Sokerirasitus

Mulla on mittailuissa nyt tosi hyvät olleet arvot. Kuitenkin sitten, kun söin jälkkäriksi kolme piparia, oli tunnin arvo 7,3 (kohollaan verrattuna muihin, jotka olleet 5-6,4). Itse tämän olen nyt tulkinnut niin, että jotain perää tuossa radissa kohdallani on, eli herkut nostaa arvoja, mutta ihan perushyvällä ruokavaliolla pitäisi hoitua.
 
Jos mittaa joka aamu pastoarvon, ja pitää yhden mittauspäivä jolloin 4 ateralla ennen ja jälkeen, niin 5 arvoa saa olla rajalla tai yli korkeintaan per viikko. Sen jälkeen lääkäri voi määrätä insuliinin. Minulla alkoi olla vähän joka toinen aamu just 5,5 tai yli, niin siksi jouduin aloittamaan. Eli jos on max 3 arvoa viikossa yli niin ei vielä hätää... :)
 
No mä vähän ajattelinkin, että jos on yksi arvo tai kaksi rajalla tässä, niin ei ehkä vielä insuliinia siitä alkaisi. Eiks ekana pitäisi neuvolasta ohjata sinne diabeteshoitajalle tai ravintoterapeutille tms., jossa katsottaisiin noita ruokailuja?

Tosiaan meillä Lahdessa tuosta omasta sokerirasituksen tuloksesta määrättiin 7 päivän mittausjaksoon, jossa 3 aterialla ennen ja jälkeen-arvot. Mielestäni toisaalta ihan hyvä, että on noin pitkä mittausjakso, koska tossa näkee sitten kyllä oikeasti, miten verensokeri käyttäytyy.

Siitä oon hämmentynyt, kun aikaisemmin oon luullut tietynlaisen heikon olon johtuvan siitä, että verensokeripitoisuus on alhaalla. Nyt oon välillä sitten mitannut ylimääräisiä mittauksia mielenkiinnosta, niin ei se kyllä alhainen ole ollut silloin.
 
Viimenen päivä mittauksia, vihdoinkin. Alkaa sormenpäät olemaan aika kipeänä.
 
Hei, tuli tässä mieleen. Miten teidän mielestä xylitol-pastillit ja tuo sokerimittailu suhtautuu toisiinsa? Oon siis totaalisen koukussa Herra Hakkaraisen täysxylitol-pastilleihin :happy:
 
Noniin, neuvola takana. Arvot mittauksissa oli oikein mainioita. Silti ohjeeksi sain koko loppuraskauden ajan pitää kaksi mittauspäivää viikossa...no, vauvan hyväähän sillä haetaan, eli sitä sitten noudatan.

Hassusti vaan neuvolatäti sanoi, että "ei se mitään jos herkkujen syönnin jälkeen on arvot vähän koholla" :D
 
Hakkaraisia voi hyvin vetää - ja jotain xylitolia kuuluukin aterioitten päälle - annossuosituksen mukaan. Xylitol=koivusokeri on terveellisempää kun tavallinen sokeri, että se ei nosta verensokeria samalla lailla. Ja kun niitä pastilleja tai purkkaa syö vaan sen määrän mikä on hyväks hampaille niin ainakaan ei oo mitään ongelmaa. :wink
Koivusokeria saa muuten myös jauheena, ja se, samoin kun kookossokeri on paljon parempia vaihtoehtoja meille, kenen pitää sokereita vahtia. Oon ite käyttäny sitä koivusokeria ja steviaa tässä raskausaikana, nyt ostin kookossokeria testiin, mut en oo vielä kokeillu. Siinä on kaikkee mineraaleja ja muita ravintoaineita mukana - eli siis suorastaan terveellistä!
 
Näin mä olen funtsinutkin. Tänään herkuttelin laskettelun jälkeen tazza-kaakaaolla ja jättiläiskokoisella laskiaispullalla. Mittasin sen jälkeen sokerit, tulos 6,4. Ei toki tarkoita sitä että voi alkaa vetää herkkuja kaksin käsin, mutta ei taida olla niin suuri synti jos kerran viikossa tuollaista tekee :)
 
Olin eilen toista kertaa rasituksessa ja kyllä taas sai tehdä töitä et sai pidettyä sen litkun sisällä... Maanantaina pitäis sit neuvolassa saada tulokset. Onneks enää ei tarvii mennä tohon rasitukseen.
 
Mitenkäs muilla rasituksessa seurantaan joutuneilla menee? Mulla oli tosiaan ohjeena se 2 x täyden päivän mittailut per viikko, mutta viimeksi jo neuvolassa totesin, että kun ei arvot ole ylittyneet niin aion mittailla vaan kerran viikossa. Silloinkin se tuntuu olevan vaan sellaista varmuuden maksimointia jotenkin...
 
Mulla kans arvot ollu tosi hyviä ja vasta eilen neuvolassa sain luvan vähentää testailua kahteen päivään per viikko. Tähän asti oon mittaillu kolmena päivänä ja mulla on ollu et neljä kertaa päiväs testaus. Mulla on menny koko testausaikana 2 kertaa arvo rajan yli ja nyt tuntuu et ne arvot vaan laskee loppua kohden. Sit eilen neuvolan täti masensi et testailua pitää jatkaa viä vauvan syntymän jälkeenkin :mad:. Tämmöisestä en ollu ennen kuullutkaan ja en siinä huomannut sit kysyä että kuinka kauan... Onko jollain tietoa siitä?
 
Luin tuosta netistä aikaisemmin, mutta mulle neuvolassa sanottiin, että ei tartte mittailla synnytyksen jälkeen.
 
Mun piti mitata aamumittauksia 4 päivää yhdellä viikollla, seuraavalla viikolla yksi koko päivä eli tätä rumbaa koko ajan. No olen enemmänkin mitannut silloin kun olen jaksanut ja kertaakaan arvot eivät ole ylittyneet. Itseasiassa esim. aina lounaan jälkeen verensokeri max 6 eli ei lähelläkään sitä 7.8. Hoitaja totesikin, että mittaile silloin kun huvittaa eli lähinnä tarkistele silloin tällöin että sama hyvä linja jatkuu. Eli aika rennosti täällä otetaan asia, koska selkeästi mitään ongelmaa ei oikeasti ole.
 
Täällä arvot tippunu jo alle sallittujen (oli 3,6 - 3,9 aamusin) niin vähensin insuliinin jo alle alotusmäärän. Nytkin ollu 4,2 ja 4,4... Aion nyt pe viimesessä seurannassa kysyä voiko lopettaa jo kokonaan, ensviikon to sektio varattu.
Enää 8 yötä tätä kärsimystä!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
 
Laitanpa vauvan syödessä viestiä... Mä jatkoin siis mittailuja ihan loppuun asti, tuloksena melkein kolmen kuukauden mittailuissa yksi ainoa arvo, joka ylitti sallitun. Näistä huolimatta vauvan sokereita on mittailtu syntymän jälkeen, teoriassa aina ennen syöttöä. Karmeaa kuultavaa tuo pistely ja mittaus :sad001. Vauvan arvot olleet erinomaisia.
 
Takaisin
Top