Raskausajan liikunta

Tää onkin mua just mietittänyt että mitä kaikkee uskaltaa nyt tehdä..?! Kun sanotaan aina ettei saisi nostella mitään painavaa jne. Uskaltaako tosissaan kahvakuulailla ja tehä nilkkapainotreeniä tai tehdä salilla kaikkia liikkeitä? Tai vetää kävelysauvoilla ja painoliivillä kunnon hikilenkin?
 
Kyllä uskaltaa ihan normaalia elämää elää. Sitä tehdä mitä tähänkin asti on tehnyt :) Josei aiemmin ole nostellut ymym. niin ei niitä kannata ruveta nytkään. Josei tule oireita ; supistuksia yms. niin ihan kaikin mokomin nostella ihan normaalisti.
Itse olin esikoisen aikana töissä ihan loppuun saakka, toki lopetin 20kg maitolavojen noston siinä vaiheessa kun maha tuli niin isoksi ettei nosto liike ollut enää turvallinen eikä liikerata ollut enää hyvä.
 
Tää onkin mua just mietittänyt että mitä kaikkee uskaltaa nyt tehdä..?! Kun sanotaan aina ettei saisi nostella mitään painavaa jne. Uskaltaako tosissaan kahvakuulailla ja tehä nilkkapainotreeniä tai tehdä salilla kaikkia liikkeitä? Tai vetää kävelysauvoilla ja painoliivillä kunnon hikilenkin?
Varmaan ihan perusterve ihminen voi jatkaa liikuntaa entiseen malliin. Jos on jotain erityistä, niin neuvolasta tai omalta hoitavalta lääkäriltä voi kysyä. Kahdessa ensimmäisessä raskaudessa en välttänyt mitään, mutta nyt tuntui että kantaminen ei ole hyväksi eikä nopeat ponnistelut.
 
Hyvä tietää... En ole vielä neuvolassa käynyt kun nyt vasta 4+3, eli en ole päässyt vielä juttelemaan hoitajan enkä lääkärin kanssa. Mutta ensiviikolla sitten...
 
Neukkutäti sanoi, että liikkua saa niin paljon kuin haluaa, mutta omaa kroppaa kuunnellen. Osalla tuntuu jo alusta saakka pahalta kaikki liikkeet joissa tulee jotain vatsaa vasten, ja salilla jollain saattaa prässi tuntua pahalta jo heti ekoilla viikoilla ja toisilla ei missään vaiheessa. Itte huomasin, että rintatuetut liikkeet tuntuu inhottavalta. Variaatioita löytyy, joten monipuolista treeniä pystyy tekemään. :)
Ja niitä suoria vatsalihasliikkeitä kannattaisi vältellä jo näinkin alussa. Mutta muuten ei kannata kuitenkaan vatsalihastreeniä hylätä :D
 
Mä oon käynyt pari kertaa viikossa vesikävelemmässä ja vesijumpassa ja ennen plussaa aloitin myös käymään salilla. Nyt oon ollut viikon flunssassa, mut kunhan tää menee ohi nii olisi tarkoitus jatkaa liikkumista. Varsinkin kun on ylipainoa niin hyvä pitää painoa kurissa.
 
Itse käyn erilaisissa ryhmäliikunnoissa vaihtelevasti ja salilla teen yleensä hieman aerobisempaa treeniä, pienillä painoilla. Joskus käyn juoksulenkeillä, mutta juokseminen innostaa vähän enemmän nyt kuin esim. salilla käynti. Mun työ on sellaista myös, että liikun oikeastaan koko ajan. En kovin raskaasti, mutta liikettä ja erilaisia liikeratoja tulee tehtyä koko ajan. Meillä on myös kotona kuntopyörä, jota poljen yleensä aina silloin kun en "jaksa lähteä" salille.

Mutta nyt olen ottanut aika rennosti liikunnan suhteen, koska olo tuntuu voimattomammalta kuin ennen. Uskon, ettei ole hyväksi väkisin liikkua, sillä siitä tulee vain stressiä keholle, mutta ei toki kannata täysin sohvallekaan jämähtää. Varmaan tämä voimattomuus helpottaa ajan myötä, kun keho tottuu uuteen matkustajaan. Sitten aion palata taas ahkerammin liikunnan pariin ja tehdä kaikkea sen mukaan, miten hyvältä tuntuu.

Kertokaahan, ketkä tiedätte millaisia vatsalihasliikkeitä voi raskausaikana tehdä? Entä selkälihaksia? Mulla alkaa tuntua pahalta jo nyt kaikki, missä ollaan mahallaan tai joku painaa mahaa, mikä hankaloittaa varsinkin selkälihasten tekemistä. Voiko suorien vatsalihasten tekemisestä olla jotain haittaa?
 
Koiran kanssa lenkkeilyä ja kerran viikossa agilitytreenit. Näitä pystyy todennäköisesti jatkamaan melkein koko raskauden ajan. Vuoden alussa olisi kiva aloittaa joku mammajooga, niin tapaisi muitakin odottajia ihan livenä.
 
Viikkoja nyt 5+3. Harkitsen intervallitreenin lopettamista. Itselläni pulssi huitelee helposti lähelle 180 ja vaikka absoluuttista ohjetta ei mistään löydykään, niin ohje maxsyke 150/ 75 % maksimisykkeestä kummittelee mielessä.

