Raskausajan ruokavalio / painonhallinta

Täällä kans tökkii maustamaton rahka ja - jogurtti. Söin maustamatonta jogurttia koko alkuraskauden, mutta tökkiskö nyt just sen takia, et sitä on purjonnu 7 vkoa ulos.. :puke. Tänää aattelin pitkästä aikaa kokeilla, maistusko maustamaton rahka ja ananas yhdessä taas hyvälle :p
 
Juu, mullakin oli tosiaan se vaihe ettei maustamaton jogurtti tai rahka uponnut sitten millään, mutta onneksi ruokahalu ja olotila on sen verran nyt normalisoitunut että on pystynyt palaamaan raskautta edeltäneeseen terveellisempään ruokavalioon. :)

Muoks. Valion jogurtit joissa on 30 % vähemmän sokeria on hyvä vaihtoehto jos maustamattomat tökkii. Varsinkin se vaniljajogurtti on taivaallista, nam! :p
 
Jogurtti on ollu vähän "kakkosvaihtoehto".Tilanteissa kun on pakko ollu vetää välipala pikasesti ja niin että se maistuu. En oikeen muutin perusta juguihin, enkä niitä käytä. Pikku hiljaa takaisin rahkaan ja marjoihin/marjakeittoihin :)

Tietty kroppa turpoilee, kun saa vielä käsiteltäväksi sellasia asioita, mitä ei oo vissiin yhteen 10vuoteen syöty :oops:
 
Mie syön normaalisti turkkilaista jogurttii marjojen kanssa, mut nyt se ei uppoo yhttään. Maustettuja jogurtteja en voi ees aatella, kun ne on niin makkeita ja ja kaikki makkee ällöttää. Lakkoja oon syöny, kun ne on kivasti kirpsakoitunu pakkasessa. Pitäs kokkeilla meniskö karpalot semmosennaan.
 
Jäiset puolukat maistuu myös hyvälle jos kylmää ja hapanta tekee mieli! :rolleyes:
 
Mä oon koittanut ruokailla ihan normaalisti, toki kroppa vaatii pieniä annoksia entistä useammin. Ruoka-aineista tökkii kahvi, ja eilen tuli ensimmäinen järjetön mieliteko: greippimehu! Eikä sitä täältä meidän kylältä edes saa mistään :D.
 
Tänää iski ruokakaupassa ensimmäinen aivan järjetön mieliteko.. nimittäin mansikat! Seisoin lähellä rasioita ja se tuoksu, joka on jo pitkälti sama, kun kotimaisissa mansikoissa, leijaili nenään. Teki mieli aukasta paketti siinä paikassa ja rueta mättämään :grin "Hillitsin" itseni ja lappasin 3 pakettia mukaan :oops::grin Onneks ne ei ollu kun 1,40€/rasia. Mulla meni koko kauppareissu vähän ohi, kun himoitsin vaan niitä mansikoita siitä ostoskorista tuoksun leijaillessa ympärillä.. Nyt napsinu niitä kotona rahkan kanssa ihan onnessa!
 
Mansikat, mansikkakakku :love017 ei ole vielä täällä nähty missään, mutta nyt niitä kyllä tekee mieli :excited001

Tänään Ultran jälkeen ratkesin, MCDonalds :happy090 Vähän väsyttää ja nälätti. Eikä jaksa sade kelillä kun töllöö tuijotella sekä kuvaa Möykystä :Heartred
 
Mulla tuli eilen oikeastaan kaikkien raskauksieni ensimmäinen, minusta aika omituinen mieliteko. Tein lämpimän ruisleivän, johon laitoin päälle tonnikalaa, hapankaalia ja emmentalia! Kun olin sulattanut juuston, ajattelin, että olis pitänyt lisätä leipään vielä sinappia, mutta en viitsinyt enää tehdä sitä, koska olin jo ehtinyt lämmittää leivän.
 
Moikka,
Auttakaapas nyt taas kerran kokeneemmat kanssaodottelijat.
Miulla nyt rv 13+2, ja mielestäni paino ei ole noussut yhtään. Tietysti päivittäistä vaihtelua satoja grammoja sinne-tänne, mutta keskimäärin mennään samoissa kuin raskauden alkaessa, voi olla jopa hieman alle koska alussa oli niin pahaa turvotusta. Painoindeksini on lähtökohdaltaan normaali, enkä ole mitenkään yrittänyt laihtua tms. raskausaikana. Mielestäni olen jopa lisännyt pieniä välipaloja (esim. maustamaton jogurtti myslillä) enkä ole kieltäytynyt herkuistakaan.
En tietenkään ylimääräisiä kiloja haluaisikaan, kukapa nainen haluaisi, mutta mietin vaan ensi viikon neuvolalääkärin tarkistusta ja sitä että "pitäisikö" painon olla jo nousujohdanteinen? Vai alkaako se paino nousta vasta myöhemmillä viikoilla?

