Raskauden aikana kielletyt asiat

Miks lakua ei saa syödä? Kun se nostaa rr?

c4831300e5fe3b95758c387dae32c260
 
https://yle.fi/uutiset/3-9453302

Tuossa joku tutkimus, että lakritsin syöminen raskausaikana voi aiheuttaa lapselle älykkyysosamäärän laskua ja murrosiän aikaistumista jne.
Pienillä määrillä tuskin haittaa saa aiheutettua :) Ei kuitenkaan ole täysin luotettava tutkimus mielestäni.
 
Mä selvittelin tota inkiväärin käyttöä, ja lukemani perusteella aion kyllä käyttää edelleen ruuanlaitossa inkiväärin maavartta.
En ottais mitään ravintolisäkapseita, mutta mausteena ruuassa pitäis olla ihan turvallista.

Oli pakko selvittää, kun nykyisessä lempiruuassa on sitä ihan runsaasti ja oon tehny sitä melkein joka viikko.
 
Mä taas kyselen tyhmiä :happy:
Voiko mozzarellajuustoa ja raejuustoa syödä turvallisin mielin?
 
Mä selvittelin tota inkiväärin käyttöä, ja lukemani perusteella aion kyllä käyttää edelleen ruuanlaitossa inkiväärin maavartta.
En ottais mitään ravintolisäkapseita, mutta mausteena ruuassa pitäis olla ihan turvallista.

Oli pakko selvittää, kun nykyisessä lempiruuassa on sitä ihan runsaasti ja oon tehny sitä melkein joka viikko.

Tämä on muakin mietityttänyt. Törmäsitkö muihin ruoka-aineisiin, kuten selleriin, persiljaan tai muihin yrtteihin? Netistä näistä voi lukea aivan mitä sattuu, mutta onko jotain "luotettavaa" conclusionia jostain löytynyt? Itse jätin persiljan smoothiesta pois, kun eräs päivä sinne nakkasin ison nyrkillisen tavaraa ja myöhemmin samana päivänä aloin vuotamaan. Sattumaa tai ei, mutta ehkä se määrä oli liikaa.
 
1351a043f1240b5d2da0a074e796f99d

fd1d06b34bcd7d02083b460fddc296ba

178883d0532089e41f27832be1b3dfa7
a8925b8c2646d6ca2880b041a0386ab8

aa07cbe5464c3a3b9db0b68200b6f17d

0239960abe9d4271f489045c0e5165a6
1037d240d0e7399b69e30667ad5956a0
bd4fe5fd63baefdc418d51b5eba2f706
bcc7dbd2c5e7412b5263d648994d6d4b


Myös raejuusto (luokitellaan pehmeäksi juustoksi) tulisi suositusten mukaan kuumentaa yli 70 asteiseksi ennen syömistä. Se on sitten eri asia, haluaako itse ottaa sen riskin ja syödä sellaisenaan,mutta mielestäni omia mielipiteitään ei voi esittää faktatietona vaan nimenomaan omana mielipiteenään ja se kannattaisi viestissään tuoda ilmi. Yllä on Eviran suositukset rajoituksista raskaana olevan ruokavaliossa. :)
 
Ahdistaa oikeesti kun tuntuu että yksi sun toinen ruoka-aine on kielletty:p Jännä olla ihan eri tilanteessa nyt kuin esikoista odottaessa; silloin en miettinyt tuon taivaallista, kahviakin aloin vähentää joskus viikolla 20+ kun neuvolantäti säikytteli ihan huolella. Alkoholia en tietenkään käyttänyt koko aikana mutta en edes tajunnut noita juustorajoitteita..tyttö on terve kuin mikä että en onnistunut vahinkoa tekemään :) Tällä kertaa olen varmasti supervarovainen ihan kaiken kanssa. Kahviakin olen vähentänyt rankasti, ennen meni varmaan sen 10 kuppia päivässä ja nyt menee pari kuppia, korkeintaan kolme ja nekin ihan onnettoman pieniä.
 
Osaako joku sanoa saako moottorikelkkailemassa käydä näin alku raskaudessa? Sekinhän melkoista hytkytystä, kun on niin aiheuttaako jotakin vaaraa?
 
Mikä mua tuossa Eviran juustosuosituksessa vähä häiritsee on toi että siinä ei ole määritelty, että mitkä juustot ovat ns. pehmeitä. En ole mikään juustonvalmistuksen ammattilainen kuitenkaan. Onhan normaaliedam hieman pehmeää, kuten raejuustokin. Feta on mielestäni taas melko kovaa, mutta sekin on kai ns. pehmeä juusto.
 
Käytännössä höylättävät juustot on kovia, muut pehmeitä. :)
 
No sitten juustovaihtoehdot ovat aika mitättömät, jos menee täysin suositusten mukaan.
 
Niin tietty sellaset aamupalajuustosiivut on kanssa nou-nou! Voi Venäjä, sanonpahan vaan. Just oltiin löydetty lähikaupasta yksi kelvollinen juusto ja nyt en sit sitäkään saa syödä. Noh, kalkkitabletteja sit vaan...
 
Takaisin
Top