Pelkopoli ja synnytyspelko

Mä olen saanut sen käsityksen että Kymenlaaksossa ei ainakaan tuonne Koks:aan eli synnytyssairaalaan pääse tutustumiskäynnille perhevalmennuksen yhteydessä.. Tai ei ainakaan esikoisen aikaan tehty.. Valmennuksessa annettiin halukkaille DVD katsottavaksi.. Lähinnä se toive oli tullut sairaalan puolelta ku ei koskaan voi tietää onko yhtään salia tai muuta vapaana, kokivat että se on yhtä tyhjän kanssa käydä siel käytävil kävelemäs..
 
Taysissakaan ei ole vuosiin ollut varsinaista tutustumiskäyntiä. Oliskohan sit 2010 tai 2011 alkaen kun alkoivat järjestämään luentomuotoisesti tutustumiskäynnin sairaalaan ja sen jälkeen käydään kurkistamassa missä synnytysvastaanotto on ja miten sinne pääsee. Joskus muinoin synnytysvalmennus järjestettiin Taysilla ja silloin pääsi mahdollisuuksien mukaan tutustumaan saliinkin ja osastolle ainakin. Nuo kierrokset lopetettiin lähinnä synnytysosastojen rauhoittamiseksi.
 
Sitä en tiedä pääseekö jossain tapauksessa pelkopolin kautta tutustumaan paremmin synnytyssaliin tms, mutta ne on varmasti yksittäistapauksia jos niin on.
 
Mä en saa lähetettä pelkopolille sitten millään, ei sitä suostu tekemään neuvolahoitaja eikä radihoitaja. Ei kuulemma ole huolta lapsen koosta ja turhaan pelkään kun se "sf mitta on keskikäyrillä" eikä "mahakaan näytä kovin isolta". Mulle oikeesti riittäis et pääsis jutteleen jollekin joka ei kuittais tätä "turhana/naurettavan" ylireagointina.

Kättärille pääs vielä tutustuun 2014, kun ootin esikkoa. Ja tykkäsin kyseisestä käynnistä, se auttoi moneen ihmettelyyn ja jännitykseen.
 
Bumble84, minä en vielä ole kysynyt pelkopolista, kun olen odottanut ensin että pääsisin ylimääräiseen ultraan. Asutko Helsingissä?

Minusta on tuntunut koko raskauden ajan, että täällä ollaan nyt kovasti säästölinjalla. Ylimääräisiä tarkastuksia ja käyntejä koitetaan välttää kaikin keinoin. Mulla oli neuvolassa rv25+4 sf-mitta yläkäyrällä ja seuraavassa neuvolassa rv30 tippunut alakäyrälle ja sainkin ylimääräisen neuvola-ajan nyt sitten tälle viikolle.
 
Ei ainakaan enää pääse HUS-alueella tutustumaan (kättäri, naistenklinikka, jorvi ainakaan). Netissä on vaan esittelyvideoita
 
Toiveissa: Asun Vantaalla Tikkurilassa. Mulla ainakin kaikki käynnit minimissä..neuvolassakin käynyt vaan muutaman kerran tässä raskaudessa (ei sinänsä tähän mennessä kylläkään haitannu, sinne pelkopolille vaan haluaisin päästä). Seuraavaks neuvolalääkäri viikolla 36 ja sitten neuvolaterkka viikolla 38. Radi hoitajallekaan ei ole varattu uutta aikaa (nähnyt kerran) vaan lähettelen mittaustulokset sähköpostilla. Koht alkaa onneks äippäloma niin saa ainakin päivällä vähän nukuttua kiinni jos yöt pyörii miettien näit asioita (kuten tähän asti).
 
Mullakin neuvolalääkäri vasta rv 35. Siellä nyt sitten toivottavasti katsotaan vauvaa jo vähän tarkemmin.
 
Kävin pelkopolilla juttelemassa lääkärin kanssa ja tutki häntäluun tilanteen joka siis murtu esikoista synnyttäessä ja katto samalla painoarviota. Vauva arvion mukaan jo yli 3 kiloa viikolla 35+1. Sano vaan että no tulee isompi kuin esikoisesta mutta ei se tarkoita sitä että synnytystä käynnistettäis. Oli kovin suorasanainen lekuri. Enkä ees ole sanallakaan sanonu mitään käynnistyksestä.
 
Kiva että Lara pääsit tommoseen eikä kerranki ollu mikään kiertelevä lääkäri. Mitkä nyt fiilikset?
 
No olen tyytyväinen ja melko rauhallisin mielin kun nyt on kätilö ja lääkäri molemmat vakuutellu että esikoisen synnytyksessä meni kaikki vähän vaikeemman kautta ja toka nyt yleensä muutenkin tulee helpommin. Että jospas tämä toka haluis tulla ees oikeessa asennossa. Haluan ainakin uskoa niin. Ja hyvä tietää että häntäluu ei ole luutunut mitenkään hassuun asentoon.
 
Takaisin
Top