Sokerirasitus/raskausdiabetes

Sandy

Kommentoinnin ninja
Syysmammat 2016
Syysmammat 2018
Ajattelin aloittaa tämmöisen aiheen. Toivottavasti tähän ei ketään muuta tulekaan aikakaan tuon raskausdiabeteksen osalta :rolleyes:

Mä siis jouduin alkuraskauden sokerirasitukseen bmin takia. Käry kävi sitten paastoarvon kohdalla joka oli 5,6 (rajana 5,3). Todettu siis raskausdiabetes. Tänään käyty hakemassa laitteet ja vehkeet. Seuraavat kaksi viikkoa mitattava sokereita 4krt viikossa ja 4-6 kertaa päivässä. Siitä sitten 14.7. neuvolatäti soittelee mittausarvoista ja jatko sitten sen mukaan.

Päällimmäisenä ärsyttää. Mulla on esikoinen syntynyt 09/13 ja siinä kävin sokerirasituksessa rv 26+ ja arvot oikein hyvät. Silloin tuli syötyä vähän paremmin, lähinnä just tuon rasitustestin pelon takia. Tässä raskaudessa ei samaa pelkoa ollut ja lisäksi ollut etovaa oloa, jonka takia ei oikein ole ruoka maistunut. Lisäksi tuo rasitusta edeltävä viikko oltiin mökillä ja siellä tuli vaan syötyä.

No mutta hyvähän se on että seurataan. Mä kyllä uskon että mulla on noi arvot aivan loistavat kotimittauksilla. Vähän niitä herkkuja karsin ja napostelut pois, niin eiköhän se sillä. No sen näkee sitten parin viikon päästä.
 
Sandylle tsemppiä mittailuun. En tiedä, miten herkkiä noi sokeriarvot yleensä ovat muuttumaan, mutta 0,3 ylitys ei kuulosta kovin pahalta vielä näin maallikon korvaan. Toivottavasti pysyy siis ruokavaliolla ja kotiseurannalla arvot kurissa. :)

Onko tietoa, ketkä Helsingissä joutuu tuohon sokerirasitukseen? Onko esim joku kaikki yli sen ja sen ikäiset -sääntö olemassa? Vai joutuuko kaikki. Neuvolassa ei ole ollut mitään puhetta tästä ja itseä mietityttää, kun on tuota ikää jo yli 30, että varmaan joutuu siihen, vaikka muita riskitekijöitä ei olekaan (sukurasitetta tai ylipainoa, kusitestitkin olleet tähän mennessä ok). Ajatus ei tunnu näin etukäteen kauhean miellyttävältä, mutta tokihan siihen kokeeseen sitten menee, jos kutsu käy. (Note to self: kirjoita näitä pohdituttavia asioita johonkin lapulle ja ota mukaan seuraavalle nauvolakäynnille!)

Olisi vain kiva tietää jo näin etukäteen, mitä odottaa, mutta meidän neuvolasta eivät kyllä kerro mitään tulevista käynneistä muuta kuin sen ajan, milloin seuraavan kerran pitää mennä johonkin näytille.
 
Täällä pohjanmaalla ja kainuussa ainakin joutuu kaikki yli 25 vuotiaat automaattisesti sokerirasitukseen.
Itse sain lapun neuvolasta, jossa mainitaa kaikki ajankohdat, milloin milläkin raskausviikolla on.
 
Juu taitaa tuo olla aika valtakunnallinen ohje. Eli siis sokerirasitukseen joutuu kaikki ylin 25-vuotiaat ENSIsynnyttäjät. Tämä rasitus tehdään yleensä rv 26-30 välillä.
Tosiaan sitten muilla kuin ensisynnyttäjillä rasitukseen joutuminen riippuu edellisen tuloksista, ylipainosta jne.
 
