Sikainfluenssa

suzki

Oman äänensä löytänyt
Heippa!! Pakko kysyä muitten mielipidettä asiasta pelkäättekö saada tartunnan??Luin juuri iltalehden sivuilta että on erityisen vaarallinen raskaana oleville... Itseä hieman pelottaa. Mitä siitä tapahtuisi jos sen saisi? itsellä synnytykseen 6 viikkoa. En uskalla mennä miehen vanhemmille jotka tulivat ulkomailta odotan ainakin viikon..[:(] 
 
mä en kyllä juurikaan pelkää. mä ymmärsin et raskaana olevat sairastuisivat siihen helpommin mutta se ei olisi sen vaarallisempaa kuin muillekaan. voi olla et oon ymmärtänyt väärinkin. mun lähipiirissä ei ole ketään joka olisi sairastunut joten en oikein osaa suhtautua koko tautiin. sit jos alkaa lähellä ihmiset sairastumaan niin se on eri juttu. iltapäivälehtien mukaan olen vielä muutenkin riskiryhmässä kun olen asiakaspalvelussa lähikontaksissa monien ihmisten kanssa päivittäin. en kyllä jaksa siitäkään stressata koska töihin pitää kuitenkin mennä.
 
kyllä mua ainakin huolestuttaa.
viikkoja synnytykseen on vielä noin 10, eli taidan olla just siinä pahimmassa vaiheessa.
Viimeisellä kolmanneksella mutta en taida ehtiä saada rokotusta.
Kotona on kouluikäisiä lapsia joten eiköhän se tauti meilläkin vieraile jos epidemiaksi yltyy niinkuin veikkaavat.
Täytyy vaan toivoa että jos tauti iskee niin saa sitten lääkkeen ajoissa ja selviää säikähdyksellä.
Tieto tuntuu olevan todella ristiriitaista, mutta niinhän se on kun kyseessä uusi virus.
 
Tervehdys!
Ihan ensiksikin on pakko kommentoida, että iltapäivälehdistä ei kannata tuota tietoa ihan sellaisenaan niellä..[:)] näin alan ihmisenä suosisin mielummin muita informaatiolähteitä.
Mutta itse asiaan, tauti ei näillä näkymin ole juuri normaali influenssaa kummempi ollut joten mihinkään hysteriaan ei liene aihetta kuitenkaan. Pahin versio mitä itse olen kuullut tässä maassa tulleista on se että tauti mennyt keuhkoihin ja aiheuttanut siellä keuhkokuumeen, joka on lääkkeillä hoidettavissa sekin.
Lapset, vanhukset ja raskaana olevat kuuluvat riskiryhmään siinä, että tautiin vastustuskyky on heikompi ja saattaa aiheuttaa komplikaatioita, kuten monessa muussakin sairaudessa.
Paras mitä voi tehdä on huolehtia hyvästä käsihygieniasta ja kun epäilee sairastuneensa niin on heti yhteydessä terveydenhuoltoon.
Hyvät ja luotettavat informaatiosivut on esim. Kansanterveyslaitoksella ( www. ktl.fi) josta saa ajankohtaista ja asianmukaista tietoa. Siellä on myös linkki erikseen raskaana oleville ja imettäville.
 
samaa mieltä olen kuin Kristalli ettei ainakaan kannata ip-lehtien lööppien mukaan panikoida.
THL:n sivuja olen seurannut ja ja lisäksi lukenut Jenkkien CDC:n  sivuja.
Tuolta jenkeistä tullut tieto on se joka huolestuttaa, mutta toisaalta siellä terveydenhuolto aivan eri kuin täällä, joten vaikea tietää mitä "terveitä ennen influenssaa" tarkoittaa ja ilmeisesti siellä kohtalokkaaksi äityneet tapaukset ovat olleet sellaisia raskaana olevia jotka eivät ole ajoissa lääkitystä saaneet.
 
Kristallia komppaan. Valtaosa medioista osaa antaa hyvinkin lietsovan kuvan tästä(kin!) taudista, mutta ei sitä kannata hermostua ihan totaalisesti. Riskiryhmään kuuluville ihan tavallinenkin influenssa voi olla vaikeampi, mutta ihan hoidettavissa Suomessa.

Hesarissa oli viikko (?) sitten juurikin raskaana olevien ja lapsiperheiden näkökulmasta ihan hyvä artikkeli kysymys-vastauspalstoineen tästä aiheesta.

Sikainfluenssan rajuimmat puolet voivat todella olla keuhkokuume, ja riskiryhmään kuuluvat kun ovat muutoinkin heikoilla kehonpuolustuskyvyn kanssa, niin saattavat sairastua tähän sen takia nopeammin. Mutta kuten edellisessä viestissä sanottiin, niin huolehtii itsestään ja hygieniasta (tämänhän pitäisi olla normaalikäytäntö toivottavasti muutoinkin), tarkkailee oireita ja hakeutuu hoitoon, jos on syytä tautia epäillä. Hoidettunahan ei pitäisi olla mittään hätää, ei edes meillä "pahimpaan" ryhmään, eli raskauden viimeiseen kolmannekseen kuuluvilla. Eli no worries, jatketaan ihan normaalia elämää!
 
