Ruokailu

Kaikki ruoat, joissa on maissia,ruokakermaa ja/tai perunaa, ovat suurta herkkua. Kasvikset, varsinkin porkkana on herkkua.

Yleensä myös äidin tai isän lautaselta ruoka maistuu paremmalta, vaikka samaa ruokaa syödäänkin.
 
Meillä ei aina aamuisin tai iltaisin ole puuroa, välillä jogurttia. Oman aamupalan jälkeen minä syön ja Alisa saa vielä maistella minulta.
Nykyään syö samaa ruokaa kuin mekin ja tavallista maitoa. Ruuan kanssa vettä, maitoa ei nokkamukista huoli paitsi hoidossa :)
Mutta jos laittaa nokkamukiin tuorepuristettua mehua, piimää... niin jo vain menee

Jos puuroa tai ruokaa jää tähteeksi, voihan sen laittaa jääkaappiin ja syödä myöhemmin uudestaan! Miksi pitäisi heittää pois?
 
Mä en ihmettele yhtään jos joku tietty ruoka ei kelpaa, jos systemaattisesti sen tilalle saa herkullisempaa kun kieltäytyy syömästä.
Puuroa syö aamuin-illoin, eri viljoja vaihdellen.
Herkkua on marjat ja leipä.
 
Eiköhän jokainen vanhempi ihan itse tunne oman lapsensa parhaiten. Toki ainahan voi olla pätemässä, jos kokee tietävänsä just ne oikeat ratkaisut, jotka pätee kaikkiin lapsiin :wink
 
Meillä asuu ronkeli. Eläisi pelkällä banaanilla ja raejuustolla, jos sais itse päättää. Makaronilaatikko menee myös. Kasviksista ei juurikaan välitä mutta tarjoan niitä silti lähes joka aterialla. Joskus ei syö aterialla mitään. Annan yleensä siinä vaiheessa palan leipää, jonka useimmiten syö ja toivon, että jaksaa pahemmin kiukuttelematta seuraavaan ruokailuun asti.

Maitotuotteet (pl raejuusto ja viili) vetää edelleen vatsan löysälle, joten hetkeen ei olla tavallista maitoa juotu ollenkaan. Tissimaitoa saa edelleen ja kaurajuomaa tai vettä ruokajuomana. Seuraavaksi testataan täysmaito, kun ei laktoositon auttanut mitään.
 
Ymmärrän kyllä että ei tuon ikäiset nyt vielä sillee tiedä ja osaa sanoa että tuosta en tykkää ja en sitä enää ikinä halua. Ja että on tärkeää maistaa kaikkea, niinkuin aikuisenakin.
Mutta esim. itse en tykkää sienistä tai aurajuustosta, eikä se tykkääminen muutu mihkään vaikka kuinka huomenna maistaisin uudelleen.
No joo, ei tätä voi vuoden ikäiseen käyttää, mutta jos joku ruoka ei koskaan vaan uppoa niin miksi tarjota ja heittää kuitenkin kaikki roskiin??
Ja vaikka en itse kaikesta tykkää, ei se tarkioita ettenkö maistattaisi kyseisiä lapselleni. Päättäköön itse mistä tykkää!

Ja joo ei kuitenkaan niin, että ruokavalio olisi vaan suklaata, suklaata, suklaata, kun mikää muu ei kelpaa. Vaan siis tässäkin järkikäteen! Jos ymmärrätte mitä tarkoitan (tuskin kuitenkaan kaikki ymmärtää, ja saatte mielipiteenne pitää)
 
En tiedä kenelle Noora92 kysymyksesi tarkoitit..vastaan näin meidän perheen näkökulmasta: Meillä A on kaikkiruokainen eli ei tosiaan tarvitse miettiä mitä tarjoaa. Kaikki menee, milloin vaan.
B:n kanssa ollaan tehty nyt niin, että esim. Aamupuuro tarjotaan aina, kunnes kieltäytyy. Sitten päivä väliä aamupuurosta ja taas seuraavana päivänä"uppoaa" hyvin (kenties kyllästyy helpommin, vaikka olis marjoja tms..).
Mä en itse halua syödä sellaista ruokaa, johon on jo koskettu/syöty. Kattilassa oleva ruoka on toki eri asia - sen voi laittaa talteen, mutta jos ruoka on nostettu lautaselle ja sitä on jo syöty lusikalla, joka käy suussa niin ei. Minun mielestäni se on tietyllä tapaa epähygieenistä eikä sitä voi enää laittaa kylmään ja lämmittää uudelleen..mutta minä olenkin hemmetin tarkka näistä asioista + äitini on ammatiltaan kokki, joten voi olla vaikutusta omasta lapsuudesta.
Kukin tavallaan.

