Raskaudesta kertominen

Tuo on kyllä niiiin ärsyttävää! Kivoja mammavaatteita on usein myynnissä, mutta kun ei uskalla kommentoida. :sad001
 
Mun vanhemmille ois ensimmäinen lapsenlapsi eivätkä varmasti osaa odottaa.. en tiedä milloin sopiva ajankohta kertoa, ostin jo kirjan isovanhemmille jonka sitten heille annan. Mietin että pitäisikö odottaa ensimmäisen ultran jälkeen mutta aika menee niin hitaasti! Ei millään malttaisi :)
 
Mietin juuri samaa milloin uskaltaa kertoa. Pääsiäisenä se tulee väkisin ilmi kun en voi ottaa viiniä ruuan kanssa. Äidille ei mene läpi mikään "olen kuskina" selitys, koska aina voi lasillisen ottaa kun aikaa siellä kuitenkin vietetään useampi tunti. Eikä muutenkaan ole mun tyylistä kieltäytyä viinilasillisesta :) . Ja sama juttu anoppilassa. Voisikohan neuvolan kautta mitenkään päästä ensimmäiseen ultraan ennen pääsiäistä? Silloin olisi 10+0
 
Niskapoimu-ultraan ei ainakaan noilla viikoilla vielä pääse. :/ Toki jos neuvolalla on omat laitteet, niin voivatkin kurkata. Harvassa paikassa vaan on. :sad001 Siksi mennäänkin yksityiselle ens viikolla.
 
Eli jos tahtoo tietää että siellä sydän lyö, on mentävä yksityiselle varhaisultraan? Meillä on ensimmäinen neuvola 20.3. Täytyy silloin kysellä miten ultraan pääsee. Olisihan se kiva tietää ettei ole kohdun ulkoista tms.
 
Joo, np-ultra on muistaakseni aikasintaan 11+6. Siinä kun mittaillaan turvotuksia sun muita, niin pitää olla just tietyn ikänen sikiö. Sen takia ollaan jokaisen kohalla käyty yksityisellä rv 7-8, koska sinne np-ultraan on niin hirveen pitkä aika. :/
 
Onpas erilaista, täällä on aina varhaisultra (nimeltään dating scan, eli katsotaan se la) rv 12 Ultran saa jos maksaa yksityiselle, ja np on ilmainen tietysti silloin 20-22 viikolla. Esikkoa odotetaessa maksettiin ylimääräisestä, nyt tuskin laitetaan siihen rahaa.
 
Mutta eihän sitä np ultraa voi enää mitata noin myöhään et sillon 20-22 on rakenne ultra..
 
Jep. Alkuraskauden ultra taitaa olla rv 6-10 ja sit np-ultra rv 11-13, sen jälkeen on rakenneultra rv 18-22 Suomessa.
 
Varhaisraskauden yleinen ultraäänitutkimus tehdään raskausviikoilla 1013+6. Tutkimuksessa nähdään sikiön sydämen syke, raskauden kesto sekä sijainti ja sikiöiden lukumäärä.

Rakenneultraäänitutkimus tehdään noin raskausviikoilla 18–21+6 tai 24+1–28. Tutkimuksessa katsotaan sikiön rakenteet ja koko sekä lapsiveden määrä ja istukan sijainti.

Mikäli raskaana oleva haluaa osallistua kromosomipoikkeavuuksien seulontaan, seerumiseulontanäyte otetaan raskausviikoilla 9+011+6 ja yleinen ultraäänitutkimus raskausviikoilla 12+013+6. Yhdistämällä verinäytteen ja niskaturvotusmittauksen tulokset voidaan tunnistaa ne sikiöt, joiden kromosomipoikkeavuuden riski on suurentunut.


Oulussa ainakin ilmeisesti näin.
 
Ok mulla on mennyt sit termit sekasin kun kahella kielellä sekoilen :) Ja aivan se kromosomi ultra on se maksullinen. Viimeks aiheutti turhaa huolta, Kun down tulos oli 1:450..
 
Mä oon ymmärtänyt että sikiön kromosomi- ja rakennepoikkeavuuksien seulonnat on maksuttomia. Ainakin meille neuvolasta tulleissa papereissa sanotaan että ne ovat vapaaehtoisia ja maksuttomia.
 
Joo on ne, ainoastaan varhaisultra on omakustanteinen ellei siihen ole jotain lääketieteellistä syytä.
 
Me ollaan kerrottu jo vanhemmille, kun jouluna kaikille selvisi se meidän KU-tapaus ja saatiin tosi hyvin tukea siinä tilanteessa perheiltämme. Nyt sitten päätettiin, että kerrotaan perheille heti, niin ei tarvi varoa heidän seurassaan sanoja. Kavereille ja muulle suvulle kerrotaan sitten np-ultran jälkeen.
 
Mä oon parhaimmille ystäville kertonut, en niinkään muilta tahdo pitää salassa kun vaan töissä. Ei olla katolta kuulluteltu muttei kielletykään jos joku on äkännyt kysäistä.
 
Np-ultran jälkeen sitten meinasin töissä kertoa, joskus reilusti sen jälkeen. Riippuu vähän oireista :joyful:
 
Itse kanssa vähän oireiden mukaan ajattelin katsella milloin töissä kerron. Ja toki jos työvuorojen venkslailu menee hankalaksi neuvola aikojen kanssa, niin sitten kerron pomolle, että voi vaikka työvuorojen lomassa hoitaa sitten neuvola käynnit. Tosin nykyäänhän noita neuvola-aikojakaan ei hirveästi ole. Olisko kaveri sanonu, että tällä oli koko raskaudessa alle kymmenen aikaa :wideyed:
 
Mullahan on sellainen linja että kerron raskaudesta, koska jos tulis keskenmeno niin en koe, että sitäkään haluaisin salata. Parempi kuin läheiset tietää missä mennään. Hyvässä ja pahassa.
 
Mä taas mieluummin kerron mahollisimman myöhään niin ei tarvii sit jauhaa niistä keskenmenoistakaan kaikille
 
Mun tekisi kauheesti mieli kertoa vanhemmille, mutta en vielä uskalla. Haluan ensin jonkinlaisen varmuuden ettei ole kohdun ulkoista tms. En halua tuottaa mahdollisesta keskenmenosta heillekin suurta surua. Tämä on ensimmäinen lapsenlapsi ja olen varma että molempien äidit menee ihan sekaisin vauvauutisesta :happy:
 
Takaisin
Top