Sokerirasituskoe ja raskausajan diabetes

Mulle sanottiin, että sokerirasituksen aikana pitäisi liikkua mahdollisimman vähän. Sanottiin, että jos pitää mennä alakerran vessaan niin täytyy käyttää hissiä. Tämä siis Turussa.
 
Mulle sanottiin, että sokerirasituksen aikana pitäisi liikkua mahdollisimman vähän. Sanottiin, että jos pitää mennä alakerran vessaan niin täytyy käyttää hissiä. Tämä siis Turussa.

Ja ihan vieressä Kaarinassa oli ok kävellä ympäriinsä terkkaa :)
 
Mä olin katsonut ohjetta liian epämääräisesti ja siksi join vettä ison lasin illalla ja aamulla, vedenlitkijä kun olen myös :) labratyyppi sanoi vaan et kunhan et litraa juonut niin ei laimene liikaa.

Mulla luki ohjeissa et lasin vettä saa juoda aamullakin. Olin juonutkin, en millään olis pärjänny ilman. Se sanottiin kokeen alussa et mitään ei kokeen aikana saa juoda tai syödä. Meillä luki ohjeissa myös et 10h paasto riittää niin olin syöny 20.30 vielä kunnon iltapalan, koe alkoi 7.50 seuraavana aamuna.
 
Mulle sanottiin, että sokerirasituksen aikana pitäisi liikkua mahdollisimman vähän. Sanottiin, että jos pitää mennä alakerran vessaan niin täytyy käyttää hissiä. Tämä siis Turussa.
Mulle sanottiin kutakuinkin samoin! Minimisti liikettä, ei unta. On kyllä omituista miten epämääräisiä ja tulkinnanvaraisia nää eksaktit tieteet joskus on... Varsinkin kun tulos on kuitenkin faktaa ja tosi vaikka vaihtujia insuliinin lisäksi sit kuitenkin on aikalailla.
 
Mulle sanottiin Espoon Tapiolan terkkarissa myös, että ei unta :) niillä onkin tosi pehmeä sohva siinä aulatilassa...

Mut hei, arvot oli tosi maltilliset joten söin lounaalla pannaria ja illalla kruunaan päivän laskiaispullalla!
 
Ootteko ihan aulassa ootelleet vai jossain huoneessa?

Aulassa piti odotella, ei ole mitään erillistä huonetta. Väsytti kyllä niin tolkuttomasti, että mielelläni olisin mennyt johonkin pimeään huoneeseen makaamaan.
 
Juu aulassa istuskelin kanssa. Eipä meillä kyl muuta paikka terkkarissa oliskaan. Ihan mukavasti meni vaikka pelkäsin istumisen puuduttavan ja tekevän selän kipeäksi.
 
Ootteko ihan aulassa ootelleet vai jossain huoneessa?
Aulassa ensin esikoista odottaessa, kun alkoi heikottaa pääsin makaamaan tyhjään näytteenottohuoneeseen siksi aikaa, että helpotti. Nyt tämä lysti olisi taas muutaman viikon päästä edessä. Ei hirveesti innosta, kun viimeksi oli sen verran huono kokemus.
 
Kyselin niin oma terkkari sanoi että älä ota lapsia mukaan, heillä tulee aika pitkäksi.

Sitten kysyin labrahoitajalta joka sanoi että jos rauhallisia lapsia niin hyvin voi olla mukana, harvoin tulee ihmisille huonoa oloa ja jos oksentaa, niin pitää keskeyttää koe kuitenkin. Aulassa odotellaan ja ennen koetta saa juoda lasin vettä, yhden lasin myös illalla. Vähintään 10 tuntia syömättä.

No, varasin nyt hoitopäivän lapsille siksi ajaksi kun se oli mahdollista, kerron sitten parin viikon päästä mitä oon mieltä olisivatko voineet olla mukana :D
 
Mulla menee sokerirasitus aina viikolle 29. Alunperin piti olla tällä viikolla, mutta käskettiin siirtämään ensin kolmella viikolla ja sitten mietitään uudestaan kestänkö mä sinne menemisen. Vahva veikkaus että perutaan lopulta kokonaan ja teen vaan kotona sokeriseurantaa.
 