Ja tuo maistaminen että sen toisto, itse tarjoan edelleen B tytölle myös sellaisia ruokia, joista tyttö ei pidä. Joistakin on alkanut nyt ajan myötä pitämään, kun on tarjottu. Mikä on hyvä juttu. Joskus olen kyllä sortunut syöttämään A:lle B:n ruoat kun ei ole hälle maistunut. Toistoa vaaditaan näissä ruoka-asioissa ennenkuin voi sanoa ettei jokin oikeasti kelpaa (allergiat erikseen).

Väkisin lasta EI saa syöttää eikä pitää nälässä.
Kukin tekee miten haluaa. Pääasia, että lapsi voi hyvin.

Edit. Meillä puuro tarjotaan,koska on terveellistä ja suositusten mukaista. Jos lapsi ei kuitenkaan suostu syömään, niin nälässä lasta ei saa pitää 2000-luvulla eli sitten tarjotaan jotain muuta. Jos syö puuron, niin aamupala on sitten siinä ja jos ei maistu, niin sitten syödään sellaista mikä sinä aamuna maistuu. Ei mulla ole aikaa alkaa pohtimaan sitä mihin lapsen syljessä käyneen puuron laitan. Roskiin vaan ja kohti seuraavaa juttua. Kiva jos jollakin jää aikaa miettiä aamun puuroa.
 
Muokattu viimeksi:
Tilannekohtaisesti myös täällä toimitaan. Jos tyyppi on syönyt esim 2 lusikallista tutusta lounaastaan, niin silloin laitan jääkaappiin odottamaan päivällisaikaa. Kyllä se yleensä silloin uppoaa. Ja kyllä siinä välissä on jo jotain välipalaakin syöty. Puurot on vähän sellaista klinppiintyvää laatua, joten niitä en viitsi uudelleen lämmittää. Paitsi mannis ja riisipuuroo on hyviä myös myöhemmin. Nää on makuasioita. Ja tietysti jokainen tekee niin kuin parhaaksi näkee. Hyviä, erilaisia pointteja tullu esille! :)
 
Lapsen ensimmäiset vuodet on tärkeitä monipuolisten ruokailutottumusten kehittymisessä. Tässä iässä on tärkeetä maistatta uusia makuja ja on vielä helppo saada tykkäämään jostain mausta mitä ei alkuun suostu syömään. Eli ei voi verrata aikuisiin.

Meillä on melko valikoiva ruokailija. Tarjotaan aina aamuisin ja iltaisin puuro, yleensä syö, siinä on aina lisäks naksuja tai leipää. Jos puuro maistuu huonommin, syö sit vaan naksuja ja leipää. Lounas ja päivällinen on meillä ollu nyt ongelmallisia, ei oikee lusikkaa huoli mut ei suostu syömään itekkää käsin tai lusikalla. Mie annan ruoan tilalla tissimaitoa jos ei ruoka kelpaa. En oo vaihtanu parempaa ruokaa (eli hedelmää) tilalle ettei totu siihen et kieltäytymällä ruoasta saa herkkuja. Tosin tissistä vierottaminen ei nyt vielä onnistu kun on niin kiinni siinä :grin
 
Jokainen saa tietysti toimia lastensa kanssa kuten lystää. Varsinkin kotihoidossa systeemeillä ei niin merkitystä. Ongelmallisia asioista tulee sitten kun lapsen pitää sopeutua päiväkotiruokailuun tai kouluruokailuun. Siellä kun ei saa jotain kivempaa tilalle kun tarjolla oleva sapuska ei kelpaa. Huonolla verensokerilla on koulussa merkitystä taas oppimiseen, sosiaalisiin suhteisiin jne. Monet asiat on kuitenkin helpompi oppia pienenä eikä vasta koululaisena.

Koska olen ollut vuosikymmenen ala-asteella töissä, peilaan todella monia asioita ns. ison lapsen elämään. Eli tausta-ajatuksena on se, että kasvatetaan näistä taaperoista aikuisia, jotka syö monipuolisesti, omaa käytöstavat ja pärjää elämässä itsensä ja muiden kanssa. On lapsen etu, ettei esim. koulun aloitus ole shokki sen vuoksi, että odotukset, päivärytmi ja toimintatavat poikkeavat täysin kodin meiningistä. Olis kiva että lapsi voisi keskittyä koulussa olennaiseen, eli kouluaineiden oppimiseen, eikä ekat pari vuotta menisi syömisen ja käytöstapojen opettelussa.