Satakunnassa myös yli 25-vuotiaat passitetaan kokeeseen. Olin vähän hämmentyny, kun terkka sano, että "juu, sulla on tota ikää jo ton verran,että sokerirasitukseen meet automaattisesti". Ja mähän oon _vasta_kaksviis_ :D


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Erittäin ajainkohtainen aihe minulle, tästä kirjoittelinkin jo tuonne ketjuun. Minun sokerirasitus tulos oli ihan sama kuin sinulla Sandy! Minun pitää mittailla 6 vrk putkeen joka päivä 5 krt. Sormet on oikeasti jo nyt mustelmilla, nyt on menossa siis 3 mittailupäivä. Arvot ovat pysyneet ihan hyvin, minun tuossa ohjevihossa lukee, että paastoarvo (ennen aamupalaa) saa olla max. 5,5 ja sitten lounaan jne. jälkeen max. 7,8. Onko muilla samanlaisia ohjeita??
Aika hyviä arvoja olen saanut, paitsi tänä aamuna! Söin täysjyväistä kaurapuuroa sokeroimattomalla mehukeitolla, sokeriarvo nousi heti 7,8, vaikka ennen aamupalaa se oli tasan 5. Kaurapuuroa en siis enää syö! Ajattelin siirtyä syömään esim. ruisleipää keitetyllä kananmunalla (ystävän ehdotus). On oikeasti ihan arvoitus, että mitä voi syödä. jollekin sopii esim. kaurapuuro hyvin mutta ei kaikille. Karkit ja muut herkut olen jättänyt pois (ikävä tulee!), pakko saada arvot pysymään kohdillaan!
 
Jos ei muu auta, niin viljatuotteiden pois jättäminen sokerin ohella voi auttaa.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulla oli tnä sokerirasitustesti Oulussa ja kaksi kerttaa pitää käyä raskauden aikana, jos siis tulokset on ok. RV.15 , ikää 20 ja suvussa paljon kakkostyypin diabeettesta... vähän kyllä jännittää ne tulokset.
Mutta siis asiaakin oli, eli sormenpäästä aina joudutta napsutella? Varmaan kyllä meinaa kiittää sormenpäät noiden hommien jälk. :/
 
Äkkiä siihen tottuu. Mä otin pääosin aina samasta sormesta. Nimettömästä ja sivusta kynnen vierestä. En koskaan ihan sormen päästä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Niinhän sitä suositellaan, että tuolta sormen sivusta otetaan se näyte. Sormen keskiosan tunto on niin paljon herkempi, että siitä ottaessa tekee monella kipeää, sivusta ei niinkään. Ja tosiaan, kyllähän siihen nopeasti tottuu, eihän diabeetikot muuten pärjäisi ollenkaan, kun mahdollisesti kymmeniä vuosia joutuvat mittauksia aina vaan tekemään. =D
 
mulla on kahden viimeisen raskauden aikana ollu aina lähete laitettuna s.rasitukseen...en ole koskaan sinne menny,ennakko luulot noista ylimakeista mössöistä on raskausaikana suuri kynnys en voi sietää ajatusta niin se olisi itsensä kanssa taistelua ja vääntöä jotta sinne menisin.kaikki vauvat on olleet 3.3-4.1kg eikä merkkejä virtsassa tai uutenkaan ole ollut...terkkari aina oli huolissaan kun mun paino nousee niin paljon (koko raskaus +20kg)mutta tiedän varsin hyvin miksi ja mistä tuo painon nousu johtui joten oma mielen rauha asiasta ainakin oli.eli söin kun pieni iloinen sika,eikä niin pienikään pari kertaa päivässä mc donalds,jälkkäriksi kokonainen puolen kilon marmorikakku sokeri kuorrutteella x2,palan painikkeeksi limua litra väh päivässä,illaksi aina kilo irtokarkeja sekä sipsipussi dippeineen..tätä rataa kun vetelee päivästä toiseen monen monta viiikoa niin ei voi kun ihmetellä mistä tuo painon nousu johtuu:rolleyes:
viime neuvolassa siitä jo taas mainittiin mutta ei tahdo mennä jos en minkään näköstä pienintäkään siihen viittaavaa vaivaa/virtsa näytettä tj ole olemassa...olenko itsekäs?
 
