Sokerirasitus/raskausdiabetes

Aika harvoin kyllä joudut mittaileen :eek: itse joudun kaksi kertaa viikosssa , viis kertaa päivässä pisteleen :) nyt vaan ajattelin tiuhentaa tahtia, kun niin säikähin 9 arvoa ;(
Kun sanoit eevis4 , että annettuja ruokaohjeita: onko sulla tarkkaakin tarkemmat ohjeet annettu vai justiin suosituksia yms, mitä suuhun kantsii laittaa?
Miten tietääkö kukaan: kananuudelit! Onko hyvästä vai pahasta? :D mistään ei oikeen iskenyt silmään tietoa, kun etsiskelin :eek: enkä diabeteshoitajaani saanut puhelimitse tänään kiinni :sad001
 
Epäilen, ettei noi nuudelit sieltä parhaasta päästä ole - vaaleasta viljasta hiilihydraattia, joka nostaa verensokerin nopeasti ja tipauttaa myös. Olenkohan ihan hakoteillä?
 
Se riippuu nuudelista. Kantsii kattoa tuoteselosteesta, mutta nuudelit yleisesti vaikuttaa verensokeriin samalla tavalla ku mikä tahansa muu pasta, riisi tai peruna. Niinkö sanoitki puapru. :) Laihuttaessa tilasin fitnesstukusta niitä super-terveellisiä nuudeleita joisa ei ollu kaloreita tyyliin yhtään, nehän vois nytki käyä jos nuudelia oikein himottaa.
Ite ainaki aion herkutella just silloin ku haluttaa ja mitä haluttaa! Kuitenkaan joka päivä ei herkkuja tuu syötyä nii ei se nyt maailmaa kaada jos kerranki viikossa syöt mitä tahot :)
Ja jos normaalisa ruokavaliosa ei oo hirveesti lisättyä sokeria (jogurtit, maustetut rahkat, mehut) tai hiilareita nii ei kannata kyllä yöunia menettää. :)
 
Mulla TAAS teki mieli munkkia .... päätin syyä porkkanaa ja viinirypäleitä!!lähtihän ne äklömakean halut :D
Kamalasti itsellä nuudelit himottaa, mutta seki tahtoo sit olla sellainen mistä ei hirveen hyvää oloo sit tuu. Aika tarkkaa sinänsä mitä suuhun voi laittaa, kun ajattelee.... mutta mitä vaan, että itse voi hyvin ja ennenkaikkea pikkunen :) eikhän tästä selvie, kaikille kohtalontovereille tsemppiä! :>
 
Tulipahan vaan tämmöinen mieleen kun just mittasin verensokeria. Nimittäin sain iltapalan arvoksi 6,4 mikä ei ole paljoa, mutta mun arvoihin verrattuna ihan huigee! Kertaakaan kun ei ennen ole mennyt yli 6 arvot. Kai mä oon niin jäärä etten tuota voinut uskoa (kun en edes syönyt mitään poikkeavaa) ja pistin toisen käden sormesta. Sitä sitten sain 5,2 eli mulle normaalin tuloksen :)

Mä nyt oon aika höveli tuossa testaamisessa ja harvoin tulee käsi pestyä yms :oops: Mutta tosiaan, suosittelen pistämään eri paikasta jos tulee poikkeuksellinen arvo :) Ja sitten jos toinenkin arvo tukee ensimmäistä, niin sitten se on kai uskottava :grin
 
Sain neuvolasta sellaisen ravintoterapeutin laatiman aterialistan missä kerrotaan mihin aikaan ja minkä verran saa/pitää syödä päivän aikana. Siinä oli mukana liitteenä sellainen vaihto taulukko jos tekee mieli jotain muuta. Sain myös sellaisen pienen vihon mistä voi tarkistaa tavallisimpien ruokaaineiden hiilarit. Mun ongelma on se etten pysty syömään niin paljoa kun listassa on, hedelmiä kyllä tekee mieli mutta niitä saa syödä vaan 3 päivässä mun listan mukaan :-( sitten herään yöllä nälkäisenä kun on tullut syötyä liian vähän päivän mittaan. Paastoarvo on ollut siinä 4,3-4,6 kai ne ihan hyviä on?
 
Mulle sanottii et ennemmi syyä vihanneksia mielinmäärin, entä kasviksia. Mutta eikai se noin tarkkaa oo että max. 3hedelmää/päivä ? oO koska mä ainaki söin ennen sielä hoitajalla käyntiä nii tyyliin 5omenaa/pv ja sano että hyvältähä tää näyttäää :D en tiiä kyl, hmm.. Sain kans sellaisen pikkusen vihon missä niitä hiilareita luetellaan, son itseasiassa aika hyvä :D!
Soitin diabeteshoitajalle eilen ja sanoin, että mulla ollu ENNEN aamupalaa 4.3 arvo, sano että voisi olla korkeemmallakin... En tiiä sit onko sama juddu muillekki oO Sit ne 1h ruokailun jälk. olleet arvot ollu jtn 5.6 ja sano se hoitaja et iha ok kuulostaa. Mutta kaikki arvot sanon vasta 5.8 tarkasti, ko sillon se "virallinen" soittoaika sitte. :)
 
Noita hedelmien määriä vuorokaudessa pitäisi rajoittaa siksi, että ne sisältää ihan hirmuisia määriä sokeria. Marjat, vihannekset ja juurekset on hedelmiä parempi vaihtoehto, ja niiden määrää ei varmaan tarvitse rajoittaa.
 
