Sokerirasitus/raskausdiabetes

Minusta ne on ne isot heilahtelut verensokerissa jotka on huono juttu, samaten jatkuvat korkeat arvot. Saatan toki olla väärässäkin.
 
Samaa mieltä. Ei kuuluisi heilahdella. Eli kaikki tuotteet, joilla on korkea glykeeminen indeksi (nostavat verensokeria) pitäisi jättää kokonaan pois. On tosi raskasta haimalle yrittää pitää vetendokeria tasaisena, ja insuliinin tuotanto heikkenee.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Täällä kärähdetiin alkuraskauden sokerirasituksessa, johon jouduin viime raskauden rd takia. Ite kärysin siis paasto arvosta juurikin tuolla raja-arvolla samoin myös viimeksi. Nyt sitten oon mittaillu miten on muistanu ja nyt en kyllä aio stressata tästä toisin kuin edellis raskaudessa jossa sokeri arvot ylittyivät 2 kertaa niistä sadoista mittauskerroista :) kuhan nyt silti yrittäis terveellisesti syyä.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tulossa on minullekin, iän takia. Mutta HB aina ollut hyvä ja glukoosia ei kyllä pissassa näy yhtään. En tiedä onko tekemisissä mitenkään tämän asian kanssa.
 
Mullakin edessä ihan siksi että olen yli 25v.
Mulla ei ole kertaakaan raskauden aikana otettu virtsanäytettä. Lapsettomuustutkimuksien yhteydessä ennen raskautta kyllä testattiin.
Taitaa olla melkoisesti eroavaisuuksia käytänteissä eri paikkakuntien neuvoloissa. Ite asun Pirkkalassa.
 
Muokattu viimeksi:
No on kyllä eroavaisuuksia, kun mulle sanottiin, että sokerirasitustestiä ei tarvii tehä, koska en kuulu riskiryhmään. Oon 37 vuotias, joten pelkkä ikä ei taida olla ainoa kriteeri näillä main.
 
Minä kärähdin sokwrirasituksessa 1h arvossa 10.2(alle 10 pitäisi olla) sekä 2h arvossa 11.4(allw 8,9 pitäisi olla) ruokavalio ohjeiatus saatu joka ei paljoa muuttunut ainut on että enemmän hiilareita pitäisi syödä jottei ketoaineita ala tulla virtsaan.

Sent from my LT26i using Vau Foorumi mobile app
 
Mulla oli paasto 5.3 1h arvo hyvä ja 2h arvo oli 9,4 eli raja-arvo ja 2h oli yli rajojen sain kotimittarit ja oon nyt 22.5 saakka mitannut 3krt vko 4krt pvä ja ei oo yhtään lähelläkään ylitystä ja ruokavaliota en ole muuttanut mitenkään.. En tosin koskaan ole kauhea herkuttelija ollut mutta liian vähän syön joten siksi sokerit voi heilahdella.. Mutta tuntuu tuo mittaaminen todella turhalta kunnei mikään arvo(onneksi) ole edes lähellä ylärajaa ollut! Mutta siitä huolimatta koko raskauden on raskausdiabetes leima :sad001
 
Se on kyllä ihan totta, että nyt kun sen raskausdiabetes leiman on saanut niin se on ja pysyy. Eikös se vaikuta seuraaviinkin raskauksiin? Itselläni myös arvot ovat olleet nyt hyviä, kun olen mittaillut silloin tällöin vaikka ei virallisesti tarvitsekaan enää mittailla. Rv 26 on sitten se seuraava virallinen mittausviikko, nyt olen rv 18+2.

Itselläni heilahduksia on aiheuttanut esim. kaurapuuro ja moniviljasämpylät. Mutta sitten esim. makeiset ei nosta. What´s up with that?
 
