Pelot ja ajatukset raskaudesta

Lino91

Jostain jotain jo tietävä
Syysmammat 2018
Tänne voisi kirjoitella omista peloista tai ylipäätään millaisia tuntemuksia ja ajatuksia raskaus herättää? :)
 
Itsellä on voimakas pelko, ettei kaikki mene hyvin. Jatkuvasti mukana ajatus, että raskaus päätyy keskenmenoon. Kuitenkin tiedostin raskauden jo ennen plussaa. Ylitulkitsen varmaan jokaista oiretta samalla iloiten, että jotain viitettä olemassa olevasta raskaudesta kuitenkin on. Onko muilla samoja ajatuksia? Tai ehkä vinkkejä kuinka päästä eroon turhasta pelosta?
 
Mulla on sama, et pelkään keskenmenoa tai mitä vaan ikävää. Mutta lohdutan itteeni sillä, että se pelko kuuluu äitiyteen, eikä se tuu se pelkääminen loppumaan enää koskaan :D mulle on aika lohduttavaa, etten oo ainoa ketä pelottaa. Mä oon kriiseilly nyt sitä, kun mun rinnoissa ei oo mitään tuntemuksia, vaikka muuten kyllä on olo, että jotain mun sisällä tapahtuu ja etoo KOKOAJAN.
 
Näin se varmasti on, mustakin on lohduttavaa saada kuulla etten oo ainut pelkojeni kanssa. Luulen kyllä, että kaikilla taitaa olla pelkoa varsinkin näin alussa.

Täytyy luottaa siihen, että asiat menee niinkun on tarkotettu. Kaikkeen kun ei itse voi vaikuttaa vaikka kuinka yrittäisi. Oma toive on, että oppisin nauttimaan siitä, että elämä kasvaa sisällä. Ehkä raskauden edetessä myös varmuutta ja uskoa tulee lisää Onneksi on tää 9kk aikaa oppia myös itsestään ihmisenä ja miettiä millainen äiti sitä haluaa olla.
 
Niimpä. Mitä vaan voi tapahtua millon vaan. Ja pyrin kuitenkin, etten stressais liikaa, kun sekin varmaan on sikiölle huonoks. Apua, on tämä vaan jännää ekan kanssa aina, oli kyseessä mikä asia tahansa, ja nyt vielä kun näin iso asia! :D
 
Jännää on ja sekin lisää jännitystä ettei uskalla kaikille vielä omista olotiloistaan kertoa! Mies mulle jo sanoikin, että kieltää stressin kokonaan 9kk ajalle :D yritän viimeseen asti noudattaa tota käskyä!
 
Pistin mun miehen lukemaan isän raskausviikot. Niissä oli aika kivasti kerrottu mihin voi varautua :smiley-angelic006laughing7
Muakin pelottaa mitä jos meneekin kesken. Kun oon tän viikon joka aamu :)rolleyes:) testaillut ja jos ei heti ala viiva tummumaan... Sitten ajattelen että jos lapsi onkin pahasti vammainen tms kun muillakin ikää jo 32. Että miten pärjätään.

Ei mullakaan juuri tuntemuksia ole. Rinnoissa ei tunnu mitään.. :wideyed: Kun kaikilla muilla on jotain. Ainoastaan vatsassa tuntuu semmoisia kevyitä tölväisyjä, varmaan jotain kohdun kasvukipuja. Ja kevyt paineentunne vatsassa iltaisin. Ihankuin olis just syöny mahan täyteen. Sen takia on vaikea syödä illalla töiden jälkeen kun ei ole edes nälkä.
 
Muokattu viimeksi:
Hahah kiitos vinkistä mimosa32 :) Täytyy laittaa oma mies myös lukemaan noi! Hyvä ikähän sulla on raskaana olla, en usko sen vaikuttavan paljoakaan

Raskauskivut on varmasti kovin yksilöllisiä. Itellä on nyt parina päivänä ollut aika voimakasta jomutusta ja ajoittaista vihlontaa vasemmalla alavatsassa. Heti iski entistä kovempi pelko, että mitä on meneillään ja onko normaalia.. Luulen, että liittyy tuohon jo mainittuun kohdun kasvamiseen. Mies onneksi on hyvä raihottelemaan Tulee kyllä pitkä raskausaika jos ei muuta osaa enää ajatellakaan!
 
