Ruokarajoitukset+vitamiinit

Onko kukaan löytänyt pastöroitua sulatejuustoa? Mun perinteiseen pääsiäisporkkanakakkuun tarvitsisi sitä.
 
Valion sulatejuustot (kuten ilmeisesti kaikki muutkin Valion juustot) ovat turvallisia raskaana oleville
 
Mä en edes ole tajunnu kattoo noista sulatejuustoista että onko ne pästöroituja... Enkö kyllä tienny sitäkään että meetvursti on kiellettyjen listalla :eek:
 
Vedin eilen kaverilla oikeeta fetajuustoa ja isäni luona jotain savustettua juustoa. En tiedä oliko kumpikaan pastöroituja. En oikein usko nyt kun tarkemmin mietin. Mutta en halunnut raskauden vielä paljastuvan, niin ei kehdannut kysellä. Vatsa on nyt ollut löysemällä verrattuna aiempaan ummetukseen, ja johan olen ihan varma, että listeria iskenyt. Nää ruokarajoitukset ei sovi mulle lainkaan, koska syön aina kaikkea mitä naamani eteen tuodaan. Tänään vielä synttäreille. Pitää siellä yrittää olla tarkkana.
 
Luin nyt taas tarkemmin noita listoja. Löysin tämän.
  • Kinkku, kalkkuna, meetvursti ja salami. Nämä tuotteet saattavat sisältää listeria monocytogenes -bakteeria, joka voi aiheuttaa muun muassa keskenmenon. Näitä tuotteita ei saisi ikinä syödä, ellei niitä ole kypsennetty kunnolla.
Eli en saa syödä enää mitään leivänpäällisiä?
 
Raskaana ollessa tulee olla hyvin tarkkana siitä mitä suuhunsa laittaa. Tietyt ruoat ja juomat voivat olla haitallisia tai jopa vaarallisia kohdussa kehittyvälle vauvalle. Pahimmassa tapauksessa jokin ruoka-aine tai ruokamyrkytys voi aiheuttaa keskenmenon.

Raskaana ollessa kiellot voivat tuntua liiallisilta varotoimilta, mutta oman vauvan terveyden riskeeraaminen niitä rikkomalla on ajattelematonta.

Kopsasin ton tuolta terve.fi sivulta. Kuulostaa mun korvaan hirveen syyllistyvältä, mutta ehkä mä luen näitä juttuja väärällä asenteella.
 
Lälly, listerian itämisaika on kuukausi. Se on oikeesti tosi harvinainen. Mä oon tulkinnut olevani ruoka-asioissa tiukkis ja olen lukenut eri maiden ohjeita aika huolella, mutta aika paljon saa syödä. Tuo lainaus kuulostaa minustakin aika syyllistävältä. Kehottaisin lukemaan THL:n ja Eviran ohjeita noiden lähteiden sijaan. Ne ovat kuitenkin aavistuksen "virallisempia" ja minusta myös maltillisempia. Annetaan enemmänkin suosituksia kuin kieltoja.
 
Äh, sori, mun viestiin tuli tätimäinen ja saarnaava sävy, jota en tarkoittanut tavoitella. En todellakaan ole asiantuntija, mutta noudatan aika tarkkaan ohjeita (vaikka täällä peräänkuulutetaankin maalaisjärkeä). Sanonpa tässä samalla, että virallisesti mua on ohjeistettu välttämään ainoastaan alkoholia, huumeita/lääkkeitä, raakaa lihaa ja raakamaitojuustoja. :joyful:
 
Mulla olevissa lapuissa ei kyllä lue leikkeleistä (kinkku,kalkkuna mitään). Eihän ne raakaa lihaa kuitenkaan ole.
 
Huhtikuisista huutelen, leivänpäälisiä saa kyllä normaalisti syödä! Ilmakuivattuja kinkkuja tms. ei suositella ja maksamakkaraa kohtuudella. Kotimaiset kinkut, metwurstit ym. ovat ihan turvallisia! Jos kaiken lukee ja liikaa miettii, turvallista ruokaa ei taida ollakaan. Paitsi vesi ja leipä :) Ottakaa iisisti ja luottakaa maalaisjärkeen!
 
Lälly, kyllä todellakin on syyllistävää tekstiä. Uskomatonta että tuollaista kirjoitellaan nettiin kun kuitenkin varmasti suurin osa äideistä tekee aina kaikkensa suojellakseen sikiötä. Ja syyllisyyttä potee tässä ilman saarnaavia nettitietoiskuja :D
 
Äh, sori, mun viestiin tuli tätimäinen ja saarnaava sävy, jota en tarkoittanut tavoitella. En todellakaan ole asiantuntija, mutta noudatan aika tarkkaan ohjeita (vaikka täällä peräänkuulutetaankin maalaisjärkeä). Sanonpa tässä samalla, että virallisesti mua on ohjeistettu välttämään ainoastaan alkoholia, huumeita/lääkkeitä, raakaa lihaa ja raakamaitojuustoja. :joyful:

En havainnut sun viestistä saarnaavaa sävyä - ei hätää! Sulla on hieman erilainen kirjoitustapa kuin monella muulla, mutta se on kiva! Tuo eloa foorumille.

Kiitos kun taas taotte mun päähän järkeä. Tässä menee ihan ääripäästä toiseen, kun yrittää löytää sitä itselle sopivaa tietä. Maalaisjärki toimi todella hyvin esikoisen raskaudessa, enkä tiedä mistä tää hysteria nyt yrittää kummuta. Lopetan ainakin ton googeloinnin.
 
