole perehtynyt sormiruokailuun, mutta voisi olla mielenkiintoista lukea aiheesta, ettei sitten aina välttämättä menis vain omalla fiiliksellä :happy:
 
Takaisin
Top