Sikainfluenssa

Heips!! NYt se pelätty flunssa sitten iski toivottavasti on vaan tavallinen flunssa en voinu uskoa että vielä viimeisen kolmen viikon aikana piti flunssa saada.. Kurkkukipua ja nenä tukossa kuumetta ei ainakaan vielä ole tullut tosin tauti vasta alussa.. En ymmärrä mistä olisin voinu saada sikaflunssan kun olen ollut vaan suurimman osan kotona no kaupassa käynyt ja käsihygieniasta huolehtinut ehkä vaan tavallinen syys flunssa.. Mistä sitä oikeastaan tietää onko kyse tavallisesta vai sikaflunssasta kun oireet ovat samat??? toki sikainfluenssa nostattaa kovan kuumeen mutta myös tavallisessa flunssassa on kuumetta?? Pelottaa ettei nyt tässä vaiheessa sitä saa. Kenelläkään tutulla ei tautia ole eikä kukaan lähipiiristä ole käynyt ulkomailla tai on miehen vanhemmat mutta siitä on jo varmaan kuukausi eikä menty viikkoon heille kun palasivat lomalta eikä kummallekkaan tullut flunssaa kaikki lähipiiristä on terveitä.. pelottaa vaan vauvan puolesta.
 

 
 
 
 
Flunssa ja influenssa on oireiltaa siinä mielessä erilaiset että influenssa alkaa yleensä aina rajusti ja nostaa heti korkean (aikuisilla yli 38) kuumeen ja kovan lihaskivun. Oireet ovat nimenomaan yhtäkkiset ja rajut. Uskoisin Suzki että sulla on ihan tavallinen flunssa, nou hätää[:)]
 
Kiitos vastauksesta[:)] Olo on jo parempi aika mieto flunssa oli kun yleensä on tosi kova kuumetta ei ollut lainkaan... Tässä sen näkee kuin vauhko on[;)] Mutta eihän siinä ole leikkimistä kun on kyse vauvan terveydestä..
 
 
Tänäänhän julkaistiin rokotettavien järjestys ja me raskaana olevat näytimme olevan toisena. Mitä olette mieltä tästä? Kuinka moni haluaa rokotteen? Kuinka hyvin niitä on testattu? Jos se onkin vaarallinen sikiölle [8|]
 
Heips! Itse olen samaa miettinyt ja äidin kanssa todettiin etten missään nimessä ota rokotetta on niin uusi eikä siitä ole varmaa tietoa haitta vaikutuksista.. Muutenkin raskauden aikana rokotus on kielletty. Monista rokotteista on sanottu että niistä on enemmän haittaa kuin hyötyä.. Tietysti itsellä ei ole kuin viikko synnytykseen mutta itse en ottaisi yrittäisin vain välttää tautia minkä voi mutta se on vain minun mielipide[:)]

 
Siihen tulokseen mäkin olen päätynyt, kun juttelin kavereiden sun muiden kanssa. Olin toki melko lailla sitä mieltä jo kun kirjoitinkin ja nyt vain vahvistui mielipide [:)] En kyllä lähtisi sitä riskiä ottamaan.... 
 
Minäkin olen tuota tuuminut ja en ole vielä mihinkään ratkaisuun päätynyt. Asiakaspalvelussa olen töissä ja joka päivä joudun työmatkat Vantaalta Hesan keskustaan kulkemaan ja siitä ratikalla taas, eli paljon olen ihan pakosta julkisissakin.
Pitää kuulostella ja tuumailla vielä. Kiva olis tosiaan muidenkin mielipiteitä kuulla, varsinkin jos joku on terveydenhuolto alalla?
 
Mä oon kans silti ruvennut miettimään, vaikka melko varma jo olin että en ota. Mutta nyt on taas moni tullut huolehtimaan, että muista sitten, että saat sen rokotteen jne jne .... Olen myöskin asiakaspalvelussa töissä niin sinänsä se olis järkevää. Pitää keskustella neuvolatädin kanssa [:)]
 
Meillä kunta alkaa ensi kuussa rokottaa työntekijöitä ja raskaana olevia sikaflunssaa vastaan. Itse en suostu tuota rokotetta kyllä ottamaan, on niin heikosti ja vähän testattu eikä haittavaikutuksia tiedetä kunnolla. Useampi johtava ulkomainen lääkäri on kuitenkin sanonut, että juuri tästä syystä ei itsekään sitä ottaisi, niin en kyllä sitten minäkään. Kaiken lisäksi tuo sikaflunssahan on osoittautunut vaarattomammaksi kuin tavallinen influenssa, niin että en oikein ymmärrä mistä tämä hirveä haloo on oikein syntynyt?! Tavallinen influenssa tappaa paljon enemmän ihmisiä kuin tämä sikaflunssa!! Itse aion vain huolehtia tavallista huolellisemmin käsihygieniasta ja pysyä kaukana pärskivistä ihmisistä.
 