Tänään oli sokerirasituskoe osa 2. Nukuin onneksi tällä kertaa edeltävän yön paremmin kuin silloin viimeksi joulukuun alussa. Olin kuitenkin tokkurainen kun herätyskello herätti kesken unien. Mä en myöskään herää kunnolla jos en saa syötävää aamulla.

Tällä kertaa sokerilitku maistui jotenkin ällömmältä kuin viimeksi. Sain sen silti juotua aika nopeasti. Näytteenottaja sanoi, että voin mennä makaamaan näytteenottohuoneen ulkopuolelle jos väsyttää. Viimeksi ei ollut mitään puhetta sellaisesta eikä tullut mieleeni kysyä sellaista. No kyllähän mua väsytti kun olin ollut ilman ruokaa. Makoilin siinä koko kokeen ajan. Onneksi se oli niin syrjässä, ettei kukaan nähnyt mua paitsi huoneeseen mennessä. Tällä kertaa menin heti kokeen jälkeen syömään kanttiiniin.

Viimeksi olin lähellä pyörtyä kotiin tullessa, koska en syönyt mitään heti kokeen jälkeen. Tälläkään kertaa kotiin tuleminen ei sujunut ihan täydellisesti. Olin unohtanut kotiavaimet. Alaovesta pääsee sisään ovikoodilla, joka vaihtui jokin aika sitten. Koodi ei kuitenkaan toiminut jostain syystä. Soitin miehelle, joka oli tietenkin vielä nukkumassa. Soitin uudestaan ja uudestaan... Päätin sitten lähteä viereiseen Subwayhin syömään lounasta kun nälkä ei vielä lähtenyt kanttiinin sämpylästä. Istuskelin siellä puolisen tuntia, ja toivoin, että mies soittaa takaisin. Ei soittanut. Arvelin, että kyllä hän varmaan ihan kohta herää ja lähdin kohti kotia. Ovikoodi olikin mystisesti alkanut toimia sillä aikaa ja pääsin rappukäytävään. Soitin ovikelloa ja mies tuli avaamaan oven. Pahoitteli sitten kovasti kun ei ollut huomannut puheluita. Joku ihme kirous noissa sokerirasituksissa.
 
Jaahas, eilen todettiin raskausdiabetes ja voi että pännii niin paljon. Noh, katsomma, kuinka tämä sujuu...
 
Täällä eilen käyty sokerirasituskokeessa 2/2
ja tulokset saatu tänään!
Paastoarvo 5,1 , 1h 8,0 ja 2h 8,6 .

Selvisin puhtailla papereilla tässä raskaudessa!
Olen niin onnellinen! :)

Päivikki&Nuppu 26+1
 
Jaahas, eilen todettiin raskausdiabetes ja voi että pännii niin paljon. Noh, katsomma, kuinka tämä sujuu...

sama täälä . mua tympii ja harmittaa niin pa0ljo ettei mitää rajaa. mielessä tietty vauvan seuranta, oma seuranta, mitä tähän voi liittyä jne jne..
 
Tänne napsahti myös radi. :banghead: Arvot oli paasto 4,3 1h 8,7 ja 2h 8,7. Eli muut ok paitsi tuo 2 h yli rajan 0,1. Tuli kyllä niin puskista ku ei sukurasitetta ole eikä ylipainoa, mutta eipä se niihin aina katso. Nyt vaan opetella tuota kotimittausta. :bored:
 
Puhtaat paperit, kaikki arvot alle 5. Ja täällä sitten taas on sukurasitusta sekä ylipainoa, että ei se aina sitä tosiaan katso..ja lisäksi vielä viimeinen reilu kuukausi mennyt aika kovasti herkutellen... Mutta joulukuisesta poiketen tämän rasituksen jälkeen tuli tosi huono olo, nälkä ei ehtinyt tulla oikeastaan ollenkaan vaan ensin tuli heikotus, jonka jälkeen hirveä väsymys ja loppupäivän kestänyt päänsärky.. Tällaista pelkäsin ekalla kerralla, mutta silloin meni kaikki oikein hyvin. No, enää ei tarvitse onneksi tässä raskaudessa tuota kokea..
 
Takaisin
Top