Raskausajan liikunta

Tuota ryhtiä voi helpottaa alaselän suoristamis harjoituksella ja tekemällä säännöllisesti ainoaa odottajille suositeltua vatsaliikettä eli kissa-vatsoja. Alaselän suoristaminen tapahtuu niin, että seisoo suorassa neutraalissa asennossa ja silittää kämmenillä alaselän mutkan suoraksi. Tuo auttaa ainakin mulla hurjasti ja teen sitä monta kertaa päivässä.
 
Energiaa multa on vienyt tämä uuden kodin järkkäily. Mutta tänään käytiin miehen kanssa kaksin kun lapset oli isäänsä tapaamassa, kävelyllä koirien kanssa. Samalla reissulla käytiin jäätelöllä. Kun saa vikatkin laatikot pois, niin sitten pääsen taas punttia nostamaan.
 
Mulla on lantiokipujen vuoksi liikkuminen aika pientä, mut pyöräily hoitaa nyt urheilun virkaa, onneksi se sentään onnistuu niin ei tule ihan jäätyä kotiin...vatsalihaksissa tulee olemaan raskauden jälkeen iso työ, vähän jännittää miten käy, mulle tehtiin laparoskopia eli vatsan alueen tähystysleikkaus vuodenvaihteessa. Suorasta vatsalihaksesta käytännössä mentiin sisään ja alkuvuoden oli vatsatreeni kielletty. Noh, sittenhän olinkin jo raskaana ja nyt selvästi kinnaa tuo arpi kun vatsa kasvaa - varmaan lihakset tykkää hurjasti kun ensin leikellään ja sitten venytetään :confused: että saa nähdä millaista sotkua sitä ensi vuoden puolella sitten selvittelee tuon vatsaparan suhteen...yritän ajatella et lihakset on mukautuvaisia, onhan :grin?
 
Mä oon kesäloman aikana lössähtäny ihan täysin ja päätin, että nyt rupeen vähintään hyötyliikkumaan uudelleen. Työmatkaa on fillarilla 7,5km ja tänään poljin sen pitkästä aikaa. Vähän mietin loppumatkasta ja perillä, että onko tunne mahan alueella harkkasupistuksia vai housujen kiristystä. Mut aattelin jatkaa tätä hyvää tapaa taas ens viikolla. Nyt on pakko mennä loppuviikko autolla, koska kesken päivän pitää siirtyillä paikasta toiseen. Mut jee! Fillari kaivettu naftaliinista :)
 
Kyselisin kokemuksia MamaJoogasta, -pilateksesta ja -vasijumpasta viimeisellä kolmanneksella. Onko niistä mitään iloa? Ns. aktiiviurheilijana ja esikoisen odottajana mietityttää että onko noi liian kevyttä liikuntaa vai ihan riittävää sitten kuin vatsa on jättikokoinen?

Entä mitä mieltä olette luistelusta viimeisellä kolmanneksella? Kokemuksia? Olen harrastanut jääurheilua koko ikäni, viimeiset 5 vuotta 2-4 kertaa viikossa ja kovasti tekisi mieli vielä syksyllä käydä muutaman kerran ottamassa varovasti tuntumaa luistimiin. Mies ja omat vanhemmat ovat jyrkästi kielteisellä kannalla.
 
^ mä en ton mamajoogan sisällöstä osaa sanoa. Mutta ylipäänsä jooga ja pilates on erinomaista liikuntaa odottajille. Rauhallista, keskitytään ryhtilihaksiin. Vesijuoksu sopii myös monille odottajille.

Voisin pitkästä aikaa kirjoitella hiukan omista treeneistä. Keskiraskaudessa tein 2 treeniä per viikko. Teen lyhyempiä ja kohdistetumpia treenejä. Nyt ajattelin ainakin toistaiseksi tehdä 3 treeniä per viikko. Keskityn erityisesti jalkojen lihaksiin ja käsiin. Mulle synnytyksessä on ollut ihanaa roikkua jossain ja käsien lihaksia siinä tarvitaan. Kyykky edistää synnytystä ja siinä taas tarvitaan jalkojen lihaksia. Lopussa oma keho on kaikista painavimmillaan, joten tarvitaan sekä kestävyyttä että voimaa.

Mulla on supistusherkkäkohtu, joten teen hyvin pitkälle sisällä laitetreeninä aerobiset. Mutta aerobisille alan myös toteuttaa ohjelmaa. Sisätreenin voi helposti keskeyttää toisin kuin ulkona lenkin.

Vikat viikot kevennän, lepään ja tankkaan, jotta mulla on parhaat lähtökohdat jaksaa synnytys.
 
