Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Päivikki

Puuhakas puhuja
Kesämammat 2017
Aattelin et pitäskö pistää tälle aiheelle ihan oma ketju.
Mulla todettiin ekassa raskaudessa radi.
Koe ei sinällään ollu paha, paitsi koepäivä kesä 2014 oli tautisen kuuma ja luutin nuupahtavani! :mad:

Toivottavasti tällä kertaa mentäs alle viitearvojen! :)
 
Hyvä ketju! Tähän voisi varmaan jakaa myös vinkkejä ja kokemuksia radi-ruokavaliosta?

Itsellä on (ylipainon lisäksi) sukurasitteena isot vauvat. Omani olleet "normaalin isoja"; 3,8kg, 4,0kg ja 4,3kg. Mutta kasvamaan pain siis nuo syntymäpainot ja se hiukan huolettaa... Keskimmäisen odotusaikana mulla todettiin "lievä" radi, muuten sokerirasitus ollut normaali. Nyt rasitus on ilman muuta taas edessä.
 
Mulla oli esikoista odottaessa radi. Olin oikeastaan asiasta jo ihan varma ennen rasituskoetta, koska huomasin aamuisin kestäväni huonosti hiilaripitoista aamupalaa. Rasituksessa sekä paasto että 1 h arvo ylittivät rajan.

Mulle toimi ruokavaliona hyvin sellainen sovellettu vhh. Söin paljon kasviksia, jätin perunat, pastat, riisit ja leivät lähes kokonaan pois sekä tietty sokerin. Marjoja söin ihan normaalisti, hedelmiä rajoitetusti. Arvot pysyivät hallinnassa tällä ruokavaliolla ja lapsi syntyi normaalikokoisena (ihan vähän alle keskikäyrien viikkoihin nähden).

Mun mielestä siinä "virallisessa" ohjeessa on kohtuuttoman paljon leipää yms. turhaa hiilaria, mutta tää on vaan mun mielipide :D
 
Se sokerirasitus tulee varmaan nyt toisella kerralla jo tosi aikaisessa vaiheessa edellisen kerran radilaisille? Mua se litku ei haittaa, mutta ne verikokeet :sad001
 
Onkohan puuro paha jos todetaan radi? En meinaa osais elää ilman aamupuuroani. Lisäksihän se taitaa nostaa verensokeria hitaasti, vai olenko väärässä?
 
Mä kävin reilu vuosi sitten sokerirasituskokeessa kahdesti kun tutkittiin raja-arvoilla olevia sokereita. Diabetesta ei kuitenkaan todettu kun ei ollut rasituksessa eikä mun omissa mittauksissa tarpeeksi korkealla. Jännittää miten ne sokerit nyt raskauden aikana nousee, kun ollut jo valmiiksi koholla. Oon yrittänyt olla maalaamatta piruja seinille ja ajatellut, että jos sellanen tulee niin yritetään sitten elää sen kanssa.
 
Tässä just mietin että lienee lähete tiedossa ekassa neuvolassa. Itse aion varautua esim. Banaanilla heti kun vaan saa syödä. Esikon aikaan oli radi, mutta vain aamuisin sokerit oli koholla. Syntymäpainoon ei vaikutusta radilla.
 
Mulla todettiin ekas raskaudessa radi. Paastoarvo oli rasituksessa 6. Kuitenkaan kotimittauksissa arvot ei nousseet kertaakaan yli vaikka oisin syönyt mitä. Ja mähän söin, Hesen ruuat oli kamalin raskausajan himo. Todennäköisesti vauvan suuri koko johtui siitä vaikka siis arvoihin ei vaikuttanutkaan. Nyt meinaan kyllä olla tiukasti, oli sit himot mitä hyvänsä. Ois kiva saada sellainen ihan normi kokoinen vauva :)
 
4688g ja 53 cm. Alakautta kumminkin tuli, oli vaan avosuisessa tarjonnassa niin siks tarvittiin imukuppi lopulta avuksi , muuten ois tullu ihan ilman sitäkin.
 
Onkohan puuro paha jos todetaan radi? En meinaa osais elää ilman aamupuuroani. Lisäksihän se taitaa nostaa verensokeria hitaasti, vai olenko väärässä?

