Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Mulla huomenna edessä toinen rasitus. Saas nähdä joko nyt pamahtaa radi. Vauva kasvaa yläkäyrällä ja käynnistys tulossa joka tapauksessa rv 38 ettei kasva niin isoksi kun esikoinen (syntyessään 4688g).
 
Kuinka herkästi tai millaisessa tilanteessa teille on määrätty raskausajan diabeteksen hoitoon verensokeria alentava Diformin-lääkitys (tabletit)? Onko tästä ollut apua ja millaisia sivuoireita on tullut?

Mulla siis todettu RD rv 26+2, ja rasituksessa kaikki arvot oli poikkeavat. Neuvolasta sain mittarin ja ohjeen mitata sokereita joka toinen päivä paasto + 1h jokaisen aterian jälkeen. Näitä mittauksia olen nyt tehnyt kahden viikon ajan. Poikkeavia arvoja on ollut 4/43 ja syy…t hyvin tiedossa, mm. liian pitkä yöpaasto ja yhden kerran söin reissussa pizzaa + sen jälkeen liian pitkä yöpaasto (14h) jonka takia seuraavan aamun arvo oli liian korkea. Normaalisti aterian jälkeiset arvot ovat olleet n. 5,5-7. Kävin eilen vauvan kasvukontrollissa, jossa todettiin että vauva on jo nyt rv 29+2 1,6kg! Näiden tietojen pohjalta, katsomatta mun ruokapäiväkirjaa, huomioimatta mun omaa painon laskua ja mun edellisten ei-rd vauvojen ruumiin rakennetta ja kasvua, lääkäri halusi aloittaa tuon verensokeria alentavan tablettilääkityksen. Diabeteshoitajalle pääsen vasta huomenna, eli tässä kohtaa nämä käynnit meni vähän väärin päin, lääkäri olisi pitänyt olla vasta tuon dhoitajan jälkeen... Itse toivoisin, että ennen lääkitystä saisin käydä dhoitajalla ja tehdä vielä muutoksia ruokavalioon. Vauvan kokoa seurataan vielä rv 32+4, niin olenkohan ihan vastuuton jos pitkitän mahdollista lääkityksen aloittamista tuonne asti...?
 
Kuinka herkästi tai millaisessa tilanteessa teille on määrätty raskausajan diabeteksen hoitoon verensokeria alentava Diformin-lääkitys (tabletit)? Onko tästä ollut apua ja millaisia sivuoireita on tullut?

Mulla siis todettu RD rv 26+2, ja rasituksessa kaikki arvot oli poikkeavat. Neuvolasta sain mittarin ja ohjeen mitata sokereita joka toinen päivä paasto + 1h jokaisen aterian jälkeen. Näitä mittauksia olen nyt tehnyt kahden viikon ajan. Poikkeavia arvoja on ollut 4/43 ja syy…t hyvin tiedossa, mm. liian pitkä yöpaasto ja yhden kerran söin reissussa pizzaa + sen jälkeen liian pitkä yöpaasto (14h) jonka takia seuraavan aamun arvo oli liian korkea. Normaalisti aterian jälkeiset arvot ovat olleet n. 5,5-7. Kävin eilen vauvan kasvukontrollissa, jossa todettiin että vauva on jo nyt rv 29+2 1,6kg! Näiden tietojen pohjalta, katsomatta mun ruokapäiväkirjaa, huomioimatta mun omaa painon laskua ja mun edellisten ei-rd vauvojen ruumiin rakennetta ja kasvua, lääkäri halusi aloittaa tuon verensokeria alentavan tablettilääkityksen. Diabeteshoitajalle pääsen vasta huomenna, eli tässä kohtaa nämä käynnit meni vähän väärin päin, lääkäri olisi pitänyt olla vasta tuon dhoitajan jälkeen... Itse toivoisin, että ennen lääkitystä saisin käydä dhoitajalla ja tehdä vielä muutoksia ruokavalioon. Vauvan kokoa seurataan vielä rv 32+4, niin olenkohan ihan vastuuton jos pitkitän mahdollista lääkityksen aloittamista tuonne asti...?

Minulla oli eilen ultra 29+6 ja vauvan kokoarvio oli 1500g, syntymäarvio 3300g. Sain radileiman otsaan paaston ylittymisestä yhdellä kymmenyksellä. Nyt kun mittailin kahden viikon jakson päivittäin 3-4krt/pv ei sokerit nousseet kuin yhtenä aamuna yli sallitun kun edellisiltana en ollut syönyt. En muuttanut ruokavaliota sen kummemin ja nyt kun arvot ovat olleet siinä viiden pintaan, niin ei kenelläkään minun lisäkseni onneksi tunnu olevan huolta.

Minä en ainakaan aloittaisi tavletteja ennen hoitajalla käyntiä..
 
