Raskausajan liikunta

Calendula

Jostain jotain jo tietävä
Mitenkäs sitä uskaltaa kuntosalilla käydä? Omaa kehoa kuunnellen? Lähinnä kyykkäämiset mietityttää, että kuinka pitkälle niitä voi tehdä? En oo ny hetkiin käyny, mutta mieli tekis vielä kun pääsis käymään :D
 
Mä harrastan voimistelua/tanssia ja ohjaan esikoisen kanssa sellasta vauva jumppaa missä tehään kevyttä lihaskuntojumppaa vauvan kanssa. Siellä olen tehnyt kaikkia liikkeitä ihan normaalisti vielä ja suunnitelmissa on jatkaa tämä kevät kausi loppuun asti ja esiintyä seuran kevätnäytöksessä toukokuussa :) treeni kertoja tulee viikkoon 4-5 joista kaksi tuntia ohjaan ala-aste ikäisiä tyttöjä, yksi-kaksi tuntia viikossa oman tanssiryhmän treenit ja sitten tuo vauva jumppa :) tuolla tanssin puolella on aika "rajujakin" liikkeitä ja esim. Lattialla tehtäviä liikesarjoja mutta mikään ei vielä ole tuntunut pahalta ja neuvolassakin sanottiin että ihan normaalisti voi jatkaa. Tietysti omaa kroppaa pitää kuunnella ja jos alkaa tuntua pahalta niin sitten rauhallisemmin. Varmaankin sitten kun tämä kausi on lopussa niin laitan tuon tanssiharrastuksen tauolle ja pidän kuntoa yllä kevyemmällä liikunnalla. Mahakin kasvaa aika hurjaa kyytiä eli voi olla että tuolla toukokuussa se alkaa jo olla vähän tielläkin tanssiessa :D
 
Niin juu tietty kun jo valmiiks harrastaa, niin ei varmaan ole mitään haittaa mut että ns aloittaa uuden alkuraskaudesta. Olenhan mä salilla käynyt, mut nyt ollu varmaan puol vuotta väliä etten oo. Mutta kai ku tekee sillee ku hyvältä tuntuu :)
 
Kuntosalilla saa käydä (ja pitää käydä :wink ) niin pitkään kun se hyvältä tuntuu. Näin alkuraskaudessa ei ole mitään esteitä, kyykkyjä saa tehdä ainakin ensimmäisen kolmanneksen ja lopetettava heti kun alkaa tuntua pahalta, ite taisin lopettaa kyykyt ja prässin esikoista odottaessa kun maha alkoi 17. viikon tienoilla kasvaa, askelkyykkyjä tein pidemmälle kevyillä painoilla. Vatsalihaksiakin voi hyvin ensimmäisen kolmanneksen tehdä. Ennen esikoista tuli käytyä paljon salilla mutta se harrastus jäi kovin vähäiseksi koko raskauden ajan kestäneen väsymyksen ja pahoinvoinnin vuoksi, vieläkään en ole jaksanut säännöllistä saliharrastusta aloittaa... Joten jos salilla käynti maistuu raskaana ollessa, suosittelen ehdottomasti jatkamaan sitä synnytykseen asti :)
 
Mä olin vannottanut itseäni, että tässä toisessa raskaudessa sitten urheilen, enkä anna painon nousta. NOo.... nyt olen sitten aivan rättiväsynyt koko ajan, eikä mikään tunnu ajatuksena vastenmielisemmältä kuin urheilu. Ehkä sitten ekan kolmanneksen ohimentyä reipastun. Oma valmentautuminen ratsastuksessa on ainakin jätettävä varmaan viimeistään kesällä. Nyt ei ole kyllä tehnyt mieli ratsastaakaan, kun olen tosiaan ollut niin väsynyt, että puhuminenkin tekee tiukkaa.
 