Mä en voinut syödä puuroa kun mulla oli radi. Puuro (+lasi maitoa) nosti verensokerin tosi korkeelle. Vaihdoin maustamattomaan jugurttiin ja mustikoihin :)
 
Se on kyllä aika henkilökohtaista, miten kroppa reagoi, mutta mäkään en pystynyt syömään puuroa aamulla todellakaan, ainakaan pelkästään. Sitten taas runsaan rasvan ja proteiinin kanssa pieni määrä puuroa varmasti onnistuukin. Kokeilemalla se sitten selviää :) NS. virallisissa ohjeissa puuro on varmaan "sallittu".
 
Mä kävin reilu vuosi sitten sokerirasituskokeessa kahdesti kun tutkittiin raja-arvoilla olevia sokereita. Diabetesta ei kuitenkaan todettu kun ei ollut rasituksessa eikä mun omissa mittauksissa tarpeeksi korkealla. Jännittää miten ne sokerit nyt raskauden aikana nousee, kun ollut jo valmiiksi koholla. Oon yrittänyt olla maalaamatta piruja seinille ja ajatellut, että jos sellanen tulee niin yritetään sitten elää sen kanssa.

Voitko kertoa missä arvoissa sulla on ollut sokerit, kun olet rasituksessa käynyt? Mulla pyörii normaalisti sokrut siinä 5.5-6.0 ja kukaan ei ole koskaan sanonut mitään. Olisko näillä jo pitänyt käydä rasituksessa? Tuo 6.0:han on ei-raskaana-olevilla raja-arvo?

Aika todennäköisesti mullekin radi-diagnoosi tulee, koska jo ennen raskautta nuo arvot on noin korkeat.
 
^Alunperin kun jouduin tutkimuksiin oli mun paastosokeri jotain 6.1 eli ihan siinä rajalla kun pitäisi olla alle 6.0. En muista muita tk:ssa otettuja paastoarvoja mut sokerirasituksessa se 2h jälkeen otettu arvo pysyi raja-arvoilla kanssa eikä tullut diabetesdiagnoosia. Mittasin kuukauden ajan sokereita viis kertaa päivässä ja kerran vaan ylitti sallitun (ja sekin vaan 0.1 ylitys) kun olin syönyt karkkia edellisiltana. Aamun arvot mulla oli jotain 4-5.5 välillä yleensä ja muutkin arvot ihan normaaleita.
 
Mä säästyin ekassa raskaudessa radilta. Toisen kolmanneksen lopussa kävin rasituksessa ja toinen arvo oli 9,9 kun raja oli 10. En tiedä onko si puhjennut kuitenkin kun vauva oli 4430g ja 53cm. Nyt luultavasti joudun rasitukseen kun painoa on enemmän kun edellisen alus..
 
Viime raskaudessa oli radi. Nyt kai sit joutuu sokerikokeeseen jo aikaisin. Mulla kotimittaukset oli aina tosi hyvät. Eikä radista ollutkaan mitään haittaa.
 
Miula viime raskaudessa paastoarvo oli liian korkee rasituksessa, joten kotimittauslaitteen sain, mutta niissä ei ollutkaan mitään häikkää. :)
 
Mulla oli viimeksi loppuajasta insuliinihoitoinen radi ja olen jo nyt henkisesti valmistautunut samaan. Kyllähän se vähän säikäytti kun yhdessä vaiheessa "lupailtiin" yli viisikiloista vauvaa ja aika tunnollisesti ne mittaukset tuli tehtyä. Lopulta muksu oli kuitenkin ihan normaalikokoinen 3,6kg.
 
Tätä minä kyllä odotan mielenkiinnolla. Olen ylipainoinen, mutta normaaleissa verikokeissa verensokerin kanssa ei ole ollut koskaan mitään ongelmaa, ainoat mistä on tullut sanomista, on kolesteroli (kokonaisarvo alle 5.5 kuitenkin), ja hemoglobiini, joka on aika korkea (heiluu siinä 150-170 välillä). Voi olla hyvinkin, että jos tämä raskaus tästä nyt etenee, niin sokerirasitustestiin joudun, vaikka sitten pelkästään tuon ylipainon takia, sukurasitusta ei ole, eikä aiempia ongelmia asian kanssa itsellä. Ikää on yli 40, että kai sekin sitten puhuu testin puolesta.
 
Takaisin
Top