Sf-mittojen vertailua

Esikoisesta muistaakseni sf mitta kasvoi "vain" 35een ja sieltä syntyi 4460g painava nti :)Käsittääkseni mittaan vaikuttaa paljon myös äidin pituus, rakenne, lapsiveden määrä jne .
 
Minulla 36+3 sf 33 cm, 36+1 ä-polilla painoarvio 3200 g. Mielestäni käyrä ja painoarvio vastaavat itsellä hyvin toisiaan, vähän keskikäyrän yläpuolella/tuntumassa. Lääkäri arvio oli esikoisen kokoinen eli 3700 tai vähän isompi. Veikkaan että vähän isompi, kun on poika tulossa nyt.
 
Lisäyksenä vielä et aiemmassa sf huiteli loppuraskauden yli yläkäyrän, mutta vauva oli onneksi vaan tuon 3700 ja nyt menee nätisti keskikäyrän hieman yläpuolella.
 
Ultrassa tänään painoarvio 2600g ja la tienoilla sit ois 2800g eli tässä mun tapauksessa pieni maha kyl ennustais myös pientä vauvaa :P virtauksissa ei ollu mitään häikkää ja gyne vaan sano että taitaa olla äitiinsä tullu :D nyt siis rv 37+5 ja kahden viikon päästä vielä kerran ultrataan ja katsotaan vauvan vointi.
 
Mulla oli edellisissä raskauksissa sf mitta poksahtamishetkellä 31cm edellisissä raskauksissa. Ekan painoarvio oli 2800g mutta synty kuitenkin 3150g ja tokan kohdalla oli 2650g ja synty 3355g että nuo painoarviotkin osaa heittää jos jonkun verran :wink Tässä kolmannessa raskaudessa haluisin päästä vielä painoarvioon mutta sitä tuskin tapahtuu vaikka maha onkin alimmalla käyrällä. Tänään neuvola, katotaan mitä siellä sanotaan :)
 
Neuvolassa käyty! Sf mitta oli nyt olevinaan 30-31cm vaikka ite oon ihan sata varma että se ei oo hievahtanutkaan viime kerrasta jolloin mitta oli 28-29cm. Painokin oli ruvennu multa tippumaan... nyt siis viikkoja 37+3! Ihmettelin kun seuraava neuvola on vasta tasan 2vkon päästä, eli samalla viikolla kun on laskettuaika :O
 
Harvoin on noita käyntejä loppuajallakin, kun vain jkt viikko.. Näistä tärkeistä asioista taas säästetään.
 
Mie edellisissä raskauksissa kerenny muuta kun juoksemaan neuvolassa! Vaikka ihan normi raskauksia. No näistähän on jo tosin aikaa 5-6v :P
 
Minä kävin eilen uudessa neuvolassa ja sf-mitta oli pompannut vajaan kahden viikon takaisesta 4cm, eli nyt 37+4 oli 36cm. Tähän asti kulkenut nätisti keskikäyrän tuntumassa ja yhtäkkiä pomppasi yläkäyrän yläpuolelle :eek: Oiskohan hieman mittaustapa eroja. Olen nyt eilisestä asti stressannut, että minun pieni keskikokoinen tirpana onkin muuttunut jättivauvaksi..
 
Hmm,mulla tänään 38+6 sf oli pienentynyt viikon takaiseen?! 34cm->33cm. Edellisellä viikolla se oli pysyny samana sitä edeltävään mittaukseen. Eli keskikäyrän yläpuolelta tiputtiin nyt keskikäyrän alapuolelle. Onko mun pikkuinen kutistunut.. meinasi th kyllä että tuntuu vielä alempana ku edell.viikolla,jolloin jo melko alas olk laskeutunut. Saapa nähä minkälainen tirppana sieltä tulee,kunhan joskus malttaa!
 
Mulla oli tänään viikolla 40 sf-mitta 33, viikolla 39 sf-mitta 32. Mittaajat oli eri, mutta vauva oli viikolla 39 ihan eri asennossa, kun tänään. Samalla käyrällä kulkenut. Oma paino oikeastaan junnannut viimeisen kuukauden ajan plus-miinus 500grammaa.
 
Täällä tänään rv 37+0 sf mitta 35,5. Edellinen raskaus meni aika samoissa (sf mitta aavistuksen alle) ja painoarvio tehtiin moneen otteeseen. Mun kohdalla osattiin arvioida pojan koko silloin oikeen. Sieltä syntyi sitten 4215g painava jässikkä.
Nyt alko kyllä ihan kunnolla pelottaa tuo synnytys, jos tämä on vielä isompi kaveri! Edellinen synnytys oli niin rankka verrattuna ensimmäiseen reilu 3kg painavaan vauvaan.
 
Mulla oli eilen neuvolassa 39 + 5 sf mitta 33 cm! Kaksi viikkoa sitten oli 31 cm ja mennyt koko ajan siinå keskikäyrän ja alakäyrän puolessa välissä!
 
Eilen 37+4 ja 31 cm, keskikäyrällä,mutta tuntuu tosi isolta. Vauva tuntuu hyvin, jalat, peppu ja selkä. Pää menny vähän syvemmälle, ei enää mun tunnusteltavissa, mut ei mitään kiinnittymistä vielä, sais siis laskeakin vielä. Toivon spontaania synnytystä seuraavan kahden viikon sisällä :).
 
Melinda, mä oon ymmärtäny et saat neuvola-ajan tarvittaessa myös väliviikolle. Itse pidän ihan hyvänä tuota jt vko, jos kyseessä normiraskaus eikä äidillä erityistä huolta. Kannattaa olla yhteydessä terkkaan, jos tuntuu, että tarvitset ylimääräsen käynnin.
 
Onneksi ei tarvitse lisäkäyntejä, kun oon nyt käynyt viikoittain ä-polilla sikiön lisälyöntien vuoksi.. Saa parempaa seurantaa kuin nlassa.
 
RV 37+6, sf-mitta 35. Ei ollut jatkanut huimaa nousuaan vaan rauhottunut hieman. Eli seurannalla mennään. Ilmaisin kuitenkin huolen isosta vaavista/pienestä minusta ja puolentoista viikon päästä (muutama päivä ennen laskettua) olevassa neuvolassa luultavasti laitetaan sitten lähete polille käynnistyksen miettimiseen. Jos ei ehdi sitä ennen tää vaavi tulemaan ulos. Toivotaan parasta, eli nopeasti lähestyvää synnytystä :)
Kuulemma vähäsen vielä vaavin pää pyörii, mutta on alkanut hyvin painautumaan lähtökuoppiinsa!
 
Mulla oli tänään terkkakäynti uudella paikkakunnalla ja oli jokseenkin hassua, kun hän oli sitä mieltä ettei mitään mittaa enää kannata ottaa. Tuumasi, ettei se ole edellisestä ainakaan kutistunut ja näyttää olevan ihan luvattoman iso muutoinkin, joten soitti synnytyssairaalaan ja tilasi aikaistetun yöiaikakontrollin jo huomiselle, koska "kyllä tuo vauva pitäisi jo ulos saada" :)
 
Takaisin
Top