Raskausaikana vältettävät ruuat ja asiat

Niin siis lähinnä sitä ihmettelen, että mistä se listeria siihen juustoon pääsee, jos kerran maitokin on pastöroitu? Onko Eviralla suuri epäluottamus esim. Valion hygieniatasoon?
 
Joo mä kans miettiny tuota. Että onko eviralla joku nyt keksinyt että "Mitä JOS joku työntekijä jolla on listeria ja just kaivanu persettä ja onkin törkänny sormen sinne purkkiin niin onhan se mahdollista" ... Suositukset.. Huoh..
 
Mun tekee kans mieli sushia ja ajattelin, että pakko päästä ja sitten mennään avokadosushilla ja muilla kasvissusheilla. Eniten ehkä aina himottaa se wasabi ja soija :grin

Mä laitan myös mun vihersmoothieen raa'an kananmunan tuo kivasti kuohkeutta ja saa proteiinia (voisi tietty laittaa rahkaa ja olen käyttänyt mutta ei tule samanlaista kuohkeutta). Eilen oli neuvola ja suomalainen kananmuna sai vihreää valoa.
 
Ja neuvolan hoitaja sanoi myös, että maalaisjärjellä pääsee pitkälle. Kunhan ei korvasieniä ja raakaa lihaa syö niin voi mennä aika normaalisti :)
 
Kyllähän se halloumi aika kuumassa paistetaan, että vaikka ei kupli ni uskoisin että riittävä kuumennus!

Paistettu vuohenjuusto taas aikas lyhyen hetken pannulla etten oo sitä uskaltanu syyä! Sellaista hyvää isoa vuohenjuustoa ei saakaan normikaupasta valiolta yms.
 
Lainaus jutusta, jossa kerrotaan 2015 Satamaidon tuotteissa omavalvonnassa paljastuneista listerialöydöksistä:

'Eviran mukaan sama listeriakanta voi tehokkaasta pesusta huolimatta säilyä tuotantolaitoksessa monia vuosia saastuttaen aika ajoin tuotteita.'

Tuolloinhan Satamaito veti kolmen päivän maidotkin takaisin, vaikka kyse pastöroiduista maidosta. En myöskään siis ymmärrä millä perusteella pastöroidusta maidosta valmistetut tuorejuustot olisivat sen vaarallisempia kuin vaikka pastöroitu maito. Mikäli se listeriabakteeri joutuu maitoon tai tuorejuustoon pastöroinnin jälkeen, esimerkiksi pakkauslinjalla, niin lienee yhdentekevää kumpi on antoisampi kasvualusta bakteerille. Ongelma piilee siinä onko tuote saastunut vai ei.

Itse kyllä haluan luottaa suomalaisten maitotuotteiden puhtauteen, mutta aloin myös pohtimaan tuota Eviran linjausta.

EDIT. Kun vähän mietin asiaa lisää, niin tuorejuuston valmistuksessa on varmaankin sen pastöroidun maidon lisäyksen jälkeen enemmän työvaiheita ja sen myötä ehkä suurempi teoreettinen riski. Ehkä?
 
Muokattu viimeksi:
Niin ja maidot kaikenkaikkiaan yleensä säilyy vähemmän aikaa kuin juustot... Ehkä siks juustoa pidetään parempana kasvualustana kun niissä on sitä kasvun aikaa enemmän mahdollisesti..... Ehkä...
 
Oliks jollain jotain tarkempaa tietoa energiajuomista? Yötöiden takia joutunut raskausaikana nyt 2 kertaa turvautumaan, mietin että onkohan kuinka vakavaa. Jatkuvaan käyttöön en tietty mut mietin et voiko tällasella satunnaisella käytöllä saada jotain harmia aikaan.
 
691c5bca0c0e2aefadeda93360c8bb6b


f4dce873bc32f0aac70393115b9c5dd5


0c519fe385a0c97405d991f9063fa5d5
 
Oliks jollain jotain tarkempaa tietoa energiajuomista? Yötöiden takia joutunut raskausaikana nyt 2 kertaa turvautumaan, mietin että onkohan kuinka vakavaa. Jatkuvaan käyttöön en tietty mut mietin et voiko tällasella satunnaisella käytöllä saada jotain harmia aikaan.

Jos vaihdat kahviin, kylmäkahviin, teehen tai cokikseen? Helpompi kontroilla si kofeiinin määrää eikä ainakaan tuu niitä ylim tauriineja ja mitä lie!
Päivässä sai sen n 3dl kahvia vetää tai litran cokista tai litran teetä.

Näemmä viime vuonna kiristyny taas kofeiinin suositukset! Tutkineet taas enemmän
 
Niin, siis jos juo tuon sallitun 200 mg kofeiinia päivässä pelkästään Coca-colasta, saa kokista litkiä 2 litraa päivässä joka päivä. Coca-cola UK:n sivuilla löytyy tuo tieto, että kokiksessa on 100 mg kofeiinia per litra. Nuo äitiysneuvolan ohjeet ovat vuosikausia liioitelleet kofeiinin määrän kolajuomissa, muistaakseni esikoista odottaessa neuvolan paperit väittivät kolajuomissa olevan tuplasti kofeiinia todellisuuteen verrattuna.
 
Ilouutisia! Kävin tänään neuvolassa ja siellä terkkari sanoi, että tuorejuustoa saa syödä kunhan on pastöroitua. :smiley-bounce013 Toki sitä kuuluisaa maalaisjärkeä saa ja pitää käyttää, eli esim. moneen kertaan pöydällä lämminnyttä ei kannata suuhunsa laittaa.
 
Uusimman suosituksen mukaan ei edes pastöroitua... Joka on hieman outoa, enkä ehkä noudata ;/

Kokista kyllä jos juo 2litraa päivässä tai edes 0,5litraa päivässä niin ainakin sokerit saa huippuunsa...
 
Paitsi tietysti jos juo Coca-cola Zeroa, siinä ei sokeria ole.
 
Makeutusaineetkaan eivät välttämättä kovin terveellisiä ole. :rolleyes:
 
Takaisin
Top