Maanantaina olisi sokerirasitus RV 28+3. Koskaan en aiemmin ole siellä käynyt, mutta helposti pahoinvoivana, pyörtyvänä ja piikkikammoisena vähän hirvittää.. Pitää pyytää jos pääsis pötköttään. :confused:
 
Mulla rasitus edessä huomenna rv 29+1. Pikkaisen jännittää, ei niinkään ne arvot kun tässä kotona omalla mittarilla seuraillut ja hyvin alhaalla on pysyneet, mutta enemmän se että jos en pääse lepäämään. Oon lääkärin määräyksestä levossa ja pelkään että reilu kahden tunnin istuminen rasittaa liikaa. Enkä haluis pötkötellä siellä labran aulassa penkeillä, kun kuitenkin hirvee ruuhka sillon aamulla.
 
Mua ärsyttää.. kävin raditestissä ja paastoarvo 5.4 kun raja 5.3. Muut arvot hyvät: tunnin jälkeen 9 kun max 10 ja 2h 6,3 (max 8.6) Ja nyt sitten huomenna hakeen mittaria kotiin.. Ton pienen desimaaliylityksen takia.. ottaa päähän kun en voi sietää neuloja ja muutenkin kun hienosti mennyt raskausaika tähän asti ilman suurempia vaivoja.. tottakai tän sit piti tulla.. Neuvola ei puhunut radi tuomiosta vielä mutta silti..
 
Mua ärsyttää.. kävin raditestissä ja paastoarvo 5.4 kun raja 5.3. Muut arvot hyvät: tunnin jälkeen 9 kun max 10 ja 2h 6,3 (max 8.6) Ja nyt sitten huomenna hakeen mittaria kotiin.. Ton pienen desimaaliylityksen takia.. ottaa päähän kun en voi sietää neuloja ja muutenkin kun hienosti mennyt raskausaika tähän asti ilman suurempia vaivoja.. tottakai tän sit piti tulla.. Neuvola ei puhunut radi tuomiosta vielä mutta silti..

Mulla oli tismalleen sama, tosin tuomion sain. Vaan ruokavaliota en juurikaan muuttanut, iltapalaan lisäsin maitorahkan, että tulee proteiinia niin paastoarvo on pysynyt hyvänä.
 
Mulla rasitus edessä huomenna rv 29+1. Pikkaisen jännittää, ei niinkään ne arvot kun tässä kotona omalla mittarilla seuraillut ja hyvin alhaalla on pysyneet, mutta enemmän se että jos en pääse lepäämään. Oon lääkärin määräyksestä levossa ja pelkään että reilu kahden tunnin istuminen rasittaa liikaa. Enkä haluis pötkötellä siellä labran aulassa penkeillä, kun kuitenkin hirvee ruuhka sillon aamulla.

Mua myös jännittää pääsenkö lepäämään. Iskias on niin pahana,että voin istua max.tunnin ja sekin kovien kipujen kanssa. Lisänä tähän piikkikammo ja kova pyörrytys,en tiedä miten selviän jos joutuu istumaan..
 
Mulla oli tismalleen sama, tosin tuomion sain. Vaan ruokavaliota en juurikaan muuttanut, iltapalaan lisäsin maitorahkan, että tulee proteiinia niin paastoarvo on pysynyt hyvänä.

Kiitos tiedosta. pitääkin aloittaa sitten kokeilemaan tota iltapalan parantamista. Siihen kyllä saattaa mulla kuulua vaan leipä ja tuo "paastoaika 10-12h" ei oo mulle kovinkaan kummonen. saatan syödä iltapalan 20 aikaan ja nukkuun klo 23 ja herään sit vaikka 7 aikaan mut saan syötyä vasta joskus 9-10 aikaan. johtuukohan mulla tosta epäsäännöllisyydestä toi paastoarvon nousu..?
 
Kiitos tiedosta. pitääkin aloittaa sitten kokeilemaan tota iltapalan parantamista. Siihen kyllä saattaa mulla kuulua vaan leipä ja tuo "paastoaika 10-12h" ei oo mulle kovinkaan kummonen. saatan syödä iltapalan 20 aikaan ja nukkuun klo 23 ja herään sit vaikka 7 aikaan mut saan syötyä vasta joskus 9-10 aikaan. johtuukohan mulla tosta epäsäännöllisyydestä toi paastoarvon nousu..?



Mulla liian pitkä paasto ainakin nostaa paastoarvoa, viime raskaudessa testasin kun oli se mittari kotona. Ja jos söin tosi vähän päivän aikana, vaikka illalla olisinkin syönyt hyvin niin paastoarvo oli korkealla.
 