No marjoista saa syödä sen 200g 3 kertaa vuorokaudessa ja sit ei sais syödä hedelmiä ollenkaan? Mulle ollaan näköjään ankaria kun ovat kaiken noin rajoittanut , höh. Kasviksia on lupa syödä niin paljon kuin haluaa, mutta niitä ei niin kovin tee mieli, pakosta niitä sitten popsin jos on nälkä. Toisaalta se mun lista on laskettu sillä jos on ylipainoinen, sitähän mulla ei ole, päinvastoin olen aika hoikka. Täytyy ens kerralla neuvolasta vähän kysellä , ei kai sitä nälkäisenä kuuluis olla kuitenkaan . Olen kyllä välillä testannut mitä ylimääräinen hedelmä tekee ja ihan hyvät arvot on, ei mitään suurempia heittoja ole tullut.
 
Kävin äsken neuvolassa ja sain kuulla, etten joudu sokerirasitukseen :) Luulin, että joudun automaattisesti kun olen jo 37-vuotias, mutta ilmeisesti Helsingissä on löysätty vaatimuksia. Olen kyllä normaalipainoinen eikä suvussa ole diabetesta, joten se taitaa riittää täällä päin.
 
Tampereella joutuu heti, jos on täyttänyt 25 vuotta (näin ainakin mulle sanottiin).Ihan sama vaikka ei olisi suvussakaan ja olisi normaalipainoinen.
 
No vähän kyl ihmettelen, kun en edes harrasta muuta liikuntaa kuin työmatkoilla kävelyä. Ehkä se sitten auttaa, kun olen toistaiseksi ollut kaikessa ihan normikäyrillä (ja vauva myös). Mut en mä valita :wink
 
Helsingissä ikäraja on 40 vuotta. Sit tietty noi muut kriteerit huomioidaan myös. Täällä on varmaan niin vanhoja synnytäjiä, et kaikki joutuis kokeeseen, jos raja olis 25. :D

Sent from my GT-I8190N using Vau Foorumi mobile app
 
AI piru mua ärsyttää, mulla todettiin 15+0 rd kun narahdin paastoarvosta joka oli raja-arvo 5.3 seuraavat oli 1h 6.9 ja 2h 4.8, nyt siis oon melkeen 8 viikkoo seurannu arvoja ja ne ei oo kertaakaan menny yli eikä edes lähelle rajaa ja aamupalalla sekä lounaalla välillä joka tippunu siitä mitä ennen ruokaa :D ja nyt mun pitää mennä 24-28 viikoilla uudelleen, on hyvä että seurataan juu. Mutta varsinaista rd:tä ei ollut esikoisen raskaudessa ja nytkin vaan leimattu sillä yhdellä raja-arvolla. Eilesessä neuvolassakin paino oli noussu ekaa kertaa sitten koko raskauden.
 
Mä ymmärrän hyvin ton turhautumisen , mulla vähän sama homma , ainoostaan 1h arvo hieman kohollaan ja puhutaan raskausdiabeteksesta ? Kotimittauksissa saan aina alhaisia arvoja joten olen nyt vähän höllännyt ruokavalion suhteen, kuitenkin järjen kanssa tottakai. Mutta jos on tehny mieli pari palaa suklaata niin olen sen itselleni sallinut! :p Mulle on kyl tullut jo 6 kiloa lisää,mutta mun lähtöpaino oli aika alhainen joten ihan normaalia se vissiin on, ja mun jokaisen raskauden aikana on tullut lähes 20 kiloa ja aina on kaikki saatu nopeasti poiskin. En vaan haluaisi että vauvasta tulisi hirveen isokokoista joten yritän nyt kuitenkin pääpiirteittäin seurata ruokataulukkoa .
 
Normaali paino, en syö sokeria juuri ollenkaan ja painoa ei ole tullut grammaakaan, koskaan ei ole virtsassa ollut sokereita ja silti nyt sokerirasituksessa arvot päin persettä! Vituttaa!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
No ihan varmasti, onko se edes mahdollista? Toisaalta se sokeri määrä mikä sielä juotetaan on niin paljon et eihän nyt sellaisia määriä kukaan normaalisti söis tai jois, en minä ainakaan. Mua ei niinkään haittaa se ruokavalio vaan lähinnä se kun ei saa vauvalle vakuutusta ennen syntymää kun on nyt tuo raskausdiabetes leima ja pelko siitä että vauvan sokerit saattais olla sekaisin jos ei huolehtis ruokavaliosta. .no yritetään kestää viel muutama kuukausi! :)
 
Miksei olisi mahdollista? Eihän diabetes sokerin syönnistä pelkästään tule?

Mutta kaikkinensa Rosita kurjaa, kun parhaansa tekee ja silti arvot heittelee...
 
Takaisin
Top