Raskausajan liikunta

Mua on oikein harmittanut syksypuolella, kun olin kipeänä putkeen pari kuukautta - ääni lähti, kurkkukipu, nuha. En viitsinyt silloin joka päivä edes lenkittää koiria, saati, että olisin lähtenyt kunnolla liikkumaan. Nyt tammikuussa aloin käydä uimassa, tarkoituksena käydä pari kertaa viikossa. Jotain hikiliikuntaa olisi kiva vielä saada, täälläpäin ei vain oikein ole ihan lähellä mitään.
 
Palasin tällä viikolla takaisin jumppatunnille 2kk tauon jälkeen (iltaoksentelu ja flunssa). Käyn siis BodyPumpissa, mutta jouduin aloittamaan taas ihan minipainoilla tuon paussin vuoksi. Kunto on laskenut selvästi, mutta mukana painan oman tasoni mukaan!
 
Mites on mammat jaksaneet liikkua? :)

Itte oon huomannu, että nyt taas liikkumisesta nauttii, vaikka kunto onkin tosi huono. Energiatasojen nousu ensimmäisen kolmanneksen jälkeen on ollu huikee ja energiaa riittää paremmin itsestä huolehtimiseen.
Kroppaa pitää kyl kuunnella ja varsinkin seuraavana päivänä olo on aika jyrätty jos on innostunu liikkumaan tai muuten rehkimään enemmän.

Tasapainossa on alkanut myös näkyä muutosta ja salilla kropan hallinta ei oo samaa kuin ennen. Mielenkiintoisia aikoja :)
 
Olen käynyt pari kertaa viikossa jumpassa :) hyvin jaksaa vielä ja edelleen saan jumpasta todella paljon energiaa! Ainut mikä vähän hankaa vastaan on se että kun menen töiden jälkeen jumppaan niin kerkeän tuskin lainkaan näkemään pientä tytärtäni :sad001 on kova psyykkaaminen että pystyy asettamaan siinä kohtaa itsensä ja hyvinvointinsa lapsen kanssa olemisen edelle. Mutta yritän ajatella asian niin, että se on lapsenkin parhaaksi että äiti voi hyvin.
 
Vähän kömpelö olo, mutta kerran viikossa pääsen jumppaan. Meinaan aina kuolla kyllä sinne :D Äsken kävin lenkillä ja välillä tuntu kyllä ikävältä mahassa. Liekkö jo alkaa supistella sitten..?
 
Selkeesti kunto taas parantunut viimeaikoina. Ei edelleenkään samaa tasoa mitä oli ennen raskautta mutta nyt esimerkiksi ylämäissä huomaa ettei enää väsy niin pahasti kuin vielä jokin aikaa sitten.
No tänäänpä olin sitten taas lenkillä ja liukastuin ja kaaduin. Ei ollut mikään pieni pyllähdys vaan vetelin oikein kunnolla pitkin pituuttani. En kaatunut mahalleni mutta mahaan sattui siinä kuitenkin. Vauva kuitenkin liikuskelee eikä vuotoa ole joten ilmeisesti selvisin pelkällä säikähdyksellä.
 
Täällä yritetään saada itseä niskasta kiinni jälleen. Välillä pääsee lenkille.. Tänään toista kertaa salille pahoinvointien jälkeen. Viimeeks meinas lopussa käydä supistelee kuntopyörää polkiessa. Siin joutuu olee vähä etukumarassa ni painaa vähän mahaa.. Pitää vissii vaihtaa stepperille.
 
Miten voikin olla ihminen näin rapakunnossa! Sunnuntaina kävimme miehen kanssa kävelyllä, mutta auta armias kun minä vain puuskutin menemään kuin mikäkin.. en edes tiedä mikä! :hilarious: Ja väsytti kamalasti. Normaalisti 20-30min. vievä "kävelylenkki", kesti vähän päälle tunnin. :smiley-ashamed008 Hävettää. Kävelyreissun jälkeen tuli kyllä parempi olo, mieli ja muutenkin - joten kaikesta puuskutuksesta ja häpeästä huolimatta pitäisi liikkua enemmän!
Mutta ehkä ensiksi vois laittaa taas pyykkiä .. smiley-chores003 ja ulkona sataa räntää.. :p:grin.. tekosyitä, tekosyitä :wink
 
Vielä oon pystynyt ratsastamaan hyvin. Tosin harjoitusravin jätin pois jo ennen rv 12. Lisäksi oon tehnyt kaikki normaalit tallityöt ja kotona tehnyt lihaskuntoliikkeitä ja käyttänyt selätintä.
 
Todellakin tää toinen kolmannes on ollut liikunnan kannalta parempaa aikaa, kuin eka kolmannes. Nyt vaan on ollut pari viikkoa töissä niin kiirettä, että en ole oikein ehtinyt salille. Ensi viikolla pitää taas skarpata. Aloitin myös pari viikkoa sitten mammasamba-kurssin, joka on aina sunnuntaisin. Se on aika kivaa kans ja varmasti sopii raskaana oleville, kun myös ohjaaja itse on raskaana :)
 
Vihdoinkin pumpissa vuodenvaihteessa alkaneen flunssan jälkeen! Ihana olo eikä mahakaan supistele.
 
Miten oirehtii vatsalihaksen repeämä?
Mulla on nyt viimeaikoina alkanut lenkillä sattuun aina samaan kohtaan oikealle alavatsan sivulle. Viimepäiviniä kipu on tullut kovempana kuin ennen eli voimistuu oikeestaan kerta kerralta. Tänään oli jo niin kipeä että piti oikeen pysähtyä. Kipu alkaa hellittämään kun pääsee istuun ja rentoutuun. Onko tämä nyt jotain kiinnikekipua vai voisiko olla vatsalihaksen repeämä? Ja jos on sitä niin voiko sitä kipua mitenkään helpottaa? Muuten kuitenkin kunto kestäis liikkumisen niin en kyllä haluisi vielä tässä vaiheessa lopettaa lenkkeilyä...
 
Voisko alkaa olemaan liitoskipua ennemmin kuin ihan lihasrepeämä? Tässä vaiheessa mahat kasvaa sellaista vauhtia, että kroppa on ihmeissään. Itte keventäisin liikuntaa ja hiljalleen kokeilisin lisätä intensiteettiä.
 
En tiedä yhtään mitä kipua voi olla. Mutta tosi kovaa on ja sellasta repivää mutta tosi paikallista. Onko noi liitoskivut sellasia? Ja jos on liitoskipuja niin niitten takia ei tarvi vissiin tahtia hidastaa? Vaaaaaai?
 
Ei oikeen sovi oleen liitoskipuja sitten.... Mulla ei tule se kipu luuhun kuten liitoskivuissa pitäisi vaan ihan mahalle selkeesti... Olisiko sitten kuitenkin kyse supistuksista.... :sad001
 
Soitin neuvolaan juu ja ensviikon lopulla on lääkäri joka tsekkaa kohdunkaulan tilanteen. Siihen asti liikuntakielto :mad:
 
Varmasti tympeä tuollainen liikuntakielto mutta yritä ajatella että se on pienen rakkaan vauvasi parhaaksi nyt.
 
Juu siis todellakin! En tietenkään aio ottaa mitään riskejä! :) Nyt kun vaan pahoinvoinnit ja väsymykset on helpottanu niin olis fiilistä liikkua mutta nyt sit vaan rentoudutaan :joyful:
 
Takaisin
Top