Sf-mittojen vertailua

nanna_h

Satasella mukana keskusteluissa
Voisi erikseen tehdä tällaisen ketjun, jossa voi vertailla sf-mittoja. :)

Mulla oli tänään rv 27+2 neuvola, jossa sf-mitaksi saatiin 22 cm. Se on alakäyrällä, ja mietin, pitäisikö käydä yksityisellä ultrassa tutkituttamassa vauvan koko. Toisaalta terkkari sanoi, että mitta on normaali.

Millaisia mittoja teillä muilla on ollut?
 
Mulla oli tänään 27+1 ensimmäisen kerran mitattuna 22cm, mutta kokenut terveydenhoitaja/neuvolantäti sai vauvan kääntymään poikittaisasennosta pystympään, jolloin mitta kasvoi heti 24cm:iin. Tämä siis ihan keskikäyrää viistäen ja arvio syntymäpainoksi jos tätä käyrää menee olisi 3-3.5kg. Tämä oli kiva kuulla eikä ollut yhtään huolissaan koosta. Jos asia sinua huolettaa, käy yksityisellä, itse kyllä en varmaan menisi, sillä ero on kuitenkin kovin pieni keskivertoon nähden ja virhemarginaali ja asento huomioon ottaen..
 
Mulla on mitattu kahdesti. 22+0 oli 19cm ja 26+0 oli 22cm. Maha kyllä näyttää paljon isommalta kun mitä tuo mitta sanoo ja neuvolantäti sanoi, että siihen vaikuttaa juuri vauvan asento. Poikittain lötköttelevä vauva antaa pienemmän mitan. Mulla on vielä maha tosi alhaalla eli kohdun yläreuna loppuu jo pikkasen navan yläpuolella. Jos mitta kasvaa hyvin niin ei pitäisi olla mitään hätää :)
 
Vauvan asento ja sijainti vaikuttaa tosiaan paljon. Mulla oli viime viikolla 28cm rv 26+6. Tuo on aivan yläkäyrällä mutta terkka sanoi että johtunee siitä, kun vauva majailee todella ylhäällä ja on vieläpä perätilassa. Jos siis vauva on matalammalla ja esim raivotarjonnassa syvällä lantiossa, on mittakin paljon pienempi.

Tää oli mulla kolmas kerta tässä raskaudessa kun mitattiin. Eka mitta oli keskikäyrällä, toka lähellä alakäyrää ja nyt tosiaan huiteli yläkäyrällä. Musta on myös hassua että nää ei ole missään suhteessa myöskään omaan painonnousuuni, esim nyt sf-mitta yläkäyrällä mutta oma painoni oli hieman pudonnut edellisestä neuvolakäynnistä.

Huoli pois jos ei terkka anna syytä huolestua, neuvoisin minä. :)
 
Mulla kaks kertaa mitattu sf, 22+0 oli 13cm ja 26+0 oli 19cm, molemmat alakäyrän alapuolella joten neuvolasta tekivät lähetteen äippäpolille ylim. Ultraan ihan vaan sillä että se on syy päästä ultraan tarkistukselle vaikkei neuvolatäti uskonutkaan minkään olevan vialla. Ylim. ultrassa kaikki ok, painoarvio 858g mikä kuulemma pieni mutta vielä viiterajoissa kasvaa, viikkoja tuolloin 26+6. Antoivat äippäpolilta vielä yhden kontrolliajan että nähdään kuinka painoa tullut lisää. Hyvä kun tutkivat ja kiva on ollut päästä vielä katsomaan pikkuista ja nähdä että kaikki hyvin:)
 
Ekan kerran mitattiin rv 22+6 ja mitta oli 18 cm, lähellä alakäyrää mentiin. Tänään rv 27+5 lukema oli 25cm ja normaali oli :)
 
Jännä juttu nuo sf-mitat ja vatsan koot, ja mitä niistä sitten pitäisi ajatella. Meille sanottiin 4D-ultrassa, että vauva olisi isohko, "dieetti ja sokerirasitustesti tärkeät". Ruokavalio on ollut herkkuihin päin niin kuin monella odottajalla, mutten silti vedä mitään isoja määriä makeaa tms. eli en ole sallinut itselleni ihan totaalisia repsahduksia. Zumbaharrastuksen pois jääminen vaikuttaa kummasti kroppaan... Sokerirasituksen tulokset olivat loistavat, lapsivettäkin normaalisti. Neuvolalääkäri oli aika rempseä tapaus ja hän sanoi, että voin vaikuttaa siihen ettei vauvasta tule liian iso niin, etten syö enää mitään (ja siinä tapauksessa oikea osoite mulle olisi psykiatri). Vatsan sf-mitta menee yläkäyrällä, mittaa en muista. Eikä neuvolatäti sitä sen kummemmin kommentoinut, totesi vain jotain "kohtu on hyvin kasvanut" tms. ja vatsa on iso (aijaa!!!) Äitini juuri päivitteli, että joku tuttu sai melkein 5 kiloisen vauvan. Pitäisikö tässä alkaa häpeämään, että minunkin vauvani _saattaa_ (tai sitten ei) olla iso? Tai sitten vain pitkäjalkainen? Perutaanko koko juttu? Jotenkin älytöntä ja kiukuttaa, että tämä ylipäänsä häiritsee mua, eikö se olekaan pääasia että vauva olisi terve... :shifty:
 
