Pelot ja ajatukset raskaudesta

Korhis, musta tuntuu, että täällä mietitään edelleen noita, vaikka vauva on ollut jo kuukausia sylissä :D ja on maailman rakkain ja tärkein pieni olento.

Ja nyt sitten, että miten kahden pienen kanssa mitenkään selviää. Ja petänkö esikoisen jollain tavalla, kun tulee heti toinen vaatimaan huomiota, jota hänkin niin suuresti ansaitsisi.
 
Samoja tunteita täälläkin! Mutta lähinnä siksi että vanhemmat sisarukset on jo 8 ja 12v. Jaksanko aloittaa kaiken alusta, tuleeko vauvasta yökukkuja jne... Nuorimmaisen kans meni raskaus ja koko vauvaikä niin helposti että pelkään mun vaaleenpunaisten lasien vielä tippuvan.. :D
 
Mä luulen, että mulla tähän negatiivisuuteen vaikuttaa vielä eniten se, että on niin paha olo ja väsyttää, että koko ajan ui jossain mielen syvimmissä syövereissä. Pakko varmaan pyytää sairaslomaa, että saa vähän nukuttua päivisinkin, ettei ole ihan kuollut koko ajan.
 
hei kaikille, olen seurannut keskustelua alusta asti ja miettinyt kaikkea omalla kohdallani. tämä ei ehkä kuulu tänne, koska en ole raskaana mutta halusin kertoa omat kokemukseni. minulla siis kaksi lasta. ensimmäinen sai alkunsa kolmannesta kierrosta, ensin toivoi ja sit ku plussas ni alko pelottaa, et oliko tää sittenkää hyvä ajatus, oonko valmis jne. kevyttä ellotusta, liitoskipuja ja vihlaisuja, raskausdiabetes, ja se pelko jos ei tunne liikkeitä, loppuajasta ei jaksanut kunnolla kävellä, ei osannu vielä edes pelätä kunnolla mitään, ehkä jännittää synnytystä..synnytys alkoi veden menolla 39+3, kesto 28pitkää tuntia, päätyi kiireelliseen sektioon. poika nyt 6v. luulin ettei ikinä enää! yritettiin toista 2012..ei meinannu onnistua millään, aina vaa menkat alko, iski epätoivo, pelot ja sit ku päätettiin lopettaa yritys ni onnistu, plussa tikussa, ei mitään oireita, siis mitään. jännitin ekaa ultraa, todettiin niskapoimu, otettiin istukkapunktio (karsea kokemus) kromosomihäiriö, elinkelvoton sikiö, keskeytys tammikuussa 2013, viikot 15+, minulle ainoa oikea ratkaisu. menin aamulla sairaalaan ja pääsin illalla pois. sikiö piti synnyttää mutta istukka ei irronnut ja tehtiin kaavinta nukutuksessa, kokemuksena ei niin paha kuin olisi voinut kuvitella. ajatus toisesta lapsesta kuitenkin jäi kalvamaan, uskallus nollassa. meni taas pari vuotta, päätin että nyt tai ei koskaan, ikää jo 33..taas kolmannesta kierrosta tärppäs, kauheet pelot! ei voinut kuvitellakkaan mitä kaikkee voi pelätä kun ekaa odotti. nyt kun tiesi miten voi käydä niin pelotti todella, ahdistuskohtauksia oli useita, yöllä ei saanut nukuttua, taas jännitti eka ultra niin että itkin ku lääkäri kysy miten voin. onneksi kaikki oli hyvin. ehdottivat jo kromosomikokeita valmiiksi, vaikkei se tila yleensä uusikaan. tottakai halusin kaikki testit! helposti verestä, näytteet meni ulkomaille, kromosomit ja kaikki muukin kunnossa, ja sukupuoli tiedossa, helpotuksen huokaus. paha olo useita viikkoja, liitoskipuja edelleen, jopa pahempia ku ekalla kerralla, saattoi johtua myös sektioarvesta. taas raskausdiabetes.ja valtava pelko jos ei tuntunut liikkeitä "tarpeeksi" usein. kävin pelkopolilla keskustelemassa edellisestä synnytyskokemuksesta ja päädyttiin suunniteltuun sektioon. pelotti, mutta halusin sektion. sitten pelotti että jos synnytys alkaakin ennen sovittua päivää. sovittuna päivänä aamulla jännitti todella paljon, onko tää sittenkään oikea ratkaisu, entä jos vaikka kuolen leikkaukseen tai jos vauva ei olekaan enää hengissä, kaikki mahdolliset skenaariot kävin läpi. leikkaus meni hyvin vaikka pelottikin valtavasti. sain pienen tytön, joka tosin vietti kolme päivää teholla sokeriseurannassa, mutta nyt tyttö kaksi kuukautta vanha ja kaikki hyvin.

