Raskausajan ruokavalio / painonhallinta

Autumn

Piirimestaruustason postaaja
Marraskuunmammat 2014
Kiinnostaisi tietää, millaista ruokavaliota noudatatte:
a) raskauden aikana?
b) ylipäätään?

Onko kenelläkään esim. karppaus- tai kasvisruokavaliota, jo vaikka ennestään? Onko ruokavaliosta ollut apua esimerkiksi johonkin raskausajan vaivoihin?

Toinen kysymys koskee raskausaikana vältettäviä ruoka-aineita, kuinka "orjallisesti" noudatatte? Mm. THL:n sivulta löytyy listaa:

http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/aihe...laiset/raskausaika/valtettavat_elintarvikkeet

Pari kohtaa tuossa listalla tuntuu hassulta:
Korvasieni
"Ei suositella. Sisältää gyromitriini-nimistä myrkkyä, joka ei poistu täysin millään käsittelyllä."
Pellavansiemenet ja pellavarouhe
"Pellavansiemeniä ja pellavarouhetta ei suositella niiden sisältämän kadmiumin ja syaanivedyn vuoksi. Pellavansiemenöljyä voi käyttää."

Miten esim. näitä ruoka-aineita voi sitten edes ei raskaana olevat ihmisetkään syödä turvallisin mielin???

Ja vielä jatkokysymys, millä keinoin ehkäisette liikojen raskauskilojen kertymisen?
 
Tärkeintä raskaudenajan ruokavaliossa on terveellisyys ja monipuolisuus. Mä noudatan noita suosituksia, siitä mitä ei saa/kannata syödä. Oon myös tehnyt ajatustyötä sen kanssa, että kiloja väistämättä tulee, mutta pyrin myös siihen etten mene mielitekoje mukaan, eli herkuttele liikaa.
 
Itselläni on PT:n tekemä ruokavalio ollut käytössä jo vuoden. Käyn säännöllisesti salilla 4-5 krt/vko + lenkkeilen. Syön 3h välein. Ruoka on puhdasta ja terveellistä. Perus kotiruokaa oikeastaan. Herkkuja syön silloin kun tekee mieli, mutta harvemmin tekee tämän ruokavalion kanssa... Odotan josko raskaus toisi mielihalutkin tullessaan :)
 
Ekassa raskaudessa mulla ei ollut pahoinvointia eikä erityisiä mielitekoja ja paino ei noussut yhtään, vaan päinvastoin putosi 9kg. Olin siis ylipainoinen, että mitään terveysriskiä ei painon putoaminen tuonut.
Nyt olen ennen raskautta pudottanut yli 30kg ja tarkoituksena on jatkaa painon pudotusta ainakin vielä alkuraskauden ajan. Ruokavalio koostuu monipuolisesti kasviksista, vihanneksista, hedelmistä, proteiineista ja kuiduista, toki myös hiilareita on mukana. Tuotteet on vähärasvaisia ja annoskoot järkeviä. Mä en mitään hirveää stressiä ota tästä painoasiasta, mutta en kuitenkaan halua kaikkia pudotettuja takaisinkaan :smiley-angelic001 :)

Noita kiellettyjä ruokia pyrin välttämään parhaimpani mukaan.
*muoks* paitsi että tänään söin kylmäsavulohta ja leipää jossa oli pellavansiemeniä ja päällä pieni sipaisu tuorejuustoa. Pitäis vissiin olla vähän tarkempi :oops: No en usko että tämä raskaus on kuitenkaan menetetty tämän päivän ruokailun takia.
 
Muokattu viimeksi:
Oletteko jättänyt joitakin ruokia/raaka-aineita kokonaan pois raskauden takia ?:) itse en syö kalaa lähes ollenkaan ja yritän välttää salaatin syömistä paitsi kotona kun tiedä että vihannekset on pestyjä :) tietenkin myös alkoholin jättänyt kokonaan.. onko näin että suomalaisia marjoja uskaltaisi syödä suoraan pakkasesta ettei tarvitsisi kuumentaa :)

