Ruokarajoitukset+vitamiinit

Hei kyselen taas tyhmiä varmasti MUTTA. Tiedän ettei vakuumipakattuja kaloja saa syödä, mutta onko turvallista syödä esim kaupan kalatiskiltä ostettua lämminsavulohta?
 
Tuli morkkis siitä, että vastasin niin itsevarmasti. En muista törmänneeni suositukseen, joka kehottaisi välttämään savustusta. Jos haluaa olla tosi tarkka, voi varmaankin kysyä, kuinka tuoretta savukala on.
 
Lämminsavustuksessa kalan lämpö nousee ja jos listeriaa on niin se tuhoutuu. Itse kuumentaisin kalan vielä hyvin ennen syömistä. Oon syöny jo pariin otteeseen lämminsavukirjolohta :p
 
Hei, tänään jäin kaupassa miettimään, että saako kylmäsavustettu poron fileetä siis sitä leikkelettä syödä? Olin tekemässä rieskarullia, no varmuuden vuoksi vaihdoin meetvurstiin.
 
Voisin kuvitella, että kylmäsavustettu ei ole ollut riittävän lämpimässä missään vaiheessa, joten jos sitä ei kypsennä, se ei ehkä ole paras vaihtoehto? Meillä tosin kielletään meetvurstikin samasta syystä, mutta tiedän kyllä, että Suomessa sitä monet syövät.
 
Mä en söisi tuota kylmäsavustetta, samoin kuin esim. parmankinkut jätän syömättä, mikä ottaa nuppiin kyllä ihan sikana :D
 
Miksi noita ei ole siinä neuvolan lapussa muuten? Täytyy tarjota rieskarullat siis vain vieraille, mutta esikoisen raskaudessa söin meetvurstia autuaan tietämättömänä riskistä.
 
Mä en muista mitä lapussa on, mutta oon vaan aatellu sitä kypsentämättömyyttä. Meetwurstia oon kyllä syöny ihan huolella taas. Ikinä ei mee oikein, vaikka kuinka yrittää :D
 
Toksoplasmoosiriski on kai tosi pieni. Ehkä siksi? En ole itse myöskään koskaan aiemmin kauheasti miettinyt, miten meetvursti valmistetaan. Oon muuten elänyt siinä käsityksessä, että eri neuvolat jakaa erilaisia lappuja, mutta en tosiaan tiedä, mikä käytäntö oikeasti on. Suomessa joka tapauksessa tosi moni syö meetvurstia raskaana. Ajattelin itse vältellä, kun muutenkin yritän pitää lihamäärän kohtuullisena ja meillä se on selvästi kieltolistalla, mutta moni ottaa nämä jutut rennommin. THL:n ja Eviran ohjeissa meetvursti kuitenkin mainitaan: http://www.evira.fi/files/attachmen...kkeista/elintarvikevaarat/evira_taulukko1.pdf
 
Minulla on verenpainetauti ja siihen pitkään ollut jo lääkitys jolla homma pysynyt hanskassa. Tänään tuli tosi outo huippasu ja pyöritys olo,mittailin paineet ja ne oli tipahtanut niin alas ettei sellaisia aiemmin ole ollutkaan. Vedimpä sitten salmiakkia ja olo helpottui. Mietinkin että kuinkahan vaarallista oikeasti tuo salmiakki oikeasti on. En nyt ajatellut sitä kilotolkulla vetää tai jatkossa jos noi käy vaa puhua neuvolassa ensiviikolla. . Mutta muutenkin tuntuu että hieman ylihysteerisiä jotkin ravinto suositukset. Lapsia syntyy kuitenkin ympäri maailman mitä erilaisimpia olosuhteissa
 
Suvi se salmiakkikieltohan on suositus, ja joku thl:n asiantuntija oli blogissa kommentoinut et satunnaisesti voi syödä vähän salmiakkia tai lakua. Oon ite syöny ja edelleen varmaan syön, en kuitenkaan ainakaan ylitä sitä aikaisempaa suositusta 50g/päivä.
 
Olin eilen ekaa kertaa vanhempieni luona sitten joulun, joten he eivät ole mua edes nähneet uutisen jälkeen. Heillä oli naurussa pitelemistä kun vakavana kerroin mitä kaikkea ei saa syödä. :D Onhan ne joo aika tiukkoja, mutta ite ainakin pyrin niitä noudattamaan. Lakua on kyllä pari kertaa tullut syötyä, se on ainut karkki jota ylipäänsä syön, enkä voi olla ilman karkkia vielä 7 kk ajan.. :D
 
Mäkin olen lakua muutamia kertoja syönyt ihan hyvällä omallatunnolla ja silloinkin jäänyt alle sen 50g reilusti
 
Esikoisen raskausaikana mulla oli verenpaineet välillä tosi alhaalla,ja lääkäri oikeen suositteli, että voisin syödä enemmän salmiakkia :)
 
Ei näköjään ole tämä raskaus ihan iskostunut vielä tässäkään vaiheessa päähän. Oltiin tänään juhlissa ja lämpimänä ruokana tarjoiltiin härän pihvit ja se oli kyllä ihan mediumina, ja tajusin vasta nyt että en olisi ehkä saanut syödä sitä.. Ruoat tuli ilman tilausta naaman eteen, joten en olisi periaattessa edes voinut tilata sitä kypsänä. No hyvää se oli joka tapauksessa! Söin myös katkarapu skagenia, enkä ole varma onko nekin kielletty. Alkumaljan tajusin sentään pyytää holittomana :rolleyes: Ehkä ensi viikon ultrassa raskaus viimein konkretisoituu, jos mahassa kaikki siis on hyvin.
 
Minulla on lälly ollut samaa ongelmaa. Söin viime viikolla esim tiramisua ja jälkeenpäin tajusin, että siinähän on mascarponea, joka tuskin on pasröroitua.
 
Minulla on lälly ollut samaa ongelmaa. Söin viime viikolla esim tiramisua ja jälkeenpäin tajusin, että siinähän on mascarponea, joka tuskin on pasröroitua.

Apua en mä olisi tuotakaan tajunnut.. :oops::p Onneksi osaan ottaa suht rennosti, eikä nää asiat jää painamaan. Kunhan en nyt aiheuta haittaa sikiölle näillä unohduksilla..
 
Takaisin
Top