Moikka,

Tässä tämmöinen linkki http://www.vauva.fi/artikkeli/vauva/673/sikainfluenssa_ja_raskaus ja tämä http://www.sikainfluenssa.fi/kysyttya/
Ja jos muut löytää lisätietoja, niin laittakaa tänne?

Mä myös vielä mietin rokotetta..
 
Itse ajattelin myös olla ottamatta rokotetta. Siinä vaiheessa kun sinne saa oman takapuolensa viedä rokotettavaksi, niin mulla alkaa olemaan viikkoja jo sen verran paljon, että mielummin otan riskin ennenaikaisesta synnytyksestä kuin tutkimattomasta lääkkeestä. Plus, että muutenkin olen ihan perusterve, enkä ole tässä raskausaikana kertaakaan ollut sairaspotilaana flunssan tms. takia, niin en usko, että sikainfluenssaa tässä myöskään mistään itseeni saisin kalastettua.
 
Äitini on hoitaja ja hän teki työpaikallaan hieman galluppia aiheesta sekä tutki kaikkia heidä saamiaan tiedotteita sikaflunssarokotteesta. Hän kyllä sanoi, että rokote olisi turvallista ottaa.
 
En ole yhtään huolissani nyt syksystä, mutta niinhän sitä sanotaan, että ensi kevään aato olisi paljon pahempi. Eli jos laskettu aikani olisi jo lähellä, niin en rokotetta ottaisi. Minulla on laskettuaika vasta 25.4.2010, joten siksi vakavasti harkitsen rokotteen ottamista.
 
Pitää kysellä vielä omalta neuvolan tädiltä, mikä heidän kantansa asiaan on. En usko, että Suomessa annettaisiin rokotetta, jos sen epäiltäisiin olevan vaarallinen raskaana oleville.
 
Mä lähinnä peräänkuulutan sitä, että millä ne on voineet saada tutkittuja tuloksia sen vaikutuksista raskauteen ja myöhemmin sikiön normaaliin kasvuun? Ei tällä aikataululla kyllä niin millään...

Mutta ehkä tästä vielä tulee enempi tietoa, kun rokotuksia oikeesti aletaan antaa. Ehkä.
 
itse olen sairaanhoitaja ja lähinnä töistä kun ovat soitelleet niin kertovat aina noita "viime hetken tietoja"... elikkäs sikainfluenssa oireitahan ovat kuulemma: äkillinen korkea kuume, kurkku kipu ja ripuli... perus influenssan oireet siis eivät välttämättä nyt riitä... toi ripuli ja korkee kuume on mun mielestä melko selkeet oireet kuitenkin seurata... ja muistetaan että media lietsoo, nyt ollut kyllä kumman hiljaista vähän aikaa!
 
ja viimeeksi kun tuosta rokotteesta juteltiin työkavereitten kanssa niin se ois kuulemma jotain vastaavaa rokotetta mitä on annettu aiemminkin influenssaa vastaan mutta kehitellympi... (itsekin vuosittain syksyllä töissä ottanut tuon rokotteen kun juurikin näitäkin potilaita hoidan) niin ja eikai ne ala antamaan kuitenkaan lääkettä raskaana oleville/pienille lapsille ilman että sitä on kunnolla testattu ennen antoa... en usko että näin toimitaan Suomessa kuitenkaan vielä!
 
Mullakin saattaa vauveli ehtiä syntyä ennen kuin edes alkavat täällä meillä päin rokottaa. Mä olisin käsittänyt että rokotteita olis pitänyt tässä kuun vaihteessa alkaa saada..? Joku mulle puhui että parin viikon sisällä iskee Suomeen sikainfluenssa aalto, tiedä siitä sitten. Ja tuleehan se meille kotiin asti vaikka kuinka täällä piileksisin. Kaupassa on käytävä, lapset saattavat saada tartunnan koulussa ja mies töissä!
 
Moikka teille!

Ensi viikolla saapuu rokote Suomeen ja tarkoitus on rokottaa hoitohenkilökunta 1. ja heti perään lähellä synnytystä olevat naiset.. ja seuraavalla viikolla siitä tulee rokotetta lisää maahan.., jos olen ymmärtänyt oikein..
 
noniin, eli pitää toivoa että ensi viikolla käynnistettäisiin tämä oma jos ei sieltä itse tohdi ulos tulla niin olisi sitten vähän vähempi mietittävää... eikö ne pienet vauvat/lapset tule sitten vasta kolmantena vai neljäntenä jonossa että rokotetaan?
 
Takaisin
Top