Painonnousu raskausaikana

Mua stressaa tuo painonnousu, varsinkin kunylipainoa oli jo ennen raskautta. Nyt stressaa vielä enemmän kun lääkäri siitä muistutti, et kovin paljoa ei sais paino sit nousta. Tiedän ja olen tästä jo neuvolassa maininnutkin, kun oma äiti ja sisko on molemmat saaneet paljon painoa raskauksissaan, eikä se sitten ole lähtenyt pois. Mulla nyt paino noussu 4kg ja nyt rv 21+0
 
Mulla ei tippunu imettäessä yhtään paino, vaikka sitä maitoa vaan tuli ja tuli ja tuli. Sänky oli aina ihan lätäkkö et se äitiyspakkauksen sänkysuoja tuli mun käyttöön. Liivin suojuksia piti ekat 4kk vaihtaa tunnin välein, kilot vaan pysy.
 
Tänään aamullä kävin vaa'alla ja lähtöpainosta vielä -2.3kg ja rv22 menossa. Tällee ylipainoiselle tämä siis mennyt aika mallikkaasti :)
 
Mulla neuvolalääkäri sanoi tosi tökerosti, että lihota et sitten saa enää grammaakaan koko raskauden aikana. Kun taas neuvolaterkkari totesi kun nostin painoni huolenaiheeksi, että hän on sitä mieltä, että jos syö terveellisesti eikä herkuttele joka päivä ja harrastaa edes pientä liikuntaa, nii se paino nousee sen mitä nousee ja sillä sipuli. Onneksi terkkaria näkee useammin kuin lääkäriä :D
 
Mulla tuntuu et nyt on painospurtti, aamupaino on nyt joka päivä vaan korkeempi ja korkeempi :sad001 tänään tuli enkka. Lyhyessä ajassa, jossain parissa viikossa siis, on tullut 2kg :sad001 oon tosin herkutellut mut lähinnä suklaalla. Mut muutoin syön terveellisesti kunnon ruokaa: keittoja, salaatteja ja perus kotiruokaa enkä mitenkään massiivisia annoksia. Pitää varmaan yrittää jättää voileivät välipalana pois ja jos hiukoo, ni juoda teetä tai jotain. (19+3)
 
Mullekin tuli yhdessä vaiheessa parissa viikossa pari kiloa, mutta tahti on sen jälkeen rauhoittunut. Ehkä se ottaa vaan välispurtin nyt :joyful:
 
Mulla tullut nyt +4kg koko raskauden aikana ja nyt rv 20+4. Neuvolassa ei ole otettu kantaa painooni laisinkaan. Syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti. Herkuttelen pääosin hedelmillä. Ei oikeestaan ole edes sen koommin tehnyt mieli mitään herkkuja, ainoat mieliteot on sitrushedelmät, etenkin pomelo :p ja mandariinit.. ja puolukkahillo on sellainen mikä menee kaiken ruuan kanssa tällä hetkellä :D En stressaa vaikka painoa tulisi enemmänkin, mutta tyytyväinen tosin olen ettei sen enempää tässä vaiheessa vielä ole tullut. Olen normaalipainoinen kuitenkin, niin saa ne ylimääräset raskauskilot sitten tiputettua raskauden jälkeen.
 
Täällä tänään käyty neuvolassa ja viikkoja 20+4 ja painoo tullu ny kaikkinensa 4,5kg. Painonmuutos/vk sen +400g ja neuvolatäti sanoi että se on ihan hyvä. :) onko muilta otettu jo sf-mitta? Multa otettiin tänään ja se oli 18,5cm :)
 
Mäkin kävin tänään neuvolassa, painoa tullut kaikkiaan n. 4 kg. Painonmuutos/vk +500g, neuvolatäti ei kommentoinut sitä mitenkään, joten oletan että on ihan normaalia. Multa otettiin myös sf-mitta ekan kerran tänään, 15 cm oli. Viikkoja 19+5.
 
Kävin tänään vaa'alla ja painoa tullut nyt 5kg rv 22 mennessä. Nyt on ollut noita symfyysikipuja jo aika paljon ja oon joutunut pitämään välipäiviä liikunnasta. Ti-ke kärsin kovasta iskias kivusta ja pari päivää meni ihan lepäillessä vaan. Argh.
Itseäni stressaa jo nyt tuo paino mutta siskoni, äitini ja sairaanhoitaja serkkuni sanoivat, että aika maltillisesti on vielä tullut tuota painoa. En tiedä, itsestä tuntuu paljolta.
 