Jep, hölmöjä juttuja sitä tulee miettineeksikin... :rolleyes:
 
Tinja79 täällä painoa ei oo tullut kun 1,5-2 kg ja luulen, että siitäkin aika paljon ihan nestettä (ainakin jalat ja maha turpoilee päivän mittaa herkästi). Autumn mua muistaakseni rauhotteli noilla samoilla viikoilla, ettei oo vielä painonnousun kanssa hätä :) Täällä nyt rv 15+4.
 
Vaun mukaan painonnousu on suurimmillaan viikoilla 17 - 24 (eli ihan kohta!!). Itse en noille viikoille hirveästi painonnousua toivo, kun se aluksi jo nousi sen nelisen kiloa kuin tyhjästä.
 
Juu eihän se vauva siellä mahassa vielä mitään paina, joten ei painonkaan ole tarvinnut nousta. :) Toisille (onnekkaille) ei tulekaan kuin se 6-7kg lisäpainoa raskausaikana, eli vain vauvanpaino+istukka, lapsivesi ja lisääntynyt verivolyymi. Mä kyllä katson jo tosi tarkkaan, mitä suuhuni laitan, en jaksa taas sitä hirveetä laihdutussavottaa!


Sent from my iPad using Vau Foorumi
 
Täällä nyt 15+3 ja paino pysyi kauan heilahtamatta suuntaan tai toiseen, kunnes toissa päivänä huomasin että vaaka pomppasi +4 kg! Tuli ihan "yllättäen"



Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Musta tuntuu, että oon vähän hullu, mutta mä odotan jo sitä, kun pääsen treenaamaan, ku oon toipunu synnytyksestä! Ootan niitä pitkiä vaunulenkkejä ja jumppia ja sitä, kun ei oo tätä, että "en voi tänään suunnitella huomisen syömisiä, koska se mikä tänään maistuu, voi ällöttää huomenna" rumbaa.

Syön aikalailla, mitä huvittaa, mutta vältän raakaa lihaa ja pehmeitä juustoja jne. Sillä kieltolistalla on onneks paljon kaikkea, mihin en muutenkaan koskis, kuten maksa ja raaka liha... ja ne sienet, mitä olikaan. En syö, ku herkkusieniä ja nekin ällöttää raskausaikana.
Nyt ällöttää myös margariini, joten käytän kevyt majoneesia leivän päällä :p Mulla ei mitään semmosta oo, mitä ois koko ajan pakko saada, mieliteot tulee yleensä, ku nään tai haistan jotain ruokaa. Esim. kämppis osti ässä mixejä ja haistoin ne, ni oli pakko ostaa itellekin :grin Ja kyllä, voi kyllä! Söin ne salmiakitkin... Shame on me :rolleyes:

Nuudelien näkeminen ällöttää. Seuraan instagramissa erilaisia fitness sivuja ja siellä välillä kuvia ruoka-annoksista, joissa on nuudelia. Siis hyi helkkari mä sanon, meinaan oksentaa tähän paikkaan, ku puhunki asiasta!

Mulla oli viimeks tullut joku reilu 3kg, lähtöpaino oli 51,5kg... Huomenna neuvola, kiva nähä, ku varmaa pamahtanu paino taivaisiin, ku tää aineenvaihdunta :Heartred Oon kyllä herkutellu vähemmän, ku normaalisti, ku aina ei makee uppoo. Ennen olisin voinu joka päivä syödä suklaata :grin Nykyään käyn napsimassa kurkkua ja porkkanaa jääkaapista, mikä on toki positiivinen muutos aiempiin tottumuksiin! Paino kyllä kertynyt kaikesta huolimatta, kun ennen saatoin syödä 1-2 kertaa päivässä, joskus jopa 3, mutta nykyään se on sen väh. 3 kertaa, mutta yleensä 4-5. Mutta en pelkää kiloja, kunhan ei mee ihan liiallisuuksiin. Tykkään liikkua ja panostaa ruokavalioon, vaikka oonki herkkusuu normisti. Että oon päättäny olla paremmassa rantakunnossa kesällä 2015, ku oon ikinä ollu :excited001
Näin mun on hyvä puhua nyt, kun en tiedä kuinka väsynyt, poikki ja puhki oon sit sen vauvan kanssa, mut sitten voinki naureskella ittelleni sipsipussi kainalossa sohvan pohjalla :laughing001
 
Ihana lukea, että täällä on jo muitakin kenelle on tullut painoa. Mulla alun pahoinvoinneissa tuli kiloja 4-5. Sen jälkeen paino ollut samoissa lukemissa. Pitkään jouduin syömään melkein koko ajan tai ainakin tunnin välein jotain pientä. Nyt olen yrittänyt mennä aamupala, välipala, lounas, välipala, illallinen ja iltapala rytmillä. Tuntuu, että vähemmällä ei pärjää vieläkään.