Luulisin että vaikuttaa ainakin niin että joutuu siihen aikasempaan sokerirasitukseen mutta en oo varma itsellä esikoinen tulossa :)
Mulla nyt 22+2 ja vaikka neuvolassa sanottiin että arvot täydellisiä niin silti joudun mittaileen?! Siis et mittaile enää lainkaan vai? Ompas outoa mulla on joka vko 3päivää mittauksia. Korkein mitattu kotiarvo 1h ruoan jälkeen on 6.7 et ei oo lähellä 7.8 ylärajaa käynytkään ja aamun "paasto" arvot on 4.6-5.2.
Oon testaillut eri ruokia, makeisia ja hedelmiä ja mikään ei ole sokereita nostanut vaikka ensin aattelin että hyvästi mansikat ja muut hedelmät! Itse olen myös ihmetellyt tota että miten ne makeisetkaan ei noita arvoja hetkauta mihinkään suuntaan. Ollaanko noiden kanssa nykyään vähän liiankin tarkkoja kun monelta kuullut että raskausdiabetes todettu ja ei oo kotimittauksissa näkynyt yhtään mitään. Vaikka tässä tietysti saa olla tyytyväinen että raskausdiabetes leimasta huolimatta saa syödä normaalisti ruokavaliota muuttamatta kun arvot on hyvät.
 
Kyllä munkin pitää mittailla koko loppuraskaus se 3 krt/vko ja 4-6 mittausta/pvä. Eikä mullakaan ole arvot ollenkaan heitellyt. Itse asiassa kaikki arvot ovat jääneet alle 6 ja paastoarvot siinä 4,6-5,3 haarukassa. Eli tosi samaan tapaan kuin sulla Nibsu85 :)
Ja mäkin vedän karkkii ja kaiken maailman herkkui ihan liikaa... :rolleyes: Ei varmaan tulisi vedettyä jos ne vaikuttaisi arvoihin, mutta kun ei niin ei.
Musta tuntuu että mulla jotain häikkää kuitenkin voi tuossa insuliinin ja verensokerin säätelyssä. Oiskohan että mulla tulee just ruoan jälkeen hurja insuliinipläjäys mikä tiputtaa verensokerit alas, mutta ei sitten pitkässä juoksussa jaksa pitää verensokeria tasaisena.... Mä kun kärähdin just siitä paastoarvosta. Ja sokerirasituksessa paasto oli 5,6, sitten 1h arvo 5,0 (!!!) ja 2h arvo 6,1 (?!?!)
 
Kyllä nämä käytännöt eroaa paljon näköjään eri paikkakuntien välillä! Minulle sanottiin, että pidä vain laitteet mutta ei tarvitse mittailla vasta sitten rv 26 seuraavan kerran. Omatoimisesti olen kuitenkin jatkanut mittailua 1-2krt/vko. Jos siinä paperissa olisi ollut heittoja sen toisen seurantaviikon aikana, niin sitten varmasti olisin jatkanut mittailua neuvolan kehoituksestakin.

Yritin kysyä neuvolan tädiltä, että miksi minun suurin ongelma on juuri paastoarvo? En todellakaan syö iltaisin mitään herkutteluaterioita, yleensä vain ruisleipää tai hedelmiä/kasviksia. En saanut vastausta kysymykseeni enkä myöskään ohjausta kenenkään asiantuntijan juttusille. Koskaan en ole päässyt ravintoterapeutin juttusille, eikös joillakin paikkakunnilla ole niitäkin?
 
Hiilarit nostaa verensokeria ja ruisleivässä ja hedelmissä niitä on paljon. Kaura ja riisi nostaa huomattavasti vähemmän.. Olisiko maustamaton jukurtti tai rahka parempi iltapala ja marjat/marjasose parempi kuin leipä? Tai joku marjamoothie? Kanaalaatti, tonnikalaa ja rarjuustoa tms? Viljat, hedelmät ja sokeri ovat pahimmat verensokerin nostattajat. Niitä kannattaa välttää tai painottaa niiden syöminen aamupäivään.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Joskun nakerran porkkaaaa iltapalaksi, eikös se ainakin pitäisi olla terveellistä? :) Rahkaa menee joka päivä, yleensä ananaksen tai marjojen kanssa. Tonnikalaa syön yleensä päivisin, iltapalaksi en sitä oikein miellä. Kaura ja riisi nostattaa varmaan omalla kohdallani iltaisin sitä verensokeria myös, ainakin se kaurapuuro nosti.
 
Mulle neuvolantäti sanoi että tuohon paastoarvoon vaikuttaa KAIKKI edellisen päivän ruoat. Ei siis niinkään se mitä on just illalla syönyt. Kai siis jotenkin sen yön aikana keho ottaa sieltä varastoista sitä energiaa ja käyttää kropan ylläpitoon. Insuliinin tuotannossa on siis jotain häikkää jos kroppa ei pysty yön aikana pitämään sokeriarvoja riittävän alhaalla ja tasaisena. Ja näin siis sokerit koholla aamulla.

