Positiivisuusketju...

Mies tulee huomenna kahden viikon työrupeaman jälkeen ja vietetään koko perheen voimin vielä 10 päivää suomessa ja sitten lennetään takaisin Espanjan rannikolle jossa vietetään 5 päivää miehen perheen ja ystävien seurassa. Ja sitten onkin jo aika palata kotiin jossa ehdin vetää henkeä vielä viikon ennen kuin työt alkavat. Näin se kesä vain suhahti ohi :) Minkäköhänlaisen kulttuurishokin saan kun oon viettänyt kaksi kuukautta saaristossa täysin eristyksissä ja kohta ollaan taas miljoonakaupungin ytimessä palloilemassa :eek:
 
Me lähdetään huomenna Viikkarilla Suomeen viikoksi, jee! Ihan luksusta päästä suomalaiseen ruokakauppaan katselemaan (voisin viettää Prismassa varmaan tuntikausia, varmaan asunut liian kauan Ruotsissa...) ja vanhempieni lähellä olevalle itsepalvelukirpparille tekemään löytöjä :) Tarkoituksena olisi ostaa tytölle jotain kivaa päällepantavaa syksyksi ja vaikka joku hieno kestovaippa, jos kohdalle sattuu :)
 
Katastrofi-perjantain jälkeen viikonloppu olikin aivan huippu. Mulla ja miehen veljenpojilla oli liput HJK-Barcelona peliin (minä olen fanittanut Barçaa 12-vuotiaasta eli kauan, ja nyt ensimmäistä kertaa näin niiden pelaavan livenä), joten suuntasimme lauantaiaamuna Helsinkiin. Junamatkat menivät suorastaan miellyttävästi, mies oli varannut meille sellaisen perhehytin, jota suosittelen lämpimästi kaikille junamatkaajille. Siinä sai sen oven kiinni, joten neiti sai touhuta lattialla ihan vapaasti, ja juna oli niin jännä paikka, että katsottavaa riitti. Matkarattaat mahtui hyttiin, ja siellä oli kaksi sellaista kärpässienen näköistä jakkaraa ja sellainen helmitaulua muistuttava lelu, jotka jaksoivat kiinnostaa neitiä yllättävän pitkään. Parasta oli kuitenkin seistä sitä hytin lasiovea vasten, ja huutaa ja hymyillä ohikulkijoille. :rolleyes: Aika hauskoja reaktioita sai takaisin. Syömiset meni hyvin, ja jopa nukkuminen onnistui molempiin suuntiin.

Majoitumme ystäväperheen luo, jossa oli suorastaan ratkiriemukasta. Mies jäi vauvan kanssa kyläpaikkaan, ja me läksimme matsiin. Kaiken kaikkiaan olin poissa jonkun viisi tuntia, joka taitaa olla meidän ennätys. En ole mielestäni ylisuojeleva, mutta mitään tarvetta ei ole aikaisemmin ollut. No, vähän jännitin että miten niillä menee, mutta hienostihan se meni. Ei tainnut edes huomata äidin poissaoloa, kun kyläpaikkaa oli kaksi kissaa. Illalla syötiin hyvin, avattiin pitkään säästetty kuohuviinipullo, pelattiin shakkia ja trivial pursuitia (niin, nörttiperhe ja nörttikaverit...), valvottiin liikaa ja naurettiin paljon. Aamulla päästiin kuitenkin ajoissa liikkeelle, ja paluumatka meni myös hyvin, ja kotona neiti nukkui 2,5 tuntia, samoin me miehen kanssa. Nyt on hyvä fiilis ja kiva kun sai muuta ajateltavaa sen vaunuvarkausepisodin jälkeen. :)
 
Tää ei oo kauheen positiivista, mut kirjoitan sen tähän ketjuun, jotta näkisin asioitten humoristisen puolen..

A) Mulla on pihalla kolme koneellista pyykkiä kuivumassa. Absurdia: ekat on jo toissapäiväsiä. Silloin vein ne illalla, mut ne ei kuivuneet maasta nousevan ilmankosteuden takia aamuun, osa oli nihkeitä, joten anoppi ei ottanut niitä viä narulta. Siihen mennessä, kun mä pääsin sinne asti, oli käynyt pieni sadekuuro ja ne oli kastunu uuestaan. Toisen ja kolmannen koneellisen laitoin eilen ja muistin hakee vasta niin myöhään, että taaskin ilmankosteus oli tehnyt ne nihkeiksi. No yöllä ja tänään on ollut vähän väliä sadekuuroja ja ne on kastunu entistä pahemmin. Sisälle ei mahdu nyt kuivaan.

