Raskauden aikana kielletyt asiat

Onneks ne neuvolakäynnillä kertoo hyvin näistä rajoitteista. Eviran listan kun lukee kielletyistä elintarvikkeista, niin sillä pääsee pitkälle.
 
Tästä foolihaposta mäkin oon nyt pari päivää googletellu. Ennen ollu ees kuullu :smiley-ashamed008 pitäskö sitä nyt jostain hakea? Mistä sitä saa ja paljonko? Eilen kun soittelin nla-aikaa, niin ei ainakaan ollu mtn puhetta..
 
Wendyn, apteekista saa foolihappoa! Siellä on monia eri vaihtoehtoja raskausajan monivitamiineja, joissa on myös suositeltu määrä foolihappoa, ja sitten ihan vaan pelkkää foolihappoa. Suositus on se 400 mikrog päivässä.
 
Eikä näistä vitamiineista ja muista kannata nyt mitään stressiä ottaa tai tuntea syyllisyyttä, ettei tiennyt.

Mä koen, että noi vitamiinit ja tietty terveellinen ruokavalio on ennen kaikkea mun omaksi hyödyksi. Raskaus, siitä palautuminen ja imetys on kropalle aikamoinen koettelemus! Vauva siellä sisällä kyllä ottaa omansa, mutta äidillä voi rauta- ja kalsiumvarastot esimerkiksi olla aika alhaalla.

Mulla loppuu kohta mammavitamiinit, joita toin Suomesta. Tarttee lähteä johonkin isompaan apteekkiin etsiskelemään, jos jossain ois jotain.
 
Foolihappo on joo tärkeä ekan kolmanneksen kun se joku juttu sulkeutuu sikiöllä oisko sinne rv 7-8 saakka ja foolihappo auttaa siinä, sitten on näitä tutkimuksia että Omega 3 auttaa näköön jne ja maitohapot sitten suolistoon jo raskausaikana. :)
 
Siis hermostoputki sulkeutuu ja jos ei pääse sulkeutuu niin voi tulla selkärankahalkio tai aivot ei kehity. Eli sen takia foolihappoa pitäisi syödä jo mielellään raskautta suunnitellessa.
 
Joudun työssäni välillä olemaan liimojen ja maalien kanssa tekemisissä. Onko kellään tietoa onko näistä haittaa jo pienissä määrin? En siis koko päivää, enkä edes montaa minuuttia joudu kerrallaan näiden hajussa olla, mutta voiko jo pieni hetki aiheuttaa vaurioita sikiölle? Taidan käyttää hengityssuojaimia ainakin varmuuden vuoksi!
 
Paljonko sitä kahvia sai juua raskausaikana? Minä oon hirveä kahvihirmu. Menee pari pannullista päivän aikana :/
 
Joidenkin ohjeiden mukaan 2-3 kuppia kahvia päivässä korkeintaan. Joidenkin tutkimusten mukaan jo pienestä määrästä voi olla haittaa.
 
Mun mielestä nuo kahvikuppimäärät on vielä pieniä eli ei teemukin kokoisia vaan hienostelukahvikupin kokoisia 2kpl :)
 
Yyyh stressaaminen, jatkuva pelko ja epävarmuus ja pahantuulisuus ja ja ja... todella haitallisia niin äitille, kuin sikiölle, myös isälle. Jos osaisin niin laittaisin tähän itkupotkuraivarinauruhymiön.. Pitäis kait opetella joku hyvä keino hallita mieltä.. :/
 
Mä oon päässyt yllättävän hyvin pois kahvista. Ekan viikon plussan jälkeen join yhden kupin päivässä ja nyt en oo juonut enää sitäkään. Teetä olen juonut töissä silloin tällöin. Mietin vaan koska välkyt työkaverit arvaa miten en juo yhtäkkiä kahvia enää ollenkaan.
 
Mä oon päässyt yllättävän hyvin pois kahvista. Ekan viikon plussan jälkeen join yhden kupin päivässä ja nyt en oo juonut enää sitäkään. Teetä olen juonut töissä silloin tällöin. Mietin vaan koska välkyt työkaverit arvaa miten en juo yhtäkkiä kahvia enää ollenkaan.

Tokihan vihreessä ja mustassa teessä on myös kofeiinia. Itse oon paininu saman asian kanssa kun miettiny mikä yrttitee sit voisi olla harmittomin. Niissäkin rajoituksensa...
 
Hedelmäteitä saa käyttää, yrttiteitä ei suositella.
Vihreässä teessä on paljon vähemmän kofeiinia kuin mustassa teessä, jossa puolestaan on paljon vähemmän kofeiinia kuin kahvissa. Jos kahviakin saisi periaatteessa juoda max. 3 pikkukuppia päivässä, samaan kofeiinimäärään saisi litkiä aika paljon vihreää teetä. :D
 
Omalta neuvolatädiltä sain ohjeeksi aikaa varatessani, että näin flunssa-aikaan inkivääriä ei kannata käyttää. Voi kuulemma aiheuttaa alkuraskauden keskenmenoja ja myöhemmässä vaiheessa ongelmia sikiölle. Kaikki muut ohjeet samoja kuin edellisten raskauksien kohdalla. Foolihappoa suositteli kuten aina(sitä saa äitiysviitamiineista), mutta olenkin foolihappoa erikseen syönyt jo yrittämisaikana.
 
Entä vuohenjuusto, saako sitä syödä? Rakastan juustoja yli kaiken. Mitkä juustot ovat ok?
 
Takaisin
Top