Mustakin se on väjän kaksipiippuinen juttu, mutta suhtaudun kuitenkin vakavuudella.
Mulle ei ole koskaan juuri tullut raskauskiloja, enkä kovinkaan käytä sokeria. Virtsassa ei sokereista merkkiäkään vauvat 2500-3300g, mutta sokerirasitustestissä kohonneet arvot kahdessa viimeisimmässä raskaudessa.
Emmä tiedä mitä hyötyä siihen testiin on mennä, jos ei kuitenkaan meinaa eikä aijo loppuraskautta tarkkailla syömisiään.
Diabetes on lisääntynyt ja lisääntyy räjähdysmäisesti koko ajan. Ehkä testillä halutaan vain selvittää se onko taipumusta diabetekseen, sillä silloinhan lapsellakin on siihen sairastumiseen suurempi riski. Ne joilla diabetes näyttäytyy raskausaikana, on suurempi todennäköisyys sairastua aikuisiällä 2-tyypin diabetekseen.
Jokaisen oma valinta on, meneekö testiin vai ei.
Ehkä pikkuisen on itsekästä syödä mitä sattuu raskausaikana, koska mä uskon siihen, että miten ihminen voi 30-vuotiaana, riippuu hyvin paljon siitä miten äiti on elänyt ja syönyt raskausaikana, kuten myös varhaislapsuuden ravitsemus.
Paljon olen viimeaikoina lukenut autoimmuunisairauksista, kun niitä on lähipiirissä alkanut esiintyä, ja ikävä kyllä yhä enemmän aletaan etsiä syitä raskausajasta. Toki aina tarvitaan taipumus ja stressitekijä, mutta todella paljon vaikuttaa äidin valinnat.
Mulla ei heittele sokerit yhtään jos en syö viljaa enkä sokeria. Mutta syöpä useampana päivänä leivonnaisia tai karkkia, niin sokeriarvot ovat ihan toiset. Ei välttämättä yli rajojen, mutta selvästi korkeammat.
Taipumus on mullakin perinnöllinen, mutta toivoisin ettei siitä koituisi lapsille harmia. En tiedä missä määrin ongelmia sikiölle koituu jos verensokerit on koko ajan koholla, ja mitä se loppuelämän kannalta meinaa, mutta mä yritän pitää ne normissa. Jos en itseni, niin vauvan takia. 9kk on kuitenkin todella lyhyt aika, mutta sillä voi olla suuri vaikutus.
Mutta nämä on mun pohtimia juttuja js mun tapa toimia. Ei siis ainoa oikea. Jokainen punnitsee itse omat valintansa :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mä olen koittanut syödä terveellisesti ja monipuolisesti ihan jo vauvan ja omankin olon takia. Tietty sitä nyt tulee herkuteltuakin mutta ihan järkevissä rajoissa. Mä en varmaankaan joudu sokerirasitukseen kun olen 24v ja normaalipainoinen ilman sukurasitetta, mutta kyllä toi rd sen verran takaraivossa pyörii pelotteena että koitan tehdä parhaani oman ja vauvan hyvinvoinnin eteen. Varmasti menisin sokerirasitukseen jos käsky kävisi vaikka aika varmasti sokerilitkusta tulisikin karmea olo. Siitä huolimatta että olen koittanut syödä fiksusti ja liikkua niin paljon kun vaan jaksan, niin painoa on tullut varmaankin jo melkein 5 kiloa lisää.. :confused:
 
Omaa napaa sen verran että eka päivä mittauksia takana. Ja päivän korkein arvo oli aamun paastoarvo!!! WTF?!? Paastoarvo siis 4,8 eli ok ja kaikki muut 1 h ruoan jälkeen alta tämän. Siis mikä raskausdiabetes?!?