Sent from my GT-I9505 using Vau Foorumi mobile app
 
Mä olen kyllä ihan huoletta popsinut kotimaisia marjoja kuumentamatta omasta pakkasesta. Kalaa syön joskus jos sitä on tarjolla, mutta en kotona laita kun ottaa nenään niin paljon sen haju. :confused:
 
Minulla on jonkin verran ylipainoa (n. 15kg), joten toivon, että pysyn kohtuudessa ruokailujen suhteen, ettei paino nousisi paljoakaan raskauden aikana. En noudata mitään dieettejä, mutta pyrin syömään monipuolisesti ja terveellisesti, isot annoskoot vain on mun pahe... :oops: Ennen raskaaksi tuloa selailin paljon noita "kiellettyjen ruokien" listoja, mutta nyt olen kokonaan unohtanut, mitä ne sisältää :grin pitänee varmaan vilkaista, mutta tuskin rajoitan muuta kuin tietty vältän täysin alkoholia :)
 
Paljonkos uudelleensynnyttäjille on aiemmissa raskauksissa tullut kiloja? Ja onko niitä jäljellä tähän raskauteen lähtiessä?

Itse oon normaalipainoinen (bmi 22) ja esikoisen raskaudessa pamahti 28 kiloa beibiä, läskiä ja nesteturvotuksia. Sain ne alle puolessa vuodessa pois, mutta kiinteytymistä toki olis voinu tapahtua enemmän. Josko panostais siihen sitten tän raskauden jälkeen.

Nyt koitan syödä fiksummin, kun viimeks työkiireiden ja remontin tekosyyllä ruoka oli tosi roskaruokapainotteista! Mut siinä vajaan 30 kilon konkurssissa se ei haitannut. :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Mulle tuli kahdessa ekassa raskaudessa molemmissa 16kg joista molemmista myös jäi 2kg. Ennen ekan odotusta painoin 78kg ja 3kk ekasta painoin 80kg kun aloinkin jo odottaa toista ja nyt siis painoa 82kg. Sain jo viime syksynä painon 75kg mut sit repsahin. Nyt taas tarkotus pudottaa painoa, alkuvuodesta jo yrittänyt mutta ei vaan putoa. Jotenki sillon viime syksynä se lähti niin hyvin käyntiin ja tasasesti putosi koko ajan ja nyt ei tapahu mitään.

Ite siis yritän tässä samalla pudottaa painoa ja toivonkin että raskauskiloja tulisi mahd vähän. En käytä mitään dieettejä vaan ihan syömällä monipuolisesti ja liikkumalla on tarkotus laihtua, jotta tästä tulis pysyvä elämäntapa. Eli syön vähemmän kuin kulutan on ajatuksena. Toki herkutki karsinu vähemmäksi, vaikka eipä niitä tähänkään mennessä niin hirveästi ole tullut syötyä.

Raskausajan ruokavalioo noudatan maalaisjärjellä, eli syön kyllä maksaa, kalaa ja kaikkea mitä vaan haluan, mutta kohtuudella. Alkoholia en tietysti ota, paitsi ehkä jos menee yliajalle niin saatan suoda itselleni saunasiiderin, tokan kanssa seuraavana aamuna sitä tuli lähtö, tiedä sitten vaikuttiko pitkä saunominen enempi vai näiden yhteisvaikutus rentoutumiseen.

Ja ainakin meillä neuvolassa sanottiin että ei niistä ruoka-aineista tarvitse kokonaan kieltäytyä kunhan pitää kohtuden mielessä ja kalan kanssa on varmuus että on hyvin kypsennetty. Salmiakki taas oli yhteydessä verenpaineeseen ja mulle itseasiassa suositeltiin juuri syömään salmiakkia jos karkkia tekee mieli kun paineet oli niin alhaiset.
Jokainen tekee toki tyylillään ja itse olen valinnut näin. Mä vaan en jaksa nipottaa kun ei näistä oikeesti mitään välitöntä "jos juon kahvia saan keskenmenon" -vaaraa ole.
 