Mulla kanssa huomenna testi # 2. Ensimmäisestä pääsin hyvillä arvoilla läpi, eikä tämäkään paljon jännitä. Olen vaan ollut kamalan väsynyt nyt pari viikkoa, joten ajattelin pyytää että tarkistavat hemoglobiinin samalla. Pitäisi jotenkin töissä jaksaa vielä melkein kaksi kuukautta...
 
Rasitus ohitse, yllättävän hyvin meni. Pelkäsin sen litkun olevan ihan kamalaa, mutta sehän oli ihan juotavaa kylmänä olisi varmasti maistunut vielä paremmalle. Pääsin lepäämään kun pyysin, meillä oli labrassa ihan raskaana olevia varten varattu sänky missä sai pötkötellä. Paha olo alkoi siinä tunnin jälkeen pitkällään ollessa meinasin väkisinkin oksentaa, onneksi istuessa helpotti.
Sen verran kiinnosti tulokset, että soitin tk:lta arvot kun en malttanut odottaa neuvolan maanantain soittoaikaa. Jos oikein tulkitsen niin ei radia. Helpotti aika paljon, muutenkin ollut ihan riittävästi ongelmia niin radi tästä olisi vielä puuttunut.
 
Hei sluga :) En huomannu kattoo koska oot kirjotellut mut mä oon geenimutaatio diabeetikko ja rajat on tosi tiukat. Ei sanonut paastoa mut ennen aamupalaa pitää olla 5.2-5.5 ja 1h aterian jälkeen alle 7.8. Olin aivan varma että vaikka mulla on toimiva lääkitys, en moisiin lukemiin pääse mutta mulla onkin nyt ilmestynyt ongelmaks se et arvot ei nouse vaikka söisit mitä :D
 
Maanantaina olisi sokerirasitus RV 28+3. Koskaan en aiemmin ole siellä käynyt, mutta helposti pahoinvoivana, pyörtyvänä ja piikkikammoisena vähän hirvittää.. Pitää pyytää jos pääsis pötköttään. :confused:

Litku ei ollu kummempi ku lastenjuhlissa juotavat vadelmalimpparit :D ällö makeeta mut nenäst kii ja alas vaa!

Pistämine oli joo ikävää neulakammoselle, pyysin että ottavat makuultaan kaikki verikokeet. Siinä sit viereises huonees pääs pedille ja räpläsin jtn avaimenperää ja kattelin muualle x).. ota eväitä mukaa jtn suolasta nii saat heti syötyy ku se loppuu! Ja kirja tms ajankuluks ku ei saa paljoo liikkuu ootellessa.
 
Mullakin oli tuo riemu tänäaamuna. Litku oli ällömakeaa ja huoneenlämpöistä, sitruunalla maistettua. Meni ihan ok alas kuitenkin, huono olo tuli vasta tunnin kohdalla, mutta meni onneksi ohi aika pian. Tällä kertaa ei huimannut/pyörryttänyt kuten ekassa raskaudessa. Nyt vaan toivon hartaasti, että tulokset ois normaalit. Itselle pahinta on juuri pistot sormenpäähän, enkä todellakaan tahtoisi joutua mittailemaan, vaikka eiköhän siihenkin tietysti tottuisi.
 
pakko tulla heti raportoimaan. aamuarvo ennen aamupalaa 5.1 (raja 5.5) ja aamupalan jälkeen 1h 5.3 (raja 7.8). eli hyvältä näyttää näin aluksi ilman ruokavaliomuutosta. 6 päivää seurataan 4xpv ja jos kaikki arvot hyvät, voi radin unohtaa :D
 
pakko tulla heti raportoimaan. aamuarvo ennen aamupalaa 5.1 (raja 5.5) ja aamupalan jälkeen 1h 5.3 (raja 7.8). eli hyvältä näyttää näin aluksi ilman ruokavaliomuutosta. 6 päivää seurataan 4xpv ja jos kaikki arvot hyvät, voi radin unohtaa :D

Toivottavasti pysyy arvot hyvinä :)
 
Toivottavasti pysyy arvot hyvinä :)

toivotaan!

Onko kellään muuten ollut niin että pieni ylitys raditestissä ja sit kotimittauset->Jos kotona kaikki arvot ok niin radin seuranta jää siihen? Näin mulle sanottiin eikä mulla oo laitettu tuonne omiin terveystietoihin (omakanta) josta näkee noi kaikki kunnalliset lekurijutut siitä radista mitään merkintää? Vaikka siellä kyl näkyy kaikki muut raskauteen ja ennen sitä olevat terveystiedot, lääkärikäynnit, tutkimukset ja diagnoosit.
 
Jälkimmäinenkin sokerirasitus meni puhtaasti läpi. Nyt on sekin kurjuus sitten takanapäin. Monta kertaa eilen totesin, että olenpa onnellinen kun on yksi asia vähemmän murehdittavana. Tsemppiä kaikille, joille tämä nakki napsahti!
 
Takaisin
Top