Raskausaikana vältettävät ruuat ja asiat

Mulle ainaki esikoisen neuvolassa sanottiin et jos juo limua ni mielummin ihan sokerillista kun makeutusaineella. Makeutusaineet ei noin muutenkaan oo kauheen terveellisiä vetää.
 
Minulle taas esikoisen neuvolassa sanottiin juuri päinvastoin. Eli a:lla alkavat makeutusaineet ovat ok, muut eivät, ja sokeria pitäisi välttää.
 
Mullekki taidettiin esikoista odottaessa sanoa samaa.... Mut sitten taas kun ajattelee että kumpi on parempi;luonnontuote vai teollisesti valmistettu. Toki sen sokerinki pitäs olla valkasematonta eikä tietenkään suurissa määrin ole hyväks.
Hassua on että esim aspartaamista sanotaan että raskausaikana se on parempi, kun kuitenkin aspartaami on yhdistetty mm adhd:hen...
 
Kannattaa muistaa ettei se, että jokin on luonnontuote takaa minkään asian turvallisuutta, tai teollinen valmistustapa tee toisesta välttämättä vaarallisempaa. :wink
Esim. Evira luokittelee aspartaamin turvalliseksi, mutta sillä on toki käyttöraja (40 mg/painokilo. Eli esim. limuissa tulisi se vastaan suunnilleen siinä 10l kohdalla normipainoisella ihmisellä).

Mulle kans neuvolassa limuista sanottu, että mielummin sokerittomia kuin sokerillisia - kohtuullisissa rajoissa toki. Mm. Valtion ravitsemusneuvottelukunnankin suosituksissa pidetään sokerittomia parempina, kuin sokerillisia versioita.
Toki on jotain tutkimuksia, joiden mukaan light-juomat eivät täytä sitä "sokerinhimoa", joten syöt enemmän ja lihot. Tiedä sitten, kun tästäkin taas on vastakkaisia tuloksia... :rolleyes:

Paras olis varmaan vaan juoda vettä. :joyful:
 
Mulla ei oikein tämä raskausajan ruokavalio asetu uomiinsa. :facepalm:

Ostin kylmäsavuporosalaattia, kun en kylmäsavulohta saa syödä. No, eihän sitä kylmäsavuporoakaan saa tietenkään. Eikä majoneesipohjaista salaattia, kun majoneesissa on raakaa kananmunaa.
Samana päivänä tein vielä pasta carbonaraa, johon tulee kananmunaa, jota ei ole tarkoitus kypsentää ihan loppuun asti. :rolleyes:

Jospa tämä tästä...

O-ou, mä oon syönyt majoneesia kyllä ihan huolella..
 
Joissain majoneeseissa kuten Hesburgerin, on käytetty jotain kananmunajauhetta tai vastaavaa. Ettei sisällä raakaa kananmunaa. Mut oon minäkin kyllä ihan pieniä määriä käyttänyt majoneesia, niin esikoista odottaessa kun tässäkin raskaudessa.
 
Suurin osa teollisista majoneesesita on valmistettu kananmunajauheesta, joka on pastöroitu, joten niitä ei tarvitse varoa. Ravintoloiden itse tehdyt talon majoneesit kannattaa jättää väliin.

Edellisessä raskaudessa kysyin mm. Hellmann'silta, ja heillä ei ole raakaa kananmunaa majoneesissa ollenkaan, vaan juuri tuota pastöroitua kananmunajauhetta.
 
Nykyisin kaupoissa on liuta munattomia majoja, just huomasin että Hellmann'sillakin on! Ainakin se ja Auran vegemajoneesi maistuu ihan "normaalilta". Samoin Poppamiehellä ja Saarioisella on omansa. Eli niitä nyt vaan hakemaan ja ääntä kohti!

