Painonnousu raskausaikana

Ruska-akka

Vauhtiin päässyt keskustelija
Huhtimammat 2018
Syyskuiset 2021
Painohan luonnollisesti tulee nousemaan raskausaikana ja se kuinka paljon, on yksilöllistä. Kuinka paljon teillä on paino noussut ensimmäisen kolmanneksen aikana?

Minulla nyt viikkoja 12+1 ja paino on noussut n. 2,5 kg. Itse sikiöhän ei vielä paljoa paina, eikä maha vielä paljoa edes näin ensimmäisessä raskaudessa näy, mutta turvotusta on kyllä ollut 5 viikosta lähtien etenkin iltaisin.

Oletteko muuttaneet ruokavaliota? Syöttekö herkkuja?
Itse syön samalla tavalla kuin tähänkin asti ja ruoka on perus terveellistä kotiruokaa, joka sisältää paljon salaattia ja marjoja. Töissä kyllä tulee herkuteltua, kun esim. pullaa on jatkuvasti saatavilla. Menisköhän minulla päivittäin puolikas pulla tai 1 rivi suklaalevystä... Ja tuntuu että olen sokerikoukussa, josta haluaisin eroon. Tuleva sokerirasitustesti vähän jännittää, vaikka olenkin aina ollut hoikahko ja normaalipainoinen, mutta silti makea kyllä maistuu jos annan itselleni luvan...
 
Miinuksella mennään hyperemesiksen vuoksi, pahimmillaan laski yli 3 kg, nyt on saanut välillä vähän syötyäkin niin oliskohan nyt vielä kilon verran miinuksella. 16+0
 
Nyt 12+1 on vielä sama paino kun ennen raskautta. Mullakin laski tuossa kaksi kiloa mutta ne on tullut takasin. Maha on kun pallo, ihan hirveä turvotus.
 
Mulla on tullut 3kg, oon syönyt enemmän koska ennen raskautta elin miinuskaloreilla. Nyt on pari viikkoa paino näyttänyt samaa. Kova turvotus vatsassa ja jalkoihin jonkin verran nestettö kertynyt.

Aikasemmiss raskauksissa tullut noin 15kg molemmissa

14+1
 
Taitaa olla +2,5-3kg nyt rv12+5, hupsista :D Ihan rehellisesti herkuteltuja kiloja, pahoinvoinnin ja keskenmenopelon yhdistelmä saa tunnesyöjän ruokavalion hyvään kuosiin.. Pitäisi nyt kyllä skarpata, hajoavilla liitoksilla kannattaisi välttää ylimääräiset kilot! Esikoista odottaessa kiloja tuli n. 13 koko raskaudessa, silloin eka kolmannes taisi mennä aika +-0. Tosin silloin en saanut syötyä oikein muuta kuin riisikakkuja ja voileipäkeksejä, joten ehkä tämä on silti parempi vaihtoehto!
 
15+3 ja 400g tullu painoa lisää. Päätin, ettei tässä raskaudessa pääse nousemaan yhtä paljon, ku ekassa. Esikoisen odotusaikana painoa tuli 17kg lisää, josta sain vaan 5kg pois ennen tätä uutta raskautta.... Oon kyllä herkutellu, mut oon myös pyrkiny syömään järkevämmin.
 
Mulla menossa 14+5 ja edelleen olis kiinni otettavaa lähtöpainoon kun paino on tullut alas reilu 6kg pahoinvoinnin takia. Ei sillä, on vähän ylimääräistä mistä lähteäkin mutta tää ei oo se hetki kun haluaisin vaa'an näyttävän yhtään vähempää. Toivottavasti olo jossain vaiheessa helpottuu niin kykenisi syömään paremmin ja monipuolisemmin.
 
Mulla on paino noussut joku noin 1kg ja olen viikoilla 15+2.. ensimmäinen raskaus siis menossa.

Oon herkutellu, kun ei meinaa mikään ruoka oikein maistua.. vähän huolestuttaa tuleeko syötyä tarpeeks kun en meinaa ehtiä töissä syömään päivän aikana ollenkaan :sad001 täytyisi kyllä yrittää nyt tsempata ja syödä paremmin ja terveellisemmin..
 
No täällä paino nousee hurjaa vauhtia. Kiloja tullut 5 ja nyt rv 16 menossa. Hyperemeesi tiputti 4kg ja ne tulleet takaisin. Kahdessa aiemmassa paino ei ole noussut näin hurjana eikä kyllä ollut nälkäkään. Nyt pahoinvoinnin seurauksena täytyy napostella koko ajan. Herkkuja en kyllä syö. No elämä aikaa laihduttaa. :happy:
 
Mulla noussut ekasta neuvola käynnistä viime käyntiin 2,8kg :) en pidä kauhean pahana
 
Mulla on nyt 15+2 ja paino ei ole oikeastaan sanottavasti edes muuttunut. Ennen raskautta se pyöri 64-66kg tienoilla. Eli menkkojen aikaan turvotus yms. nosti sen lähemmäs 66 kiloa ja siitä sitten tippui aina pari kiloa. Jos nyt ihan tarkkoja ollaan niin aamupaino on ollut 66,3kg viimeiset pari viikkoa.