Jos lapsen kanssa joku ruokailu jäisi nirsouden vuoksi vähälle, en titenkään siis tarjoaisi jotain kivempaa tilalle, koska se on kasvatuksellisesti täysin ristiriidassa sen suhteen, että lapsi oppisi syömään kunnolla. Mutta tietenkin asiasta lapselle mainitsematta, tarjoaisin seuraavan aterian aiemmin kuin ehkä oli alunperin tarkoitus. Tällöin uusi ruokailu on taas uusi tilanne lapselle, eikä suoraa palkintoa siitä syömättömyydestä. En tietenkään kannata pikkuisilla sitä, että pidetään tuntikausia nälässä. Ja lapsi ei myöskään täyden lautasen ääreen tässä iässä enään nälkään kuukahda.
 
meillä tyttö syö lähes kaikkea,paitsi sitä makaronilaatikkoa:joyful: päiväkodissa on saanut hurjasti kehuja kun on niin reipas syöjä :happy: ja tavallista ruokaa ja maitoa saa. Aamupalalla on puuroa ja iltapalalla myös paitsi silloin jos on yliväsynyt niin silloin annetaan jugurttia tai rahkaa ja hedelmiä,silloin ei jaksa syödä puuroa. Mehuja en ole antanut vaan juomana on tavallinen maito. Lemppareita on raejuusto,rypäleet,mandariini,kaikki keitot ja kanaruuat.
 
Mä olin jo ihan tuskastunut tähän meidän puurotouhuun. Poitsu ei siis oikein välittäis puuroista, vaikka olen vaihtelevasti tarjonnut eri puuroja, mm. ohra-, kaura-, ruis-, riisi-, maissi- ja tattaripuuroa. Sekä joukkoon erilaisia hedelmä/marjasoseita tai marjakeittoa tai pakastemarjoja... Että on kyllä ollut erilaisia vaihtoehtoja. Noh, poika ei välitä ja sillä siisti. Hän haluais jotain muuta tilalle (ja esim leipää en voi antaa kuin melkein kaikissa on vehnää, muutama laatu kyllä käy), niin aika vähiin jää syöminen , jos pelkkää hedelmää tai marjoja vetelee. Jugurttia saattaa syödä muutaman lusikallisen. NYT päätin, että antaa olla ainakin aamuisin sitten syömättä. Herra kun sitten eilen aamulla aikansa siinä huuteli ja komensi omalla kielellään, ja minä vaan jatkoin vieressä oman puuroni syömistä, niin sitten hän yhtäkkiä päätti ruveta syömään omaa puuroaan. Tänä aamuna toimi sama juttu. Ei leluja eikä mitään muutakaan viihdykettä. Tuli pojalle tylsää ja alkoi sitten aikansa kuluksi lusikoimaan puuroaan suuhunsa. Jes! Niin ja oppi myös viime viikolla juomaan itse oikeasta lasista piimää. Aika reteenä vetelee. Maito ei maistu ollenkaan. Mut juokoon sit piimää...
 
Go Lilly, näin se käy ja kukkuu :gen014
Meillä oon nyt oppinut muistamaan muutamia ruokia jotka tökkii, niin laitan vähemmän, jotta saadaan tyhjä lautanen ja onnistuminen, sen jälkeen vielä palkaksi leipää tai hedelmää :happy:
Piimä onkin hyväksi, meillä sössin sen, kun laitoin liian paljon liian nopeaan vastikkeen sekaan, nyt aloittelen alusta. Maitoakin olen nyt piiiiiitkän hapanmaitotuotteiden totuttelun jälkeen uskaltautunut laittamaan sekaan, eikä ainakaan toistaiseksi oireita -jeee!
 
Mä en ymmärrä tota lasta :grin Pari viikkoo sit loppu puuron syöminen, ruuista ei uppoa kun pari mun tekemää ruokaa. Hiukan turhauttavaa! :banghead: Ainoastaan makaronilaatikko, makaroni ja lihapullat kelpaa, sit löytyy pari versioo pilteistä joita suostuu syömään. Ihan sama vaikka mitä erilaisia tekee ja tarjoo niin ei syö.. ja tottakai teen ja tarjoan enkä anna tilalle muuta, mutta kyllä sapettaa. Ei ees sellaset lasten herkkuina mielletyt kuten ranskalaiset, pannukakku ja mitä kaikkee nyt ois niin ei ei ei.