Mä en ees tarkkaan tiedä painoani ennen raskautta, mutta lievää ylipainoa varmaan BMI:n mukaan. En jotenkin jaksa stressata niistä tulevista kiloista, keskityn vaan syömään niin että lapsi saa mitä tarvii. Kilot saa pois myöhemmin. Noi rajoitukset ruokavalioon ei kans jotenki must tunnu missään, kun ei ne oikein muuta mun ruokatottumuksia mitenkään. Kahvia mun ei tee mieli muutenkaan kuten ennen, lakut ja salmiakit on harvinaista herkkua, tottakai muutenkin pesen vihannekset ja hedelmät sekä kypsennän lihat hyvin. Mulla on verenpainetauti ja verenpainelääkitys jäi samantien kun raskauteni varmistu. Ihan minimiannosta söin ja nyt ilman on verenpaine pysyny ihan kurissa (mulle sopii hyvin tää että raskaana ollessa verenpaine laskee :D ). Oon tietty viel onnellisessa asemassa kun hulluja "epäterveellisen himoja" ei oo ees ilmaantunut, oon himoinnu lähinnä omenaa ja porkkanaa :D
 
Esikoista odottaessa endin paino hieman tippui pahoinvoinnin takia, mutta nopeasti se tuli korjattua, kun pahoinvointi väistyi. Yhteensä tuli 6,5kg ja kaikki lähti pois jo siinä vaiheessa, kun kotiuduttiin sairaalasta!
Mulla on hieman ylipainoa, joten siksi maltillinen painonnousu raskausaikana. Imetys vei, kuin itsestään vielä noin 5kg pois.
 
Täällä olen pohdiskellut paljon myös painonnousuasioita. Näin alkujaankin on jo parikymmentä kiloa liikaa, joten ei todella tartteis tulla kauheasti nyt tämän raskauden myötä. Esikoisen kanssa paino nousi taivaallisiin lukemiin, turvotuksineen kaikkineen 25kg tuli, joista osa tippu nopeasti ja loput olen nyt saanut pois kovan työn ja tuskan jälkeen. Tällä hetkellä painan siis muutaman kilon vähemmän kun silloin kun rupesin esikoista odottamaan. Tuo läskin karistaminen oli semmoisen työn takana, että tällä kertaa teen kaikkeni jotta paino ei nousisi hirveästi. Herkut on pitkälti nyt jäänyt pois ja yritän fiksulla syömisellä ja riittävällä liikunnalla saada painonnousun pysymään kohtuullisena. En vain halua edes ajatella sitä fiilistä mikä loppuraskaudessa olis, ahdisti niin paljon ne kilot ja olo oli tosi tukala. Ehkä paras keino pitää herkkuhimot kurissa, on mennä katsomaan valokuvia edellisen raskauden lopulta :D
 
Onko kenelläkään muulla pompsahtanut vaakaan nyt jo ensimmäisten viikkojen aikana lisäkiloja? :anyone Itsellä sellanen 4-5 kg varaa painon pudota, et olis itse täysin tyytyväinen ja nyt kauhukseni huomasin, et paino on pompsannut 2 kg ylöspäin ihan reilussa viikossa, vaikka pahoinvointi on hurjaa ja syöminen tosi vaikeeta. Mehuja ja mehukeittoja on toki mennyt paljon, että saattaahaan se jatkuva lipittäminen nostaa painoa (vaikka mehuja lantraakin).. ilman kun ei pysty olemaan. Oon kyllä ajatellut, että varmastihan se paino nousee ja kiloja raskausaikana tulee eikä sen niin väliä. :) Oon 6-7 vuotta sitten pudottanut yli 10 kg enkä haluis koko pottia kuitenkaan takaisin.. Sen verran työläs projekti oli ja kuitenkin onnistunut pitämään poissa tähän asti.. :oops: :smiley-ashamed005


Niin ja viikkoja omien laskujen mukaan nyt se rv 8+1
 
Muokattu viimeksi:
Itsellä on paino vielä pysynyt samassa, ehkä hieman tippunut kun ruoka ei oikein ole maistunut, mutta voisiko olla Paratiisitar kysymys turvotuksesta? Mulla on maha ainakin ku mikäkin ilmapallo, kerää ihan hirveesti nestettä varsinkin iltaa kohden. Lueskelin muilta foorumeilta että on tosi yleistä näillä viikoilla ja sit jossain vaiheessa nesteet lähtee taas liikkeelle..
 