Mulla oli ihan alkuviikoilla, ennen vko 12, turvotusta vatsassa ja rinnoissakin, mutta se tasaantu aika äkkiä, ja paino on nyt vko 20 hieman vähemmän kuin ennen raskautta. Ylipainoa on BMI:n mukaan mutta kaikki ei ole onneksi läskihöttöä, vaan ihan reippaasti lihastakin, tosin tätähän ei ihan helposti pysty neuvolan tädeille todistamaan eikä kyllä ole tarvettakaan kun itse ruumiinrakenteeni tiedän. :D

Se on muuten jännä, miten ristiriitaista tekstiä löytyy ylipainoisia odottavia äitejä kohtaan: joko painon pysyminen samana on tosi hyvä asia tai sitten todetaan, että ei saisi pysyä samana, koska tällöin äiti itse laihtuu (mikä ei raskausaikana joidenkin asiantuntijoiden mukaan ole hyvä) ja sikiön massa kasvaa yhtä aikaa eli synnytyksen jälkeen on itse kevyempi. Itse uskon, että eiköhän luonto pidä huolta siinäkin suhteessa. :wink

Herkutteluja en harrasta. En ole koskaan ollut erityisen perso millekään ja varsinkin nyt kaiken oksentelun aikana ei tulisi mieleenkään syödä mitään sokerista tai rasvaista. Hedelmiä ja kasviksia menee paljon, ja harrastan säännöllisesti joogaa, painoharjoittelua, sulkapalloa ja sählyä. Toivon mukaan kiloja ei tulisi hirveästi loppuraskauden aikanakaan. :D
 
Mulla tullut nyt +4kg koko raskauden aikana ja nyt rv 20+4. Neuvolassa ei ole otettu kantaa painooni laisinkaan. Syön terveellisesti ja liikun säännöllisesti. Herkuttelen pääosin hedelmillä. Ei oikeestaan ole edes sen koommin tehnyt mieli mitään herkkuja, ainoat mieliteot on sitrushedelmät, etenkin pomelo :p ja mandariinit.. ja puolukkahillo on sellainen mikä menee kaiken ruuan kanssa tällä hetkellä :D En stressaa vaikka painoa tulisi enemmänkin, mutta tyytyväinen tosin olen ettei sen enempää tässä vaiheessa vielä ole tullut. Olen normaalipainoinen kuitenkin, niin saa ne ylimääräset raskauskilot sitten tiputettua raskauden jälkeen.

Mulla kans on mielitekona mandariini! Jos joku sattuu syömään sitä lähistöllä, niin melkein tekisi mieli mennä repimään mandariini siltä kädestä ja napostella se itse :joyful: Karkki muhun uppoaa aina, pyrin kylläkin rajoittamaan herkkujen syöntiä, mutta jotain makeaa tulee silti joka päivä syötyä... Väliin harmittaa, miten nyt sillä lailla tulee popsittua, mutta onneksi ei ole suuremmin vaikuttanut painoon :grin saa nähdä, miten radi-testissä käy...
 
Perjantaina oli neuvola ja painoa oli tullu rv23 mennessä tasan 5kg. Huh! Vaan n.215g/vko mutta enää 2kg siihen painoon missä lähdin esikoista synnyttää....ja vielä 17 viikkoa laskettuun! :confused:
 
Mulla tullu nyt n.5kg, mikä meinaa 510g/vk painonnousua tän raskauden aikana. Toivottavasti vähän tippuis tuo lukema, koska enää ois 5kg matkaa siihen painoin, jossa esikoista lähdin synnyttämään. Ennestään jäi +5kg ekasta raskaudesta ja sillon kiloja siis kertyi 15-16kg. Toivottavasti ei nyt tulis niin paljoa, kun nosta kilosta niin vaikee päästä eroon...
 
3,5kg oli saldona rv20+0, taitaa aikalailla mennä samaa tahtia esikoisen kanssa. Joskin silloin taisi olla tässä vaiheessa pari joulukiloa kaverina :D varmaan lähtee pian nousuun paino enemmän, kun esikoisesta ei tainnut tulla enää rv 30 jälkeen kuin ehkä pari kiloa. Silloin yhteensä n.13kg jos oikein muistan, nyt oli lähtöpaino 2kg enemmän.
 
torstaina oli kelaneuvola rv 23+6 ja paino +5kg.
 
Täällä raskauden puolivälissä -1kg lähtöpainosta. Pahoinvoinnit selittää. Onhan tässä vielä aikaa tulla muutama rakkauskilo.:p
 
Tänään (rv 23+0) oli neuvola ja edellisestä mittauksesta (6.11.) oli paino noussut 1,3 kg eli noin 260g/viikko. Yhteensä paino on noussut ehkä noin 4kg.
 
24+2 ja paino reilun kilon verran lähtöpainon alle, oksentaminen on loppunut mutta pahoinvoimtia on vielä.
 
Mulla taas painospurtti viimeisen viikon aikana. onko niin että suurin painonnousu tulee nyt keskiraskaudessa, vai kiihtyykö tää vaan loppua kohden? Sokerirasitus on tammikuun alussa, toivottavasi tää ei johdu siitä. (nyt 22+4)
 
Takaisin
Top