Itse ajattelin asiasta kysyä torstaina, kun menen neuvolalääkärille. En panikoi ainakaan etukäteen [:)]
 
Jälleen tähän kommenttina, että huomioikaa nyt se mistä nämä uutiset tulee. Hygieniataso ja hoitoonpääsy on ihan eri luokkaa tuolla Amerikan mantereilla kun täällä.. Tuollaisten lukujen esittäminen ilman mitään sen kummempia taustatarinoita ei aiheuta muuta kun turhaa pelkoa ja paniikkia.. Tässä maassa toistaiseksi tämä tauti on ollut hyvin lievää ja siihen on reagoitu asianmukaisesti. 
 
Joo, ja kokonaiskuolleisuus on jotain 0,5%, et jos siitä laskee 6%, nii ei oo ihan kauhee määrä. Ja tää siis koko maailmassa.
Eiköhän me olla lietsomatta paniikkia, niinku kristalli totes.
 
Tänään kysyin neuvolasta sikainfluenssa rokotteesta ja saavat tiedon rokotteen saapumisajankohdasta Suomeen elokuun lopulla. Ensiksi tietysti rokotetaan riskiryhmät: vanhukset, alle 3-vuotiaat ja raskaana olevat. Sikiö on suojassa rokotetun äidin kohdussa, mutta ei saa immuniteettia synnyttyään. Kysyin rokotetaanko vauva heti synnytyssairaalassa, niin siihen ei osattu vastata neuvolasta.
 
Vastasyntynyt saa immuniteetin imetyksen kautta äidiltään ja imetystä kehoitetaan jatkamaan mahdollisimman pitkään, vaikka äiti sairastaisikin taudin (elimistö muodostaa vasta-aineita taudille sitä sairastettaessa, jotka siirtyvät äidinmaidon kautta lapselle)
 
Uskaltaakohan tässä vielä matkustaa? Mieli tekisi vielä ihan tohon Etelä-Eurooppaan lähteä syksyllä, kun kaksin pääsisi viimeistä kertaa pitkään aikaan!
 
Moikka Yohanna,

voit saada joltain muulta eriäviä mielipiteitä, mutta mun mielestä voit matkustaa ihan hyvin. Ainakaan sikainfluenssan takia ei tarvitse olla kamalan peloissaan, sillä kyllä sen koti-Suomestakin voi saada, ja hygieniaa pitää kuitenkin noudattaa joka paikassa. Toki lentokentät, isot ihmismassat tms. on riskialttiimpia paikkoja kuin oma koti, mutta varovaisuuden kanssa  ja järki kädessä (ja käsidesiä laukussa) lähtemisessä ei ole mitään hätää. En tietenkään tiedä, millä viikoilla oot raskaudessasi menossa, mutta itse olin työreissuissa Etelä-Euroopassa raskauden keskikolmanneksella kaksi kertaa (silloin jo sikainfluenssaa oli Euroopassa paljon liikkeellä, ja olin kyllä massatapahtumissa, messuilla tms. ihan normaalisti) ja vielä lomalla Kreikassa ihan kolmannen kolmanneksen alussa, eli viikoilla 28-29. Lentääkin saa vielä aika pitkälle (lentoyhtiöstä riippuen. Mulla oli lääkärintodistus Finnairille viikolla 28 mutta ei ne olleet siitä tippaakaan kiinnostuneita, vaikka ohjeissa luki että sitä vaaditaan jo siinä vaiheessa. Esim. SAS, Blue1 ja AirBaltic vaatii lääkärintodistuksen vasta ihan loppuvaiheen lentoja varten. Ne tiedot löydät lentoyhtiöiden nettisivuilta).

Joten jos mieli tekee, niin rentoutumisloma voi olla iso positiivinen asia tässä vaiheessa, ja tekee varmasti hyvää niin sulle kuin vauvallekin.

Mukavaa matkaa, jos päätät lähteä! [:D]
 
Kiitos ü!! Näin aattelinki ite, käsidesillä vaan eteenpäin eikä lääpi mitään turhaan eikä tunge sormia suuhunsa ni hyvin pitäs mennä! Rv nyt 17+2. Aateltiin vielä lähteä reissuun kun kaksin pääsisi jos saadan halvalla joku, ja jos sais talviloman pitää jo syksyllä kun talvella ollaan jo pidemmällä lomalla! Varmasti tekis reissu hyvää vielä ennen tulevia koitoksia!!
 
