Raskausajan ruokavalio / painonhallinta

Lidlissä on minusta hyvää maustamatonta "kreikkalaista" jugurttia. Siinä pikkupurkissa tais olla vähän sokeria oisko ollu hiilihydraatit 5 ja sitten on sellanen ämpärimalli jossa oli vähän vähemmän.


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Tänää neuvola ja painoa tullut alusta nyt +8,5 kg, nyt rv 28+2. Ei kuulemma tarvi asiasta huolestua, mutta itestä se kuulostaa kohtuu paljolta.. etenkin kun laskee, että jos painonnousu jatkuu samana loppuun asti, pamahtaa +15 kg rikki rv 40 mennessä.. En kuitenkaan koe lihoneeni kuin muutaman kilon, maha sen sijaan on jo varsin komea :wink:love017

Mulla onkin nyt ongelmana, ettei ruoka oikein maistu (ainakaan se terveellinen..) ja pitäisi keskiä taas vähän uusia terveellisiä välipaloja. Täälläkin pitkälti menty jogurteilla, marjoilla, hedelmillä ja smoothiella.. sitten ihan rahkaa ja ananasta tai nyt kesällä litroittain mansikoita ja vaniljarahkaa. Muita hyviä välipala ideoita, joilla sais ruokavalioon vaihtelua? :) Pähkinöistä voin allergian takia syödä lähinnä manteleita ja niitäkin maltilla.
 
Paino on jollain tavalla pysynyt samoissa, ehkä vähän jopa alempana kuin mitä alkuun mitattiin. Tähän varmasti on vaikuttaneet alun pahoinvointi ja närästys. Edelleenkin on iso läjä ruokia, herkkuja mitä en pysty syömään närästyksen ja kuvotuksen takia. Pahoinvointi on onneks jäänyt kokonaan pois.
Mutta yksi suuri harmituksen aihe on hedelmät, kaikki närästää :sad001 Eli välipalavinkkejä kaipaisin, koska olen kuitenkin tottunut välipalalla nimenomaan popsimaan ompun tai jonkun satsuman ja jogurttia. Pähkinöistä en tykkää ja mitään kovin makeaakaan en pysty syömään närästyksen takia (esim.maustetut jogurtit).
Juomista ainoat hyvät on vesi ja maito.

Tää raskaus on kyllä todella karsinut mun ruokavalion minimiin, koska ainoat lihatkin mihin pystyn on kana ja kala, pienissä määrissä naudan jauheliha. :confused:
 
Mama2B oletko pyytänyt lääkäriltä apua tohon närästykseen? Itse oon jo ennen raskauttakin kärsinyt närästyksestä ja refluksitaudista, mihin ei mitkään renniet auta. Lääkäri kirjoitti mulle Omeprazolia (20mg), jota voi turvallisesti ottaa 2 kapselia päivässä raskaudenkin aikana ja se auttaa tosi nopeasti. Nyt voi syödä mitä vain eikä närästä.

Suosittelen lämpimästi. Ei kannata turhaan kärsiä.
 
Moikka! Oletteko syöneet nyt viimeisen kolmanneksen aikana maitohappobakteereita ja kalaöljy kapseleita? Mä luin, että ne ois nyt hyväksi pikkuselle. Jännä ettei neuvolassa oo mitään puhunu, että vois syödä. :eek:
 
Eipä mitään enää, täällä olikin ketju jo vitamiineille ja sain vastauksen sieltä. Jännä, että mulla on noiden syönti ihan menny ohitte.. oon syöny vaan raskausajan multivitaa. Pitää alkaa nyt napsii suuhusa, jospa se kerkeis pikkuseenki sit vaikuttaa vaikka näin myöhään alottaaki syömään. (Rv31)
 
Musta tuntuu etten oo saanu neuvolasta koko aikana mitään kunnon neuvoja mihinkään asiaan, vaan tosi paljon pitäny ite selvittää juttuja. Mulla on ollu hirvee kalan himo nyt pari viikkoa, niin oon sitten sen mukaisesti syönytkin, kai se oma kroppa kerto että nyt pitää saada omega-3:sta :D kiva että edes täältä foorumilta saa joitain hyödyllisiä neuvoja ja paljon tukea! :) :Heartred
 
Joo, täältä on todellakin saanut paljon tietoa ja vinkkejä kaikkeen. Oon tosi kiitollinen kaikille. :) harmi ettei ne neuvolassa kerro asioista, eihän tämmöset ensikertalaiset sitten osaa edes kysellä siellä mistään mitään. :s
 
Mä kysyin neuvola lääkäriltä ekalla käynnillä että onko ok syödä kalaöljy kapseleita raskauden aikana, kun ne kuulu normaaliin aamurutiiniin mulla. Käski jättää pois kun sisältää ainakin möllerit a-vitamiinia ja syödä monivitamiineja.
 