B) Tyttö oppi avaan lipaston laatikot ja sitä en oo järjestelly vielä vauvaturvalliseks. Se on täynnä kaikkee, mikä on vaan etsimässä lopullista paikkaa.. Joten tänään oon käyny pelastamassa tuon tuhat sata kertaa, kun se avaa laatikon, ottaa siitä tukee ja nousee seisoon ja sitten nojaa siihen jättäen sormet väliin ; keräillyt pussillisen rypisteltyjä kortsupakkauksia, joiden olemassaolo oli päässyt unohtuun. Tyttö löysi.. Onneks ollaan kahden, eikä vaik mummo ollu hoitamassa! Tai mistäs mä tiän vaik ois tehny saman mummon aikana. o_O Meillä ei tällä hetkellä ole kirjahyllyä, joten kaikki sinne kuuluva on pahvilaatikoissa olohuoneessa. Tai oli.. Kaikki säästetyt kirjat ja paperit 10 vuotisen venäjänopiskeluni jäljiltä on nyt ympäriinsä ja osa paloiteltuna. Piiitkä puhallus ja lasku kymmeneen.

C) HAMPAITA pukkaa. Voi tätä kitinän ja pureskelun määrää. Tavallisesti oltais pihalla, siellä tuo on paremmalla tuulella, mut siellä on märkää.

Ainoo positiivinen asia on se, että sain tänään Kelasta soiton ja kehotettiin hakeen soviteltua hoitorahaa tässä tilanteessa. Pitää viä laskeskella nuo ja sopia miehen kanssa, etten lisäis NIIN paljon töitä, jotta kuuluisin edelleen suuremman rahan piiriin.
Että näin.
 
Nyt sit jotain oikeesti positiivista. Sain myytyä netissä jonkun kympin arvosta tavaraa ja sillä rahalla sain hankittua tytölle rattaat ja itelle tilasin sähköhammasharjan rikkoutuneen tilalle. :)
Rattaat oli ekaa krt koekäytössä tänään kauppareissulla ja hyvin toimi, siis ikäisekseen ja hintaisekseen. Plus tyttö nukahti kutakuinkin heti ja nukkui kotipihaan saakka. :)
 
Me kävimme tänään kävelyllä joen toisella puolen, ja löysimme ihan huipun uuden leikkikentän. Siellä on sellainen pehmeä pohja, vähän kuin urheilukentällä, ei satu jos muksahtaa. Meidän neiti ei vielä ymmärrä muista laitteista kuin vauvakeinusta, mutta oli ihan innoissaan kun pääsi konttaamaan vapaasti niin laajalla alueella ulkona. Ja siellä on kyllä sitten isommalle lapsellekin tekemistä, eli tuosta varmaan tulee meidän vakio retkikohde. Murmeliini, jollet ole käynyt niin paikka on Penttilänrannassa, uuden sillan päässä olevan mäen päällä. :)
 
Kiitti vinkistä! Jos joskus jaksaa kävellä kaupungista sinne (ja löytää) niin pitää mennä tutustuun! :)
 
Mä tykkään siitä uudesta sillasta tosi paljon (muille selvennykseksi se on kevyen liikenteen silta), aika usein kävellään vaunuilla siitä Penttilän puolelle ja sitten rantaa pitkin sitä uutta kävelytietä, jokimaisemassa on paljon parempi siltä puolen. :)
 
Mää kirjotan tänne, koska enemmän positiivista.

eka negat: tosi ihana herätys tänä aamuna, jäätävä paniikkikohtaus. En yhtään ihmettele miks perhepedissä kielletään nukkumasta jos toinen juo. Mulla on tää tukka tosi pitkä ja se oli jääny miehen alle jumiin. ukko oli juopottelemassa eilen, joten sitähän ei saa hereille. No, minäku en menneisyyteni vuoksi voi sietää sitä että mun liikkuminen estetään niin voitte arvata mikä show siitä nousi kun en saanut miestä heti hereille... Melkein vedin turpaan :"D

No mutta niihin positiivisiin. Mää sain eilen sen imurin ja pääsen tänään testaan sitä, sain korjautettua niskan kuvan loppuun ja viimeinki se näyttää hyvältä sekä vietän nyt vipat vapaaviikonloput aikoihin ku työt alkaa! :)) eli tännään ulos ja ens viikonlopun omistan sitte pojalle kokonaan :)

Sent from my GT-I9305 using Vau Foorumi mobile app
 
Ja meillä alkoi nyt viimein se kauan odotettu kesäloma! Meikä tässä vähän nukkui univelkoja pois, kello on 11... Ja hyvä mutsi varmaan nousisi, mutta mä vaan kuulostelen, kun nuo tuolla laittaa vauvalle ruokaa. :P


Sent from my iPhone using Vau Foorumi
 
Kesälomista ja isyyslomista tuli mieleen, että osaako teistä joku auttaa meitä pulmassamme..? Mies aloitti isyyslomansa 27.7. ja pitää kuukauden, eli vielä ensi viikon lomailee. Kelan sivuilla lukee, että 26.8 hän saa isyysrahaa kelalta määrän x, mutta eilen mies sai palkan työpaikaltaan, joka oli odotettua isompi ja tilinauhasta selvisikin, että miehelleni on maksettu tuolta ensimmäiseltä isyysviikolta palkka nimikkeellä "palkallinen isyysloma".

