Pelkopoli ja synnytyspelko

Vuanne ne taitaa viel sulla kerran ultrata sen koon ja silloin tekeet alapäätutkimuksen toisesta reijästä ja kattoot sun lantion ja kertoot siinä onko sun lantio miten levinny ja mikä on se kokoarvio minkä pystyt alakautta synnyttää :)
...Mitä? Siis mennäänkö synnytystapa-arviossa perperin puolelle? Miksi? Työkaveri pelotteli, että lääkäri testaa nyrkillä mahtuuko vauva tulemaan, mutta tuikataanko sormet takamukseenkin? Mikä ihmeen kidutusmuoto tämä on?

Tällä hetkellä minua pelottaa se polilla käynti enemmän kuin itse synnytys. En siis tiedä yhtään mitä tämä ennen juttelua varattu aika "raskauden seurantaan" tarkoittaa. Ei kai synnytystapa-arviota? Eikö ne tehdä sitten kun raskaus on pidemmällä? Ehtii lantio vielä levetä ja löystyä lisää.
 
Kyllä mulle ainakin on synnytystapa arvio tehty ihan vaan emätimen kautta eli lääkäri on kädellä kokeillu lantion tilavuutta, jos ois tunkenu sormensa mun hanuriin sanomatta mitään niin oisin varmaan potkassu lääkäriä, Jos oikein muistan niin synnytystapa-arviota äitipolilla ei tehdä rutiinin omaisesti kaikille synnyttäjille vaan just pelkopotilaille, tai jos on pelkoa suurikokoisesta vauvasta ja pienestä äidistä tai perätilasynnytyksestä, kun taas neuvolassa terkat arvioivat vauvan kokoa ja tekevät tarvittaessa lähetteen äitipolille synnystapa-arvioon.


Itse käsitän tuon raskauden seurannan tässä vaiheessa äidin psyykkisen ja fyysisen kunnon tarkastelua, peloista puhumista ja vauvan ultraamista kasvun seuraamiseksi.

Itse sain vauvatiimin psykologille ajan ens viikon perjantaille, ihanaa päästä purkaan päätä jonkun ammattilaisen kanssa.
 
Muokattu viimeksi:
Bimbelibom joo on tainu kaveri juksata ei mulla ainakaan nyrkillä kokeiltu :D joo se tekee sitä tutkimusta ja kuuluu vaan nyt elä jännitä ja on sormi perperissä :D se tunne " miten hitto voit olla tässä jännitämättä" :D mut ei ole kivulias toimen pide vaan ehkä epämielyttävä. Se tunnustelee vissiin näin lantion alapuolen sitä kautta :) Synnytystapa arvio tehdään joskus reippaasti yli 30 viikoilla.
 
Mulle on tehty äitiyspolilla synnytystapa-arvio esikoisesta eikä silloin ainakaan peräaukon puolelle menty. Sen jälkeen ei olekaan tehty kun lantio on tosiaan mallia "ulkoisesti kapea, mutta sisäisesti valtava" :wink
 
Aphrael mites ne sulta sen lantion mittasivat sit jos ne ei sitä arviota tehny? Vai mennitkö synnyttää tyyliin.et joko mahtuu tao sitten ei? :eek: outoo kaikki ketkä tääl päin on synnyttäny miun tutuista on jokaiselle tehty lantion arvio tutkimus näin. Siis tehdään vaan esikoista vuottaissa.
 
Tiita, Ihan normaalilla sisätutkimuksella selvittivät. Tai no.. Viisi kandia katseli, lääkäri tutki ja sen jälkeen kysyi saako kandikin tutkia. Paniikissa sanoin että saa mutta ei kaikki.. Lääkäri alkoi nauramaan ja kertoi että yhtä hän vaan ajattelikin :D
 
2011 on ainakin Iisalmessa tutkittu lantion kokoa myös peräaukon puolelta...
 
