Sokerirasitus

Mulla oli samoja arvoja ku kittyllä, kehotettiin pudottamaan painoa raskauden jälkeen ja liikkumaan enemmän:)
 
Kerrottakoon muuten taustaksi (kun mua aina kiinnostaa näissä jutuissa myös se, millainen ihminen takana on), että ennen raskautta mun mitat oli 63 kg ja 170 cm. Liikuntaa harrastin paljon ja edelleen olen käynyt salilla 3 kertaa viikossa ja joka päivä koirien kanssa 30-60 min lenkillä. Juoksun ja pyöräilyn jätin alkuraskaudesta.

Aika vähän karkkia kuluu ja muutoinkin käytän aika paljon sokerittomia tuotteita ja pyrin syömään terveellisesti. Näistä syistä johtuen tosiaan neuvolatätikin tuumi, että mittaillaan nyt ohjeiden mukaan, mutta tuskin syytä huoleen.

Ja joulunahan on esimerkiksi sokeroimatonta glögiä, joka on mun mielestä varsin maukasta :)
 
Mulla oli lukemat ennen raskautta 165/68 eli bmi 25. Mutta oon lihonut sellanen 6 kg aika lyhyessä ajassa ennen raskautta. Oon harrastanut liikuntaa suht säännöllisesti, nyt raskauden aikana oikeestaan 20 viikon jälkeen jäänyt aika vähiin kun supistelee kovasti. Sukurasite on paha tossa sokerissa mulla. Ja ikäkin (36).
 
Kävin tänään hakemassa laitteet ja ohjeet mittaamiseen ja olen nyt kyllä vähän hämmästynyt. Vain yli 40 -vuotiailla on ikärasitusta eli mulla ei ole mitään rasitteita raskausdiabetekselle. En tiedä mistä toi yli 25 ikäraja on vedetty. Ja söin aterian noin tuntia ennen neuvolaa, neuvolassa verensokeri oli 5.3. Mitä ihmeen raskausdiabetestä tämä nyt on? Verensokeri pitää olla alle 7,8 tunnin jälkeen ateriasta ja ennen aterioita alle 5.5. Nyt kyllä alan epäilemään koko jutun järkevyyttä, mutta toki vasta yksi arvo takana. Ja mittaamista pitäisi jatkaa koko loppu raskauden, huoh. No täytyy jatkaa mittaamista ainakin vähän aikaa niin näkee jatkuuko sama linja.
 
Multa jos kysyttäis, niin raskausdiabetes pitäisi julistaa siinä vaiheessa, kun rasituksen jälkeen on mittaillut pari viikkoa yli meneviä arvoja. Ei siinä vaiheessa, kun rasituksessa joku arvo vähän ylittää jotain.
 
Mä oon tehnyt kotimittauksia mielenkiinnosta muutaman kerran ja siel on aina toi tunnin arvo ollut alle 7. Mutta se testissä juotava sokerilitkuhan on ihan eri luokkaa makeudeltaan kuin normaali aamupala. Kunhan pohdin :)
 
Kai sen joku viisas on päättänyt, että sen litkun juominen on jollain tavoin fiksua...
 
Mulla oli tosi huono hoitaja, kun oli oma lomalla. Tää hoitaja ilmoitti heti, että nyt sitten alat syömään ohjeiden mukaan, että saadaan raskausdiabetes kuriin. Hirvee hössötys ja totesin etten kyllä ala uskomaan yhtään sen juttuja. Ensinnäkin mun oma hoitaja sanoi, että syö normaalisti ja mittaillaan ja katsotaan tilannetta. Yksikään mittaus ei ole mennyt yli raja-arvon, vaikka on jouluaika. Päin vastoin, mun verensokeri on tosi tasainen ja ei edes lähentele liian suuria arvoja. Toisekseen ne ravintosuositukset oli niin pyllystä, etten todellakaan ala syömään epäterveellisemmin kuin nyt. Se hoitaja sekoili muutenkin, sanoi mm. että nyt pitää katsoa ettei paino ala nousemaan. Totesin siihen, että jos katsotaan alkupainosta niin painoa on tullut lisää vähän yli 2 kiloa. Sitten se totes, että no mutta se on liian vähän, sun pitää alkaa nyt syömään huomattavasti enemmän :grin Ehkä tuo sokerirasitustesti kertoo, että on riski sairastua raskausdiabetekseen. Mutta se ei todellakaan ole mitään muuta kuin riski ja ei kaikille tulekaan. Itse ainakin lopetan testaamisen, kun pääsen keskustelemaan arvoista oman hoitajan kanssa. Se on niin fiksu, että tajuaa kaiken olevan kunnossa.
 