Miten on, tuleeko kelalta nyt 26.8 lainkaan rahaa, vai meneeko summa kokonaisuudessaan työnantajalle, joka sitten maksaa taas syyskuun 15.päivä normaalin palkan?

Joo, hyvin selitetty, mutta mistään netin syövereistä ei löydy tästä tietoa :/
 
Kait se menee samoin kuin äitiyslomassa, eli jos työnantaja maksaa, niin siltä ajalta kelan rahat menee työnantajalle, mutta jos mies on saanut viikon palkan ja pitää kuukauden, niin lopun kolmen viikon ajalta pitäisi tulla kelan rahat. Mutta tää on mutu, ei tieto.
 
Mun mies sanoi, että Kela maksaa sen lomantaikaisen palkan työnantajalle, jos työnantaja maksaa isälle. Kai riippuu vähän liitosta ja sopimuksesta työnantajan kans mistä ne rahat tulee.
 
Me saatiin viikko sitten tytölle pyöräilykypärä ja mulla alkoi hirveesti tekeen mieli pyöräileen sen kanssa.. Eilen löydettiin edullisesti Biltemasta istuin ja tänään ollaan harjoiteltu, tyttö istumista ja mä ajamista. Ei mitään pitkiä lenkkejä tietenkään, mut tässä lähiympäristössä. :)
Onhan se hyvin pieni ihminen, juu, mutta sen sai säädettyä tukevasti vöihin, se osaa istua ryhdikkäästi ja rauhallisesti ja pitää kiinni ja hihkui riemusta, pieni hurjapää kun on. :p Nyt tuntuu taas, että on ihan erilailla "vapaa". Mä kun pyöräilen ajokortittomana joka paikkaan.
 
Me kävimme tänään kävelyllä joen toisella puolen, ja löysimme ihan huipun uuden leikkikentän. Siellä on sellainen pehmeä pohja, vähän kuin urheilukentällä, ei satu jos muksahtaa. Meidän neiti ei vielä ymmärrä muista laitteista kuin vauvakeinusta, mutta oli ihan innoissaan kun pääsi konttaamaan vapaasti niin laajalla alueella ulkona.

Mä leikkikentällä laitoin tytön laskeen liukumäestä, pidin luonnollisesti kiinni koko ajan, sitten semmoisen "vieterieläimen" päällä oltiin, tyttö istui edessä ja mä takana. Sekin piti kiinni "sarvista" kuin iso tyttö ainakin. Hiljalleen avautuu lisää asioita, mitä voi tehdä!
 
Me ollaan puuhattu samoja juttuja leikkipaikoilla, ja ajattelin, että hiekkalaatikkokin pitäisi korkata jossain kohtaa (mielenkiinnolla odotan, kuinka paljon hiekkaa tuo syö :eek: ).

Eilen käytiin vähän isommalla "leikkikentällä", nimittäin Linnanmäellä. Eihän siitä noin pieni vielä kamalasti saa irti, mutta kun puistoon on ilmainen sisäänpääsy ja jotkut laitteetkin ovat ilmaisia, käytiin päiväretkellä. Muutaman tunnin reissulla ehdittiin pällistellä ihmisiä ja menoa (suihkulähteet olivat erityisen mielenkiintoisia), käydä syömässä (poika söi ilmaiseksi ja buffasta sai hänelle kasattua ihan kelpo päivällisen, jonka neuvolakin hyväksyisi) ja sitten ihan muutamassa laitteessa. Mitä vauhdikkaampi laite, sen hauskempaa :) Ensi kesänä uudestaan!
 
Voi että, kuulostaa kivalta! Me käytiin viime kesänä kerran Helsingissä ollessa iltakävelyllä Lintsillä ja oli tosi kiva käydä vaan haistelemassa tunnelmaa siellä, kun ei juuri laitteisiin viitsinyt lähteä riekkumaan. Pienelle siellä on varmasti näkemistä vaikka kuinka. Tosi kiva että on vielä paikkoja joihin on vapaa pääsy.

Näitä leikkipuistojuttuja lukiessa sitä ihmettelee, miksei me olla vielä saatu aikaiseksi käydä missään vaikka ihan kivenheiton päässä kotoa on leikkipuisto. Täytyypä korjata tilanne...
 
Voi ei, olisi ehdottomasti pitänyt käydä lintsillä kun kerran tässä lähellä ollaan oltu koko viikko..
 
Jos ei tänä kesänä ehdi, niin ensi vuonna nuo vekarat varmasti saavat siitä jo paljon enemmän irti, en olisi sikäli harmissani :)
 
Takaisin
Top