Perhevalmennus

Rosalina

Foorumin legenda
Kesäkuunmammat 2015
Tiedättekö millaiset perhevalmennukset teidän paikkakunnalla on? Aiotko mennä? :)
Saa perustella.

Täällä on ollu TOSI hyvät valmennukset!! Viisi valmennuskertaa, joissa aiheet oli imetys, synnytys, parisuhde, perhe-elämä ja elämää vauvan kanssa (muistaakseni). + vähän uudempana juttuna synnäriin tutustuminen niille, joilla on 32 rv:a täynnä.
Mä kävin esikoisesta noi viisi valmennuskertaa, osalla kerroista mieskin pääsi mukaan. :) Ja kakkosesta menin rohkeasti mukaan imetys- ja synnytyskerroille, koska halusin prepata. Ja sieltä saikin itseluottamusta!!

Meillä ei ainakaan oo ollut mitään hengitysharjoituksia tai muita legendaarisia höpötyksiä :D Oikein asialliset jutut, ja paljon keskustelua ja myös ryhmätehtäviä. Synnytyksestä myös katsottiin video meidän synnäriltä, sellainen oppikirjamainen oikea synnytys nähtiin siinä (ei näkynyt mitään kriittisiä paikkoja eikä äiti huutanut tms).

Suosittelen puolestani lämpimästi. :) Valmennukset antaa ajattelemisenaiheita ja ainakin uutta näkökulmaa asioihin. Etenkin se imetyskerta. Imetyksestä on niin paljon vääränlaisia käsityksiä olemassa ja kun se ei useinkaan mene ihan niin, että vauvalle pannaan tissi suuhun ja sit se imee ja elää ensimmäiset kuukaudet niin. :rolleyes: Kannattaa valmistautua siihenkin :)
 
Mä ajattelin ehdottomasti mennä ja mieskin lupautui matkaan mikäli vaan ei tuu työesteitä. Tosin en tiedä et miten joku imetyskerta, tuleeko se semmoseen. Mut kaikkiin en haluaisi yksin mennä (niin kuin taisin jo kerran keuhkota! :jimlad:)

Meillä muistaakseni 4 kertaa ja aiheina just nuo synnytys, imetys, vauvavuodenaika (eli käydään vissiin läpi se eka vuosi, et mitä pitää sisällään), seksi ja parisuhde vauvan syntymän jälkeen.

Mulla on jotenkin vähän semmonen asenne nykyään, että kun jotain tuollaista tarjotaan niin siihen ehdottomasti haluaa mennä mukaan, että saa mahdollisimman paljon hyötyä irti. Ja vaikka siellä sitten käsiteltäisiinkin asioita joista muka jo kaiken tietäis, niin kertaus on kuitenkin aina opintojen äiti.

Meillä mun tietääkseni siihen saa osallistua vaan jos jompikumpi vanhemmista odottaa ensimmäistään. En kyllä tiedä et miksi siihen ei otettais uudestaan synnyttäjiä, jos itse haluaa. :wink
 
Tarkoitatko lapsivuodeaika? :) se meinaa toipumisaikaa synnytyksestä. Kuten meillä terkka selitti niin etenkin esikoista odottavalla on -lapsi -vuode ja -aikaa (eli toisin sanoen voi rauhaksiin köllötellä sängyllä imettämässä pikkuista ja totutella uuteen elämään, antaa itselleen aikaa toipua ja palautua).

Meilläkään ei periaatteessa uudelleensynnyttäjät kai käy valmennuksissa enää, mutta täällä on niin pienet ryhmät muutenkin niin päätin, että minähän menen. :D Eikä katottu pahalla, päinvastoin th tuntui olevan ihan iloinen. Ja olihan siinä sitten ensikertalaisille ehkä erilaista näkökulmaa kun olin alle vuosikkaan äiti siinä kohtaa ja asiat tuoreessa muistissa...?
 
Joo lapsivuodenaika :oops:

Niin.. Ei kai se koskaan oo pahasta hankkia ehkä uusia tietoja itselle ja antaa jotain käytännön juttuja sitten taas tuleville vanhemmillekin. En mä sitä missään nimessä tarkoittanu! :)

Tarkemmin ajateltuna ni oliskin ehkä mielenkiintoista et siellä olis joku kerta joku hetken aikaa äitinä ollut äiti kertomassa omia kokemuksia.
 