Välillä huolettaa kovasti painon nousu. Toisaalta tämä raskaus on alkanut kovin samoin kuin 8-vuotta sitten ollut edellinen. Silloin lähes kaikki kilot tuli alussa ja lopulta niitä kertyi vain 7. Toivon, että nytkin pysyttäisiin jossain 7-10kg lukemissa...

Mieltä rauhoittaa nyt se, että pahoinvoinnin jälkeen on taas jaksanut liikkua. Kävely- ja pyörälenkkejä tulee tehtyä melkein päivittäin. Lisäksi joogatunnille olisi tarkoitus palata sunnuntaina ja ensi viikolla salillekin...

Mies aamulla sanoi, ettei saa olla liian ankara itselleen ja yritän kyllä. En vain pidä turvonneesta ja roikkuvasta itsestäni. Ehkä se on turhamaista. Toisaalta, viime raskaudessa sain raskausdiabeteksen ja se voi tulla helposti nytkin. Eli on ihan hyväkin miettiä, mitä suuhunsa laittaa, miten usein ja miten paljon liikkuu. Eli yritän perustella näitä huolia omalla ja pienen hyvinvoinnilla turhamaisuuden sijaan :)
 
Mulla on nyt rv 16+2 ja neuvolassa viime viikolla paino oli noussut ekasta neuvolakäynnistä 700g ja alkupainosta 1,7 kg. Tosin neuvolassa puntarilla käydään "syöneenä ja juoneena", vähän vaikuttaa myös mitkä vaatteet on päällä ym. Itse oon aina punninnut aamulla ennenku syön tai juon mitään ja yöpaitasillaan. Sen mukaan painonlisäys on ollut nyt 0,5-0,7 kg tähän mennessä. Aika oudon vähän? Oon kyllä herkutellutkin välillä mutta pitänyt säännöllisestä ruokarytmistä kiinni. Hedelmiä ja vihanneksia himoitsen ihan kamalasti!!! Rasvakerrosta on tosiaan jo vähän entuudestaan, ehkä se kroppa tajuaa olla keräämättä sitä lisää. :grin

Äitienpäivänä himoitsin sellaista mehevää mansikkatäytekakkua, mutta kun ei ollut niin meni ohi... Salmiakkia syön pari kpl melkein joka päivä, en ole pitänyt sitä pahana.
 
Mulla paino 1-2 kg vähemmän kun raskauden alussa. En todellakaan ole syömättä enkä pahemmin syynää mitä syön, eli syön mitä mieli tekee. Kuitenkin suht monipuolisesti tulee syötyä. Viikolla 14 mennään. Ja normaalipainoinen olen!

Esikoista odottaessa mulla oli vähän ylimääräistä jo ennestään ja raskausaikana tuli vaan 3 kg lisää. Synnärille jäi 8 kg ja toiset tippui imetyksen aikana... Ei paha! Minulle raskaus oli vain positiivinen asia painon suhteen viimeksi :D Saa nähdä miten nyt käy kun ei sitä ylimääräistä ole. No en siitä kuitenkaan stressiä ota!


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mie ootan, että painnoo ruppeis tulemmaan, kun pikkasen liian laiha tällä hetkellä. Tullee tosi herkästi heikko olo, kun ei oo vararavinttoo. Imetysaikkaa ajatellen tartteisin sitä. Oon syöny kaikkee mitä tekkee mieli, myös sitä salmiakkii, kun niitä juttuja ei oo monttaa. Syöminen on edelleen pieni ongelma.
 
Ok, kiitti vastauksista, ei siis liene huolta että lääkäri motkottaa vaikkei paino olis juuri noussut.
Tosiaan itselläkin nla-korttiin ilmoitetussa painossa nousua toista kiloa itse ilmoittamaani ennen raskautta painoon, mutta liittyy juuri tuohon että itse punnitsen heti herättyä ja tyhjin vatsoin, nla:ssa vaatteet päällä ja syöneenä.

Salmiakkia on täälläkin syöty huoletta, niin kauan kuin on huimausta ja verenpaineet matalahkot en huolestu.
 
Takaisin
Top