Neuvolantäti oli ihana, ku kysy, et onko ollu paha olo ja sanoin, että on, niin se on kuulemma hyvä merkki. Nyt oon sit huolissaa ku eilen illalla ja tänä aamuna ei ollukkaa paha olo! Ei tästä pääse varmaan ennen synnäriä mihkää...

Miten teillä muilla tuo nukkuminen? Musta tuntuu, et on ihan tosi hankalaa löytää ensinnäki hyvä asento! En tiiä onko se tää turvotus vai mikä, mut tuntuu et joka asennossa sattuu ja sit ku oon tottunu nukkuu mahallee, ni se ei oo onnistunu pitkää aikaa.
 
Muokattu viimeksi:
Ihana, että oli mukava täti. Helsingissä oli ainakin aika tympeän oloinen, olisin kaivannut enemmän lohdutusta, että kaikki menee hyvin

Oon itsestä huomannu että olo vaihtelee päivittäin ja ehkä jopa tunneittain pahanolon saa aika helposti itse aiheutettua jo sillä että unohtaa syödä!

Mulla on ainakin ollu jo hankaluuksia makoilla vatsalteen kun vatsaa alkaa jännästi painamaan. Jännä nähdä mihin olo tästä kehittyy. Täällä ainakin unta riittää vielä
 
No kieltämättä mullakin on hyvän asennon löytäminen öisin hankalaa kun mäkin tykkään nukkua vatsallaan. Jostain luin imetystyynystä, että sen kanssa sais jo raskausaikana paremman asennon kun voi laittaa mm polvien väliin ja asetella jotenkin että maha ei olis puristuksessa. Pitää vaan olla sellanen jota saa enemmän muokattua kun niitäkin on erilaisia kuulemma. Kiva kun jo tässä vaiheessa vaikeuksia saatikka kun maha on oikeesti iso... :O
 
Mulla on sellanen imetystyyny, ei ois viime raskauden nukkumisesta tullu mitään ilman sitä. 99€ makso, mut oli sen arvoinen.
 
Pitää varmaab hankkia. Yyyyyh, olin kattomassa bändejä tuossa eräillä festareilla ja jouduin kokoajan hengittämään tupakansavua, niin ihan yliällö olo nyt... Ja kauhea morkkis, että saiko sikiöki jotain myrkkyjä, vaikka yritin vaihdella paikkaa kokoajan raittiimpaan ilmaan... :sad001
 
Mä vihaan muutenkin tupakansavua ja sitä hajua joka tarttuu hiuksiin ja vaatteisiin. :sad001 Sen takia mm en tykkää istua terassilla kun siellä lähellä on kuitenkin joku myrkyttäjä...
 
Mamma11/14 Mikä tyyny sulla oli? Oon yrittäny selailla nettiä että minkälainen olis hyvä. Löysin jonkun raskautyynynkin mutta se jäi epäselväksi pystyykö sitä käyttämään imetykseen myös. Sen ostaisin muuten varmasti, näytti niin mukavalta vaikka makso yli 100€.
 
[/IMG]
8e0a86f60baf6e658ff3181bdfcfc245
mother hood merkkinen, babystylesta ostettu. Tuosta tykkää tai ei. Minä tykkäsin tuosta ku imettäessä sai vauvaa niin hyvin muokattua ja tuon sai oman selän taakse tukemaan, ettei rönöttänyt. Kaveri kokeili tuota imetyäessä ni se ei tykänny tuosta ku meni selän takaa. Nukkuessa tuo on ihan Luxus. :-)
 
Mimosa joo, siis ennen mua ei oo nii häirinny, mutta nyt oli pakko heittää kaikki vaatteetki pyykkiin heti ja tuntu et se haju vaan seuraa ja seuraa ja seuraaa... Hyh.

Tuo tyyny vois olla kätevä, laitoin nyt yöks ihan normi tyynyn polvien väliin ja sai jopa unen päästä kiinni paremmin! :)
 
Mua myös pelottaa kauheasti keskenmeno tai että ultrassa paljastuukin et siel ei oo ketään :sad001

Mulla taas on univaikeuksia, meen myöhään illalla nukkumaan ja heräilen jo 6 aikaan vaikka vapaapäivä :D aiemmin pystyin nukkumaan yli 12h yöunia.
 
Takaisin
Top