Ymmärtääkseni juuri tuo paastoarvon kohoaminen viittaa riskiin sairastua 2.tyypin diabetekseen. Mun kyllä pitäisi petrata oman ruokavalioni kanssa... vaikka siis arvot vielä hyvät, mutta kai siinä kroppa rasittuu turhaan...

Ja onpa tosiaan omituista Winnie ettei sun tarvitse mittailla....
 
Mulla oli sokerirasituksessa kaikki arvot erinomaisia. Ihan tyytyväinen olen, mulla kun vanhemmilla, siskolla, veljellä, tädillä, sedällä, mummulla ja veljenpojalla ainakin on diabetes ja mun äidin puolen naisissa se kiertää varsinkin.
Jossain vaiheessa pitäis mennä tuossa puolessa välissä raskautta uusiksi testiin.
 
Tänään kävin kuuntelemassa diabeteshoitajalla ruokavalio-ohjeet ja "sain" vs-mittarin. Hoitaja ei ollu huolissaan ku paino ei oo noussu vielä juuri yhtään ja kuitenki jo puolessa välissä mennään ja lisäksi ennen raskautta muutin ruokavalion ja pudotin 10kg painoa. ☺️Toivottavasti kaikki mennee hyvin eikä tarvi alkaa insuliinin kans värkkäämään, kenenkään meistä!
 
Mua kyllä huolestuttaa ihan piruna. Mulle todettiin raskausdiabeettes, arvoja oon lähemmäs 2viikkoo mittaillu. Pyöriny 4.3-5.6 välil enne ruokailuu ja 1h sen jälk...
Kunnes tnä oli 4.3 ennen aamupalaa , 1h sen jälk. 6.3, lounaan yms jälkeen kans pysy 6.5 rajoilla...vähän säikähyttää, kun yhtäkkiä pomppas kuutosen yli noi arvot.
Ajatttelin nyt illalla 11aikaan , että mittaampa ylimääräsen ja kattooo mitä näyttää ja PAM, nakkasi 9.1 arvon mittariin.
Tottakai hoitajalleni sanon siitä, kun noin korkealle nakkasi, mutta eikai ne tuon takia laita mua insuliini linjalle :eek:
Oon kyllä tnä pitäny hyvinki epämääräsen ja epäterveellisen ruokavaliopäivän ja nyt siis meinaan 2kpl kamalaa munkkii ja kaks lasillista pahaa limukkaa ;D (älkää ristiinnaulitko mua, tämä ei vastaa todellakaan jokapäiväistä , saatika viikottaista tai joka kk herkkuhetkeä. :D)
Huomenna ajattelin tsiigailla kans 5krt. noi arvot päivässä ohjeen mukaisesti, plaah......
Nukkuakkos tässä sitten mitenpäin, ku niin mietityttää :sad010
EI ENÄÄ HERKKUJA :happy118 :Dd
 
6.3 ja 6.5 ruuan jälkeen on ihan tasapainossa olevia arvoja. Tuo 9.1 on jo korkea, mutta en mä noista aiemmista arvoista kovin huolissani olisi.
 
Mullakin raskausdiabetes, eka kerta vaikka on jo neljäs muksu, kolmesta ekasta en ees joutunu testiin vaikka mulla sukurasite? Tällä kertaa itse vaadin päästä testiin kun vauvat joka kerta isompia, viimesin oli 4250g ja 56cm pitkä! No nyt kävi käry 1h arvo kohollaan muut arvot hyviä. Neuvola antoi ravitsemus ohjeet ja sanoi että riittää kun mittaan sokerit 1/päivä jokatoinen viikko? Mielestäni tämä kuulosti aika harvalta? Olen omatoimisesti mittaillut kerran viikossa ja aina saanut hyviä arvoja. Toki noudatan annettuja ruokaohjeita aika tarkasti, en halua joutua synnyttämään jotain 5kg vauvaa. Tietenkin nyt helteillä olen langennut jätskiin välillä, mutta ihan vähän vaan:wink
 
Takaisin
Top