Mun on pakko melkeenpä syödä vähintään tuplasti, mitä normaalisti oon syöny. Oon ollu tosi huono syömään, oon yleensä syöny 1-3 kertaa päivässä, mutta nyt on kyllä pakko melkeenpä syödä se 3-5 kertaa. En nyt ihan hirveesti oo kuitenkaan lihonut vielä, mut turvotusta on ja välillä se katoo ja sit taas tulee takas.
Tosin nyt kyllä pystyny olee vähemmällä ruualla, kun aluks oli heti herätessä pakko saada kunnon aamupala. Se oli ihan minuuttipeliä, että en voinu loikoilla sängyssä yhtään heräämisen jälkeen, vaan pakko oli hakee heti syötävää. Välillä oli pakko patistaa mies hakemaan aamupalaa, ku tuntu että pyörtyy, vaikka makas tai istu.

Mut on tässä raskaudessa positiivisiakin puolia, tää vauveli pakottaa mut syömään paljon kasviksia ja hedelmiä! Tulee todella tunkkanen ja inhottava olo, jos en oo syöny päivään tai kahteen mitään kasviksia. Roskaruokaa ei pahemmin tee mieli, mutta sitä on välillä ollut "pakko" syödä, kun on pitänyt saada jotain tosi nopeesti.
Mutta joudun mennä aika pitkälti kuitenkin mielitekojen mukaan, sillä yleensä mulla on joka päivä vaan yks ruoka, mitä voisin kuvitella syöväni ja yleensä muut ruuat ällöttää ajatuksenakin. Todella hankalaa suunnitella kaupassa yhtä päivää pidemmälle ruokalistaa :angry1

Muuten, onko muilla ollu sellasta ongelmaa, että monet ruuat maistuu pilaantuneelta suussa? Musta tuntuu, että jotkut ruuat maistuu ja sit välillä suuhun tulee vaan sellanen maku, ku ois syöny jotain pilaantunutta... Hampaiden harjaushan siihen auttaa, mutta ei kai niitä jatkuvasti voi jynssätä? :wtf
 
Mä olin lähtötilanteessa normaalipainoinen. Mulle on tullut painoa kolmisen kiloa. Samoin kävi esikoista odottaessa 8-vuotta sitten, eli en ole kovin huolissani. Alun pahoinvointi, syöminen tiheään, aineenvaidunnan muutokset ja turvotus varmaan yhdessä nostavat painoa. Herkkuja en syö, ihan tavallista itse valmistettua ruokaa.

Viimeksi koko raskaudessa tuli 7kg painoa ja tosiaan suurin osa heti alkuun. Nytkin toivoisin pysyväni alle 10kg painonnousussa. Katsotaan, miten käy..
 
Tämä olikin mielenkiintoinen ketju tulla lukemaan, kun pelottaa tuo painonnousu. Edellisessä raskaudessa otin vähän liian rennosti ja lihoin 10 kg. Siis raskauskilojen päälle. Teholaihdutin ne kyllä 3 kuukaudessa pois, mutta tiukka oli kyllä dieetti! Ja olo oli niin kauhea sekä loppuraskaudesta että vauvan synnyttyä, että en halua kokea sitä uudestaan. Häpesin itseäni todella paljon ne ensimmäiset kuukaudet ja olisihan siinä ollut tärkeämpääkin ajateltavaa... En siis kyllä heti alkanut laihduttaa, mutta jossain siinä kun vauva oli 2-3 kk.

Alku ei ole ollut helppo painonhallinnan kannalta, kun on ollut ihan kamala nälkä ja syöminen on pitänyt pahaa oloa loitolla. Herkkuja ei ole siis niinkään kulunut, mutta energiaa on voinut tulla liikaa ihan perussyömisestä. Toisaalta onpahan ainakin alkoholikalorit jääneet pois.. Kun tämä pahoinvointi loppuu, täytyy varmaan ottaa syömiset tarkempaan syyniin. Ehkä karsia vähän turhia hiilareita.