Ei ymmärrä. No katellaa tää pari viikkoo...
 
Ei mullakaan arvot ole olleet kertaakaan yli rajojen, vaikka mittasin yli 3 kk 5 krt päivässä. Ainoastaan sokerirasitustesti näytti korkeaa arvoa. Että mene ja tiedä noista sitten..
Tuntui niin hassulta, kun synnärilläkin sanottiin, että kun sulla on tämä raskausdiabetes. Yhden kerran kohonnut arvo!! Musta se ei kyllä ole mikään diabetes, mutta ihan miten vaan..


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulle ei sokerirasitustestiä ole suositeltu vaikka olen jo 37 vuotias. Neuvolantäti vaan sanoi, että sulla ei näyttäs riskiä olevan, kun ei ole ylipainoa eikä suvussa sokeritautia. Pyysin silti, että tarkkailisivat sokeriarvoja samalla, kun mittaavan hemoglobiinin, kun sen voi samalla kätevästi tehdä. Sanoi ottavansa sen arvon seuraavalla kerralla, kun kerkesi jo kerran mua pistämään... Ihmeen lepsua hommaa. Sanoin, että vähän pelottaa jos vauva kerkeää kovin isoksi kasvamaan, kun edellisessäkin oli tekemistä vaikka painoi vain karvan vaille 4 kiloa. Mut kuulemma jos olisi painanut yli 4,5 kiloa oltais vasta voitu epäillä raskausdiabetesta.
Voikohan tuo muuten tulla isän kautta? Isäni äidillä on ollut raskausdiabetes... Jos se jotenkin vaikuttaa vaikka sikiön kokoon, kun mieheni syntymäpaino oli 4,2 kg ja hänen veljensä 4,6 kg.
 
Enkä ole joutunut sokerirasitustestiin aikaisemminkaan, vaikka olin yli 30 vuotias ensisynnyttäjä. Eli se ohje ei varmaankaan ole ihan valtakunnallinen tai sitten täällä keskisuomessa ollaan vaan lepsumpia.
 
Mä sain tänään kuulla ne rasitustestin tulokset, eka oli normi ennen litkun juomista, 1h jälkeinen verikoe seki oli normi ja se viimenen 2h jälkeinen oli koholla pari astetta vai miten sen nyt sanoisin.... :sad001
Sieltä keskusneuvolasta ringaavat ens viikon aikana ja teen yhdeltä päivältä sen ruoka päiväkirjan, jonka jälkee katotaan sen diabeettes naisen kansssa missä parannettavaa yms..
"Vähän" kyllä nyt huolettaa tuo tulos kyllä, pitää yritttää nyt kovasti kattoa mitä ja milloin syö...... :s
 
nuo minun syömiseni tuossa raskaudessa olikin lähinnä syömistä suruun ja masennukseen joten ei tule toistumaan..järkevämmin ja monipuolisemmin tässä tulee syötyä kun on nyt nämä muut lapsukaiset tässä myöskin ruokittavana.
 
Nyt kun on melkein sen vaaditun 6 päivän ajan mittaillut verensokereita, niin tietää mitä kannattaa laittaa suuhun ja mitä ei. Join eilen 1 dl sokeroitua limsaa ihan kokeillakseni, että kuinka paljon arvot nousee. Mitä se tarkoittaa, kun arvo oli aika korkea tunti juomisesta, eli 7,7. Mutta sitten se oli laskenutkin nopeasti 5,3:n kun otin iltapalan jälkeisen arvon. Onko se siis hyvä, että se laskeekin noin nopeasti vai onko se vaarallista sikiölle, että nousee hetkellisesti noin korkealle? Ensi viikolla on neuvalakäynti, siellä käydään nämä varmasti läpi mutta ajattelin täällä huudella ensiksi, jos olisi asiasta tietäviä paikalla. :)
 
Takaisin
Top