Eipä kestä [:D] Lentomatkalle kannattaa ottaa tukisukat jos sulla on taipumusta turvotukseen. Muuten mulla ei ainakaan ollut mitään ongelmaa tossa vaiheessa Euroopan lentojen kanssa. Kun vaan juot riittävästi ja pyörittelet välillä nilkkoja, niin hyvin se menee. Hyvää reissua! Me ainakin fiilisteltiin kovasti viimeistä reissua kahden kesken, ennen kuin on joko lapsi mukana, tai huoli siitä, miten se pärjää isovanhempien hoidossa kun ite ollaan reissussa. Ja kyllä se kannatti[;)]
 
voi räkä...

Nyt meidän 8 vuotiaalla pojalla alkoi todella äkillisesti oireet; kova yskä, kurkkukipu, mahakipu.
Kuumetta ei ole ja poika ihan virkeä MUTTA mä olen rv 33 ja juuri pääsin sairaalasta ennenaikaisten supistelujen estolääkityksestä pois.
Eli kuulun riskiryhmään ja vielä ennenaikaisen synnytyksen riski.
Terveysneuvontaan kun soitin, niin todella yrmeää ja palvelua, kun ei kuumetta niin ei voi olla influenssa. Kuitenkin esim THL:n sivuilla juuri sanotaan että voi olla kuumeetonkin.
Olisi nyt ihan kiva tietää onko tuolla pojalla se H1N1 niin osaan sitten itse hakeutua heti hoitoon.
 
Sain eilen tietää, että töissä yksi johtajista sairastaa sikainfluenssaa. Kerkesin jo eilen huokaista helpotuksesta, etten ole ko. tyyppiä nähnyt lomaltapaluuni jälkeen ja että hän on tarpeeksi fiksu että pysyy kotona.
 
No tänään se tuli sitten töihin ihan hirveässä kunnossa. Mua ahdistaa, pelottaa ja vituttaa et se on täällä tahallaan tartuttamassa. Jos en siitä saa tartuntaa niin sit jostain kollegasta kenet se tartuttaa.
 
Oon just nyt aika hysteerinen, en koske ovenkahvoihin, hanoihin, faxiin, kopiokoneeseen ilman paperia/hihaa, desinfioin käsiä jatkuvasti + pyyhin desinfiointiaineella näppäimistöä, hiirtä, puhelinta....
 
Tiedän et ylireagoin mut en voi sille mitään [:(] , pelkään ihan käsittämättömän paljon!!!!
 
tulin just lääkäristä pojan kanssa, oireet täsmää mutta ovat erittäin lievänä ollakseen influenssa. nyt on kuumettakin mutta vain 37.9
No virus pikatesti oli negatiivinen, mutta siinä on 70%mahdollisuus olla väärässä. Eli jos olisi ollut positiivinen niin tulos varma, mutta negatiivinen tulos on 30%varmuudella oikein.
Noh H1N1 testin olisi saanut kans otettua mutta sen hinta on vaatimattomasti 270€
Olisin tottakai testin otattanut, jos epäily sairaudesta olisi isompi, mutta koska oireet lieviä ja nyt liikkeellä mm. rhinovirusta jossa ihan samat oireet niin testiä ei nyt otettu.

Mutta kyllähän se huolestuttaa, että jos nyt on sitä influenssaa niin tuleeko sitten itselle ja kuinka pahana. Yritän kuitenkin ottaa rennosti ja olla tulematatta hysteeriseksi.

Niin ja vinkkinä kaikille tämän päivän HS yleisöosastolla Tyks:n lastenpuolen infektiolääkärin kirjoitus sikainfluenssasta. kirjoitus on mielenkiintoinen ja siinä lääkäri on sitä mieltä että media paisutellut ongelman ihan älyttömiin mittasuhteisiin. On paljon todennäköisempää nyt sairastua esim Rhino virukseen kuin lievään H1N1:seen ja molemmissa samanlaiset oireet.
 
Sash79, aivan käsittämätönä käytöstä tuolta johtajalta! Itse mieluummin vältä oli kyse sitten influenssasta tai tavallisesta flunssaviruksesta, joten minä menisin työterveyslääkärille tai hoitajalle ja kertoisin asiasta ja huolestani. ÄÄliö pomo, jos kerran H1N1 on todettu... Pelkkä käsien peru ei riitä, valitettavasti, vaan tauti tarttuu pisaratartuntana pärskiessä ja köhiessä. Vaikka kyseessä ei olisikaan mikään tappajatauti, en siltikään ottaisi itse riskiä sairastaa sitä raskaana.

Muutenkin tympii väki, joka vaan tulee töihin huonokuntoisena ajattelematta, että tartuttavat sitten kaikki. Mikä kumma suomalaisia vaivaa, kun kuvitellaan olevamme hyviä työntekijöitä ja saavamme irtopisteitä kun menee taudista huolimatta töihin, oli kyse vatsataudista tai normiflunssasta. Höh.
 
Takaisin
Top