Mulla samaa vaivaa kuin Madelinella. Väsynyt ja nukkumaan valmis 24/7. Oon pakottanut muutaman päivän välein itseni jonkun kanssa lenkille, etten ihan läsähtäisi. Esikoisen aikaan oli alkuun 2kk kamalaa oloa, etten tehnyt muuta kuin yökkäilin ja makasin sikiöasennossa niin oli tarkoitus nyt harrastaa kevyttä punttia, mut.... Jaaa. Tässä tunnin koht yrittänyt syödä aamupuuroa, kun en jaksa edes syödä. Mut syömättä en siis todellakaa ole. Siitä väsymys ei johdu, kun nimenomaan syön vähän väliä, jotta energiaa ois tähän silmie auki pitelemiseen, mikä on todellakin raskasta penkkiurheilua! :D
 
Olen aina harrastanut aika paljon liikuntaa ja nyt on jo useamman vuoden ollut reenitahtina 5-6krt/viikko crossfit ja siihen päälle silloin tällöin lenkkiä ja uintia. Lähinnä mietityttää kun ehdin ilmoittautua jo Helsinki City Runiin toukokuulle... Pystyyköhän siinä vaiheessa vielä juoksemaan puolimaratonin? Kenelläkään kokemuksia? Nyt rv 7+1 ja silloin olisi 12+3
 
Eiks se oo vähän niinkuin mikäli kroppa antaa. En tiedä, kyllähä nuo jotkut ulkomaalaiset kunnon bodarityypit vetelee kunnon painoja iha viimeisillään, että jos on tottunut kovaan treeniin? Tietäsköhän jotku urheilu expertit tohon. Neuvolassa eivät välttämättä osaa sanoa asiaan oikein, kun jos on aktiivista treeni taustaa. Itse sain esikoisen aikaan eriäviä neuvoja neuvolasta ja lääkäreiltä. Yks sanoo, että voi harrastaa urheilua kahdenkin edestä ja jotkut taas käskee vähentämään jne.
 
Mut eks juoksus oo vähä niiku tömähdyksiä? Vai luokitellaako sitä mitenkää ? Ääh mä en jaksa nyt aatella liikuntaa, töissä seison ja kävelen 8h/pv
 
Juoksua saa harrastaa, jos raskaudessa on kaikki ok. Eli alussa ainakin huoletta, jos hyvältä tuntuu. Sitä en tiedä, onko puolimaraton kuitenkin liikaa.... Kannattaa kysyä neuvolasta tai kokeneilta juoksijoilta. 12-13 viikoilla ei ainakaan vielä maha paina tai vastaavaa eli pitäis juoksun vielä onnistua sen puolesta.
 
Mä ainakin juoksisin niin pitkälle kuin olo antaa myöden. Kohtua ja selkää kuunnellen, itsellä on ainakin jo sen verran urheiluvammojakin, että niiden takiakin ottaa jo kaikki ekstratilanteet (kuten raskaus, flunssat jne.) tiiviimmin huomioon. Sen verran on kertynyt ikää, ettei ole enää supernaisolo :D
 
Mä oon suunnitellut et käyn salilla ja lenkillä loppuun asti. Toki oman voinnin mukaan. Yleensä olen ollut hyvävointinen.
Lisäksi mulla on hurja tavoite,että paino ei nousisi kuin sen pakollisen. En siis anna itselleni mitään syytä syödä kahden edestä tai herkutella joka päivä. Syön pääsääntöisesti aina terveellisesti ja sillä mennään nytkin. Huomaan olevani pirteämpi hyvällä ruokavaliolla ja voimia tässä vielä tarvitaan.
Lisäksi minulla on ärtyvän suolen oireyhtymä joka vaatii suht tarkkaa ruokailua.Tällä hetkellä vaivat on keränneet jonkin verran ylimääräisiä kiloja.Aineenvaihdunta ihan sekaisin. .
 
