Raskausajan liikunta

savonemäntä

Piirimestaruustason postaaja
Kesämammat 2016
Kesämammat 2018
Elokuiset 2022
Keskustelua liikunnasta raskauden eri vaiheissa. Itseäni huolettaa raskauskilot, joten vertaistukea liikkumiseen tarvitaan :) Tällä hetkellä käyn kahdesti viikossa jumpassa, lenkkeilen koirien kanssa ja viikonloppuna tuli ostettua hulavanne. Vanne on 1,2 kg, mutta toistaiseksi kun pyörittelee vyötärön kohdalla niin ei käy alavatsaan. On muuten hyvää liikuntaa!

Miten te muut liikutte?
 
Minä harrastan kuntosalia ja koirien kanssa ulkoilua. Molempia ajattelin ihan loppuun asti tehdä, kuten viime raskaudessakin. Kuntosali on hyvää vastapainoa kasvavalle mahalle. Minä kun olen hoikka ja pitkä, selkäni joutuu koetukselle kasvavasta mahasta. Sekä työni on ruumiillista ,uinti on myös yksi hyvä keino pitää lihakset hyvässä kunnossa :)
 
Voi vitsi oon kateellinen, itse juuri innostuin ennen plussaa jumpasta ja ajattelinkin hankkia salikortin, mutta nyt se tuntuu jotenkin turhalta, vaikka tottakai sitä jumppaa ja treeniä voi jatkaa vaikka yliajalle asti jos hyvältä tuntuu. :p No, ajattelin kuitenkin panostaa nyt tähän hyötyliikuntaan, koiran ulkoilutus ja tunnin mittainen vaunulenkki esikoisen päiväuniaikaan päivittäin. Kahvakuula ja jumppapallo on hankintalistalla myös, jos vaikka tälläkertaa kaikki lihakset ei surkastuisi niiden avulla. :grin
 
Ensimmäisessä raskaudessa kävin uimassa, nyt ajattelin jatkaa vesijuoksu. Luontevimmin liikun luonnossa, ei edes huomaa liikkuvansa. Toivon lumista talvea, että pääsisin hiihtämään.
 
Tällä hetkellä kävelylenkit on ainoa liikuntamuoto. Pitäisi taas piristyä kahvakuulan ja crosstrainerin kanssa. :)
 
No pyrin uimaan kolmesti viikossa sillä tavalla että uin joka kerta vähintään tunnin ilman hengähdystaukoa tai pysähtymistä. Joskus hieman yksitoikkoista mutta toisinaan aika lentää ja todella innostuu. Etenkin jos on seuraa. Nyt viime viikolla oli paussi kun vauvauutiset mullistivat elämää. Nyt sitten pitäisi palata takaisin "arkeen" liikunnan suhteen. :)

Sitten suhteellisen rivakkaa kävelyä. Joskus pyöräilyä. Metsälenkit ovat täälläkin sitä mieluisinta antia. Minulle sopii parhaiten aerobinen liikunta. Olen taannoin ajatellut että aloittaisin vielä jotain uutta liikuntamuotoa kuten salillakäyntiä mutta en sitten tiedä.
 
Aiemmassa raskaudessa kävin pilateksessa. Tällä kertaa saa riittää arkiliikunta mukulan kanssa :)
 
Itse aion käydä esikoisen kanssa vaunulenkillä kävellen. Hän ei kyllä kovin hyvin vaunuissa viihdy, joten älyttömän pitkää matkaa ei voi suunnitella. Mutta hyvä olisi edes se puolen tunnin lenkki :)
 
Minun liikuta ennen raskautta oli raskasta punttitreeniä salilla 4-5 krt/viikko ja koirien kanssa lenkkeilyä sekä agilitytreenit kerran viikkoon. Tavoitteena oli treenata kroppa fitnesskisa kuntoon.

Kiitos tän väsymyksen ja pahoinvoinnin on liikunta jääny tosi vähiin ja se ahdistaa. Keoppa on tosi kankea mutta alkaa heti oksettaa kun yrittää treeniä tehdä :sad001

Toivoisin voivani treenata salilla 2-3 krt/viikko koko raskauden ajan. Toivottavasti pääsen tuohon rytmiin kiinni.
 