Sen sijaan aion käydä pilateksessa (tämä nyt ei niin urheilullista, mutta liikkuvuus+rentoutus), venyttelyssä (ehkäisemään päänsärkyjä joihin ei voi enää buranaa syödä), aerobisena crosstraineria kohtuullisella teholla (pulssi alle 140), ja teetätä pt:llä kevyemmän salitreenin, jonka ideana hyvinvointi ja liikunnan ylläpito elämässä, ei hampaat irvessä treenaus.

Liikunnan harrastajana en ole untuvikko, yritystä on kyllä ollut, mutta kunto on huono ja ylipainoa 5kg normiBMI:n yli.
 
Muistaakos kukaan mitä liikuntajutskia tuli välttää alkuraskaudesta? Vaikka sitähän sanotaan että melkein kaikkea voi kohtuudella harrastaa, mutta nyt mietin tuota pesistä? Meillä siis jatkuisi talvelllakin treenit. Muistaisin joskuks kuulleni että olisi hyvä välttää lajeja joissa pompitaan tai hypitään, lisäksi pesiksessä tulee tosi arvaamattomia liikkeitä, kurotuksia ja loikkia? :S Pitäisikö suosista vain skipata? Ja mennä vaikka vesijumppaan!
 
Itse kävin eilen kahvakuulassa ja ainakin toistaiseksi tuntui treeni ihan hyvältä. Mietin kyllä aluksi, lähdenkö ollenkaan kun on tätä etovaa oloa ollut taas vaihteeksi lähes jatkuvasti. Mutta siinä liikkuessa otti ja hävisi! Crossfitista taidan kyllä tässä vaiheessa jo luopua, kun siinä nousee syke helposti tosi korkealle ja joutuu tekemään paljon hyppyjä, nopeita suunnan muutoksia jne. Ei tunnu ajatuksena enää kovin hyvälle, kun rupeaa mahakin jo hieman pönöttämään :meh: Reippailla lenkeillä koetan käydä päivittäin.
 
En edes ajatellut, ettei saisi hyppiä. Kävin esim. lauantaina BodyCombat-tunnilla, jossa hypitään ihan urakalla ja syke kyllä nousee. Mutta ei tuntunut yhtään pahalta, niin en ajatellut olevan haitallista. Kai se on vähän siitäkin kiinni, mitä on tottunut ennen raskautta tekemään. Joogassa sanottiin, ettei saisi tehdä mitään sellaisia juttuja, missä jalat ovat pään yläpuolella kohti kattoa. Esim. hartiaseisonta tai päälläseisonta. Ymmärrän nuokin ison mahan kanssa, mutta mitähän haittaa niistä tässä alkuvaiheessa voi olla? Ohjaaja ei osannut sanoa.
 
Mä oon käyny jumpissa ja salilla sekä lenkkeilee ennen raskautta. Aion käydä jonkin verran body pumpis.. Mutta voi olla et jätän spinningin pois.. Sykkeen on niin korkealla. Tai käyn harvemmin siellä. Salilla tulee varmaa raskausaikana enemmän käytyä. Ja lenkkeilyä toivottavasti viimeiseen asti :) edellisessä raskaudessa lopetin salilla käymisen Ekan kolmanneksen jälkee .. Liia varovainen .. Mutta nyt en kyllä aio jättää siihen. Ellei tule jotain pakottavaa ettei voi käydä..
 
Ensimmäisen raskauden aikana ratsastus jäi viikolla 24, juoksu viikolla 12, mutta punttisalilla kävin loppuun asti
(poika syntyi sunnuntaina, viimeisin salitreeni perjantaina). Sitä saa jatkaa mikä tuntuu hyvältä, itse aion panostaa lenkkeilyyn ja punttisaliin
 
Hmmm okei! Pitääpä vähän miettiä mitä sitä tekee omien harrastuksien kanssa :)
 
Virallisesti ainakin ratsastaa saisi viikolle 28 asti, jos oikein muistan mutta itsellä rupes pää prakaamaan rakenne ultran jälkeen ja rupesin pelkäämään tippumista niin tiesin että nyt on oikea aika jättää tauolle. 24 viikolla muistelisin että viimeisen kerran ratsastaneeni.
 
Itse olen harrastellut vaunulenkkejä sekä tallilla tulee oman hevosen kanssa puuhailtua milloin mitäkin, tosin ratsastus jää varmaan nyt pikkuhiljaa taas vaihteeksi pois ohjelmistosta, katsoo sitä sitten ensi kesänä uudestaan :) muuten voisikin jatkaa ratsastelua, mutta mun hevonen ei aina ole sieltä kaikkein varmimmista päästä, joten parempi luopua ratsastuksesta suosiolla, eikä jäädä odottelemaan koska maan kova pinta kutsuu...
 
Ärsyttää kun en pääse tänä vuonna enää kunnolla jumppiin kun olen suurimmaksi osaksi opiskelukaupungissa enkä kotona. Ja silloin kun pääsisin jumppaan, niin ohjaaja on monesti perunut... Kotijumppaankaan ei aina motivaatio riitä tai maksimissaan jaksaa 30 min jotain tehdä. On se vaan ihan toisenlaista ohjatussa liikunnassa.
 
Musta tuntuu et lenkkeillessä oon alkanut hengästymään entistä kovemmin. Liittyykö se tähän raskauteen?
 
Takaisin
Top