Kävin aamulla hakemassa mittalaitteet neuvolasta ja kohta pitäisi hakea kaupunginsairaalalta lisää liuskoja. Mittasin toki innostuksissani äsken tasan tunti lounaan jälkeen, 7,6 oli arvo. Lounas ei kyllä ollut parhaasta päästä... Aamulla neuvolassa mitattiin 2 h aamupalan jälkeen, niin lukema oli 5,3 eli hyvin nuo laskee kyllä.

Viikon verran pitää nyt mitata kotona ja sen jälkeen ohjeeksi tuli (jos ei ole poikkeavia arvoja), että kerran viikossa loppuraskauden ajan olisi mittauspäivä.

Asioista kun pitää yrittää etsiä hyviä puolia, niin on tässä toki se, että ne herkkuhimot pysyy kurissa tällä ajattelulla. Täytyy panostaa kurkkujen ja tomaattien ostamiseen pullien ja karkkien sijasta :D
 
Onpa jotenkin helpottavaa lukea, että muillakin iskee kapinamieli päälle tuosta sokeriseurannasta. Minulla oli ihan samat ajatukset kun Butteflylla ekojen mittausten jälkeen. -Aivan sama kuvio siis esikoisen raskaudessa... Rasitustestissähän juodaan paaston jälkeen sokerivettä, niin ei ihme että viisarit heilahtaa jos yhtään sokeriaineenvaihdunta heikentynyt raskauden takia. Normiruoka ei noin vaan heiluttele arvoja, ei minullakaan silloin, tuntui ihan turhalta koko mittaus, kokeessa oli 1 arvo vähän yli rajan ja 1 just rajalla. (aloitin kotiseurannan kanssa joku pari viikkoa ennen joulua silloin kaksi vuotta sitten.)

Tällä kertaa taas jouduin rasitukseen jo raskausviikolla 13, ja alusta asti oli selvää et tuplavauvat=tuplaongelmat ihan kaikessa. Ei menny kun pari kuukautta niin piti alottaa insuliinit kun tarkkakaan dieetti ei auttanu, ja dieettiähän pitää jatkaa insuliinihoidon lisäks. Alkusyksyn jaksoin tsempata syömisissä, nyt on tullu taas tuo kapinamieli, että hittooko tässä hiilareita laskemaan kun joutuu piikittää anyway... jouluna terkka sano et syö vaan ihan normaalisti herkkuja, ja nyt se on meinannu jäähä vähän päälle. Ei vaan oo minkäänlaista motivaatioo palata tiukkaan ei-herkkuja-eikä-hiilareita-dieettiin. Sitähän vois vaan nostaa annostusta pari yksikköö lisää - paljon helpompaa!

Koko raskausdiebetes on muutenkin ihan teennäinen tauti. Jos on normaalia että raskaus heikentää insuliinin toimintaa, mikä siis näkyy korkeempana sokeritasona, niin mitä hittoa sitä sallitun rajaa LASKETAAN raskaana olevilla? :smiley-angry019 Sama kun nopeusrajotuksia laskettas kesäks kun on kuivat tiet ja nostettas talveks, kun kukaan uskalla muutenkaan ajaa kovaa - ihan yhtä älytöntä!!

Jos nyt lopuks palaan asialinjalle vielä, ja haluutte helpot ohjeet miten pitää kotiseuranta-arvot kurissa, niin herkut pois tai syö vaan päivällä (iltasyöpöttely yleensä kostautuu aamuarvoissa) leiväks pelkkää ruista tai täysjyvää (kuituja väh.10prosenttia) perunat pois, riisi ja pasta täysjyvää. Puuroja vaan aamulla, ja kauraankin hyvä lisää kuituja (joko leipäsiivu lisäks, päärynä tai leseitä puuroon). Jotain vihannesta joka ruualla... Näillä ite meen, en jaksa vaivaa itteeni miettimällä sen tarkempaa.
 