Hyi! En muista koko synnytys tapa-arviosta mitään... miten tehtiin, mut ei mun hanuriin kyllä mitään kukaan oo työntäny, eikä työnnä!
Exit Only! ;D
 
Mun kokemus on vuodelta 2000 ja Taysista mut voihan tuossa olla eroja lääkäreidenkin välillä varmaan.
 
Ihan emättimen kautta mullakin lantion kokoa arvioitiin, koska esikoinen oli perätilassa. Sektiollehan se meni, vaikka lantio tilavaksi arvioitiinkin, kun neiti oli varpaat edellä tulossa, eikä saatu vatsan päältä käännettyä. Tässä raskaudessa olen pelännyt paljon enemmän ajatusta synnytystapa-arviosta itsestään, kuin alakautta synnyttämistä :-D Meillä kun oli viimeksi "hieman" kovakourainen lääkäri. Tämä yhdistettynä todella arkoihin limakalvoihin aiheutti itkua ja hampaiden kiristystä...

Tämä kyseinen lääkäri onkin täällä "synnytyksen käynnistäjän" maineessa, koska yleensä hänen tekemän arvion jälkeen vaavi lähtee syntymään viikon sisällä ;-) Niin meilläkin kävi, ei ehditty odottaa suunniteltua sektio-päivää. Toiveena mulla onkin, että tämä poju nyt ymmärtäisi olla pää alaspäin, josko koko arviota ei sitten tarvisi tehdä...
 
Ehkäpä tosiaan huomenna neuvolassa otan puheeksi tämän pelkopoli-lähetteen. Aiemmin terkka siitä mainitsikin että aina voi hakeutua sinne mutta ei silloin antanut mitään ohjeita että miten, enkä tajunnut kysyäkään kun en sillä hetkellä kokenut asiaa ajankohtaiseksi. Alkuraskauden pystyi menemään vielä sellaisessa kuplassa "ei mun ihan heti tarvi synnyttää, se on sitten joskus".

Mutta sinänsä ei väliä että mistä suunnasta ne sen synnytystapa-arvion tekee, ei ne kovin miellyttäviä kokemuksia kuitenkaan ole. Ja ainakin mun päässä se itse synnytys on monta kertaa villimpi ja isompi kokemus, joten en osaa tota berberin puolelle menemistä jännittää etukäteen :)

Soffi85:n tarina kuulostaa kyllä kamalalta! Herkät limakalvot on täälläkin ollut koko raskauden ajan, ja lääkärintarkastuksessa tuli sisätutkimuksessa tippa silmään, varsinkin kun sekä paikalla ollut kandi että lääkäri tutkivat (kandi ei löytänyt kohdunsuuta ollenkaan ja lääkärin piti tarkistaa). Oli sekin outo tilanne!
 
Pelkopolilla käyty ja siellä oli aivan ihana kätilö. Sain puhua ns. suuni puhtaaks ja huolet helpotti kun kätilö kirjas ylös huoleni ja mitä toivon tulevalta synnytykseltä. Laittoi uuden ajan myös lääkärille viikolle 36 että arvioidaan edellisessä synnytyksessä murtuneen häntäluun asento ja kuinka joustaa. Ja samalla vauvan painoarvio.
 
Mun pelkopolikäynti oli vähän pettymys. Kerroin kätilölle, että olen sellainen ihminen joka tarvitsee kaiken mahdollisen tilaston ja tiedon synnytyksestä, jotta pystyn käsittelemään asian ja saan mielenrauhan. Kätilö yritti tuputtaa minulle vain jotakin vetämäänsä rentoutumis-/mielikuvaterapiaa. Jäi sellainen olo, ettei minua oikein kuunneltu. Lisäksi, kun kerroin että ponnistusvaihe pelottaa minua eniten, oli kys. kätilön ensimmäinen kommentti "sun ois syytä pelätä avautumisvaihetta enemmän". Eh.