^Vatsan koko ei kyllä ainakaan omalla kokemuksellani korreloi tulevan vauvan kokoon. Mulla esikoisesta kommentoitiin jo alle puolivälissä, että onko sieltä kaksoset tulossa. (Saat uskoa sitä savun määrää, joka korvistani nousi tuolloin! Ja kun kommentoijina oli niin tuttuja ihmisiä kuin tuikituntemattomia kadulla ohi kulkiessa!!) Silti vauva oli alle 3,8kg eli varsin normaalikokoinen. Ei toki mikään pikkuruinen, mutta silti hyvin alta nelikiloinen.

Ja pakkohan nyt odottajan on syödä, että voi itse hyvin ja vauvakin kasvaa! Kunhan nyt ei övereitä vedä. Ainakaan usein. :wink
 
Ja siis vauvahan kasvaa, vaikka ei söisi mitään, joten hassu kyllä tuo lääkärin kommentti!

Mulla vasta ensi viikolla ekan kerran mitataan, ei ole kovin kaksista seurantaa meidän neuvolassa tarjolla uudelleensynnyttäjille.
 
Mulla 26+1 25 cm oli keskikäyrän ja yläkäyrän välissä, niinkuin kk sittenkin, eli tasaisesti kasvaa ilmeisesti. Esikoisella loppuraskaus meni yläkäyrän yläpuolella, ja oli 3,7 kg, veikattiin ä-polilla 4,1 kg 2 pv ennen syntymää.
 
Mulla oli 20+0 23cm, 24+0 24cm ja tänään 28+0 26cm. Eli alussa huideltiin selvästi yli käyrien mutta nyt näyttäs tossa hieman keskikäyrän yläpuolella olevan.
 
22+3 21cm ja 26+4 27cm, että ihan siellä käyrien ylärajoilla mennään. Painon nousu ollut kohtuullista ja sokerirasitus ok, joten neuvolan mukaan ei haittaa. Mahan koosta tulee kyllä paljon kommentteja, mutta vielä ei ainakaan oo alkanut ärsyttämään :D
 
Rv 22+0, 18cm eli hiukan alle keskikäyrän ja rv 25+6, 22cm eli edelleen alle keskikäyrän. Painoa on tullut lisää noin 10kg ja sokerirasituksessa arvot todella hyvät. Masu on kyllä omasta mielestäni jo tosi iso.... Mutta olen lyhyt joten oma ruumiinrakenne varmaan myös vaikuttaa. Viikon päästä (rv 30+1) on taas neuvola ja siinä saa sitten uuden sf-mitan, mielenkiinnolla odotan kasvaako mitta edelleen nätisti tuolla keskikäyrän ja alakäyrän välissä vai onko jo noussut keskikäyrälle tai sen yli.
 
Viime neuvolassa rv 23 oli 19cm ja tänään rv 27 22 cm eli keskikäyrän alla mennään :) masu on pieni (itsestä tuntuu jo valtavalta) ja painoa tullut n. 4 kg koko aikana. Neuvolalääkäri naureskeli että täälläpäin Suomea yleisin painonnousu tähän mennessä on 10 kg että ei oo tainnu herkut kovin maistua :D en kehdannu sanoa että hehheh just toisinpäin...
 
Unppa: Mulla aika samat lukemat nyt ja herkut ovat maistuneet. Luulin että olisi tullut +10kg lisää.. Miehenikin on lihonnut. Ollaan molemmat niin raskaana! :D
 
täällä oli neuvola tänään ja sf-mitta oli 24 cm. (rv 26+4). Hyvin kehittyny tasaisesti sf-mitta kuulemma ja keskikäyrällä mennään :) Kiloja tullut nyt +6kg ja se kyllä hiukaan harmittaa.. haluaisin pysytellä alle 10 kg painonnousun, kun tuota lähtöpainoakin on ollut ylimäärästä, vaan saapa nähdä miten käy. Keväällä ei oo kyllä tullu urheiltua lähellekkään normaalia määrää, joten ehkäpä otan siinä asiassa itseäni niskasta kiinni nyt :)
 
Kävin eilen yksityisellä ultrassa. En oikeastaan sf-mitan takia, vaan koska mulla on ollut aina välillä ruskeaa valkkaria. Lievä tulehdus löytyi, mutta onneksi kaikki oli muuten hyvin. Samalla lääkäri mittasi vauvan ultralla, ja osoittautui, että poika on ihan keskikokoinen, vaikka mulla on sf-mitta ja maha pieniä. Vauva vaan makaa syvällä (ja painaa mukavasti rakkoa :p). Sf-mitta ja mahan koko eivät siis tosiaan kerro paljoa vauvan koosta, niin kuin täällä onkin aiemmin puhuttu.
 
Takaisin
Top