Sf-mittojen vertailua

Mulla oli 35+3 neuvolalääkärissä sf-mitta 31 cm, eli ihan keskikäyrällä. Pyysin kuitenkin lähetettä synnytystapa-arvioon, koska meidän suvun naisista monet ovat joutuneet sektioon ahtaan lantion vuoksi. Vauvat eivät ole olleet normaalia suurempia. Mulle lääkäri kirjotti lähetteen, ja eilen sairaalalta (HUS) tuli kutsu ultraan torstaiksi. Kiva, että asia hoitui, eikä tarvitse arvuutella asiaa. :)

Olisin kyllä varmaan mennyt yksityiselle ultraan, jos sairaalaan ei olisi päässyt. Serkku yritti synnyttää 2 vuorokautta, jonka jälkeen hänelle tehtiin sektio. Pelkään samaa kohtaloa.
 
Minne lääkäriin sä nanna sait kutsun? Mä kun ihmettelin sitä, et oon ultrat käynyt Naikkarilla (ja sen ilmoittanut toiveeksi), niin mun nla lääkäri (Tapiolan terveysasemalta) oli laittanut HUSin pisteistä tuon kokoarvioultrapyynnön Kättärille ja lopulta espoolaisena(?) kutsu HUSin pisteistä tuli Jorviin. Ja sitä aikaa sain odottaa 2,5 viikkoa, eli vasta ensi perjantaina on mun ultra-aika.

Oon silti miettinyt yksityisellä käyntiä, koska luin jostain et näitä arvioita pitäisi tehdä satoja vuodessa, jotta ne osuisi lähelle oikeaa. Ja kun nla lääkäri oli selkeästi kesähessu (tai heluna), niin millaista väkeä ne on saaneet sairaaloiden puolelle päivystämään tähän suosituimpaan loma-aikaan...

Muuten ei isosti jännittäisi, mutta tän lähestyvän muuton vuoksi haluisin saada mahdollisimman luotettavat tiedot, ja joko huolehtia synnytyksen täällä HUSilla, jos pitää miettiä käynnistystä ison koon vuoksi, tai sit rauhassa saada luvan odotella spontaania käynnistymistä vaikka sinne viikon 42 paremmalle puolelle, jos babyn kasvu ei ole mitenkään verrannollinen tähän mahan kasvuun.
 
Granger, mä käyn myös Tapiolan neuvolassa. Mullekin jäi se fiilis, että neuvolalääkäri oli joku kesäsijainen, vaikka ei ollutkaan nuori. Hän vaikutti kuitenkin muuten hieman kokemattomalta.

Multa lääkäri kysyi lähetettä kirjoittaessa, mikä on mun synnytyssairaala. Vastasin, että Jorvi, ja sieltä tulikin kutsu parin päivän sisään. Vaikuttaa vähän siltä, että sun lähetettä on palloteltu eri sairaaloiden kesken. Ehkä niillä on mennyt pasmat siellä sekaisin, kun oot valinnut sairaalaksi muun kuin Jorvin. :grin
 
Ilmeisesti näin. Multa se lääkäri ei kysynyt sairaalaa, vaan ainoastaan että "Ai onko terveydenhoitajilla mahdollisuus ottaa hb omissa huoneissa? No mä laitan lähetteen labraan, käy siellä ja soita tulokset myöhemmin..."

Ja samalla kun soitin tulokset niin kysyin et mitkä ne lääkärin merkinnät on, kun nla korttiin ei täydentänyt mitään, ja hänen käsikopelollahan kohdunkaula oli pidentynyt sentillä sitten rakenneultran. En mä tiennyt et niin voi edes käydä :D

Mehän ei enää asuta Tapiolan aseman alueella, mut se oma neuvolan terkka on ollut ihan superkiva tyyppi, niin en ole halunnut vaihtaa pois missään vaiheessa, kun tuon oman aseman on saanut jo useamman vuoden ajan valita. Naikkarille meiltä on suorin matka ja siellä en ole vielä synnyttänyt, niin siksi alkuun (kun muuton ajankohta oli vielä auki) olin sinne tahtomassa.
 
Granger, ok no mulla ei sentään noin kokematon lääkäri ollut. Kuulostaa aika avuttomalta tuo sun tapaus kyllä. o_O

Mulla epäilyä lääkärin kokemattomuudesta tuotti se, että hän halusi tarkistaa neuvolan ultralaitteella, että vauva on varmasti pää alaspäin, kun terkkari pystyi jo kuukausi aiemmin pelkällä tunnustelulla sanomaan, millä tavalla vauva mahassa lötkötteli. Toinen, mikä ihmetytti, oli kun kysyin lääkäriltä, voisiko hän samalla arvioida ultralaitteella vauvan kokoa, ja hän vastasi "minulla ei ole koulutusta koon arviointiin". Arvelin, että hän on yleislääkäri tai vastaava, muttei gynekologi.
Toivottavasti Jorvissa olisi osaavat ultraajat paikalla, vaikka onkin kesä!
 