Voi perkule...kuvittelin siis hakevani liuskoja ja alottavani seurannan huomenna. No, meidän kaupungissa noi haetaan sairaalasta diabeteshoitotarvikkeiden jakelusta. Menin paikanpäälle, menossa oli numero 6 ja itse sain 17...siinä odotellut vanha mies toivotti tervetulleeksi maailmanlopun meininkiin. Huomenna menen puoli tuntia ennen avausta odottamaan, mutta voi että kun ärsyttää!!

Oon aiemminkin purnannut sitä, että raskaana olevilta jotenkin edellytetään ettei työpäivisin enää tehdä töitä vaan istutaan erinäköisissä paikoissa odottamassa jotain asiaa x.
 
Mulla ei oo radia, mutta siitä huolimatta oon ihmetellyt tätä nykyistä mallia seuloa raskausdiabetestä. Ihan niinkuin mammasmurffi sanoi, miksi ihmeessä niitä rajoja vetästään raskaana olevilta alaspäin! Tosi monia on joilla on muka radi, mutta kotona kaikki arvot ok.
 
Mammasmurffi, mulla oli vielä se sokerirasitustesti juuri sen jälkeen, kun olin ollut flunssassa. Eli en tiedä oliko tämä vaikuttava tekijä testin tulokseen, sillä varmana kroppa ei ollut vielä palautunut ennalleen. Mutta tosiaan kiva kuulla, että täällä on muitakin epäilijöitä.

Itse mielummin kyllä menen tuollaiseen testiin kuin, että itkisin jälkikäteen. Eli musta on ihan hyvä, että niitä tehdään. Mutta se miten niihin suhtaudutaan on se mikä nostaa mulla karvat pystyyn. Se huono hoitaja alko heti pelottelemaan mua, että mm. mun pikkuisen keuhkot ei kehity kunnolla, jos sokeriarvot ylittyy. Tämä siis heti vasten kasvoja, ennen kuin yhtään verensokeriarvoa oli edes mitattu :wtf Mun oli tarkoitus viettää joulu rauhassa ja alkaa testaamaan verensokeriarvoja vasta joulun jälkeen. Mutta ton pelottelun jälkeen mun oli pakko alkaa testaamaan heti ja teinkin aika paljon omia testauksia, jotta sain mielenrauhan takaisin. Kuka :smiley-angry019 alkaa pelottelemaan ensimmäistä lastaan odottavaa päivää ennen joulua asioilla, jotka eivät ole edes ajankohtaisia? Ensin mitataan ja katsotaan tuloksia ja vasta sitten aletaan pelottelemaan, jos siihen on asiaa.

Toinen asia on se, että olen käynyt jo ajat sitten tarkistuttamassa ravitsemusterapeutilla ruokavalioni ja mainitsinkin tämän sille naiselle. Siitä huolimatta se alkaa paasaamaan niitä asioita, mitä niissä virallisissa papereissa on. Ja ensimmäisenä vasten kasvoa, että nyt kyllä lopetat hedelmämehun juomisen, korkeintaan 0,5 dl saa juoda. Ja ei sitten enempää kuin yksi hedelmä kerralla, kun ne nostaa verensokeria. Söin aamulla 3 mandariinia ja join vielä lasillisen tuorepuristettua appelsiinimehua (juon aina aamuisin), tunnin päästä verensokeri 5.7..vau. Jokainen saa tehdä tästä omat johtopäätökset ja tehdä omia mittauksia. Tämän naisen mukaan mun pitäisi juoda keinotekoisesti makeutettuja mehuja, koska ne ei nosta verensokeria. Juu en todellakaan juo, koska niissä ei myöskään ole ravintoaineita ja ne saa mut voimaan pahoin. Lisäaineet on tutkimuksissa todettu tiettyyn rajaan asti turvallisiksi, mutta itse reagoin niihin paljon herkemmin. Niin joo ja maidon juontia pitäisi varoa, koska maitosokeri nostaa verensokeria. Niin siinä on vaan esim. kalsiumia, joka on erityisen hyvää luille. Jokainen saa syödä niin kuin itse haluaa, mutta itse en ainakaan tuommoisia ohjeita kuuntele.