Lapsen koon puolesta ei oo mitään hätää vaikka ei söis, mutta itteä tilanne välillä ottaa päähän. Nyt varsinkin kun ton puurostopin teki eikä syö kunnolla leipää niin mitä mä keksin iltapalaks? Yöllä vinkuu sit maitoo kun ei oo syöny illalla kunnolla :sad001
 
Meillähän syödään pelkästään iltapuuro (vaihdellen eri puuroja). Aamulla syödään "muroja"/weetabixia ja jogurttia..vaihdellen. Näin meillä menty viimeiset 3kk ja on iltapuuro maistunut. Aamupuuro lopetettiin, koska toinen ei syönyt vaikka miten kokeiltiin kaikkia eri konsteja. Sopii meille ja lapsille.

Meillä syödään pelkästään kotitekoista ruokaa ja omissa lapsissa olen huomannut sen, että sama ruoka ei välttämättä kelpaa kaikissa muodoissaan. Esim. Karhea porkkanaraaste ei uppoa, mutta oikein "hienoksi"raastettu menee kuin kuumille kiville (syövät kyllä muuten porkkanaa niin raakana kuin keitettynä, mutta raasteessa tulee ero), samoin pastoissa.

Jossain vaiheessa B oli tosi nirso ruokien suhteen, mutta jatkettiin vaan yrittämistä ja tuotti hedelmää. Tytöt tykkäävät myös mausteista, kyllähän sitä ruoassa pitää makua olla :D

Edit. Meillä leivistä on "suurta herkkua" mikrossa tai uunissa lämmitetty leipä,mutta se pitää tarjota paloina. Joskus syövät rieskanäkkäriä pelkästään & kokonaisena, samoin ruisleipää, mutta meillä tosiaan tuo rakenne & tarjoilutapa vaikuttaa. Tiedä sitten, ovatko nirsoja, aistiyliherkkiä vai vaan kokeilu iässä :D ..kunhan ruoka maistuu.
 
Muokattu viimeksi:
Meilläkin nirsoilukausia ollut. Välillä on nyt taas syönyt kuin hevonen ja mikä tahansa uponnut. Puurot on edelleen temppuilun kohteena. Ei uppoo.. Pari lusikallista syö (siinäkin mukana oltava kiisseliä tai hedelmäsosetta) ja sit tulee stoppi. En ole jaksanut käyttää viihdykkeitä ruokaillessa, joten syököön minkä syö. Illat on ainoot kun tuputan, jotta jaksais nukkua :D
 
Niin ja ketsuppi on uus herkku. Sitä kun on ruuassa niin johan maistuu. Kerran oli ketsuppipullo pöydässä iltapuuron aikaan ja poika vaati ketsuppia puuroon. Yritin selittää, ettei ketsuppia voi puuroon laittaa.. Mutta sit ajattelin, että maistakoon itse ettei sovi. Mutta tykkäsikin. Olishan se pitänyt arvata. :)
 
sss, voipi tosiaan olla vaan kausi, ei kaipaa nyt niin paljon energiaa. Niitä saattaa välillä tulla. Samoin hampaat voi välillä häiritä ruoka menoja jne. Jos iltapalaksi keksit jotakin (meillä välillä sellaista kakaroiden mysliä), niin varmaan kohta jo taas uppoaa. Kuulosti hyvältä tuo teidän ruokameno muuten, niin kun niistä pitää kiinni, niin eiköhän kohta taas suju. Ja jos tosiaan on vain nirsokausi menossa, niin sitten ei auta äidin kuin hengitelä se ärsytys pois :wink .
Sekin joskus auttaa, että laittaa ihan pienen pienen annoksen, eikä vuorta lautaselle, niin saa kakaraisen kehuttua, kun lautanen on tyhjä, vaikka määrä ei olisi ollutkaan mahtava. Joskus se väkisin tehty kehu ja hyvä mieli auttaa, ja lapsi saattaakin jopa ottaa lisää. Mutta jääpähän ainakin ruokahetkestä parempi fiilis vaikkei enempää uppoaisikaan.
Meillä onnistuin sen piimän ensin sössimään ja alotettiin uudelleen totuttelu niin, että mukissa oli ehkä teelusikallinen piimää, ja kun muki oli tyhjä otettiin läpyt ja juhlittiin hillitysti. :wink (meillä siis edelleen nuo maitotuotteet tuottaa päänvaivaa ja siksi piimä ollut parempi kuin maito.. voipi olla että käydään kohta verikokeessa pyörähtämässä, niin ei tarvitse pähkäillä.)
 
Meillä menee tällä hetkellä aika puoliks että osan syö itse ja osa pitää syöttää, riippuen vähän ruuastakin.. puuro on ainut mitä ei syö ollenkaan itse, se täytyy lusikoida suuhun. Muuten vaihtelevalla menestyksellä syö haarukalla/lusikalla tai sormin.
 
Takaisin
Top