neuvolalääkärit ovat tavallisimmin terveyskeskuslääkäreitä.. eli hoitavat vauvasta vaariin.. Neuvola ei taida olla lääkärien suosiossa. Myös kandit saattavat tehdä neuvolaa, vaikka eivät olisi juurikaan odottavia äitejä tai lapsia nähnykkään :D
 
Minulla oli 35+0 sf-mitta 32 cm, jotenkin on nyt tasaantunut, ensimmäiset mittaukset tuntui hirmu suurilta, vaikka kyllähän tuo tietysti yli keskikäyrän on. Lähinnä raskausdiabeetikkona miettii, et miten iso vauva tulossa. täällä onneksi kaikki pääsee äitipolille synnytystapa-arvioon, missä myös ultrataan, johtuen pitkästä synnytysmatkasta.
 
mullahan oli viikko sitten sf-mitta 36,5,eilen lääkäri ja terkkari sai sen sit palautettua takas käyrälle eli 35+0 oli 34cm :)
 
Tänään oli neuvolan kontrolli sf-mitasta ja hyvällä tahdolla terkka sai mitaksi 31,5cm. Tänään rv 36+4. Eli nyt on neljän viikon aikana kasvanut vain 0,5cm. Terkka laittoi lähetteen äitiyspolille tutkimuksiin, jonne siis tulee kutsu tutkimuksikn jollekin ensi viikon päivälle. Saas nähdä löytyykö mitään syytä mitan kasvun loppumiseen.. Vauva on kuulemma suht alhaalla, muttei kuitenkaan vielä kiinnittynyt.
 
Loppuraskauden lääkärikäynnillä viikkoja 35+6 ja sf-mitta 34cm. Yläkäyrällä, mutta suhtkoht tasaisesti. Laittoi kuulemma kuitenkin koneelle merkinnän, että kahden viikon päästä olevalla neuvolakäynnillä katsotaan tarkkaan tilannetta, että tartteeko laittaa lähetettä polille mahdollista käynnistyksen mietiskelyä varten (ettei kasva liian isoksi, kun olen superpieni)!
 
Olin tänään tosiaan synnytystapa-arvionnissa, ja vauvan pitäisi mahtua syntymään alateitse. :) Poitsu oli nyt arvion mukaan 2800 g. Lantiota ei kuvattu, mutta lääkäri teki sisätutkimuksen, ja tunnustelun perusteella venymistilaa on. Itselle tuo tieto oli helpotus, vaikka tietenkään edelleenkään ei ole 100 % varmuus, että vauva syntyy alateitse.

Samalle aamulle ennen synnytystapa-arviota sattui myös neuvola, jossa sf-mitta oli 33,5 cm. Terveydenhoitaja arvioi tunnustelemalla painoksi 2700-2800 g, eli aika hyvin osasi arvioida. :) Viime viikolla kokemattoman oloinen lääkäri arvioi painoksi noin 3000 g.
 
Kappas Judie, meillä sama LA. Mulla oll ti neuvolalääkäri, sf-mitta hänen mittaamana 31cm (rv35+4) eli keskikäyrällä. Nyt kyllä tuntuu vatsa venyneen parissa päivässä isommaks, onkohan kuvitelmaa? :)
 
Mulla ainakin tossa kuukausi sitten maha humpsahti isommaksi kerralla, silloin myös selkeesti tuntui ihon venyminen. Oli ihan törkeen kosketusherkkänä yms. Nyt viimoset muutama viikkoa kasvanut rauhallisemmin, kun en oikeastaan ole huomannut kasvua laisinkaan, mutta lääkärin mittaukset paljasti kuitenkin tasaisen kasvun :)
 
Mulla viikkoja 36+4 ja sf mitta 28-29cm että tässä mennään ihan alimman käyrän tuntumassa :wink Edelliset lapset syntyny kun se mitta ollu 31cm ja olivat kuitenkin yli aikasia niinkin reippaasti kun 41+3 ja 40+6 :P
 
Mulla oli 36+6 34cm ja tänään 37+6 mitta pysynyt tismalleen samana. Th kokeilikin että nyt olis vielä alempana ku viimeksi oli ja se sopiski ihan hyvin niiden "kairaus"olojen kanssa eli jospa se ois tosiaan taas alemmas laskeutunu. Ei kuulemma pääkään juuri päässyt liikkumaan.
 
Mulla ei ees neuvolassa löytäny hoitaja vauvan päätä. Eli joko se on tosi alhaalla tai sitten hoitaja on über töhö... vauva on tosin ihan elämänsä alkumetreiltä asti asunut tosi alhaaalla että voi selittää tuon miun minimaalisen sf mitan...
 
Takaisin
Top