Ja sitten tämä leipäasia, mielestäni on outoa suositella 6-8 leipäpalaa päivässä. Ainakin tämmöinen 50-kiloinen lihoisi aika äkkiä tuommoisilla määrillä. Itse olenkin korvannut osan viljatuotteista kasviksilla ja hedelmillä, eikä verensokeri ole koskaan ollut yli 6 (tunnin mittaamisen jälkeen). Kaksi kertaa olen saanut arvot yli 7 ja kummallakin kerralla olen syönyt suositusten mukaisen lounaan. Eli kannattaa kokeilla mitä tapahtuu verensokerille, jos esim. jättää lounaalla sen leivän syömättä ja korvaa sen kasviksilla. Niin ja itse suosin melkein 100% kauraleipää, tunnin mittausten jälkeen verensokeri ollut max. 5.8. Ja sanottakoon vielä, että ravintoterapeutin mukaan hedelmistä ja kasviksista saa samat ravintoaineet kuin viljoistakin. Viljoja suositellaan lähinnä niiden energia- ja kuitupitoisuuden takia. Itselläni vatsa toimii paremmin hedelmien ja kasvisten kuitujen takia eli viljat eivät ole ainoa kuitulähde.

Jos viralliset ohjeet ovat sinua auttaneet niin hyvä. Itse voin mainiosti omalla tyylilläni ja aion jatkaa samaan malliin. Onneksi oma hoitajani tajuaa, että kaikkien ei tarvitse elää samalla tavalla. Painoakin on tullut tähän mennessä 3,7 kiloa, jos otetaan huomioon alun painon pudotus. Muutenkin pikkuinen on kehittynyt kaikkien testien mukaan normaalisti, joten kaikki on hyvin. Olen nyt hiukan ärtynyt, koska lähden taas pelko perseessä neuvolaan tapaamaan lääkäriä normitarkistuksen yhteydessä ja tapaamaan taas uutta hoitajaa tämän raskausdiabeteksen takia. Toivottavasti tämä hoitaja on fiksumpi ja saan seuraavalla kerralla oman hoitajan.
 
Toi leipäjuttu on muakin kummastuttanut, koska se suositus on ihan älytön määrä. Kyllä mä ainakin ilman raskauttakin lihoisin niillä määrillä.

Mä oon syönyt jo elokuusta lähtien aamupalaksi kaurapuuroa, koska se yksinkertaisesti on ainoa, mikä pitää nälkää riittävän pitkään. Sekaan laitan yleensä mustikoita, raejuustoa ja sokeritonta mehukeittoa. Siinä radi-dieetin ruokavaliossahan sanotaan myös mm. kahvista, että saa juoda omien tottumusten mukaan ja taas raskausruokavaliossa sen juominen on hyvin rajotettua :).

Mä aamulla otin ekan paastoarvon ja testasin vähän. Pesemättömästä sormesta, pyyhkimättä ekaa veritippaa pois, arvo oli 5,6. Pestystä sormesta, eka veritippa pyyhitty pois, arvo oli 5,2.
 
Joo, ihan ristiin menee kyllä perusohjeet raskaana oleville ja jos on radi. Kalsiumia pitää saada, mutta kun on radi, niin maitoa vaan 2dl kerralla ja 3krt päivässä. Ja kalkkitabletteja vaan naamariin.. Juon normaalisti maitoa noin litran päivässä, nyt on pitäny ottaa eri juomalasi käyttöön, ettei tuu juotuu liikaa ja sit niitä prkleen tabuja, jotka on isoja ja jauhosia ja niitä pitää vielä ottaa kaks joka päivä. Kuituja kyllä tarttee et syön mielellään leipää, viime raskaudessa ja nytkin alkuvaiheessa oikein himosin leipää. Ehkä tuota painoa siks on enemmän kun muuten, mut ollaan kyllä isoruokasia miehen kanssa muutenkin. Ja nuo hedelmät ja mehut.. en ees jaksa alottaa. Ja Kaurapuuro. Superfoodia ja hyväks mahalle - mut hei, kun on radi niin ota mieluummin leipää voilla ja juustolla niin ei tuu hiilareita. :wtf
Kyllä minäkin toivon et arvot pysyis kurissa ettei vauvoilla tipu sokerit kun syntyy ja tuu kaikki diabetes-verenpaine-ylipaino- sun muita tautiriskejä koko loppuelämäks. Mutta. Miten tätä hoidetaan ja näihin juttuihin suhtaudutaan on kyllä jotenkin ihan kieroutunutta.
 
