Sokerirasitus

summersun

Vauhtiin päässyt keskustelija
Maaliskuunmammat 2015
Muistaakos kukaan aiemmin sokerirasituksessa käynyt, koska ne tulokset saa? Itse jotenkin muistelen et olis saanut jo seuraavana päivänä...
Varasin just ekan rasituksen 15.9. kun seuraava neuvola on 17.9. saisin ne tulokset sitten siellä. Vähän jänskättää tuo koe, vaikka viimeksi meni tosi hyvin siinä mielessä et ei tullut ollenkaan huono olo.


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Käytäntö taitaa tässäkin vaihdella, osa saa heti tulokset toiset sitten neuvolassa/soittamalla neuvolaan. :)
 
Sehän riippuu siitä, että onko siellä labrassa, jossa testi tehdään, myös näytteiden tutkimuslabra, vai lähetetäänkö ne jonnekin muualle tutkittavaksi. Jos ne lähtee jonnekin muualle, niin eihän sitä tulosta siihen hätään ehditä saamaan, kun testi on vasta tehty.
 
No viimeksi mun piti niistä soitella neuvolaan, että silloin en ainakaan heti saanut. Nyt lähinnä mietin sitä, että ovatko valmiina sitten seuraavalla neuvolakäynnillä parin päivän päästä, mutta luulisin et ovat tai soittelen sitten perään:)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Kyllä niiden nyt parin päivän viiveellä luulisi olevan valmiit, vaikka sitten mistä peräkylästä tahansa ne testit jonnekin suurempaan kaupunkiin sitten lähetettäisiinkään.
 
Mä kävin sokerirasituksessa torstaina, niin tulokset olisi ollut seuraavana päivänä. Itse soitin ne vasta maanantaina, kun perjantaisin ei ole neuvolaan soitto-aikaa. Hemoglobiini, trombot ja leukot tuli tekstviestillä muutama tunti sen jälkeen, kun ne oli otettu.

Mulla oli rasituksessa kaikki arvot hieman koholla. Pitää tehdä uusi 6 pv. Kotiseuranta + Ruokapäiväkirja. Edellisessä oli muutama aamuarvo koholla, aika äitiyspolille tulikin jo postissa diabeteshoitajan juttusille sekä gynelle.
 
Missä vaiheessa raskautta normaalisti mennään sokerirasitukseen? Mun ei tarvinnut ekasta käydä, mutta nyt ekassa neuvolassa oli puhetta siitä että ny siihen tarttee mennä, mutta en muista oliko puhetta että milloin ja pitääkö se itse varata vai ei... :eek:
 
Mulle sanottiin neuvolasta, että rv 12-16 olis käytävä sokerirasituksessa, varasin sit ajan 15+3, tuntuu tuo pahoinvointi sen verran jo helpottavan, että siitä selviäisin :)
 
Mä kävin viimeksi kahdesti, nyt kuulemma kerran riittää ja se ois kuulemma joskus rv20 kieppeillä. Ei oo viel tarkemmin puhuttu millo pitäis mennä.
 
Se ajankohta on kai aika yksilökohtaista. Mulla oli viimeksi ehkä joskus 24 viikolla ja sillon oli radi, sen takia joudun nyt kahdesti ja eka on jo 12-16 viikolla. Kyllä ne sieltä neuvolasta kertoo kun pitää mennä ja joskus jopa varaa ajan valmiiksi, muuten voi ite varata labrasta kun on lähete valmiina. Ja olkaa onnellisia joiden ei tarvii mennä:)


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Juu, tässäkin asiassa käytäntö vaihtelee. Minulle sanottiin, että noin 18. viikon kieppeillä, noin 18-20. Käsittääkseni mikään pakkohan ei ole niihin rasituksiin mennä, mutta ilmoittavat kyllä neuvolasta jos pitäisi käväistä ja milloin :)
 
Ei ole mikään pakko mennä. :)
Itse kieltäydyin, viime raskaudessa ei ollut mitään ongelmia, paino alhainen eikä suvussa minkäänlaista rasitetta sekä vielä hiilareita käytän vähän. Täällä myös automaattisesti kaikki yli 25v. ohjataan (ilmesesti niin monella nykyään ylipainoa).

Toki tietenkin menen jos tulee virtsatesteihin jotain häikkää myöhemmin tai joitan muita oireita. :)
 
Mä joudun sukurasitteen takia, ja iänkin. Mulle sanottiin ajaksi "joskus sitten myöhemmin", 20 viikon jälkeen tms.
 
Mä en joutunu viimeks enkä nytkään, koska olen alle 25 ja normaalipainoinen, eikä ole suvussakaan sokeritautia tai ylipainoa. Hyvähän noi on testata jos yhtään on syytä epäillä, koska ilman tietoa asiasta la lisäksi nykyistä hoitoa vois käydä pienelle huonosti heti elämän alkumetreillä, vaikka sokeritauti on nykyään niin yleinen että monet pitävät lähes 'normaalina'. Harva tietääkään miten paljon ylipaino lisää muitakin riskejä raskauteen liittyen.
 
Mulle ei ainakaan oo puhuttu vielä asiasta mitään eikä ole tehty mitään terveyskyselyäkään.

Voi olla, että oon niin rajalla ikäni suhteen (joulukuussa 26), ettei mua katsota kuuluvan "riskiryhmään". Enkä syö muutenkaan mitään herkkuja kotioloissa. Sitten kyllä, jos on tarjolla jossain missä olen käymässä.. En sentään totaalikieltäytyjä ole.
 
Ei kai nyt kukaan kylässä kieltäydy, etenkään jos riskinä on kokin mielen pahoittaminen :) totaalikieltäytyminen melkein mistä vaan on turhaa... varmaan se ikäraja just joustaa näennäisen bmi:n mukaan, se 25 on vaan keino saada mahdolliset riskiryhmään kuuluvat tarkastettua, ettei sitten ilmaannu yllättäen ongelmia raskaudessa.
 
Itse kävin ekassa joskus viikkojen 12-16 välillä koska isällläni oli juuri todettu aikuisiän diabetes ja nyt menen samoilla viikoilla tästäkin ja ilmeisesti myöhemmin vielä uudestaan koska haluavat varmuuden neuvolassa ettei sillä saralla ole ongelmia. Kun viime raskaudessa olin niin suuri ja siihen ei löytynyt selitystä
 
Täällä sokerirasitus on vkolla 26. En esikosta käynyt, mutta nyt kuulemma tarvii mennä. Kuulemma lähes kaikki 25 vuotta täyttäneet joutuvat.

Sent from my GT-I9195 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä en ole koskaan joutunut. Nyt vähän mietityttää kun ei mullekkaan neuvolassa mitään sanottu ja oon piakkoin 29 painoindeksi on 21. Oon miettinyt et menisin nyt tällä kertaa kun tuolta netin ihmeellisestä tieto syövereistä löysin syyn nyt viikko sitten kun alko väsymys aina heti syömisen jälkeen.oikeesti vaikkei isoja annoksia söisi niin tahdoin jo nukkumaan. Se on joka kerta ja se rasittaa jo kehoa kun uni ei meinaa riittää muka.niin löysin vastauksen netistä joka viittaisi veren sokeriin. Olis kiva vaan tietää tän olon oikea syy.
 
Takaisin
Top