Jotenkin tämä asia alkoi pelottaa enemmän, kun maha pullahti tässä juuri ulos. Vastaa nyt varmaan edellisen raskauden puoliväliä (jos ei ylikin) ja viikkoja on täynnä 9. Mahtavaa! Turvottaa siis oikein kunnolla, mutta ehkäpä se siitä tasoittuu. Toisaalta hyväkin, niin tulee oltua tarkempana syömisten kanssa.

Täällä siis yksi, jota lihominen pelottaa ja myöntää ihan suoraan olevansa tässä asiassa melkoisen pinnallinen.

Ja ps. toki tämä ei ole se tärkein asia, mutta viisaampi voisi tällä kertaa olla, niin säästyisi laihdutusurakalta.
 
Mulla jäi viimeksi paino lähtöpainosta -100g. Nyt tuskin käy niin hienosti kun kiloja on tippunut n. 25kg siitä mitä silloin oli (lapsi nyt 1v 9kk) ja lihasta kasvatettu reilulla otteella. Parhaimmillaan oli jo -30kg mut kiitos massakauden ja kesken dieetin plussauksen hieman jäi. Kiloja tästä saa lähteä vielä 10-13 kunhan vauva syntyy. stressiä en ota ja toivon että max 10 kg tulisi nyt painoa. Jos tulee enemmän niin tieto ja taito tehdä asialle jotain on nyt ainakin :)


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Onpa mielenkiintoista lukea, miten eri tavalla ihmisten elimistöt käyttäytyvät!

Ensimmäisessä raskaudessa tuli n. 12 kg painonlisäystä kaikkineen. Siitä potista jäi synnärille n. 7kg ja alkulukemiin pääsin n. 3 kk synnytyksen jälkeen. Kaikkiaan paino putosi n. 20 kg, eli olin imetyksen loppuviheessa laihtunut 8 kg siitä, mitä painoin tullessani raskaaksi. Missään vaiheessa en laihduttanut, vaan imetys hoiti sen minun puolestani.

Toisen lapsen kohdalla painoa kertyi yhteensä 16 kg, ja tästä myöskin lähti kaikkiaan muistaakseni 21 kg. Molemmissa tapauksissa siis nähtävästi imetys vei sen verran runsaasti energiaa, että paino kaikenkaikkiaan laski. Tästä syystä en ole yhtään huolissani painon noususta.

Ruokavaliosta sen verran, että toistaiseksi ei ole vielä tullut kummempia mielihaluja. Aiemmissa raskauksissa oli jossain vaiheessa valtava sitrushedelmähimo. Muuten ruokavalio on normaali, monipuolinen sekaruoka. Neuvolan suosituksia seuraan kyllä aika hyvin, mutta en ole mitenkään fanaattinen niiden kanssa. Lisäksi jos ymmärtää mistä suositukset johtuvat, ei tarvitse sokeasti noudattaa kaikkea. Olen mm. joskus törmännyt ihmettelyyn, miksi syön pitsaa, jossa on homejuustoa. Suositushan liitty listeriabakteeriin. Ensinnäkin Valion Aurajuusto on valmistettu pastöroidusta maidosta, ja toiseksi pitsa on kuumennettu. Listeriabakteeri kuolee kuumennettaessa 70 asteeseen. Monet ihmiset kuvittelevat, että pehmeät juustot ja homejuustot ovat kiellettyjä kokonaan. Otan selvää asioista ja perustan päätökseni olemassa olevaan tietoon, siis tutkittuun tietoon. :p
 
Mie oon gluteenittomalla ruokavaliolla kilpirauhasen vajaatoiminnan takia (aloin reilu vuosi sitten ja olo parani aika paljon). Maha ei ennää kestäkkään gluteiiniviljoja.
Aiemmista raskauksista kummastakin tuli 11 kg ja kaikki lähti pois. Nyt painan useamman kilon vähemmän kuin ennen aiempia ja oon huomannu, että heti iski tarve kerätä vararavintoo. Koko ajan on nälkä ja paha olo iskee ikävästi, jos en syö kunnolla. En oo huolissani painon kertymisestä, kun oon lähes aina ollu alipainoinen.
Suosituksista noudatan aika tarkkaan niitä, joissa on oikkeesti mahdollista tulla haittaa vauvalle. Muita noudatan harkiten.
 
Takaisin
Top