Tuolla terve.fi sinulla on moneti ihan liiba laaba juttuja ja faktaksi työnnetään myös uskomuksia.

ja tuon kyseisen artikkelin tiedot perustuvat johonkin ulkomaalaiseen nettisivuun eli sillä ei ole mitään tekemistä suomen suositusten ja elintarviketurvallisuuden kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Mutta miten se sulatejuusto, saako sitä syödä vai ei? Vai onko jollain hyvä ohje tuorejuustosta tehtävään porkkanakakun kuorrutteeseen...? En halua voita siihen. :p Joku mainitsi, että Valion on turvallisia, mutta paketin mukaan ei ole pastöroitua.

Viikonloppuna söin pastöroitua fetaa ja pastöroitua mozzarellaa salaatissa. Ja ilmakuivattua kinkkua, mutta se kävi uunin kautta 230 asteessa 15min, joten eiköhän mahdolliset pöpöt kuolleet.
 
Wikipedia kertoo näin: "Sulatejuusto on juustopohjainen elintarvike, joka on tehty yhdestä tai useammasta juustolaadusta kuumentamalla ja lisäämällä emulgointiaineita, sekä usein myös muita maitotuotteita tai vettä." ja valion sulatejuustossa aineksissa oli mm. juusto ja maitojauhe.. Jos toi juusto kerta valmistuksessa kuumennetaan niin sanosin että on ok!
 
Raskaana ollessa tulee olla hyvin tarkkana siitä mitä suuhunsa laittaa. Tietyt ruoat ja juomat voivat olla haitallisia tai jopa vaarallisia kohdussa kehittyvälle vauvalle. Pahimmassa tapauksessa jokin ruoka-aine tai ruokamyrkytys voi aiheuttaa keskenmenon.

Raskaana ollessa kiellot voivat tuntua liiallisilta varotoimilta, mutta oman vauvan terveyden riskeeraaminen niitä rikkomalla on ajattelematonta.

Kopsasin ton tuolta terve.fi sivulta. Kuulostaa mun korvaan hirveen syyllistyvältä, mutta ehkä mä luen näitä juttuja väärällä asenteella.
Lälly, mä luin kanssa tän artikkelin ja johan tuli sellainen olo että, JAAHA! Sitten katoin kuka artikkelin oli kirjoittanut ja kyseessähän oli (tietysti) miestoimittaja, eli ei siis mikään asiantuntija vaan toimittaja. Joten huoletta vaan lälly:happy: Mä jätin artikkelin ihan omaan arvoonsa juuri sen syyllistävän sävyn vuoksi.
 
Ootteko muuten ikinä vilkuilleet muiden maiden suoituslistoja? Mä tässä lueskelin ruotsin vastaavaa ja se on ensinnäkin kirjoitettu paljon vähemmän syyllistävästi ja on muutenkin ehkä vähän joustavampi. Suomessa ollaan jotenkin ihan älyttömän ehdottomia ja sit kun kysyy niin neuvolasta ei edes osaa vastata... :shifty:
 
Kysyin mm. neuvolasta, mikä siinä merilevässä on nyt se jodi raja, että miksi sitä ei saisi syödä. Ei osattu vastata, no selvitin sitten itse: Jodin saantisuoditus on raskaana ollessa 175 mikrogrammaa vuorokaudessa. Nori merilevässä (se sushissa oleva merilevä) on 2100/100g paketillisessa on 10 grammaa eli 210 ja siitä yhdessä sushiannoksessa maks kolmasosa eli noin 70 mikrogrammaa... Sitten taas Wakame merilevstä jodia voi helposti saada liikaa, koska siinä jodia on 15200 mikrogrammaa/100g eli sitä kannattaa välttää. Miksi näitä ei voisi keroa ihmisille, hirveä kaivaminen, että saa asiallista tietoa selville...

Lähteenä Finelli, https://fineli.fi/fineli/fi/elintarvikkeet?q=Merilevä+&foodType=ANY
 
Mä olen lukenut muutaman eri maan suosituksia ja omassa ruokavaliossani yhdistän Suomen ja asuinmaani ohjeet. Olen kuitenkin vähän eri mieltä Suomen ohjeiden ehdottomuudesta, vaikken toki tiedä, miten neuvoloissa neuvotaan. THL:n ja Eviran ohjeistuksissa on paljon asioita, joita ei varsinaisesti "suositella", mutta aika harva ruoka kielletään. Terve.fi:n syyllistävän jutun lähteenä on jokin ulkomainen sivusto: en nopeasti saanut selvää, missä sitä ylläpidetään.

Siitä olen samaa mieltä, että ohjeet tuntuvat olevan ylimalkaisia. Usein olisi mukava hahmottaa, mistä suosituksissa on kyse, jotta voi pohtia, ovatko ne oman ruokavalion kannalta olennaisia. En ymmärrä, miksi yhdessä maassa voidaan luetella, mitkä pastöroidut pehmeät juustot ovat ok, ja toisessa suositellaan välttämään kaikkia. Toki asia voi kytkeytyä siihen, että Suomessa todetaan vuosittain (Eviran mukaan) enemmän listeriatapauksia kuin EU-maissa keskimäärin, mutta tämänkin voisi sitten kertoa. Kaiken tämän ruokasotkun lisäksi on vielä kaikenlaista epämääräistä tietoa liikkeellä. Jollakin elintarvikealan sivustolla väitettiin pastöroidusta maidosta valmistetun raejuuston olevan sellainen pehmeä juusto, joka ei sovi odottajille. Ja sitten oli vielä kuuluisa lakritsankieltogate, vaikka suosituksen mukaan sitä saa edelleen syödä pieniä määriä.
 
Takaisin
Top