Suklaa ei ole maistunut yhtään, eikä karkit. Kahvin kanssa syön silti siivun pullaa tms. (koska se menee hyvin välipalasta eikä ole sen epäterveellisempää kuin siivu vehnäleipääkään).

Hedelmiä olen syönyt tässä parin kuukauden aikana enemmän kuin viimeisen kahden vuoden aikana yhteensä.
 
Nyt on 16+2 ja paino -3.4kg :) eivät neuvolassa olleet huolissaan kun tota omaa masuakin on :D ja kohta onneks ru, ni näkee kunnolla et vauva kasvaa. Herkuttelen aika paljon, eikä ne ole vaikuttanu :)
 
Ensimmäisen kolmanneksen aikana paino tippui 3kg. Viimeksi oli sama homma kun ei vain ruoka iltaisin maistunut. Nyt ollaan kuitenkin kiritty tuosta ja nyt on puoli kiloa vähemmän kuin lähtöpaino. Nyt 15+2
 
Täällä nyt 16+3 ja painoa tullut +2kg. Voi johtua ihan turvotuksestakin.
 
Mulla on tippunut kans noin kilon paino. Ei sillä, on mistä tiputtaa. : D nyt siis 13+6 tänään. Mä en ole oksentanut kertaakaan, mutta jatkuva etova olo on rajottanut syömistä aika raa'alla kädellä.. mikään ruoka ei oikein maistu eikö tee mieli syödä, vieläkään, vaikka etominen on lähes kadonnut. Laskin tuossa huvikseen yksi päivä minkä verran kaloreita saan päivässä, kun söin sen mitä tuli syötyä. Sinä päivänä pääsin reiluun 1500 kaloriin, toki sinä päivänä söin töissä lounaaksi salaattia.

Normaalisti ruoka on on hyvää ja syöminen kivaa ja ylipainokin kertoo hyvästä ruokahalusta itsellä, mutta nyt lähes jokainen suupala menee väkipakolla ja syön ainoastaan silloin kun maha kurnii. Toivottavasti alkaisi pian maistua, niin saisi vähän lisää polttoainetta, voisi tää väsymys ja voimattomuus helpata : D
 
Mulla -3kg (rv15+1), en ole kyllä pahemmin herkutellutkaan. Syön normaalia kotiruokaa, paljon vihanneksia ja marjoja. Keliakian takia en syö leipää tai muitakaan viljatuotteita. Gluteenitonta leipää syön silloin tällöin. Herkkuja jos tulee syötyä painottuu ne viikonloppuihin, mutta sekin vähäistä. Työni on raskasta ja kulutan päivän aikana melkoisesti ja töissä tulee syötyä aina salaattia, kotona sitten lämmin ateria. En ole huolissani ainakaan vielä kun paino ei ole noussut :D olen normaalipainoinen ja ihan hyväkin että ne raskauskilot tulevat sitten myöhemmin. Pääasia on että pikkuinen kasvaa normaalisti, omasta painosta huolimatta.
 
Nyt rv 13+5 ja painoa näköjään kertynyt +6kg lähtötilanteesta :D No ei kyllä haittaa! Olinkin kesällä liian laiha.. Eli ruoka on maistunut taas! :) maha on sen näköinen kuin olisin pidemmälläkin. On tarkoitus pitää raskaus vielä hetken omana tietonamme (ainakin kunnes liikkeet alkaa tuntumaan) mutta saa nähdä kuinka kauan pystyy enää piilottaa.. Sukujuhlat viikon päästä että minkähän hemulimekon sinne laittais päälle :joyful:
 
Mulla nyt 12+0 ja paino on noussut varmaan n. 3kg.. Vähän ahdistaa pianonnousu, mutta kun nälkä on ollut ihan järjetön joltain kuudennelta viikolta. Olen kyllä suhteellisen hoikka, eli ei sen puoleen hätää. Kuitenkin pelottaa miten kilot tippuvat sitten toisen raskauden jälkeen. Esikoisesta painoa tuli 15-17kg, riippuen vähän minkä laskee lähtöpainoksi. Eli aika reilusti. Kaikki kyllä sitten lähtikin aika pian, varmaan 2kk kuluessä synnytyksestä. Saa nähdä miten nyt käy...
 
Mulla nyt rv 15 ja paino on noussut korkeimmillaan + 1 kg, tänään kuitenkin oli taas laskenut lähtötilanteeseen. Mulla bmi 25 ennen raskautta ja ihannepainoon nähden 10 kg liikaa kannettavaa. Yritän välttää isoa painon nousua ja syödä terveellisesti, mutta on tässä tullut epäterveellisiäkin ruokia syötyä (kaikki suolainen on niiiin hyvää). Vatsa tuntuu isolta, vaikka läskiähän se vielä suurimmaksi osaksi on, mutta varmaan mukana on myös turvotusta.
 
Mulla nyt 15+4 ja oon aika lailla lähtöpainossa, ehkä hieman alle. Alussa lähti painoa enemmänkin, mutta nyt kun välillä on sellasiakin päiviä jolloin ei oksenna niin oon saanu painoa vähän takasin. Oon ollu melko hoikka, että oon ihan tyytyväinen siihen että painoa on nyt vähän alkanut tulla takaisinkin.
 
Takaisin
Top