keskeytyksestäni ajattelen jälkikäteen että sen piti mennä niin. aina oon halunnu pojan ja tytön, jos se kakkonen olisikin ollut poika, olisinko osannut odottaa ja rakastaa samalla tavalla. Pelkoja on ollut aina ja niitä tulee olemaan ja ne ei todellakaan lopu synnytykseen, pelon aihe vaan muuttuu. nyt pelkään että lapselle sattuu jotain, kuolee nukkuessaan, tukehtuu, jos en kuulekaan yöllä sen hätää, jos pudotan tai satutan vahingossa jotenkin..pitää yrittää vaan järkeillä ja luottaa johonkin ylempään.

synnytys itsessään on todella pelottava kokemus, se on pakko suorittaa, sitä ei voi ohittaa millään, itse et juurikaan voi vaikuttaa mihinkään, ja koskee hemmetisti. mutta palkinto on kai paras mahdollinen! voimia hurjasti kaikille odottaville ja pelkojen kanssa pystyy elämään, rohkeasti juttelemaan ammattilaisille, sitä varten ne on!
 
En osaa sanoa onko tässä raskaudessa ollut vielä päivääkään kun olo olisi ollut varma siitä, että se tulee päättymään hyvin.
Vähäiset raskausoireet ja raskaanaolon tunnun puute suurimpina syinä. Vaikka ar-ultrassa nähtiin jo syke kun oli 7+3.
En osaa sanoa miksi näin. Tämä on kuitenkin ensimmäinen kerta ikinä kun lasta on yritetty ja heti ensimmäisestä kierrosta plussa. Ei mitään vuotoja. Tulevaa isää tuntuu harmittavan mun negatiivisuus. Koen olevani se epäonnistuja jos jotain käy, mieshän on osuutensa jo hoitanut.
Toivottavasto nt-ultran (positiivisten uutisten) jälkeen osaisi nauttia raskaudesta. Kahden viikon odotus...
 
Limbon, en tieda, auttaako yhtaan, mutta itselleni tasta oli valtavasti apua. En ehka muista sanasta sanaan ystavani sanoja, mutta olisin voinut itkea helpotuksesta.

Ystavani (terveydenhoitaja) siis sanoi lempeasti, kun odotin esikoistani, jotenkin nain: Ela niin normaalia elamaa ja nauti - jos pystyt - raskaus ei ole sairaus, vaan osa elamankiertokulkua. Sikio kehittyy sisallasi ja siihen et voi itse juurikaan vaikuttaa, vaan luonto sen hoitaa. Ainoa asia, mita voit tehda on, ottaa vastaan sen mita tulee. Jos tulee km, se ei ole sinun syysi, joskus niin vain kay, kun jokin on mennyt solunjakautumisessa pieleen. :)
 
Kiitos :Heartred
Yksi raskausoire mitä olen kaivannut on se "kaikelle itkeminen". Kerrankin ihan luvan kanssa voisi tirautella, mutta ei vaan pysty.
Ehkä ne hanat vielä ehtii aukeamaan tässä odotellessa .
 
Limbon, en minakaan alkuraskaudesta varsinkaan "kaikelle itkenyt" - pikemminkin olin artynyt ja lyhytpinnainen. :) Tassa raskaudessa on sama, olen vain vasynyt ja kiukkuuntaipuvainen. Jossain vaiheessa paljon myohemmin sitten huomasin itkevani keittion lattialla, koska en saanut maitopurkkia auki ensiyrittamalla ja oli hirvea maidonhimo. Yhden kerran. :D

Jokainen raskaus on erilainen. Mikaan "raskausklisee" ei oikeastaan osunut oikeaan minun kohdallani - synnytyskaan ei alkanut lapsivesien menolla. :wink
 
Mun pelko siitä, että tää ei olekaan oikea raskaus, on koko ajan haihtumassa - etenkin kun tänään ultrassa näkyi hyvä sydämen syke ja päiviä 8+2 vastaava pikkuinen. Lisäksi on niin järkyttävät oireet, joista voisi päätellä, että hormonia piisaa. Taivun siis koko ajan enemmän siihen, että tämä on normaali raskaus ja että kroppani tietää, miten pitää parhaiten huolta vauvasta vaikka äiti voikin superpahoin. :) Luottavaisin mielin siis eteenpäin.
 
Pelottaa ja jännittää.. Jos on oireeton hetki niin oon aivan vakuuttunut keskenmenosta, jos sattuu mahaan tai selkään=km uhkaa. Helpottaakohan tämä jossain vaiheessa? Onneksi ihan kohta pääsen (taas) ultraan tarkistamaan tilanteen.
 