T. Raskauden myötä majoneesin suurkuluttajaksi muuttunut
 
Miten tonnikalan kanssa olikaan? Mulla ei ole ollut vielä neuvolaa, kun halusin ottaa vasta varhaisultran jälkeen ja tämä tonnikalajuttu on sellainen, josta ei saa selvyyttä kun nettiä selailee:shy:. Kauheasti tekisi mieli subin tonnikalaleipää.. ja onkohan siinö muute se majoneesi kananmunapohjaista, joka siinö tonnikalasörsselissä on..?:wideyed:
 
Mä oon tonnikalaa kyllä syönyt... Tosin pastassa että se on kuumennettu. En ajatellut että voisi olla kielletty:eek: ja majoneesia yritän nyt välttää, ihan vain varmuuden vuoksi.
 
Hmm, ei kyllä neuvolassa puhuttu ettei tonnikalaa saisi syödä?
Hauki ja raa’at kalat kiellettyjä, mutta eikait tonnikala?
 
Jenkeissä monet kai välttelee jotain tiettyä tonnikalaa sen sisältämän elohopean takia, siitä on FDA antanut joskus varoituksenkin. Suomessa tölkeissä myytävä tonnikala on kuitenkin jotain eri lajiketta, minkä takia Evirakin pitää sitä turvallisena (ja toki kalan syöntiä raskaana oleville myös suositellaankin).

Just hiljattain törmäsin tähän aiheeseen toisaalla, ja kiinnostuin lukemaan tästä vaikken ite kalaa syökään. Ylipäänsä jenkit välttelee ihan eri ruokia, koska niiden elintarviketurvallisuus on.. noh, erilaista. :p
 
Tonnikalaa saa syödä, mutta vain purkillisen viikossa. Minulla esikoista odottaessa meni kyllä tuon yli, koska raskausaikana minulla on aina hirveä tonnikalahimo.
 
Ja eikös kaikki tölkkisäilykkeet oo vähän kyseenalaisia, muistelen että siitä oli joku vuosi sitten kans suositus ettei ainakaan paljoo raskauden aikana. Kun kyllähän niistä säilykepurkeista irtoo metalleja, varsinkin jos säilyttää avattua tuotetta siinä tölkissä itessään.oon mä kyllä jonkun verran niitä syöny, mutta ällöttää ne tietyllä tavalla ilman raskauttakin.
 
Tonnikalaa saa syödä, mutta vain purkillisen viikossa. Minulla esikoista odottaessa meni kyllä tuon yli, koska raskausaikana minulla on aina hirveä tonnikalahimo.

Mäkin olen tuosta elohopeakertymästä lueskellut. Ja juurikin tuo himo :grin Mulla aivan järjetön himo edellisessäkin raskaudessa Subin tonnikalaleipään:rolleyes:
 
Mä en niin purkkitonnikalasta välitä, tonnikalafilee on niin hyvää.
 
Just ku tonnikalasta puhuttu täällä niin töissä oli tonnikalalasagnettea ruokana. Olis varmaan ollu ihan hyvää.... Ilman sitä tonnikalaa, ei paljoo pystyny syömään kun se tonnikalan maku potkas niin et rupes puistattaa, joutu työkavereille sopertaa jotain liian suuresta aamupalasta :rolleyes: mut ai että miten raikas hedelmäsalaatti maistukaan hyvältä!!!! :p
 
Tiiän ettei lakritsia tai varsinkaan salmiakkia sais oikein syyä, kun lisää stressihormonin pääsyä sikiöön, mutta nimenomaan salmiakkia tekisi niin kovati mieli. Oon pari kertaa sortunu pehmikseen salmiakkirouheella, kun se on niin hyvää. Musta tuntuu, et salmiakki vähentää ainaki omaa stressiä. Jotenki se maku on semmonen.
 
Tiiän ettei lakritsia tai varsinkaan salmiakkia sais oikein syyä, kun lisää stressihormonin pääsyä sikiöön, mutta nimenomaan salmiakkia tekisi niin kovati mieli. Oon pari kertaa sortunu pehmikseen salmiakkirouheella, kun se on niin hyvää. Musta tuntuu, et salmiakki vähentää ainaki omaa stressiä. Jotenki se maku on semmonen.

Eikai tommosista pienistä määristä voi paljoo haittaa olla... Varsinkin jos se salmiakki on rouheena, eikä koko jätski salmiakkia :confused2 Mä söin viikonloppuna yhden lakupötkön ja salmiakilla kuorrutetun taatelin.
 
Takaisin
Top