Hei, mitä kautta olette päässeet näihin perhevalmennuksiin? Järjestääkö neuvola ne?

Meillä neuvola kuulemma pitää synnytysvalmennusta (ilmeisesti eri asia?), mutta tämäkin on kuulemma suppeampi kuin ennen, eikä ensiodottaja pääse enää tutustumaan synnäriin ym.

Saa nähdä millainen on.. täällä kun on tällainen tietämätön ensiodottaja, niin haluaisin kaikkiin mahdollisiin valmennuksiin. Synnytys varsinkin pelottaa ja haluaisin saada mahdollisimmat hyvät preppaukset siihen ennen sitä h-hetkeä... toki myös imetys ym. elämä synnytyksen jälkeen on itselle aivan uutta ja ihmeellistä ja haluaisin jo varhain saada mahdollisimman paljon infoa ja valmennusta näihin.. toivottavasti näitä järjestetään turussakin, kun ainakin meidän neuvolan th neuvoo joka asiassa kääntymään internetin puoleen :/
 
Täällä tuo on neuvolan kautta järkätty. Neukkulan ilmoitustaululta löytyy ajat kullekin ryhmälle (ryhmät sen mukaan milloin LA).
 
Täällä neuvolan kautta on järjestetty 4 kertaa. Vauvan hoito, imetys, synnytys ja parisuhde&vanhemmuus. Sen lisäks on sairaalassa se "synnäriin tutustumis" hässäkkä, mikä on vaan joku luento tms, tutustuun ei osastolle pääse.
 
Entisellä asuinpaikkakunnalla ei ollut mitään ennen vauvan syntymää, jälkeen olis ollut tarjolla joku pyllynpesuluento.
Muutettiin vähän ennen esikoisen syntymää tänne nykyisille seuduille ja täällä oli tarjolla samanlainen muutaman kerran perhevalmennus. Ehdin käydä kerran ennen tytsyn syntymää. Siperia opetti :)
 
Mekin ollaan menossa sinne perhevalmennukseen mut mitään tietoa ei oo et mitä se käytännössä on. Kuulemma ensi kerralla neuvolassa siitä kerrotaan :) Olis kyl kiva päästä tutustuu synnäriin niin paikka olis silleen tuttu kun sinne sit menee.
 
Voi ei, mä en tommoisestakaan ole yhtään tietoinen! Mä en osaa kysyä mitään eikä mulle kerrotakaan yhtään mitään :/
 
Ekalla kerrallla oli ihan diipadaapaa ne valmennukset enkä kerenny synnytysvalmennukseenkaan.. Taidan tällä kierroksella jättää väliin :)
 
Meille neuvolassa täti ehotti että mentäs niille mitkä itestä tuntuu tarpeelliselle. Se vauvan hoito kerta ja parista perheeksi ainakin semmoset mihin mennään ja sit pyydetään se oma synnäri käynti. :)
 
Kerrotaankohan tosta sit neuvolassa seuraavalla kerralla. Itsekin oon ihan ulalla!!
 
Mäkin oon ihan ulalla, ei oo mitään puhuttu neuvolassa! Toi Jetsonin saaman lappusen sisältö vaikuttaa aika kattavalta, jos meillä järjestetään jotain tuollaisia niin ehdottomasti haluan ainakin osaan osallistua. Pitääkin seuraavalla kerralla neuvolassa kysyä...
 
Mulle noista ois oikeesti puhuttu vasta rv 22 käynnillä, muttakun olin ylimääräsellä käynnillä rv 18, ni puhuttiinkin tää asia jo sillon alta pois. Että varmasti teillekin näistä vielä mainitaan :)
 
Synnytysvalmennukseen ilmoittauduttu. Olisi edessä huhtikuussa. :) myös noita neuvolan perhevalmennuksia mallailin kalenteriin. Mies ei vain pääse kaikkiin mukaan.. :sad001
 
Takaisin
Top