Mäkin liityn pelkoisiin odottajiin :)

Mulla on ennestään kaksi lasta ja olin totaaliyh, aika rankat vuodet on ollut nuorimmaisen kanssa. Aloin seurustelemaan vuoden alussa englantilaisen miehen kanssa joka on nyt täällä käynyt ainakin kerran kuussa, kesällä oli pidempiä kolmen viikon pätkiäkin. No plussasin siis ihan yllättäin ja heti mies alkoi etsiä töitä täältä jne. Nyt olen vain itse tullut siihen lopputulokseen että tuo mies ei ole mun elämäni mies. En halua häntä asumaan saman katon alle. Nyt vaan pelottaa että miten mä jaksan tämän kaiken yksin, ja miten vaikeaa kaikki tulee olemaan.. Joudun palata varmaan töihinkin tosi aikaisin että saan rahat riittämään yms. Hiipi myös hirveän kamala ajatus että "voi että kun menisi kesken".. Miten ihmeessä voin ees aatella noin?? Kuitenkin oon tilannut bola-korua ja ruokavalion rajoittanut jo kauan sitten, äitiysvaatteitakin ostellut jne.. Ahdistavaa rallia tuolla pään sisällä menee, enkä oikein tiedä mitenpäin olla ja mitä tekisi. Tukijoukkoja ei ole, juuri kesällä omat vanhempani esim sanoivat siskolleni että "saisitte nyt jo lapsia" ja minuun kääntyivät ja sanoivat "sun ei kyllä sitten tarvi tehdä enää yhtään". En siis oikein kellekään ole päässyt edes puhumaan tästä tilanteesta..
Argh.
 
Huh onneks en ole ainoa "turhien" pelkojen kanssa, ultrassa käyty kaikki oli enemmän ku hyvin mutta nytten kun kaikki tietää asiasta niin pelko kasvaa että jotain menee pieleen vaikka ultra oli rv 9+5 :nailbiting:
 
Onkos jollain kokemusta/tietoa enterorokosta ja sen vaikutusta raskauteen? Kuulema sitä liikkellä paljon päiväkodeissa :bookworm:
 
Täällä pelottaa tää oireettomuus. Esikoisesta oli silloin niin selkeät oireet jo ennen plussaa, mutta nyt ei oikein mitään. En edes tietäisi olevani raskaana, jos viime viikonloppuna ei olisi ollut tarkoitus lähteä bilettämään. Meinasin kuitenkin malttaa odottaa nt-ultraan johon en ole vielä uskaltanut edes varata aikaa.
 
Mallah, onpa ikävä tilanne.
Lukiessa mietin, että itsekin voisin ajatella ihan samoin tuossa tilanteessa (paitsi miestä en varmaan uskaltaisi jättää). Siksi on kovin vaikea keksiä nyt mitään rohkaisevaa tai kannustavaa.
Sinäänsä kuitenkin uskon, että vanhempasi tulevat kuitenkin pitämään tulevastakin vauvasta kuten edellisistäkin. Jokainen on kuitenkin aina oma itsensä, pienestä asti.
En itse niinkään pidä lapsista ja luotan siihen, että oma lapsi on se maailman paras ja ihanin. Pakkohan sen on olla.
 
Mallah, tsemppiä!

Mulla meni lähete pelkopolille samantien, vaikka ite melkein jo väitin vastaan. Yritin sanoa, että oon päässyt siitä jäätävästä kauhusta edellisen synnytyksen jäljiltä jo siihen fiilikseen, että PRKL, nyt mä hoidan tän! No, katotaan viikkojen lisääntyessä miten käy. Edellistä synnytystä en osannut jännittää yhtään ja varmaan siksikin oli niin jäätävä se pudotus todellisuuteen. Vaikka siis kaikki kyllä meinasi mennä todella pieleen.
 
Onkos jollain kokemusta/tietoa enterorokosta ja sen vaikutusta raskauteen? Kuulema sitä liikkellä paljon päiväkodeissa :bookworm:
Ei oo vaarallinen raskaanaolevalle.
Tai sanottasko näin että enteroa voi aiheuttaa monenmonta eri virusta joista yksi voi olla haitallinen sikiölle. Muut virustyypit ei oo. Eli aika huoletta saat olla, meijän isommat muksut sairasti viimeksi mun ollessa raskaana kahesti enterorokon enkä saanu tartuntaa.
 
Mulla alkaa iltaa kohti ryöppyä kauhea pelko :/ Tää päivä on ollut ihan hirveä.. En tiedä voiko nää olla ihan tavallisia voimakkaita raskausoireita koska esikoiseta mulla ei oireita ollut. Koko päivän aivan järkyttävä oksetus ja väsymys, yöllä nukuin 12h ja päivällä vielä 3h ja silti väsyttää :/ Pään särkykin on ihan hirveä. Vatsa on kauttaaltaan niin kipeä että pienikin kosketus tekee kipeää. Valkovuotoa tulee niin hirveesti että oon tänään jo monesti pelästynyt että verenvuoto olis alkanut. Niin ja mitään en ole tänään pystynyt syömään tai juomaan kun olo on järkyttävä :/
 
Kyllä noi ihan tavallisilta raskausoireilta kuulostaa. Syömättömyys ja juomattomuus saattaa pahentaa oireita. Kannattaa yrittää edes jotain kevyttä syödä.
 
Kannattaa tosiaan jotain syödä ja juoda, se saattaa jopa helpottaa oloa. Jos olo ei helpota, kannattaa harkita pahoinvointilääkettä.
 
Takaisin
Top