Olen nyt käynyt pelkojani läpi äitini, mieheni ja parhaan ystäväni kanssa. Kyllä tämä tästä hiljalleen. Lisäksi luonto on hoitanut synnytyspelkoani omalla tavallaan: halu saada pikkujätkä ulos ja nämä jatkuvat kivut loppumaan on tällä hetkellä suurempi kuin pelko siitä, että koko alapääni repeää varpaista kainaloon asti.
 
Minä taas oon hoidattanu pelkojani vauvatiimin psykologin kanssa ja on vaan positiivista sanottavaa sen kanssa jutteluista, käytännön puoli hoidetaan sit mammapolin lääkärin kanssa.
 
Sain sen kätilön kirjottaman tekstin kotia mitä kirjotti pelkopoli käynnistä. Oli kirjoittanut tekstin just niin mitä tarkoitin ja todella huomaavaisesti ettei se ollut millään tavalla syyllistävä. Iso huokaus että mun toiveet on nyt noin selkeästi kirjattuna. Ihan varmasti hoitavat kätilöt tuon lukee. Ainakin elän siinä uskossa. Ja ehkä mun toiveet osataan ottaa paremmin huomioon. Luultavasti h-hetkellä kuitenkin niin paniikissa että en minä osaa tuoda toiveitani julki.
 
Lara88, Hienoa! Eiköhän se teksti lueta ja voit vielä synnärille mennessä sanoa, että siellä on tekstiä.
 
Terveydenhoitaja laittoi (tai sanoi/luuli laittavansa) mulle pari viikkoa sitten lähetteen pelkopolille juttelemaan asiaan perehtyneen kätilön kanssa, mutta kutsu tuli johonkin synnytysjännitysryhmään, joka kokoontuu 6 kertaa ja on maksullinen. Sinne en kuitenkaan ottanut vielä yhteyttä kun olisin halunnut nimenomaan kahden kesken juttelemaan jonkun kanssa. Kysyin tästä sitten viime viikolla neuvolassa käydessäni, niin terkkari kuulosti yllättyneeltä että tuollainen kutsu tuli mutta käski vain ottamaan sinne yhteyttä. Ilmeisesti nyt ei sitten ole mahdollista päästä kätilön kanssa juttelemaan? Tai ainakaan en saanut mitään lisäohjeita asiaan.Tämä siis Helsingissä. Miten muilla tällä suunnalla on pelkopolille pääsy onnistunut?

Ja asiaa makusteltuani, voihan se ryhmä olla ihan hyväkin vertaistuen kannalta, mutta sitä en varsinaisesti lähtenyt hakemaan. Lisäksi mulla on sellainen pelko, että vertaistukiryhmässä saan ihan uusia pelkoja synnytykseen liittyen muilta ryhmäläisiltä :) 6 kerran ryhmä tässä vaiheessa raskautta kuulostaa kanssa aika paljolta ja maksullisuus on huono juttu, jos käykin vain kerran ja rahat on tällä hetkellä aika tiukassa. 80e se muistaakseni maksoi.
 
Joo tuollaisessa ryhmässä on kyllä varmasti hyvät ja huonot puolensa. Hinta nyt ei siinä mielessä ole paha, että se pelkopolikäynti maksanee normaalin polimaksun verran joka on jotain +-30e.
 
No joo, ei sinällään. Mietin vaan että miten ehdin siellä käymään ennen lapsen syntymää (saamassani kirjeessä ei ollut mitään kokoontumisaikoja), mutta se taitaa selvitä vain ottamalla yhteyttä :) Mietin vain, että onko tää ihan normaali käytäntö nykyisin Helsingissä. Tuntuu että Helsingissä yritetään kovasti säästää, kun perhevalmennuksien tapaamiskertoja on karsittu ja synnytyssairaalaankaan ei pääse enää tutustumaan. Että olisko tälläinen ryhmä halvempi järjestää kuin yksilöajat? Onneksi perusterveydenhuolto ja raskauden seuranta on kuitenkin toiminut hyvin!
 
Takaisin
Top