Raskausajan liikunta

Ssaaraa, eiköhän sen huomaa olosta, mikä on liikaa. Minulla on aina korkea syke ja nyt vielä tavallista korkeampi. Välillä huomaa, että pitää hidastaa.
 
Mie pidin edellisen raskauden aikana liikunnassa omaa vointia mittarina. Miulla kun normaalisti perus jumpassa nousee sykkeet 180-190 tienoille helposti ni ei ois voinu liikkuu ollenkaa jos ois pitäny jotai sykerajoja. Eli heti kun alko oma olo tuntuu tukalalta ni piti hidastaa. Siinä on se et kun itellä on puutetta hapesta ni sama on sikiöllä, sen takia ei kannata ihan loppuun asti vetää liikuessa mut turha himmaillakkaan jos tuntuu hyvältä liikkua :)
 
Itse pohdin kontaktilajeja, että kuinka kauan niitä uskaltaa harrastaa.. Jalkapallo, salibandy jne.. Nyt 13+0 niin pitäis varmaan pikkuhiljaa jättää pois, vaikka toistaiseksi olo niiden parissa pysynyt ihan normaalina. Mitä mieltä raati on? :D
 
sonic lajit missä kasvava maha voi olla vaarassa ois hyvä jättää pois toisella kolmanneksella kun kohtu nousuu häpyluun suojasta pois. Riippuu miten kovaa harrastat? Jos on ihan kevyttä pelailua niin tuskin on vielä mitään hätää, jos tosissaan pelaa niin siellä on vaara että tälli tulee mahaan ja sillon jättäisin pois. Kai sitä voi rauhallisemmin pelailla loppu raskauden jos malttaa? :)
 
Sonic, tollaisissa nopeita suunnanmuutoksia vaativissa lajeissa on myös riskinä oma loukkaantuminen, ku raskaushormonit alkaa löystyttää niveliä jo alkuraskaudesta... Tarkoitushan on valmistaa lantiota antamaan periksi synnytyksessä, mut kroppa ei osaa kohdentaa löystymistä vain lantioon.
 
Viime raskaudessa mä hölkkäsin/juoksin reilusti yli puoleen väliin ja 28 viikolle asti kävin 5-10km kävelylenkeillä useampana päivänä viikossa. Sitten tuli ne häpyliitoksen kivut, jotka vei jalat alta. Hyi kamala miten kipeä mä olin!

Nyt yritän parhaani, että ainakin 2-4 päivänä viikossa kävelisin sen 5-10km omaan tahtiin ja mielellään hengästyen.

Kesällä aion käydä uimassa myös ja pyöräilläkin voisin. Toivon todella, että häpyliitos ei ihan niin paljon kipeytyisi tällä kertaa.
 
Ehkä täytyy pikkuhiljaa jättää pois, kun itselle on haastavaa ottaa rauhallisesti. Sit kun pelataan, niin sitten pelataan! Heh. Nooh, täytyy keksiä jokin muu liikuntamuoto, joka olis vähän turvallisempi vaikka vatsa ei toistaseksi juurikaan näy.
 
Itse olen aina ollut tosi liikunnallinen,joka raskaudessa olen liikkunut paljon. Päivittäin tulee lenkkeiltyä 5-15km,lasten kans pelataan jalkapalloa ja hippaa yms ulkona. Syksyllä käydään marjassa ja sienessä. Koko ajan olen touhamassa jotain,eli liikuntaa saa ihan huomaamatta. Kolmosta kun mentiin yöllä synnyttämään,niin kätilö sanoi,että olet varmaan päivän lepäillyt ja nukkut että nyt jaksat synnyttää. Sanoin vaan että joo,vaikka olin aamusta tehnyt neuvolaan pyörälenkin pitkän mutkan kautta ja lenkillä vielä iltapäivällä ja lasten kans pelattiin palloa pihalla ja ruohot ajettiin :) hyvin jaksoin synnyttää,huvitti vain se kätilön kommentti.
 
Mulla on ihan hyvä mieli, kun ei "tartte" juosta, maha tuntuu raskaalta ja hengästyn helposti. Jollain lailla omalla kohdalla on luonnollista olla ottamatta juoksuaskelia, vaikka vielä toissakesänä juoksin maratonin. Mun keho osoittaa, että otapa nyt rauhallisesti. Nyt lyllerretään viimeisillään raskaana olevan beaglen (ja kahden muun sessen) kanssa muutaman kilometrin lenkkejä. Käyn ryhmäliikuntatunneilla 1-2 kertaa viikossa. Työmatkaan menee päivittäin 2,5-3 tuntia, joten olen melko naatti useimpina iltoina. Levolle täytyy jäädä oma paikkansa. Katsotaan, mitkä paineet tulevalle keväälle kasvaakaan, vai tuleeko minusta tämän myötä mukavuudenhaluinen lyllerö ennemmin kuin sähäkkä tehomami. Kaikki on OK :Heartred
 
Eilen olin vielä pelaamassa ja voi luoja kun kroppa oli loppu! Mitään haavereita ei sattunu, mutta ihan yleisesti tuntu kun katujyrän alle olis jääny. Tais joukkuepelit olla tältä erää pelattu, täytyy keksiä joku turvallisempi liikuntamuoto!