Kävin eilen ensimmäisen kerran äitiysjoogassa ja olihan se ihanaa vaihtelua normaalille crossfit hikoilulle :) Parasta omasta mielestä tunnilla oli monet selälle tehtävät kierrot/liikkeet jotka helpotti mukavasti painetta, joka tuntuu jo näillä viikoilla painavan enemmän tai vähemmän selkää. Mutta itse en ehkä osaisi vielä jättää muuta liikuntaa ja siirtyä pelkästään äitiys joogaan :p jos liikutaan niin täytyy saada hikoilla :D
 
Ssaaraa, kiva että viihdyit tunnilla :)
Joo, kyllä tämä työstä käy, kun kävelee kuin huonokuntoinen eläkeläinen vaikka haluja olisi ihan normaaliin reippaaseen liikuntaan. Mä kuulun Satsiin, ja omilla saleillani ei nyt näy äitiysjoogaa, mutta kävin BodyBalancessa kuitenkin .. Sain taas nesteitä liikkeelle hyvin, kun turvotus taitaa olla tähän painonnousuun yks merkittävä syy. Tänään kokeilen taas spinningiä, viimeksi jo oli mahan mahtumisen kanssa ongelmia. Mulla on niin kapearakenteinen lantio, että masu ei mahdu väliin, vaikka otan leveämmän asennon monissa liikuntajutuissa. Eli jooga ei kyllä enää mene kovin puhdasliikkeisesti :)!
 
Noissa raskausoppaissa yms. sanotaan, et liikunta ei sais viimeisellä kolmanneksella olla kuntoa kohottavaa vaan kuntoa ylläpitävää. Mulla kyllä varmaan tulee vähän kuntoa kohotettuakin, kun tähän viimeselle kolmannekselle osui tällainen liikuntaspurtti. Käyn siis uimassa kaksi kertaa viikossa ja lisäksi kävelykin tuntuu oikein hyvältä, viikonloppuna tuli käveltyä melkein 2h metsälenkki ja arkiliikuntaa tulee runsaasti. Toisaalta eikai tästä haittaakaan ole niin kauan kuin ei ala pahalta tuntumaan. Mammajooga oli tarkoitus aloittaa, mutta nyt kun tuli toi uinti niin koin, että se olisi ollut jo liikaa ja mitä mieskin ajattelisi, kun rupeisin viimeisellä kolmanneksella remppahommien ja arkiaskareiden lisäksi ramppaamaan harrastuksissa harva se ilta? :grin Mieluummin sitten käyn kävelyllä perheen kanssa uinnin lisäksi.
 
Monissa äitiysoppaissa tietämys liikunnasta on puhdas pyöreä nolla. Nykytietämyksen mukaan äiti voi liikkua aika normaalisti, jos vointi sen sallii. Ei ole sykerajoja. Tapaturma-alttiit lajit on poissuljettu vaihtoehto.
 
Monissa äitiysoppaissa tietämys liikunnasta on puhdas pyöreä nolla. Nykytietämyksen mukaan äiti voi liikkua aika normaalisti, jos vointi sen sallii. Ei ole sykerajoja. Tapaturma-alttiit lajit on poissuljettu vaihtoehto.

Mäkin olen ajatellut, että kai sitä voi oman tuntemuksen mukaan liikkua ja kai sitä kroppa sitten ilmoittelee jos tulee liikaa.
 
Tottakai puntti treenissä joudun jo itsekkin ottamaan huomioon kasvavan vatsan ja olen joutunut jättämään isot, raskaat moninivelliikkeet, kuten maastavedon pois. Tai no pois ja pois, ajattelin että omissa neljän viikon sykleissä pidän yhden viikon jolloin teen noita kevyemmillä painoilla.

Raskaus voi olla melkein kuin sairaus, mutta useimmat pystyy omaa vointia kuunnellen liikkumaan raskaana. Eikä ole enää nykyisin syytä ottaa hissunkissun, jos olo on normaali.
 
Mulla on ikävä liikuntaa. Nyt vähän pidempi kävelylenkkikin tekee kipeetä ja aiheuttaa kipeitä supistuksia...
No onneks loppuvuodesta varmaan pystyy taas liikkumaan joten kuten normaalisti. Ja kovasti odotan myös reippaita vaunulenkkejä
 
Mä alotin nyt aerobiset. 30min eka kaks kertaa viikossa ja yks kerta ns pitkä lenkki, joka myös matalalla sykealueella. Teen nyt alkuun harjotukset sisällä stepperillä, että pystyn kuuntelemaan kehoa ja stoppaamaan jos supistelee. Katotaan sitten miten menee. Tarkotus on ajottaa niin, että treenipäiviä on neljä viikossa. Kaksi tehdään aamupäivästä, aamiaisen jälkeen. Illalla välipalan ja päivällisen välissä teen lihaskunnon, joka siis on ylävartalon treeniä.

Sitten loppuviikosta jalkapäivä ja seuraavana päivänä pitkä, palauttava aerobinen. Tolla systeemillä ei tuu liian rankka viikosta. Jää riittävästi konkreettisia lepopäiviä, että myös keho saa kaiken tarvittavan ärsykkeen.
 
Takaisin
Top