Mä käyn kanssa kaksi kertaa viikossa jumpassa, kahvakuulassa ja crossfitissa. Lisäksi koirien kanssa tulee päivittäin lenkkeiltyä. Työ on kanssa aika ruumiillista. Neuvolaan kun soitin kysyin kuinka kauan on turvallista noissa ryhmäliikunnoissa jatkaa. Neuvolan täti oli sitä mieltä, että periaatteessa niin kauan kuin hyvältä tuntuu, mutta tuskinpa kovin kauaa. Itse vähän tätä ihmettelin, kai nyt ainakin pari kuukautta vielä menee? Tietysti vatsalihasliikkeistä saattaa joutua tinkimään, mutta luulisi nyt muuten onnistuvan.

Itsekin olen vähän huolissani kunnosta ja kilojen kertymisestä raskausaikana. Mutta kaipa sitä täytyy vaan yrittää syödä mahdollisimman terveellisesti ja käydä vaikka reippailla kävelylenkeillä jos ei jumpissa enää pysty käymään. Luulisi senkin kuitenkin riittävän, ei kai sitä ennenkään ole himotreenaajiksi ryhdytty plussan jälkeen :grin
 
Kuntosali kiinnostaa jonkun verran, mutta kun en ole ikinä käynyt, niin ehkä tämä on väärä hetki se aloittaa :D Tehtävä sitten jonkinlaista kotijumppaa käsipainoilla sun muilla.
Uiskentelin viikonloppuna pitkästä aikaa, mutta tuntuipas oudolta mahassa. Vaikka se oli enemmän sellasta lilluttelua, niin venytti kummallisesti mahaa. Eihän uiminen kuitenkaan haitaksi ole, mutta täällä on lähellä vaan tosi huonot uimamahdollisuudet... Varmaan tulisi uitua jos olisi lähempänä.
 
Käyn kuntosalilla ja erilaisissa jumpissa 3-4/krt vko. Toivon pystyväni jatkamaan liikuntaa mahdollisimman pitkälle raskautta. Ensimmäisessä raskaudessa jouduin lopettamaan käytännössä kaiken liikunnan rv17, kun kokoajan supisteli.
 
Harrastan ratsastusta 6 päivänä viikossa, saa nähdä kuinka pitkälle jatkan nyt raskausaikana. Lisäksi lihaskuntoharjoittelua kotona ja lenkkeilyä välillä.
 
Aloitin juuri salibandyn.. Kerkesin lisenssin ja 1. kausimaksunkin maksamaan. Mutta vaikka tekisi mieli treenata niin ei sitä taideta suositella. Tosin ihan aluksi en halua paljastaa syytä katoamiseen. Ehkä käyn vielä pareissa treeneissä. Jotenkaan ei vielä uskalla luottaa kaiken menevän loppuun saakka hyvin eli kaikki ovet haluan pitää toistaiseksi avoinna.
 
Täällä myös tuo lenkkeily koirien kanssa, vasta muutettiin kesällä ja aijemmin kävin salilla, mutta nyt lähellä ei kuntosaleja niin sitä ei ole tullut aloitettua uudestaan. Kotona jotain pientä kahvakuulalla.
 
Mulla tulee käytyä lähinnä koiralenkeillä ja kerran viikossa ennätän jumppaan, työt ei oikein anna myöten säännöllisille harrastuksille ja kuntosaleja vähän vierastan. Uimista voisi kyllä ajatella! Mulla oli viime raskaudessa selän kanssa ongelmia ja tulee varmasti nytkin olemaan, joten uinti olisi siihen varmasti hyvä apu.
 
Hyötyliikuntana pyöräilen työmatkat, lisäksi käyn kävely ja juoksulenkeillä.Kotona teen lihaskuntoa muutamia kertoja viikossa. Aattelin jatkaa nii kauan kun pystyy. Työ on myös fyysistä
 
Takaisin
Top