Mitä itse tykkäätte tehdä salin lisäksi?
 
Sonic, "reippaiden" kävelylenkkien lisäksi käyn esim. spinningissä, bodypumpissa ja powerstepissä. Stepissä ei tee mieli hyppiä, mutta kyllä siinä saa ilmankin hien päälle ja lihakset helliksi. Uimaan ei tee mieli mennä ja muut lajit on itselle vähän vieraita. Kaikki core- yms hommelit on nyt out, että kyllähän tässä täytyy joustaa tavoistaan :)
 
Sonic uiminen ja lenkkeily on ollu mukavia rauhallisia lajeja nyt salin lisäksi :) itsellä sali on crossfit-salilla käyntiä. Oon myös miettiny että jooga vois olla kivaa vastapainoa salille :)
 
Ssaaraa, jooga on kyllä kiva ja riippuen lajista voi "paksumpanakin" harrastaa. Itsellä jäänyt nyt väliin, kun ei osu treeniajat ja -paikat itselle.
 
Heips, miten teidän lenkkeilyharrastukset on jatkuneet raskausaikana? Kuinka pitkälle olette ajatelleet jatkaa juoksemista tai olette pystyneet jatkamaan viime raskauksissa?

Mulla oli aika monta viikkoa taukoa juoksusta väsymyksen takia, mutta viime viikolla pääsin taas takaisin lenkkipolulle ja vielä sitä jaksaa just just kympin juosta lähes normaaliin vauhtiin. Tosin oon huomannut, että juostessa kohtu on alkanut hakata virtsarakkoa, mikä saa aikaan aika inhottavan tunteen :eek: Ostin sitten eilen äitiysvaateliikkeestä sellaisen tukivyön, ja se tosiaan auttoi, eikä iltalenkillä enää tuntunut siltä että pissi voisi lirahtaa housuun :joyful:Tukivyössä vaan arveluttaa, että voiko sen vahingossa laittaa liian kireälle ja "kuristaa" jälkikasvun?

18+2
 
Mulla piti juokseminen lopettaa varmaan ensimmäisen kuukauden jälkeen, kun hengästyminen oli hirveää, sekä väsymys ja pahoinvointi vei kaikki voimat. Nyt olen ehkä viisi viikkoa taas käynyt salilla, aloitin vähän kevyemmin (viikot 20+2). Juoksemaan en enää pysty, kun hengästyn edelleen todella helposti. Koirien kanssa käyn lenkillä, mutta max. 2 koiraa kerralla mukaan. Yhden koiran kanssa käyn agilityssä, kun siinä juostaan vain lyhempiä matkoja. Toki koiran vauhdissa en enää aivan pysy, mutta opetellaan vähän uusia ohjauskuvioita ja mennään aina päivän tuntemusten mukaan. :)
 
Olin ennen vuodenvaihdetta aloittanut treenaamaan kymppijuoksua varten. Jäi juoksut jo alkuraskaudessa kun holahti verta aina enemmän rasituksesta ja myöhemmin tuli harjoitussupistuksia kun kokeilin, joten luovutin koko juoksun suhteen. N. 5-10km kävelylenkeillä oli tarkoitus käydä, toki viime aikoina jäänyt vähemmälle kun ollut remppaa ja reissua. Olisi nyt hyvä sauma tsempata asian suhteen kun saan kuistin rempan valmiiksi. Toki ens viikolla alotetaan keittiöremppa mutta oma osuuteni taitaa jäädä pieneksi kun olen luvannut hoitaa seinien maalauksen ja tapetoinnin, joten siinä on hyvä käydä lenkillä sitten. Juoksun aloittelen sitten taas synnytyksen jälkeen, saa mieskin viettää aikaa vauvan kanssa.
 
Mä en olen lähes kasi viikosta saakka ollut vähällä liikunnalla. Kevät on rankkaa allergioiden takia, enkä ole uskaltanut tarpeeksi lääkitä. Allergiaoireisiin ja väsymykseen vielä hengästyminen päälle, niin ei tunnut urheilu nyt mun jutulta yhtään :eek: vaikka muuten olenkin tosi liikunnallinen.
 
Juoksemisesta haaveilen sitten joskus ensi vuonna. Supistuksia tulee heti liikkeessä, vaikka on tukivyö. Kävelen niin hitaasti, että rollaattorillakin mennään ohi. Siivouksesta haaveilen kyllä. Ehkä se vielä myöhemmin onnistuu.
 
Mulla on onnistunut lenkkeilyt vielä aika hyvin. Hieman vaan vauhti hiipunut juurikin kovan sykkeennousun vuoksi, mistä monet tässä jo aiemmin on maininnut. 13 viikolla kävin vielä juoksemassa puolimaratonin ja edelleen muutaman kerran viikkoon on tullut juostua cf-reenien yhteydessä :) Varmaan aika yksilöllistä tämä jaksaminen lenkkeilyjen ym. salien suhteen.

Rv 18+0
 
Takaisin
Top