Vitsi nyt on hyvä olo, kun vihdoinkin pääsin keskustelemaan asiallisesti raskausdiabeteksestä :) Kävin neuvolan lääkärillä (onneksi ei tarvinnut enää mennä hoitajalle, kuulostikin oudolta), joka tällä kertaa oli ihan huippu. Se ymmärsi heti, että mun ruokavalio on paras mahdollinen ja kehoitti jatkamaan samaan malliin. Verensokerin testituloksetkin on niin hyvät, että niissä ei ollut mitään valittamista. Lääkäri sanoi noiden ruokasuositusten olevan kompromissi eli ne on tarkoitettu vain ohjeeksi. Jotkut kun syö tosi huonosti ja toiset todella terveellisesti niin siitä välimaastosta on yritetty löytää viralliset ohjeet, joita ei siis olekaan tarkoitus noudattaa kirjaimellisesti (vaikka se huono hoitaja kovasti yritti). Viljoja suositellaan paljon, koska suurin osa syö niitä eli on tuttuja. Oli mukavaa, kun ei joutunut tappelemaan vaan sai heti ymmärrystä osakseen :happy3

Muutenkin paino on noussut aivan tavoitteiden mukaisesti ja muutkin arvot oli kunnossa. Tehtiin vielä sisätutkimus, kun ajattelin että sen voi ihan hyvin tehdä varmuudeksi (ei olisi ollut pakko suostua). Eli kaikki hyvin ja jatkan samaan malliin kuin ennenkin. :happy119 Lääkäri suositteli jatkamaan noita mittauksia, koska loppuvaiheessa verensokeri voi nousta helpommin. Kuulema juuri noi aamumittaukset on hyviä, koska niistä näkee heti, jos arvot alkavat nousemaan. Eli ehkä tässä seurailen tilannetta, mutta en kyllä ota siitä stressiä.
 
Millasista arvoista insuliinin sitten joutuu alottamaan? Mun siis pitää mitata arvot ennen ateriaa ja aterian jälkeen. Jälkeen-arvot on olleet hyviä, mutta ennen iltapalaa oli esim just 5,5. Vai päteekö se 5,5 vaan aamupaastoarvoon?
 
Insuliinin joutuu käsittääkseni aloittamaan, jos arvot jatkuvasti yläkanttiin. Mulle sanottiin, korkeintaan 2-3 mittausarvoa sais ylittää raja-arvon.. Aina ennen ruokailun aloittamista verensokeri pitäisi olla alle 5.5. Tämä kertoo sen, että verensokeri ei pysy pitkään ylhäällä. Tämmöset ohjeet mulle annettiin.
 
Hmm joo. Aloitin siis eilen tuon seurannan ja se yksi arvo oli tasan 5,5. Tänään on ollut tosi hyviä arvoja ja etenkin jälkeen-arvot on olleet tosi paljon alle sallitun. Säikähdin tietty tuota eilistä arvoa ja oon ollut vähän paniikissa. Sitä oon myös pohtinut, kuinka paljon vaikka kiireinen työpäivä, jolloin ei kerkeä oikein syömään, vaikuttaa noihin.
 
Hei

Olen ollut Forumilla hiljainen, vaikka lukemassa käyn harva se päivä. Omasta kokemuksesta nuo arvot ainakin minun mittarilla vaihtelee. Flunssassa mittasin vain muutaman arvon, kun meni yli, vaikka söin kuten aiemminkin. Käsienpesu vaikuttaa ja neulan vaihtokin. Olen tehnyt empiiristä tutkimusta 4.8. alkaen (mittailut alkoi siis tosi aikaisin, koska edellisessä km:n päättyneessä raskaudessa kerkisin käydä rasituksessa, jossa paastoarvo oli vähän koholla).

Mittaa nyt 3 krt viikossa 4 arvoa/pvä ja mulla on käytössä Metforem-lääke, joka on kohdallani auttanut ja alun aamupaastoylitykset olen saanut sillä kuriin. Ainakin tähän asti. Nyt viikkoja 30+4

Tänään taas seuranta sairaalassa, saa nähdä onko mahavauva ottanut kasvuspurtin jouluherkkujen takia.
 
Takaisin
Top