Mua niin harmittaa, kun tän pahoinvoinnin takia ei pysty enää liikkumaan, niinkuin ennen. Olen harrastanut juoksemista ja salilla käyntiä ja nyt en voi edes ajatella niitä :sad001 koiralenkkikin on välillä
aivan tuskaa, kun saa pelätä et laatta lentää :puke
 
Mulla vähän sama kuin Littlefootilla, että pahoinvointi ja sen lisäksi mieletön väsymys on menny niin pahaksi, että moni asia on jäänyt ihan väkisinkin tekemättä. Joskus pelkästään kaupassa käyminenkin tuottaa jo tuskaa.
Ja ennen heitin koiran kanssa pitkän lenkin, mutta en enää...en vaan jaksa...mut onneksi tytär jaksaa.
Pihatyötkii on ihan vaiheessa. Plaah...
Mut ei voi mitään. Pakko kuunnella kehoa ja tehdä se minkä jaksaa ja mikä tuntuu hyvältä. Ehkä tää kohta helpottaa? Ja onneksi minäkin jaksan kuitenkin töissä vielä jotenkin käydä ja siellä tietty seison ja kävelen koko päivän.
Mut heti kun helpottaa, niin yritän kyllä edes vähän enemmän...vaikka sinne salille edes.
 
Mä en jaksa. Reilu 9h menee matkoinee töihin ja sen jälkee haluan viettää esikonkanssa aikaa miten jaksan, väsyttää meinaa niin sikana. Pitäs reipastautuu mut ei jaksa
 
Minuu ahistaa ihan hirveesti kun en oo kohta kahteen vuoteen liikkunu paljoa. Esikoisen odotusaikana väheni salilla käynti kun väsytti ihan mahottomasti ja yökötti loppuun asti, kävin kuitenkii ehkä kerran viikkoon tai useammin salilla tai jumpassa kuukausi ennen laskettua aikaa asti. Sit vauvavuosi meni ihan sumussa kun en nukkunu kunnolla ni eipä sitä jaksanu liikuntaakaan ajatella, nyt poika 1v4kk ja edelleen heräilee yöllä joten tää äiti on edelleen väsyny... Joitain satunnaisia jumppia lukuunottamatta en oo liikkuntaa harrastanu kohta 1,5 vuoteen.

Tää raskaus samanlainen kun edellinen mutta tossa ois lisäks tuo touhutaapero joka ei nuku täysiä öitä niin liikuntamäärä edelleen nolla. Kerkesin just ennen plussatestiä suunnitella ahkeran saliharjoittelun jatkamista tauon jälkeen mutta nää olot päätti toisin ja kerkesin vaan pari kertaa käyä salilla. Kuukauden päästä jatkuis saliasiakkuus jonka laitoin raskauden vuoksi heti tuoreeltaan tauolle, saa nähdä jatkuuko tauko vai saanko itteni raahattuu salille kun alkaa työarki samoja aikoja ja ois edelleen tuo taapero kotona jolle pitäs riittää aikaa ja energiaa... Haaveena saada ekaa raskautta edeltäneet lihakset takasin sitten joskus... Mikä on joskus, nähtäväksi jää.
 
Tällä viikolla kävin pitkästä aikaa kahvakuulatunnilla ja seuraavana päivänä oli kaikki lihakset kipeenä :grin Tuntu, että syke nousee koko ajan liian korkeelle ni piti vähän himmailla. Tarkotus olis tässä raskaudessa liikkua kun en halua, että kunto rapistuu entisestään enkä, että paino nousee yhtä paljon kuin esikoista odottaessa (yli 20kg).
 
Kuinka tarkkaan olette seurannut sykkeiden nousua liikunnan aikana nyt alkuraskauden ajan? Itse olen liikkunut käytännössä aivan samalla tavalla kuin ennen raskautta tähän asti (sykkeet välillä lähellä maksimia). Olen kyllä tottunut kovaan ja säännölliseen liikuntaan n. 5 krt/vk ja olo on ollut aina mitä parhain nytkin reenien jälkeen. Mietin vain missä vaiheessa sykkeitä pitää alkaa rajoittamaan vai pitäisikö se tuntea kun ei enää voi liikkua vanhaan malliin? Hankalaa!

Rv 13+4
 
Takaisin
Top