Meille kans valmennuksessa jostain öljykapseleista sanottiin, että ei ole hyväksi, mutten nyt muista oliko kalaöljy vai joku omega vai mikähän se oli, kun ei koskettanut minua tuo tietoa. Raskausajan monivitamiini, magnesium ja maitohapot täällä käytössä.
 
Mä oon syönyt Lysin Omega3-kalaöljyä läpi raskauden, siinä ei ole a-vitamiinia ollenkaan. Oon lukenut että hyvien rasvahappojen riittävä saanti on tärkeää raskauden loppuvaiheessa vauvan aivojen kehityksen kannalta. Kalanmaksaöljy on se jota ei suositella raskauden aikana.

Lysin sivulta löydettyä infoa:

Lysi tuotteita voi ja suositellaan käyttäväksi raskauden ja imetyksen aikana. Raskausviikon 27 jälkeen sikiö alkaa tarvita omega-3 rasvahappoja kehittymiseen ja silloin äidin varastot "tyhjenevät" jos niitä ei saada riittävästi ravinnosta/ravintolisästä. Omega-3 rasvahappoja tarvitaan sikiön aivojen ja silmien normaaliin kehitykseen, ne vähentävät myös samalla äidin riskiä sairastua synnytyksen jälkeiseen masennukseen.

A-vitamiinia sisältäviä valmisteita ei suositella käytettäväksi raskauden aikana, joten kannattaa valita valmiste, joka ei sisällä tätä rasvaliukoista vitamiinia (useat kalanmaksaöljyt). Raskauden aikaiseen käyttöön soveltuu erityisen hyvin esimerkiksi Lysi Omega-3 Forte.
 
Muokattu viimeksi:
Nykysin löytyy myös ihan raskaus omega-3 tabletteja.. oisko ollut multivitan, saa apteekista. Tai raskausajan monivitamiinitabletteja, jotka sisältää myös tuon omega 3:sen :) Niitä on ainakin turvallista syödä :)
 
Jano, jano, jano!! Ihan kamala jano koko ajan. Ruokahalu on nyt vähentynyt radikaalisti, sain aamupalalla alas vain pari hedelmää ja muutaman pähkinän, isot mukit laimeaa tuoremehua ja vihreää teetä. Kaikki muu yököttää. Tänään rv 36+4...
 
Tästä syömishommasja ja painonnoususta on tullu miulle ihan kaamee ressi!! Paino oli viime nejvolassa noussu 13kg ja se on miun kokoiselle isolle ihmiselle liikaa. Oon yrittäny kattoa syömisiäni ja ei miulla missään vaiheessa mitään varsinaisia mielitekoja oo ollu, mutta jotenkin on aivan äärettömän vaikee säännöstellä mitä sinne suuhun laittaa. Paljon vaikeempi kuin esim ennen raskausaikaa. Ja sitten kun syön jonkun herkun tai vähän isomman annoksen ruokaa miulle tulee ihan kaameen huono omatubto.

Mie olen aina liikkunu tosi paljon ja ollu tosi aktiivinen. Edelleen pystyn kyl Käymään zumbassa ja lenkillä, mutta eihän se kulutuksen taso oo ollenkaan samaa luokkaa... Ja siitäkös se huono omatunto aina iskeekin oikein urakalla...

Kellään muulla samanlaisia ikäviä fiiliksiä?
 
Onko muilla suklaanhimoa? Mulla on ihan järkyttävä... Joka päivä on pakko saada edes vähän, toisina taas vähän enemmän. :p
 
Mä en oo ikinä ollu makeen perään vaan nyt raskausaikana on mullekki suklaa maistunu aina muutaman kerran viikossa! Ja ennen raskautta sipsiäki piti ostaa joka viikonloppu vaan sitä ei oo tehny mieli ollenkaan. Ja nyt on kauheet tortun himot ollu pari viikkoo vaan mies ei anna vielä leipoo niitä...muka liian aikasta ku jouluun niin "pitkä" aika vielä. :p :'D
 
Meillä mies taas haluisi jo ehdottomasti leipoa jo torttuja, mutta ei olla muistettu ostaa kaupasta aineksia. Hän on ihan hulluna joulutorttuihin!! Siis kirjaimellisesti. Kerran hän söi pellillisen uunilämpimiä torttuja sillä aikaa kun olin puhelimessa, mutta jätti mulle sentään yhden!!! :hello2
 
Täällä taasen kaikki leivonnaiset himottaa. Ja samalla sokerit alkanut pomppia, mikä ihana yhdistelmä..
 
Takaisin
Top